چرا ماشین ظرفشویی تمیز نمی‌شوید؟

چرا ماشین ظرفشویی تمیز نمی‌شوید؟
راهنمای مطالعه

    مسلماً شما خرید ماشین ظرفشویی را به منزله شستشوی بهتر ظروف انجام می‌دهید. اما شاید گاهی برای شما پیش آمده باشد که ظروف را داخل ظرفشویی قرار داده باشید اما به دلیل شستشوی نامناسب مجبور شده باشید تا دوباره به روش دستی ظروف را شستشو دهید. یکی از متداول‌ترین سؤالی که برای افراد معمولاً در چنین اوقاتی پیش می‌آید این بوده که چرا ماشین ظرفشویی تمیز نمی‌شوید؟

    این سؤال می‌تواند پاسخ‌های متفاوتی داشته باشد، چرا که علت‌ها در هر برند و مدل ماشین ظرفشویی می‌تواند گاهی اوقات متغیر باشد.

    در این نوشته ما شما را با ۷ علت اصلی تمیز شسته نشدن ظروف داخل ماشین ظرفشویی آشنا می‌کنیم تا در صورت مشاهده هر گونه کثیفی بعد از شستشو به راحتی بتوانید مشکل پیش آمده را حل کنید.

    ۱. تنظیمات، مهم‌ترین علت تمیز شسته نشدن ظروف

    تنظیم نبودن ظرفشویی از مهم‌ترین علت کثیف شستن ظرفها در ماشین ظرفشویی باشد. انتخاب برنامه مناسب با توجه به میزان کثیفی ظروف، تنظیم دمای آب مناسب، جزو مواردی هستند که اگر تنظیم نباشند قطعاً ظروف تمیزی را به شما تحویل نخواهند داد.

    ۲. شوینده نامناسب، دلیل کثیف شستن ماشین ظرفشویی

    استفاده از شوینده نامناسب می‌تواند از دیگر علت تمیز نشستن ظروف در ماشین ظرفشویی باشد. معمولاً شوینده‌های رایج در استفاده از ماشین ظرفشویی شامل قرص، نمک، ژل و براق کننده هستند.

    بیشتر مواقع، پایان تاریخ مصرف مواد شوینده و بی کیفیت بودن آن از عمده دلایلی است که سبب می‌شود تا ظروف شما تمیز شستشو داده نشوند؛ چرا که به خوبی داخل دستگاه حل نمی‌شوند و سبب می‌شود تا به صورت لکه‌هایی بر روی ظروف ظاهر شوند.

    ۳. چیدمان نادرست ظروف، علل دیگر تمیز نشستن ظروف

    نامنظم چیده شدن ظروف از دیگر مواردی است که موجب می‌شود تا ظروف به خوبی شستشو داده نشوند، چرا که آب و مواد شوینده به خوبی به تمام قسمت‌های ظروف نفوذ نمی‌کند و در نهایت سبب باقی ماندن پس مانده غذاها شود. با در نظر گرفتن این مسأله سعی کنید ظروف را متناسب با میزان کثیفی در سبدها جای دهید تا بتوانید نتیجه فوق العاده‌ای را مشاهده کنید.

    ۴. انسداد و خرابی بازوی شستشو، علت کثیف شستن ماشین ظرفشویی

    گاهی اوقات انسداد و گرفتگی سوراخ‌های ظرفشویی و یا شکستگی قطعه ای از آن سبب نرسیدن آب کافی به ظروف می‌شود. مسدود شدن سوراخ‌های بازو به دلیل رسوب آب، مواد غذایی موجب می‌شود تا قدرت پاشیدن آب کاهش یابد و به میزان قابل نیاز آب به ظروف نرسد و در نهایت ظروف شما به خوبی شستو داده نشوند. همچنین شکسته شدن بازوها نیز موجب می‌شود تا آب توانایی پمپاژ بر روی ظروف را نداشته باشد. البته شما می‌توانید برای تمیز کردن بازوی شستشو در ظرفشویی از جاروبرقی و یا سوزن برای سوراخ‌ها استفاده کنید.

    ۵. مشکل شیر ورودی، از دلایل تمیز نشستن ظرفشویی

    اگر شیر ورودی آب دچار اشکال باشد بدون شک در شستشوی ظروف نیز بی تأثیر نخواهد بود. نقص و ایراد در هر کدام از قطعات شیر وردی دستگاه سبب می‌شود تا آب کاملاً بر روی ظروف پمپاژ نشود و فرایند شستشو به درستی انجام نشود. پس اگر لکه‌های چربی و غذا بر روی ظروف شما باقی ماند حتماً شیر ورودی را چِک کنید تا از سلامت آن مطمئن شوید.

    ۶. مشکل در پمپ آب، علت لک شدن ظروف در ظرفشویی

    پمپ ظرفشویی شامل پمپ یا همان موتور، پروانه و در بعضی مدل‌ها تسمه است. در صورتی که هر کدام از این قطعات با مشکلی مواجه شده باشد قطعاً چرخه شستشو را با مشکلاتی مواجه کرده و سبب می‌شود تا لکه‌های چربی و پس مانده غذاها همچنان بر روی ظروف باقی بماند. اگر در هنگام شستشو هیچ صدایی از دستگاه شما نمی‌آید و ظروف شسته نشده اند، به احتمال زیاد پمپ دستگاه شما سوخته باشد. البته امکان شکستگی پروانه یا پاره شدن تسمه نیز وجود دارد.

    اگر قصد خرید ماشین ظرفشویی با بهترین کارایی را دارید، برند بوش را انتخاب کنید؛ چرا که با تبعیت از برترین فناوری‌های روز می‌تواند فرایند شستشوی ظروف را برای شما به بهترین نحو ممکن انجام دهد. برای خرید ظرفشویی اصلی این برند آلمانی می‌توانید در فروشگاه اینترنتی آترین کالا، کامل‌ترین لیست قیمت ماشین ظرفشویی بوش را مشاهده کنید.

    ۷. خرابی ترموستات، شاخص‌ترین علت کثیف شستن ماشین ظرفشویی

    علت وجود لکه‌های سفید که بعد از شستشوی ظروف در ماشین ظرفشویی باقی می‌ماند، می‌تواند خرابی ترموستات باشد. اگر ترموستات یا همان المنت دستگاه به خوبی کار نکند سبب می‌شود تا آب به حد کافی گرم نشود و لکه‌ها همچنان بر روی ظروف باقی بماند.

    گرم نشدن آب می‌تواند از خرابی و یا سوخته شدن ترموستات و یا المنت باشد. پس اگر ظروف شما با حجم زیادی از لکه و چربی در ظرفشویی باقی ماند، فراموش نکنید، ترموستات خود را بررسی کنید.

    علت کدر شدن ظروف چیست؟

    کدر شدن ظروف می‌تواند دلایل بسیاری داشته باشد که یکی از آنها مقدار سختی آب است. از آنجایی که سختی آب در مناطق مختلف متفاوت است، هر چه میزان سختی آب بیشتر باشد بدون شک ظروف با کدری بیشتری رو به رو خواهند شد، پس حتماً میزان سختی آب را تنظیم کنید. استفاده از جلا دهنده نا مناسب و یا کم بودن مایع جلا دهنده از دیگر مواردی است که موجب می‌شود تا ظروف کریستالی شما حالت کدر بودن به خود بگیرد و یا اینکه خش دار شود.

    استفاده از نمک مخصوص ماشین ظرفشویی از راه‌های جلوگیری کدر شدن ظروف در ماشین ظرفشویی است که حتماً باید برای داشتن ظروف شفاف و براق از آن استفاده کنید.

    علت لکه شدن ظروف در ماشین ظرفشویی چیست؟

    یکی از اصلی‌ترین دلایل لکه دار بودن و یا به قولی سفیدک زدن ظروف در ظرفشویی ممکن است این باشد که مواد شوینده یا قرصی که برای شستشو استفاده می‌کنید نمک زیادی داشته است. البته شما باید از بسته بودن درب مخزن نمک نیز مطمئن باشید تا آب نمک بر روی ظروف نشت پیدا نکند. از دیگر دلایل لکه شدن ظروف استفاده از مواد شوینده تاریخ مصرف گذشته است که سبب می‌شود تا به خوبی داخل دستگاه حل نشود و به صورت لکه بر روی ظروف‌ها باقی بماند. چیدمان نامناسب ظروف نیز می‌تواند به نوعی در باقی ماندن لکه بر روی ظروف تأثیر داشته باشد، پس همیشه ظروف را درست در جای خود قرار دهید تا آب و مواد شوینده کاملاً بر روی ظروف پاشیده شود.

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید