چگونه شیمی بخوانیم که درصد بالایی در کنکور بزنیم؟

چگونه شیمی بخوانیم که درصد بالایی در کنکور بزنیم؟
راهنمای مطالعه

    درس شیمی یکی از دروس بسیار مهم برای قبولی در کنکور رشته‌‌های ریاضی و تجربی است. بنابراین نحوه مطالعه این درس را نباید مسئله ساده‌ای در نظر گرفت. به روش‌های مختلفی باید یادگیری خود را در این درس توسعه دهید.

    برای مثال با کمک گرفتن از استادان خصوصی یا خرید کتاب کمک درسی می‌توانید درس شیمی را به صورت پیشرفته یاد بگیرید. از این‌رو هر یک از داوطلبان رشته‌های ریاضی و تجربی باید در خواندن این درس ضروری تمام تلاش خود را به کار برند. همان‌طور که می‌دانید ضریب درس شیمی در هر رشته تحصیلی متفاوت است، در واقع هرچه درس شیمی تخصصی‌تر باشد، به طور حتم ضریب اهمیت آن در کنکور بیشتر خواهد بود.

    چرا روش مطالعه درس شیمی اهمیت دارد؟

    قبل از اینکه روشی برای مطالعه صحیح درس شیمی در نظر بگیرید، از اهمیت این درس و ضرورت آن به هنگام قبولی در کنکور رشته مورد نظر خود اطمینان حاصل کنید. بد نیست اطلاعات تکمیلی در مورد اهمیت این درس جمع کرده و طبق ضرورت و ضریب اهمیت درس شیمی به مطالعه آن مشغول شوید.

    برای مثال در برخی رشته‌های زیر گروه تجربی همانند رشته‌های پزشکی، فیزیوتراپی، و بیشتر رشته‌های پیراپزشکی ضریب درس شیمی ۹ است ولی برای رشته‌ای همانند داروسازی ضریب اهمیت این درس معادل ۱۲ خواهد بود.

    به طور کلی شیمی در رشته داروسازی اهمیت زیادی دارد. در رشته‌های زیرگروه ریاضی همانند رشته‌های مهندسی نفت این درس ضریبی معادل 9 دارد. هرچه ضریب اهمیت درس شیمی در رشته تحصیلی شما بیشتر باشد، سوالات کنکور این درس نیز سخت‌تر خواهد بود.

    براساس گزارشات به دست آمده داوطلبان کمی توانسته‌اند شیمی را در کنکور درصد بالایی بزنند زیرا به طور معمول دانش‌آموزان با نحوه صحیح مطالعه این درس آشنا نیستند.

    روش عالی برای مطالعه درس شیمی کدام است؟

    شاید با مشاهده نمونه سوالات کنکور سال‌های قبل فکر کنید درس شیمی سوالات سختی دارد و شما قادر به پاسخ دادن نخواهید بود. اما نگران نباشید، با مطالعه صحیح این درس و کمک گرفتن از کتاب‌های کمک درسی می‌توانید در درس شیمی به سطح بالایی دست یابید.

    کافی است از بهترین کتاب‌های کمک درسی و آموزش شیمی کمک بگیرید. می‌توان گفت بهترین روش برای مطالعه این درس ضروری و پراهمیت، مطالعه کتاب‌های کمک درسی متنوع و کامل است. اگر به طرز اصولی این کتاب‌های کمک درسی را مطالعه کنید بدون‌شک به درک درستی از شیمی دست می‌یابید.

    خوشبختانه با توسعه اینترنت و پیشرفت تکنولوژی شما می‌توانید خیلی راحت در مورد انواع کتاب‌های کمک درسی جستجو کنید و براساس نیاز و رشته تحصیلی خود بهترین کتاب آموزشی را سفارش دهید یا به صورت حضوری بخرید. منابع بسیاری وجود دارند که درس شیمی را به طور ساده‌ای برای شما توضیح می‌دهند.

    ساعت مطالعه درس شیمی را بالا ببرید

    علاوه بر اینکه باید کیفیت مطالعه درس شیمی شما بالا باشد، کمیت ساعات مطالعه نیز از اهمیت زیادی برخوردار خواهد بود. به طور کلی کیفیت و کمیت مکمل یکدیگر هستند.

    به عبارت دیگر اگر درس شیمی را با کیفیت بخوانید و به خوبی درک کنید ولی ساعت مطالعه شما پایین باشد، بدون‌شک نتیجه دلخواه خود را دریافت نخواهید کرد. در مقابل اگر تنها چندین ساعت طولانی شیمی بخوانید ولی با حواس جمع شیمی را مطالعه نکنید، باز هم ضرر خواهید کرد.

    توصیه می‌کنیم با توجه به اهمیت درس شیمی و ضریب آن در کنکور، ساعت مطالعه خود را افزایش دهید. درس‌های عمومی باید ۳۰ درصد از وقت شما را بگیرند و درس‌های اختصاصی ۷۰ درصد از زمان شما را نیاز دارند.

    در صورتی که رشته شما به درس شیمی نیاز شدید دارد و این درس برای قبولی در کنکور رشته منتخب شما ضروری است، حداقل ۲۰ درصد از ساعات هفتگی مطالعه خود را به این درس اختصاص دهید. در ضمن شیمی را باید به ۲ صورت تشریحی و تستی مطالعه کنید تا در آن حرفه‌ای شوید.

    چگونه مطالب حفظی درس شیمی را بخوانیم؟

    درس شیمی از جمله دروسی است که مطالب حفظی، مفهومی، و مسئله دارد. بدین‌ترتیب هر یک از موضوعات این درس را باید به صورت اختصاصی مطالعه کنید. در واقع روش یادگیری و مطالعه مطالب حفظی شیمی با مطالب مفهومی این درس فرق دارد.

    با وجود اینکه اهمیت مسائل مفهومی بیش از سایر موضوعات است ولی شما باید مطالب حفظی را نیز به طور کامل درک کنید. البته با مرور سوالات سال‌های اخیر متوجه اهمیت مسائل مفهومی درس شیمی می‌شوید ولی به هر حال باید مطالب حفظی این درس را جدی بگیرید.

    برخی از مسائل درس شیمی همانند جدول تناوبی، رنگ و خواص اسیدها و بازها، خواص مختلف مواد و غیره جنبه حفظی دارند. از این‌رو برای پاسخ به این سوالات راهی جز حفظ کردن این مطالب ندارید.

    با حفظ و مرور این مطالب حفظی در فاصله‌های زمانی مختلف می‌توانید به سوالات کنکوری که از مطالب حفظی گرد هم آمده‌اند پاسخ صحیح دهید. با تمرکز بر روی این مطالب به طور حتم سرعت تست زدن شما نیز افزایش پیدا می‌کند.

    مطالعه مطالب مفهومی و تحلیلی درس شیمی

    پیش از این نیز گفتیم مطالب مفهومی درس شیمی از اهمیت بیشتری برخوردار هستند و ممکن است پاسخ دادن به سوالات مربوط به این مطالب سخت‌تر از سایر بخش‌ها باشد. برای مثال درک آرایش الکترونی، واکنش‌های تجزیه، ترکیب مواد، و غیره جزء مطالب حفظی نیستند و شما باید با تکرار و تمرین زیاد آنها را درک کنید. درس شیمی مسائل دیگری نیز شامل می‌شود که به آنها مسائل عددی و محاسباتی می‌گویند. مسائل مفهومی حتی از این مطالب نیز ضروری‌تر و شاید کمی سخت‌تر باشند. پس اگر قصد دارید رتبه کنکور خود را با درصد تست مورد پذیرش درس شیمی بالا ببرید، بهتر است برای مسائل مفهومی وقت بیشتری صرف کنید. در ضمن باید تمام مطالب نوشته‌شده در حاشیه کتاب و بخش‌های انتهایی را مطالعه و درک کنید. از تمام مباحث مفهومی کتاب شیمی سوال و تست طرح می‌شود، پس اگر مطالب کتاب درسی خود را به صورت مفهومی درک کنید، سوال به هر شکلی که مطرح شود، شما می‌توانید پاسخ صحیح آن را بیابید. در این مقاله سعی کردیم نحوه درست مطالعه شیمی را برایتان شرح دهیم و همچنین ذکر کردیم با خرید کتاب‌های کمک درسی شیمی بدون‌شک بهتر از سایر داوطلبان تست خواهید زد.

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید