راهنمای خرید و ۱۰ مدل از بهترین پرینترهای لیبل زن

راهنمای خرید و ۱۰ مدل از بهترین پرینترهای لیبل زن
راهنمای مطالعه

    اگر قصد خرید لیبل زن دارید، در این مطلب با این دستگاه، انواع آن و نکات خرید آن آشنا می‌شوید. ۱۰ مدل از بهترین مدل‌های آن را هم معرفی کرده‌ایم که راحت‌تر برای خرید بهترین لیبل زن تصمیم بگیرید.

    لیبل زن چیست؟

    چاپگر یا پرینتر لیبل زن دستگاهی الکترونیکی است که روی مقوای ضخیم پشت‌چسب‌دار کار چاپ را انجام می‌دهد. شرکت‌های صنعتی و خدماتی در حوزه‌های مختلف می‌توانند از این دستگاه برای چاپ لیبل یا برچسب‌های مخصوص خودشان استفاده کنند. پرینتر لیبل زن به کامپیوتر متصل شده و با استفاده از نرم‌افزار لازم، لیبل‌های مخصوص را چاپ می‌کنند.

    در خرید لیبل زن باید توجه کنید که لیبل زن (label peinter) با لیبل ساز (label maker) که هم صفحه‌کلید دارد و هم از نرم‌افزار خاصی برای چاپ کار می‌کند متفاوت است. لیبل‌ساز می‌تواند به‌عنوان دستگاهی مستقل کار کند؛ اما لیبل زن باید به رایانه متصل شود.

    انواع لیبل زن

    خرید لیبل زن - انواع لیبل زن

    لیبل زن انواع مختلفی دارد. هنگام خرید لیبل زن باید بسته به کاری که می‌خواهید با آنها انجام دهید، نوع مناسب آن را انتخاب کنید.

    لیبل زن با انتقال حرارتی (TT)

    خرید لیبل زن TT بیشتر برای مصارف صنعتی به‌منظور چاپ لیبل‌های با کیفیت و ماندگاری بالا مناسب‌ است. لیبل زن با انتقال حرارتی در دو مدل تولید می‌شود: مدل رومیزی که ارزان‌تر و ابتدایی‌تر است و برای چاپ برچسب‌ها در حجم کم تا متوسط مناسب است و مدل صنعتی که برای کاربردهای مداوم و سنگین مورداستفاده قرار می‌گیرد.

    لیبل زن با انتقال حرارتی از ریبون‌های جوهر ساخته‌شده از موم، رزین یا مخلوطی از موم و رزین برای چاپ استفاده می‌کند. مطابقت‌داشتن ریبون با مواد لیبل بسیار مهم است؛ وگرنه نمی‌توانید انتظار بهترین کیفیت چاپ و ماندگاری بالا را داشته باشید.

    تنظیمات حرارتی این دستگاه نسبت به سایر فناوری‌های چاپ کمتر است و به همین دلیل می‌توانید طیف گسترده‌ای از چسب و رویه را انتخاب کنید. خرید لیبل زن TT به خاطر تنوع مواد مصرفی آنها از کاغذ و پلاستیک تا پلی‌استر به شما کمک می‌کند لیبل‌هایی با ویژگی‌های متفاوت ازجمله مقاومت دربرابر مواد شیمیایی، روغن، دمای سرد و گرم، نور خورشید و قابلیت اسکن از راه دور چاپ کنید.

    لیبل زن حرارتی مستقیم

    لیبل زن حرارتی مستقیم (DT) شباهت زیادی به لیبل زن‌های انتقال حرارتی دارد با این تفاوت که نیازی به استفاده از ریبون جوهر در آن نیست. درعوض برچسب‌هایی که این لیبل زن چاپ می‌کند، دارای لایه خاصی از مواد شیمیایی در زیر سطح برچسب است که با حرارت فعال می‌شود تا تصاویر موردنظر را ایجاد کند. خرید لیبل زن DT به خاطر عدم نیاز این چاپگر به ریبون باعث می‌شود، هزینه هر برچسب کمتر شود. بااین‌حال ممکن است خود لیبل به‌دلیل مواد شیمیایی خاصی که به ساختار آن اضافه می‌کنند گران‌تر دربیاید.

    لیبل‌های DT برای استفاده در طولانی‌مدت در نظر گرفته نشده‌اند؛ مخصوصا اگر درمعرض نور فرابنفش قرار بگیرند دوامشان کمتر هم می‌شود.

    خرید لیبل زن DT عمدتا به‌دلیل مقرون‌به‌صرفه‌بودن و/ یا سهولت راه‌اندازی مورد استقبال قرار می‌گیرد. وضوح لیبل‌های چاپ‌شده با آن معمولا به اندازه دسته اول نیست. اگر چنین است، احتمالا از گرمای بیش‌ازحد استفاده می‌کنید که ممکن است بر سهولت خوانایی آن در اسکنر بارکد تأثیر بگذارد.

    برخی از لیبل زن‌ها این قابلیت را دارند که از چاپ مستقیم به انتقال حرارتی تبدیل شوند و بالعکس.

    لیبل زن برپایه تونر

    این لیبل زن از تونر خشک به‌جای جوهر برای تولید لیبل‌های سفارشی استفاده می‌کند. فناوری به‌کاررفته در آن از نوع چاپ ال‌ای‌دی برای ذوب تونرهای خشک و ترکیب‌کردن مستقیم تصاویر در مواد لیبل است. این چاپگرها می‌توانند رنگ سفید و CMYK را هم چاپ کنند.

    سرعت چاپ آنها زیاد است و دمای ذوب پایین‌تری دارند. تونر ذوب‌شده داخل مواد لیبل باعث می‌شود لیبل‌های چاپی در برابر آب مقاوم باشند. بااین‌حال دوام این لیبل‌ها ممکن است بسته به جایی که از آن استفاده می‌کنید ازجمله داخل ساختمان یا جای سرد و مرطوب متفاوت باشد. دربرابر پرتو فرابنفش هم تقریبا مقاوم هستند اما برای قرارگرفتن در معرض موادشیمیایی قوی مناسب نخواهند بود.

    به‌طورکل خرید لیبل زن تونری بیشتر برای مصارف خانگی یا دفتر کار مناسب است، مقرون‌به‌صرفه‌ترند و کار با آنها دشوار نیست.

    لیبل زن جوهرافشان

    خرید لیبل زن جوهرافشان به منظور چاپ برچسب‌های پیشرفته و حرفه‌ای برای محصولاتی مناسب است که که رنگ‌های روشن و تند دارند. این لیبل زن‌ها از فرمول‌های پیشرفته جوهر برای ارائه بالاترین وضوح چاپ ممکن استفاده می‌کنند. فرمول‌های جدید جوهر دربرابر آب و نور فرابنفش مقاومت بالاتری دارند و برچسب‌های بادوام‌تری تحویل می‌دهند. بااین‌حال مدل جوهرافشان از سیستم کارتریج جوهر مرطوب استفاده می‌کند و به‌طورکلی دوام لیبل‌های آن نسبت به لیبل‌های سایر چاپگرها کمتر است.

    بزرگ‌ترین مشکل لیبل زن جوهر افشان این است که نمی‌توانید هربار یک برچسب را چاپ کنید. هر گذر از لیبل زن باید یک برگه کامل را چاپ کند. به همین دلیل اگر زمانی فقط یک یا دو برچسب نیاز داشته باشید، این چاپگر چندان کارآمد نخواهد بود.

    پرفروش‌ترین پرینترهای لیبل زن را ببینید

    نکات مهم در انتخاب و خرید بهترین لیبل زن

    خرید لیبل زن - نکات خرید لیبل زن

    برای اینکه هنگام خرید لیبل زن بدانید کدام نوع آن برایتان مناسب است، ۵ نکته مهم زیر را در نظر بگیرید:

    ۱. دوام پرینت

    چه نوع لیبلی را می‌خواهید پرینت بگیرید؟ محصولی که این لیبل می‌خواهد روی آن قرار بگیرد کجاها قرار است استفاده شود؟ برای مثال، اگر این برچسب باید روی تیوب ژل شستشو در حمام چسبانده شود یا قرار است روی محصولی باشد که باید در فریزر قرار گیرد، مسلما به لیبلی بادوام‌تر نیاز دارید که جوهر آن پاک نشود.

    همچنین اگر این برچسب باید روی محصولی قرار بگیرد که با سلامتی در ارتباط است، باید بسیار باکیفیت باشد تا پاک نشود و محصول را آلوده نکند. برای مثال، پرینترهای جوهرافشان از جوهرهای برپایه آب استفاده می‌کنند؛ بنابراین نه ایمن هستند و نه ضدآب‌اند. در این صورت احتمالا باید سراغ خرید لیبل زن با فناوری لیزری یا پرینتر جوهرافشان که از جوهر برپایه رنگدانه است استفاده کنید.

    ۲. سرعت چاپ

    سرعت چاپ در دستگاه‌های مختلف متفاوت است. بنابراین اگر تعداد زیادی برچسب لازم دارید باید به سرعت چاپ آن دقت کنید. در این صورت خرید چاپگر مخصوص تولید لیبل در حجم زیاد که در عرض یک ثانیه تعداد قابل‌توجهی لیبل چاپ می‌کنند، برایتان مناسب‌تر است.

    ۳. نوع الصاق برچسب

    نوع چسباندن لیبل‌ها نیز در خرید لیبل زن مهم است. اگر می‌خواهید برچسب‌ها را با دست بچسبانید، هر دستگاهی مناسب است؛ اما اگر قرار است با دستگاه مخصوص به‌شکل اتوماتیک برچسب را روی محصول نصب کنید، باید اطمینان حاصل کنید که پرینتر شما می‌تواند روی رول گرد شود یا به‌درستی برش بخورد تا مناسب دستگاه اتوماتیک باشد. به‌عنوان مثال، خرید لیبل زن ورقه‌ای برای لیبل‌هایی که به شکل خودکار الصاق می شوند، مناسب نیست.

    ۴. هزینه چاپ در خرید لیبل زن

    یک قانون کلی در خرید لیبل زن وجود دارد: هرچه چاپگرتان گران‌تر باشد، هزینه‌های جاری چاپ کمتر می‌شود. بااین‌حال این قانون همیشه هم درست نیست؛ بنابراین قبل از خرید لیبل زن حتما اطمینان حاصل کنید که هزینه‌هایتان را پوشش می‌دهد یا نه. فقط به این دلیل که قیمت یک چاپگر نصف دیگری است، دلیل نمی‌شود که درنهایت چاپ ارزان‌تری خواهید داشت.

    برای مثال، فرض کنیم دو چاپگر داریم که ۵۰هزار لیبل در سال تولید می‌کنند. یکی از آنها از دیگری ارزان‌تر است؛ اما خروجی و سرعت هر دو یکسان است. آیا فکر می‌کنید آنکه ارزان‌تر است بهتر است؟ شاید منطقی باشد؛ اما به مثال زیر که از یک آزمایش واقعی به دست آمده است توجه کنید:

    • قیمت خرید لیبل زن آ: ۱۴۰میلیون تومان
    • هزینه هر لیبل: ۲۸۰۰ تومان
    • هزینه چاپ ۵۰هزار لیبل: ۱۴۰میلیون تومان
    • قیمت خرید لیبل زن ب: ۲۰۶میلیون تومان
    • هزینه هر لیبل: ۷۰۰ تومان
    • هزینه چاپ ۵۰هزار لیبل: ۳۵میلیون تومان

    مجموع هزینه‌های نگهداری پرینتر آ برای ۴ سال تقریبا دو برابر پرینتر ب بود. توجه کنید که ۱۴۰میلیون و ۳۵میلیون در سال واقعا تفاوت زیادی ایجاد می‌کند.

    ۵. اندازه برچسب

    لیبل زن‌ها معمولا از عرض برچسب ۸۰ میلی‌متر تا ۱۲۰ میلی‌متر پشتیبانی می‌کنند. بزرگ‌ترین چاپگر لیبل‌هایی با ابعاد ۸.۶‌ اینچ (۲۲۰ میلی‌متر) چاپ می‌کنند. اگر اندازه برچسب باید تا این اندازه بزرگ باشد انتخاب راحت‌تر است؛ زیرا گزینه‌ها زیاد نیستند.

    [related]48241[/related]

    ۱۰ مدل از بهترین لیبل زن در بازار ایران

    در این قسمت می‌خواهیم بهترین لیبل زن را با مشخصات به شما معرفی کنیم تا انتخاب و خرید مدل مناسب برایتان راحت شود.

    ۱. لیبل زن صنعتی زبرا مدل ZT610

    ption id="attachment_49300" align="alignnone" width="850"]خرید لیبل زن - پرینتر لیبل زن صنعتی زبرا مدل ZT610 عکس لیبل زن برگرفته از دیجی کالا

    لیبل زن صنعتی ZT610 محصول شرکت زبرا است و برای حجم کار زیاد طراحی شده است. کیفیت و سرعت چاپ در آن بسیار بالاست و می‌تواند بارکدهای یک‌بعدی و دوبعدی را هم چاپ کند.

    ازآنجاکه ۲۲ کیلوگرم وزن دارد و جابه‌جاکردن آن راحت نیست، از اول فکر فضایی را که باید این پرینتر را در آن قرار دهید بکنید. کارکردن با این مدل از بهترین لیبل زن دشوار نیست و به‌راحتی می‌توانید رول لیبل را در آن نصب کنید.

    مشخصات اصلی

    • سرعت چاپ: حدود ۳۵۶ میلی‌متر در ثانیه
    • نوع فناوری چاپ: انتقال حرارتی و حرارتی مستقیم
    • ابعاد ریبون: ۴۵۰ متر
    • عرض لیبل: ۱۱۴ میلی‌متر
    • قیمت: ۱۰۸میلیون تومان

    فهرست قیمت و مشخصات بهترین پرینترهای لیبل زبرا

    ۲. پرینتر لیبل زن زبرا مدل ZT410

    ption id="attachment_49301" align="alignnone" width="850"]خرید لیبل زن - پرینتر لیبل زن زبرا مدل ZT410 عکس برگرفته از دیجی کالا

    این مدل از بهترین لیبل زن صنعتی هم محصول شرکت زبرا است و برای کار در کارخانه‌ها، لجستیک، مراکز بهداشت و درمان مناسب است. ۱۶ کیلوگرم وزن دارد که البته به‌دلیل صنعتی‌بودنش امری طبیعی است.

    مشخصات اصلی

    • سرعت چاپ: حدود ۳۵۶ میلی‌متر در ثانیه
    • نوع فناوری چاپ: انتقال حرارتی و حرارتی مستقیم
    • ابعاد ریبون: ۴۵۰ متر
    • عرض لیبل: ۱۰۴ میلی‌متر
    • قیمت: ۸۷میلیون تومان

    ۳. پرینتر لیبل زن رنگی جوهرافشان اپسون مدل C3500

    ption id="attachment_49302" align="alignnone" width="850"]خرید لیبل زن - پرینتر لیبل زن رنگی جوهرافشان اپسون مدل C3500 عکس برگرفته از دیجی کالا

    این پرینتر از نوع جوهرافشان رنگدانه‌ای است و به همین دلیل کیفیت چاپ در آن بالاست. لیبل‌ها را به‌صورت خودکار برش می‌زند و برای محیط‌های اداری و تجاری مناسب است.

    مشخصات اصلی

    • سرعت چاپ: حدود ۱۰۳ میلی‌متر در ثانیه
    • نوع فناوری چاپ: انتقال حرارتی و حرارتی مستقیم
    • عرض لیبل: ۱۰۴ میلی‌متر
    • قیمت: ۷۴میلیون تومان

    ۴. پرینتر لیبل زن بیکسولون مدل XT5-43SSTD

    ption id="attachment_49303" align="alignnone" width="850"]خرید لیبل زن - پرینتر لیبل زن بیکسولون مدل XT5-43SSTD عکس برگرفته از دیجی کالا

    این دستگاه برای چاپ لیبل در حجم متوسط طراحی شده است و می‌توانید از آن در فروشگاه‌ها و مراکز تجاری بزرگ استفاده کنید. ۱۴ کیلوگرم وزن دارد که باعث می‌شود جابه‌جاکردن آن کمی دشوار باشد. کیفیت و وضوح چاپ در این مدل از بهترین لیبل زن بالاست.

    مشخصات اصلی

    • سرعت چاپ: حدود ۳۵۶ میلی‌متر در ثانیه
    • نوع فناوری چاپ: انتقال حرارتی و حرارتی مستقیم
    • ابعاد ریبون: ۹۰ متر
    • عرض چاپ: ۲۰۳ میلی‌متر
    • قیمت: ۴۴میلیون و ۵۰۰هزار تومان

    فهرست مشخصات بهترین پرینترهای لیبل بیکسولون

    ۵. چاپگر صنعتی بارکد و لیبل TSC مدل TTP-246M Pro

    ption id="attachment_49304" align="alignnone" width="850"]خرید لیبل زن - پرینتر لیبل‌زن صنعتی بارکد تی اس سی مدل TTP-246M Pro عکس برگرفته از دیجی کالا

    این پرینتر لیبل زن محصول شرکت تی‌اس‌سی (TSC) است. برای مصارف صنعتی مناسب است و کیفیت چاپ و سرعت بالایی دارد. به همین دلیل برای چاپ تعداد زیادی لیبل و بارکد طراحی شده است

    . ۱۵ کیلوگرم وزن دارد و بدنه آن فلزی است که باعث دوام بیشتر آن می‌شود. از نکات منفی این مدل از بهترین لیبل زن می‌توان به وضوح پایین اشاره کرد.

    مشخصات اصلی

    • سرعت چاپ: حدود ۲۰۳ میلی‌متر در ثانیه
    • نوع فناوری چاپ: انتقال حرارتی و حرارتی مستقیم
    • ابعاد ریبون: ۶۰۰ متر
    • عرض لیبل: ۱۰۸ میلی‌متر
    • قیمت: ۲۸میلیون تومان

    ۶. پرینتر لیبل زن گودکس مدل G530

    ption id="attachment_49305" align="alignnone" width="850"]خرید لیبل زن - پرینتر لیبل زن گودکس مدل godex G530 عکس برگرفته از دیجی کالا

    بهترین لیبل زن گودکس برای چاپ لیبل در حجم کم تا متوسط مناسب است. این پرینتر از نوع رومیزی است و نوع برش آن به‌صورت دستی انجام می‌شود.

    مشخصات اصلی

    • سرعت چاپ: حدود ۱۲۵ میلی‌متر در ثانیه
    • نوع فناوری چاپ: انتقال حرارتی و حرارتی مستقیم
    • ابعاد ریبون: ۳۰۰ متر
    • عرض لیبل: ۱۱۰ میلی‌متر
    • قیمت: ۱۵میلیون تومان

    ۷. لیبل زن حرارتی TSC مدل TA210

    ption id="attachment_49306" align="alignnone" width="850"]خرید لیبل زن - لیبل زن حرارتی تی اس سی TA210 عکس برگرفته از دیجی کالا

    این لیبل زن هم محصولی از شرکت تی‌اس‌سی است و از نوع پرینترهای حرارتی است. قیمت مناسبی دارد و در مواردی مثل چاپ لیبل‌ بسته‌های پستی یا شناسه محصولات در محیط‌های کاری و تجاری غیرصنعتی به کار می‌رود. بهترین لیبل زن ارزان تی‌اس‌سی به خاطر قیمت پایین برای کسب‌وکارهای کوچک و خانگی مناسب است.

    مشخصات اصلی

    • سرعت چاپ: حدود ۱۲۷ میلی‌متر در ثانیه
    • نوع فناوری چاپ: انتقال حرارتی و حرارتی مستقیم
    • ابعاد ریبون: ۳۰۰ متر
    • عرض لیبل: ۱۰۸ میلی‌متر
    • قیمت: ۷میلیون تومان

    فهرست مشخصات بهترین پرینترهای لیبل تی‌اس‌سی

    ۸. پرینتر لیبل زن هانی ول مدل PC42T

    ption id="attachment_49307" align="alignnone" width="850"]خرید لیبل زن - پرینتر لیبل زن هانی ول مدل PC42T عکس برگرفته از دیجی کالا

    این مدل از بهترین لیبل زن محصول شرکت آمریکایی هانی‌ول و از نوع رومیزی است. بنابراین برای مصارف صنعتی و چاپ لیبل در حجم بالا مناسب نیست. برای محیط‌های تجاری کوچک‌تر مانند داروخانه‌ها و فروشگاه‌ها مناسب‌تر است. سرعت، کیفیت و وضوح چاپ آن بسیار خوب است.

    مشخصات اصلی

    • سرعت چاپ: حدود ۱۰۱ میلی‌متر در ثانیه
    • نوع فناوری چاپ: انتقال حرارتی
    • ابعاد ریبون: ۳۰۰ متر
    • عرض لیبل: ۱۰۴ میلی‌متر
    • قیمت: ۶میلیون و ۵۰۰هزار تومان

    ۹. پرینتر لیبل زن وین کد مدل C342C

    ption id="attachment_49308" align="alignnone" width="850"]خرید لیبل زن - پرینتر لیبل زن وین کد مدل C342C عکس برگرفته از دیجی کالا

    خرید بهترین لیبل زن وین‌کد به خاطر استفاده از فناوری حرارتی برای کار در حجم متوسط و محیط‌های تجاری کوچک مثل دفتر خدمات پست، مراکز درمانی مانند داروخانه و فروشگاه مناسب است. این دستگاه چاپ لیبل، بارکد و نظایر آنها با کیفیت خوب و سرعت قابل‌قبولی انجام می‌دهد.

    نصب و راه‌اندازی آن هم چندان کار سختی نیست. وزن آن ۲.۵ کیلوگرم است و به همین دلیل جابه‌جایی آن ساده خواهد بود.

    مشخصات اصلی

    • سرعت چاپ: حدود ۱۰۲ میلی‌متر در ثانیه
    • نوع فناوری چاپ: انتقال حرارتی و حرارتی مستقیم
    • ابعاد ریبون: ۳۰۰ متر
    • عرض لیبل: ۱۰۸ میلی‌متر
    • قیمت: ۵میلیون و ۷۰۰هزار تومان

    ۱۰. پرینتر حرارتی میوا مدل TP1000

    ption id="attachment_49309" align="alignnone" width="850"]خرید لیبل زن - پرینتر حرارتی میوا مدل TP1000 عکس برگرفته از دیجی کالا

    این پرینتر لیبل زن ساخت شرکت میوا است. اندازه آن جمع‌وجور است و برای فروشگاه‌ها، رستوران‌ها و فست‌فودها مناسب است. این دستگاه علاوه بر لیبل قادر به چاپ بارکد هم هست. سرعت و کیفیت خوبی دارد و می‌تواند به‌صورت خودکار برش بزند.

    دیگر مزایای خرید بهترین لیبل زن میوا قابلیت اتصال به شبکه، قیمت بسیار مقرون‌به‌صرفه و وزن سبک ۱۲۵۰ گرمی است.

    مشخصات اصلی

    • سرعت چاپ: حدود ۲۶۰ میلی‌متر در ثانیه
    • نوع فناوری چاپ: حرارتی
    • عرض لیبل: ۸۰ میلی‌متر
    • قیمت: حدود ۲میلیون تومان

    فهرست مشخصات بهترین پرینترهای لیبل میوا

    جمع‌بندی راهنمای خرید بهترین لیبل زن

    دستگاه‌های لیبل زن امروزه کاربرد بسیار زیادی یافته‌اند و تقریبا در هر فروشگاه، رستوران، داروخانه، مراکز درمانی، کارخانجات و مراکز صنعتی یکی از آنها را می‌بینید. این دستگاه‌ها کار چاپ لیبل محصولات، بارکد و نظایر آنها را ساده کرده‌اند. در این مطلب ۱۰ مدل بهترین لیبل زن موجود در بازار را معرفی کرده‌ایم. برخی از مدل‌ها گران‌ترند و کیفیت بالاتری دارند، برخی دیگر مقرون‌به‌صرفه هستند و کارتان را راه می‌اندازند. اگر برای حجم چاپ زیاد لیبل این دستگاه را لازم دارید نوع صنعتی آن را بخرید ولی اگر کسب‌وکارتان بزرگ نیست، انواع رومیزی آن برایتان مناسب هستند. هنگام خرید لیبل زن به نکاتی که گفتیم توجه کنید تا بهترین انتخاب را داشته باشید. آیا تا حالا از دستگاه لیبل زن استفاده کرده‌اید؟ اگر تجربه‌ای درباره استفاده از این دستگاه دارید یا به نظرتان جای مدل خاصی در فهرست بهترین لیبل زن خالی است، با ما در بخش دیدگاه‌ها به اشتراک بگذارید. [see_also]32808[/see_also]

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید