بهترین هدست‌ واقعیت مجازی در ایران؛ ۵ مدل با کیفیت و قدرتمند

بهترین هدست‌ واقعیت مجازی در ایران؛ ۵ مدل با کیفیت و قدرتمند
راهنمای مطالعه

    بهترین هدست‌ واقعیت مجازی برای کامپیوتر و گوشی کدام است؟ در این مطلب، به چند هدست واقعیت مجازی محبوب، باکیفیت و مناسب که در بازار ایران هم موجود هستند می‌پردازیم.

    اکنون چند سالی است که از روزهای نخست ورود همه‌جانبه هدست‌های واقعیت مجازی به بازارهای جهانی فاصله گرفتیم و این گجت‌های جذاب و دوست‌داشتنی، دیگر قیمت‌های عجیب یا عرضه محدود ندارند. البته که بسیاری از بهترین هدست‌های واقعیت مجازی دنیا همچنان در ایران قیمت‌های بالایی دارند، اما این قیمت‌های بالا به شدت قبل نیستند و می‌توان به خریدشان فکر کرد.

    مشخصه اصلی یک هدست واقعیت مجازی استاندارد و با کیفیت، داشتن نمایشگر واضح با نرخ تازه‌سازی بالا، بند‌های راحت برای چفت شدن به سر و تهویه مناسب هوا است. البته که میزان خرجی که برای خرید یک هدست واقعیت مجازی می‌کنید، سطح هر کدام از ویژگی‌هایی که گفتیم را تغییر می‌دهد.

    ما در این مطلب سعی داریم تا بهترین هدست واقعیت مجازی دنیا را که می‌توانند تجربه‌ای کامل و استاندارد ارائه دهند، معرفی کنیم. هدست‌هایی که علاوه بر کیفیت سخت‌افزاری مناسب، دارای انبوهی از بازی‌ها و نرم‌افزارهای منطبق هستند و می‌توانید با هر سلیقه‌ و علاقه‌ای که هستید از این هدست‌ها لذت ببرید.

    بهترین هدست واقعیت مجازی

    اما قبل از معرفی هر کدام از این هدست‌ها، به چند پرسش به صورت کوتاه پاسخ می‌دهیم:

    بهترین هدست واقعیت مجازی چه ویژگی‌هایی دارد؟

    همانطور که گفتیم، در هنگام انتخاب یک هدست واقعیت مجازی عوامل مختلفی را باید در نظر گرفت تا در نهایت محصولی متناسب با سلیقه تهیه کرد. ما ویژگی‌های اصلی را در ادامه شرح داده‌ایم:

    وضوح صفحه

    بهترین هدست‌ واقعیت مجازی، عمدتا هدستی است که از بالاترین وضوح ممکن برخوردار است. وضوح یک جنبه فوق‌العاده مهم در هدست‌های واقعیت مجازی است و باعث می‌شود تا کیفیت چیزی که می‌بینید، خوب باشد یا بد!

    نکته قابل توجه این است که با توجه به محتوایی که طی یکی دو سال گذشته برای هدست‌های واقعیت مجازی ساخته شده، کم‌کم باید با هدست‌هایی با وضوح پایین خداحافظی کرد و به سراغ هدست‌هایی با حداقل رزولوشن هر لنز 1080p و حتی بالاتر رفت. در حال حاضر هدست واقعیت مجازی آکیولس کوئست 2 از رزولوشن ۱۸۳۲ در ۱۹۲۰ پیکسل برای نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز و رزولوشن ۱۴۴۴ در ۱۶۰۰ پیکسل در نرخ نوسازی ۷۲ هرتز، به عنوان مقرون‌به‌صرفه‌ترین هدست واقعیت مجازی استاندارد بازار استفاده می‌کند.

    نوع پنل

    تولیدکنندگان هدست‌های واقعیت مجازی توانسته‌اند با استفاده از پنل‌های OLED، میزان کنتراست رنگ و طبیعی بودن آن را تا حد زیادی بهبود ببخشند. اگر نیت شما از خرید یک هدست واقعیت مجازی، ورود و حضور طولانی مدت در استفاده از این گجت‌ها است، احتمالا گزینه‌هایی با پنل OLED بهترین انتخاب‌های ممکن باشند. اگرچه، هنوز هم هدست‌هایی با پنل LCD کاربردی و استاندارد محسوب می‌شوند.

    نوع ردیابی کاربر

    هدست‌های واقعیت مجازی ارزان‌تر، از دوربین‌های داخلی برای ردیابی مکان خود و سر شما در دنیای مجازی استفاده می‌کنند. اما با نگاه به هدست‌های گران‌تر و بالا بردن بودجه، می‌بینیم که دستگاه‌های تخصصی‌تر اغلب از سخت‌افزارهای اضافی مانند پایه‌های ردیابی برای مجهز کردن محیط یا اتاق برای دقت بیشتر استفاده می‌کنند.

    با اینکه وجود تجهیزات ردیابی بیشتر می‌تواند تا حد زیادی حس واقعی‌تری به مخاطب القا کند، اما انجام بازی‌ها یا سرگرمی‌های مختلف با هدست‌های ارزان‌تر چیز عجیبی نیست و همچنان می‌توان از هدست‌هایی با ردیابی داخلی لذت برد.

    بهترین هدست واقعیت مجازی کدام است؟

    تعریف «بهترین» می‌تواند چندین گزینه را پوشش دهد، اما اگر مبنا را کیفیت در کنار قیمت مناسب قرار دهیم، هدست آکیولس کوئست 2 کمپانی متا (فیس‌بوک) یک گزینه بی‌همتا، مقرون‌به‌صرفه و صد البته باکیفیت است که هم‌اکنون در بازار ایران با قیمتی بین ۱۰ تا ۱۲ میلیون تومان فروش دارد. ویژگی منحصر به فرد این هدست، عدم نیاز به پی‌سی است که آن را به گزینه‌ای عمومی‌تر برای علاقه‌مندان تبدیل می‌کند.

    با این حال اگر تعریف شما از «بهترین»، «کامل‌ترین و باکیفیت‌ترین» تجربه ممکن است، احتمالا هدست HTC Vive Pro 2 که مجهز به استیشن ردیابی کامل اتاق هم هست، گزینه خارق‌العاده‌ای برای علاقه‌مندان دو آتشه واقعیت مجازی می‌تواند باشد.

    هدست واقعیت مجازی آکیولس کوئست 2 (Oculus Quest 2)

    • قیمت: از ۱۳ تا ۲۰ میلیون تومان

    بهترین هدست واقعیت مجازی

    رزولوشن: ۳۶۶۴ در ۱۹۲۰ پیکسل

    نوع پنل: LCD

    نرخ تازه‌سازی تصویر: ۷۲ تا ۱۲۰ هرتز

    میدان دید: ۱۰۰ درجه

    نیازمندی‌: بدون نیاز به کامپیوتر یا هر دستگاه دیگری

    نوع اتصالات: بی‌سیم

    مزایا:

    • کاملا بی‌سیم
    • یک هدست کاملا مستقل و بدون نیاز به اتصال به PC (با امکان اتصال به پی‌سی)
    • بهترین هدست واقعیت‌مجازی بازار از لحاظ سطح کیفیت به تناسب قیمت

    معایب:

    • نیاز به اکانت فیس‌بوک برای راه‌اندازی
    • راه‌اندازی نسبتا سخت 

    هدست آکیولس کوئست 2 را می‌توان یکی از شناخته‌شده‌ترین هدست‌های واقعیت‌مجازی حال حاضر بازار دانست که دلیل بسیار خوبی هم برای آن دارد. قیمت پایه این دستگاه در ایران از حدود ۱۰ میلیون تومان با حافظه داخلی ۱۲۸ گیگابایت شروع شده و تا حدود ۱۲، ۱۳ میلیون تومان برای حافظه ۲۵۶ گیگابایت پیش‌ می‌رود. از طرفی هم این هدست هیچ‌گونه کابل و اتصالاتی به این شکل ندارد و استفاده از آن به خاطر ماهیت بی‌سیمش، بسیار راحت است.

    هدست آکیولس کوئست 2 نسبت به نسخه قبلی خود نه تنها از هر لحاظی ارتقا پیدا کرده، بلکه حتی ارزان‌تر هم هست. ارگونومی و ساختار این هدست نیم کیلویی بسیار راحت و باکیفیت است و وقتی آن را روی سر قرار می‌دهید، اصلا حس بد یا آزاردهنده‌ای پیدا نمی‌کنید.

    مزیت بزرگ هدست آکیولس کوئست 2، بی‌سیم بودن آن و عدم نیاز به هر گونه دستگاه دیگر مانند پی‌سی است. ما با یک دستگاه کاملا خودمختار و یکپارچه روبه‌رو هستیم که می‌تواند خیل عظیمی از بازی‌های واقعیت مجازی پلتفرم پی‌سی، از کتابخانه اختصاصی آکیولس در فیس‌بوک گرفته تا استیم را به راحتی هر چه تمام‌تر اجرا کند. اگر تا قبل از این، نیاز بود تا یک پی‌سی قدرتمند وجود داشته باشد و هدست را به آن وصل کنیم، آکیولس کوئست 2 همه این معادلات را به هم زده و شما را چه از لحاظ هزینه‌ای و چه سهولت استفاده، راحت کرده است.

    به جرات می‌توان گفت که آکیولس کوئست 2 بهترین هدست واقعیت مجازی بازار است. این در حالی است که هدست‌های واقعیت مجازی استاندارد دیگر که قیمتی بیش از ۵۰۰ دلار در بازار دارند، همچنان به اتصال PC نیازمند هستند، اما آکیولس کوئست 2 با وجود ویژگی ردیابی یکپارچه، پنل‌هایی با وضوح بالا، نرخ فریم ۹۰ تا ۱۲۰ هرتز و تجربه‌ای راحت و آسان به خاطر ارگونومی و کیفیت ساخت بالا، تنها ۱۰ میلیون تومان قیمت دارد که شگفت‌انگیز است!

    مشخصات و تصاویر کامل این هدست را ببینید

    ۲. هدست واقعیت مجازی وایو پرو 2 (HTC Vive Pro 2)

    • قیمت: از حدود ۴۲ (فقط هدست) تا ۱۱۰ میلیون تومان (فول کیت)

    بهترین هدست واقعیت مجازی

    رزولوشن: ۴۸۹۶ در ۲۴۴۸ پیکسل

    نوع پنل: LCD

    نرخ تازه‌سازی تصویر: تا ۱۲۰ هرتز

    میدان دید: ۱۲۰ درجه

    نیازمندی‌: پی‌سی

    (Intel Core i5-4590 / AMD Ryzen 1500+, NVIDIA GeForce RTX 2060 / AMD Radeon RX 5700+, 8GB RAM+, DisplayPort 1.4, USB 3.0)

    نوع اتصالات: بی‌سیم

    مزایا:

    • سخت‌افزار قدرتمند برای بالاترین و بهترین وضوح و کیفیت ممکن
    • بالاترین رزولوشن بازار (5K)
    • تعداد بالای بازی‌های منطبق

    معایب:

    • گران است!
    • داغ شدن هدست در استفاده‌های ممتد 

    اگر به دنبال بهترین هدست واقعیت مجازی هستید که می‌توانید بدون در نظر گرفتن بودجه‌ای خاص تهیه‌اش کنید، گزینه HTC Vive Pro 2 در اختیارتان است. با اینکه می‌توان این هدست را در ایران تهیه کرد، اما نوسان قیمت آن در بین فروشندگان به طرز عجیبی بالا است. شما می‌توانید این هدست را از ۴۰ میلیون تومان به بالا پیدا کنید. حتی نسخه فول کیت آن که شامل ست کامل لوازم جانبی است، با قیمتی بیش از ۱۰۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد. با این حال، این هدست مخصوص کسانی است که صرفا به دنبال بالاترین کیفیت ممکن هستند.

    البته که هدست اچ‌تی‌سی وایو پرو 2 به یک پی‌سی با حداقلی‌ترین مشخصاتی که بالاتر ذکر کردیم نیاز دارد و در صورتی که بتوانید یک سیستم بالارده، به‌روز و قدرتمند را به این هدست وصل کنید، خروجی که از وایو پرو 2 دریافت می‌کنید اعجاب‌انگیز خواهد بود! رزولوشن 5K، ردیابی دقیق و تطابق بهینه با استیم وی‌آر، یکی از برترین تجربه‌های ممکن را به مخاطب ارائه می‌دهد.

    با اینکه تجربه هدست وایو پرو 2 به تنهایی اعجاب‌انگیز است، اما برای تکمیل‌کردن این تجربه می‌توانید گجت‌های Steam VR و کنترلرهای حرکتی جداگانه‌ای را تهیه کنید که چیزی حدود ۶۰۰ دلار اضافه بر قیمت هدست اصلی برایتان هزینه در بر خواهد داشت. تنظیمات و نصب این وسایل کمی سخت است و باید قبل از تهیه آنها، نسبت به فضایی که در اختیار دارید تحقیقات لازم را انجام دهید، اما اگر همه چیز خوب پیش‌ برود در نهایت به تجربه‌ای ماورایی از واقعیت مجازی دست پیدا می‌کنید.

    میدان دید ۱۲۰ درجه‌ای هدست وایو پرو 2 در کنار وضوح فوق‌العاده‌ بالایی که دارد، می‌تواند کاربر را حتی تا سال‌ها نسبت به انجام و تجربه محتوای واقعیت مجازی خاطر جمع کند. احتمالا اگر شما از کسانی باشید که نسبت به این دست از تکنولوژی‌ها وسواس دارید، تهیه هدست وایو پرو 2 را یک سرمایه‌گذاری نسبتا عمری در نظر می‌گیرید، اما با این حال ما با یک گجت بسیار حرفه‌ای طرف هستیم که تنظیمات و نصب صحیح آن و رسیدن به نقطه ایده‌آل استفاده از آن می‌تواند بین چند روز تا یک ماه از کاربر زمان بگیرد.

    مهم‌ترین نکته‌ای هم که نیاز دیدیم تکرار کنیم، این است که برای تجربه قدرت حداکثری این هدست، به یک پی‌سی بسیار قدرتمند و گران‌قیمت نیاز دارید که همراه با خرج کلی هدست وایو پرو 2، یک هزینه بسیار بالا را به همراه دارد.

    مشخصات و تصاویر کامل این هدست را ببینید

    هدست واقعیت مجازی وَلو ایندکس (Valve Index)

    • قیمت: از حدود ۴۰ تا ۵۰ میلیون تومان (کیت کامل)

    بهترین هدست واقعیت مجازی

    رزولوشن: ۲۸۸۰ در ۱۶۰۰ پیکسل

    نوع پنل: AMOLED

    نرخ تازه‌سازی تصویر: تا ۱۲۰ هرتز

    میدان دید: ۱۳۰ درجه

    نیازمندی‌: پی‌سی

    (Quad-core processor+, Nvidia GeForce GTX 1070+, USB 3.0, SteamVR tracking base stations, DisplayPort 1.2)

    نوع اتصالات: بی‌سیم

    مزایا:

    • میدان دید بالاتر نسبت به رقبا
    • استفاده از سیستم ردیابی انگشت‌ها که فناوری منحصر به فرد ولو است
    • کنترلرهای حرکتی فوق‌العاده دقیق و راحت
    • واقعیت مجازی در ابعاد یک اتاق!
    • کیفیت صدای بی‌نظیر

    معایب:

    • بسیار کم‌یاب است
    • با وجود استیم، تعداد عناوین پشتیبانی‌کننده از قابلیت‌های خاص هدست بسیار کم است

    هدست واقعیت مجازی اختصاصی کمپانی ولو، مالک پلتفرم استیم و خالق سری بازی‌های Half-Life، DOTA 2، Counter-Strike و بسیاری دیگر، جزو پیشروترین و منحصربه‌فردترین هدست‌های واقعیت مجازی بازار است که تجربه‌ای کم‌نظیر را برای مخاطب تدارک می‌بیند.

    یکی از پیشرفته‌ترین امکانات این هدست، سیستم ردیابی انگشت است. ولو ایندکس به جای تکیه بر ردیابی هر کنترلر، سنسورهایی برای ردیابی هر انگشت از طریق پنل‌های حساس به لمس تعبیه کرده که باعث می‌شود دقت عملکرد در بازی‌ها و برنامه‌های VR چند برابر شود. نرخ نوسازی تصویر ۱۲۰ هرتزی این هدست هم بسیار دقیق و تمیز کار شده که باعث می‌شود بازی‌ها بدون سوسو زدن صفحه‌نمایش، به شکلی واضح و منسجم برای کاربر به نمایش در بیایند.

    این هدست برای کسانی تعبیه شده که از سیستم‌ پی‌سی قدرتمندی برخوردار هستند و به نوعی،‌ می‌توانند برای تجربه فوق‌العاده واقعیت مجازی به راحتی سرمایه‌گذاری کنند. قیمت این هدست در بازار ایران بین ۴۰ تا ۵۰ میلیون تومان تخمین زده می‌شود و مشکل اساسی، کمیاب‌ بودن آن است. البته که کیت کامل این هدست حدود دو برابر هزینه برای کاربر می‌تراشد.

    پشتیبانی این هدست از بازی‌های VR استیم کامل و جامع است، اما تعداد بسیار کمی از بازی‌ها وجود دارند که از قابلیت‌های ویژه ردیابی ولو ایندکس بهره می‌برند. قابلیتی که شاید مشخصه اصلی این هدست باشد اما عدم وجود عناوین متعدد باعث می‌شود تا شاید ارزش خرید این هدست پایین بیاید. با این‌حال استفاده از پنل AMOLED، میدان دید فراتر از سایر هدست‌ها، رزولوشن مناسب و قابلیت تبدیل یک اتاق کامل به فضایی برای تجربه واقعیت مجازی، این هدست را به یکی از گزینه‌های اصلی بهترین گجت‌های واقعیت مجازی تبدیل می‌کند.

    فهرست پرفروش‌ترین هدست واقعیت مجازی

    هدست واقعیت مجازی وایو کازماز الایت (HTC Vive Cosmos Elite)

    • قیمت: از حدود ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان (فول کیت)

    بهترین هدست واقعیت مجازی

    رزولوشن: ۲۸۸۰ در ۱۷۰۰ پیکسل

    نوع پنل: LCD

    نرخ تازه‌سازی تصویر: تا ۱۲۰ هرتز

    میدان دید: ۱۱۰ درجه

    نیازمندی‌: پی‌سی

    (Intel i5-4590 / AMD FX 8350+, Nvidia GTX 1060 / AMD Radeon RX 480+, DisplayPort 1.2, USB 3.0 port)

    نوع اتصالات: باسیم/بی‌سیم

    مزایا:

    • باندل به همراه استیشن‌های ردیاب
    • سیستم ردیابی فوق‌العاده دقیق
    • قیمت هدست نسبتا در مقابل باقی هدست‌های رده بالا ارزان‌تر است

    معایب:

    • نیاز به لوازم جانبی برای تجربه بهتر تا حد زیادی ضروری است

    اگر هدست واقعیت مجازی HTC Vive Pro 2 برایتان خیلی گران است (که قطعا هم هست!)، هدست Vive Cosmos Elite می‌تواند گزینه ارزان‌تر، جمع‌ و جور‌تر و نسبتا مناسبی برای کسانی باشند که هم به دنبال تجربه‌ای با کیفیت بالا از واقعیت مجازی هستند و هم بودجه ماورایی در اختیار ندارند.

    اچ‌تی‌سی در این نسخه از هدست‌های واقعیت مجازی خود، برخی ویژگی‌ها را فدای ارائه سیستم ردیابی پیشرفته‌تر و کاهش قیمت کرده تا بتواند مشتریان بیشتری را به خود جلب کند. موضوعی که در مورد هدست‌های کازماز اچ‌تی‌سی وجود دارد این است که تطبیق خوبی با وسایل جانبی متفاوت و استیشن‌های ردیابی Steam VR دارد.

    البته که اگر ما در مورد «مقرون‌به‌صرفه‌» بودن وایو کازماز الایت صحبت می‌کنیم، منظور نسبت به سایر هدست‌های بالارده است و نه هدست فوق‌العاده ارزان آکیولس کوئست 2. این هدست در بازار ایران بین ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان قیمت دارد، اما ویژگی استفاده از ردیاب‌های پیشرفته و استیشن‌های ردیابی، آن را نسبت به هدست‌های گران‌تر با همین مشخصات «مقرون‌به‌صرفه» کرده است.

    در نظر داشته باشید که این هدست هم برای کار کردن نیاز به یک پی‌سی میان‌رده مناسب رو به بالا دارد که اگر چنین چیزی در اختیار ندارید، پس تجربه واقعیت مجازی با این هدست باز هم برایتان هزینه زیادی خواهد تراشید.

    هدست واقعیت مجازی اچ‌پی ریورب جی 2 (HP Reverb G2)

    • قیمت: از حدود ۲۱ تا ۳۰ میلیون تومان

    بهترین هدست واقعیت مجازی

    رزولوشن: ۴۳۱۰ در ۲۱۶۰ پیکسل

    نوع پنل: LCD

    نرخ تازه‌سازی تصویر: تا ۹۰ هرتز

    میدان دید: ۱۱۴ درجه

    نیازمندی‌: پی‌سی

    (Intel Core i5, i7, Intel Xeon E3-1240 v5, AMD Ryzen 5+, DX12 capable graphics, DisplayPort 1.3, USB-C 3.0)

    نوع اتصالات: باسیم/بی‌سیم

    مزایا:

    • رزولوشن بالا
    • قیمت ارزان نسبت به باقی هدست‌های پریمیوم
    • نرخ نوسازی ۹۰ هرتزی

    معایب:

    • بیش از چیزی که انتظار می‌رود به پی‌سی قدرتمند نیاز دارد

    شاید با شنیدن نام هدست واقعیت مجازی برند HP غریبه باشید، اما باید بگوییم که این محصول، پنجمین هدست برتر بازار در لیست ما است که قابلیت‌های فوق‌العاده‌ای را در کنار قیمت بسیار خوبش در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌دهد.

    هدست واقعیت مجازی اچ‌پی ریورب G2 در بازار ایران قیمتی حدود ۲۰ تا ۲۵ میلیون تومان دارد که آن را به یک گزینه فوق‌العاده برای کسانی که به دنبال هدستی پریمیوم، اما با هزینه‌ پایین‌ هستند تبدیل می‌کند. بزرگترین مشخصه این هدست، رزولوشن بالای پنل‌های آن است. ما با هدستی 4K طرف هستیم که میدان دید ۱۱۴ درجه‌ای دارد و نرخ نوسازی آن هم به ۹۰ هرتز می‌رسد که با وجود ۱۲۰ هرتز نبودن، اما در محدوده‌ای استاندارد قرار دارد.

    هدست واقعیت مجازی اچ‌پی نیازی به سنسور ردیابی خارجی ندارد و کار خود را با دوربین‌هایی که دارد به خوبی انجام می‌دهد. از طرفی، این هدست به شکل مخصوصی برای کار با ویندوز طراحی شده و به لحاظ نرم‌افزاری تطابق خوبی با ویندوز 10 و 11 دارد.

    این هدست هم از بازی‌ها و نرم‌افزارهای زیادی پشتیبانی می‌کند و با اینکه مقدار آن به هدست‌های آکیولس نمی‌رسد، اما برای کسانی که با بودجه ۲۰ میلیون تومان و یک سیستم خوب، به دنبال تجربه واقعیت مجازی آن هم با وضوح 4K هستند، یک هدیه ارزشمند و فوق‌العاده به نظر می‌آید!

    فهرست جدیدترین هدست واقعیت مجازی

    مقرون به صرفه‌ترین هدست واقعیت مجازی کدام است؟

    بدون هیچ شکی، بهترین هدست واقعیت مجازی برای افرادی که بودجه محدودتری دارند و از طرفی می‌خواهند تجربه تمام و کمال و استانداردی را از دنیای واقعیت مجازی تجربه کنند، آکیولست کوئست 2 فیس‌بوک است. این دستگاه نه تنها ارزان‌ترین هدست در لیست ما است، بلکه لیست نرم‌افزارها و بازی‌های آن با سرعت زیادی در حال پیشرفت و افزایش است و هم‌اکنون تعداد زیادی بازی مختلف را می‌توان برای آن از پلتفرم استیم تهیه کرد. این گزینه برای کسانی که بودجه‌ای حدود ۱۰ میلیون تومان در اختیار دارند، بی‌نظیر است!

    با این حال، اگر به دنبال هدست واقعیت مجازی باکیفیت‌تری در مقیاس اتاق‌تان هستید، مقرون‌به‌صرفه‌ترین گزینه موجود هدست HTC Vive Cosmos Elite است که می‌توان در بازار ایران با قیمت حدودی ۲۵ تا ۳۰ میلیون تومان پیدا کرد.

    در آخر

    بهترین هدست واقعیت مجازی در یک کلام، هدست‌های واقعیت مجازی برای همه مناسب نیست. اگر از ابعاد قیمتی به آن نگاه کنیم، مدل‌های پیشرفته‌تر و مجهز‌تر آنقدر گران هستند که هنوز نمی‌توان آن‌ها را «در دسترس» نامید. از طرفی استفاده از هدست‌های واقعیت مجازی هنوز برای افراد زیادی نمی‌تواند به صورت مستمر و طولانی باشد. عوارض جانبی مانند «موشن سیکنس» (بیماری حرکتی) از شایع‌ترین اتفاقاتی است که برای برخی کاربران هدست‌های واقعیت مجازی رخ می‌دهد. بیماری حرکتی عمدتا به دلیل ناسازگاری حرکت کاربر و چیزی که در لنزهای هدست‌ واقعیت مجازی می‌بیند، رخ می‌دهد و علائمی مانند سردرد، حالت تهوع، استفراغ و سرگیجه و حتی در مواردی تشنج را به همراه دارد. پس شاید اولین نکته‌ای که باید در هنگام تهیه هدست‌ واقعیت مجازی از بابت‌اش مطمئن شوید، این است که بدانید آیا در استفاده از این هدست‌ها، دچار بیماری حرکتی می‌شوید یا خیر. از سوی دیگر هم با اینکه کتابخانه بازی‌ها و برنامه‌های واقعیت مجازی حتی در همین لحظه هم گسترده است، اما هنوز نمی‌توان آن را با سایر محصولات غیرواقعیت مجازی از حیث تعداد و حتی کیفیت مقایسه کرد. ولی با این حال طی چند سال گذشته پیشرفت‌های زیادی انجام شده و به مرور، تولیدات نرم‌افزاری و بازی‌های هدست‌های واقعیت مجازی در مسیر رشد قرار دارند.

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید