۶ تفاوت و فرق لپ تاپ گیمینگ با معمولی

۶ تفاوت و فرق لپ تاپ گیمینگ با معمولی
راهنمای مطالعه

    اینکه لپ تاپ گیمینگ بخرید یا معمولی، به نوع کاری که با لپ تاپ انجام می‌دهید وابسته است. ممکن است از خود بپرسید تفاوت لپ تاپ گیمینگ با معمولی در چیست؟ هر یک از این دو لپ تاپ مزایا و معایب خود را دارند. در نتیجه مهم‌ترین عامل تعیین‌کننده نوع لپ تاپ، نیازهای کاربر خواهند بود.

    لپ تاپ گیمینگ و معمولی از نظر CPU، GPU، سیستم خنک‌ کننده، کیبورد و ... با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند که باید در هنگام خرید در نظر گرفته شوند. در این مطلب تفاوت لپ تاپ گیمینگ با معمولی را از جهات مختلف بررسی خواهیم کرد. در انتهای مقاله شما قادر خواهید بود با اطمینان بیشتری لپ تاپ مناسب خود را انتخاب کنید.

    تفاوت لپ تاپ گیمینگ با معمولی در چیست؟

    عمده‌ترین تفاوت لپ تاپ گیمینگ با معمولی را می‌توان عملکرد آن دو دانست. لپ تاپ‌های گیمینگ دستگاه‌های الکترونیکی پر قدرتی هستند که برای اهدافی با نیاز به عملکرد بالا استفاده می‌شوند؛ مانند بازی یا ویرایش ویدئو. در کاربردهایی مانند گیمینگ یا ادیت فیلم و ویدئو اجزای لپ تاپ باید در بهترین حالت خود کار کنند. لپ تاپ‌های گیمینگ به‌گونه‌ای ساخته شده‌اند که چنین فشاری را تحمل می‌کنند.

    لپ تاپ‌های استاندارد و نرمال بیشتر برای کارهای رسمی و اداری سازماندهی شده‌اند. این نوع لپ تاپ‌ها اغلب برای عملیاتی مانند پردازش متن، چک کردن ایمیل، ساخت پاورپوینت، برقراری تماس‌های صوتی و تصویری و .. به کار می‌روند. این کاربردها نیاز به اجزایی با عملکرد بالا ندارند.

    بررسی  و مقایسه لپ تاپ گیمینگ با معمولی از جنبه‌های مختلف

    لپ تاپ گیمینگ و معمولی از نظر پردازنده، گرافیک، حافظه RAM، عمر باتری، نوع طراحی و ... با یکدیگر تفاوت دارند. در زیر به تفکیک همه موارد را بررسی کرده‌ایم.

    تفاوت لپ تاپ گیمینگ با معمولی از نظر طراحی

    لپ تاپ گیمینگ با معمولی از نظر طراحی در موارد زیر تفاوت دارند:

    • لپ تاپ‌های تجاری و الترابوک‌ها معمولاً باریک و براق هستند. طراحی جمع و جور تری دارند و سبک‌تر هستند. همین ویژگی موجب شده قابلیت حمل راحتی داشته باشند (نسبت به لپ تاپ‌های گیمینگ).
    • لپ تاپ‌های معمولی دارای پورت‌های اصلی برای اتصال USB، هدفون، کابل‌های HDMI و ... هستند. از آنجا که لپ تاپ‌های معمولی اغلب کوچکتر از لپ تاپ‌های گیمینگ هستند، جعبه باتری آنها نیز ظریف‌تر است.
    • لپ تاپ‌های گیمینگ قاب و بدنه‌ای قوی دارند و قطعات آن نیز از نظر کارایی بالاتر از لپ تاپ‌های معمولی هستند. لپ تاپ‌های Gaming اغلب با نور RGB تزئین شده‌اند.
    • لپ تاپ‌های گیمینگ پورت‌های بیشتری برای اتصال لوازم جانبی بازی دارند.

    تفاوت لپ تاپ گیمینگ با معمولی از نظر پردازنده

    با نگاه کردن به پردازنده متوجه می‌شویم که یک لپ تاپ برای کارهای سنگین طراحی شده یا کارهای روتین و سبک. در نگاه اول ممکن است پردازنده هر دو لپ تاپ یکسان به نظر برسند، اما عملکرد و ساختار داخلی آنها متفاوت است. اسامی و پسوندهای CPU‌ها تفاوت آنها را تا حدی مشخص می‌سازد. به عنوان مثال اینتل پردازنده‌های لپ تاپ‌های معمولی خود را با پسوندهای زیر معرفی می‌کند:

    • G- Graphics
    • Y- Extremely Low Power
    • U- Ultra-Low Power
    • T- Power Optimized Lifestyle

    پردازنده‌هایی که در لپ تاپ‌های معمولی و الترابوک‌ها استفاده می‌شوند، به دلیل قدرت کم نمی‌توانند سرعت کلاک بالایی داشته باشند.

    در مقابل اینتل پردازنده‌های استفاده شده در لپ تاپ‌های گیمینگ خود را با اسامی زیر معرفی می‌کند:

    • K- Unlocked
    • H- High Performance
    • HQ- High-Performance Quad Core
    • HK- High Performance and unlocked

    مثلا پردازنده با پسوند K-Unlocked می‌تواند بسته به نیاز سرعت کلاک متفاوتی تولید کنند. به طور معمول پردازنده‌های لپ تاپ گیمینگ هسته‌های بیشتری دارند که سرعت کلاک بالا و عملکرد بالا را تسهیل می‌کنند.

    حافظه RAM

    لپ تاپ‌های معمولی بین 4 تا 8 گیگابایت حافظه RAM دارند. از آنجا که این لپ تاپ‌ها بیشتر برای کارهای سبک مانند پردازش متن استفاده می‌شوند، به بیش از 8GB حافظه رم نیازی ندارند. این در حالی است که  8GB  رم  در لپ تاپ‌های گیمینگ سطح ابتدایی استفاده می‌شود. بسیاری از گیمرها برای تجربه بازی بدون تأخیر از 8 تا 16 گیگابایت حافظه رم استفاده می‌کنند.

    امروزه شما می‌توانید حتی در دسته بندی‌های مرتبط سایت‌های فروشنده لپ تاپ گیمینگ همانند لپ تاپ گیمینگ دیجی 63، لپ تاپ هایی با بیش از 32 گیگابایت رم ببینید!

    برخی لپ تاپ‌های گیمینگ گران قیمت از رم ویدئویی (معروف به VRAM) نیز استفاده می‌کنند که به طور ویژه برای اجرای بی عیب نمایشگرهای گرافیکی ساخته شده است.

    سایز صفحه نمایش و نرخ تازه‌سازی

    لپ تاپ‌های گیمینگ به جهت سهولت تجربه بازی برای گیمرها معمولاً اندازه صفحه بزرگتری دارند. نرخ تازه‌سازی صفحه نمایش در این لپ تاپ‌ها به طرز قابل توجهی از لپ تاپ‌های معمولی بالاتر است (لپ تاپ‌های معمولی نرخ رفرش بین 60 تا 120 هرتز دارند، در حالی که این عدد در لپ تاپ‌های گیمینگ تا 300 هرتز نیز می‌رسد).

    کارت گرافیک

    کارت گرافیک یا GPU مسئول ارائه داده‌های گرافیکی است. این قطعه اطلاعات را از CPU استخراج می‌کند و آنها را به داده‌های بصری تبدیل می‌کند که روی کامپیوتر ظاهر می‌شوند. کارت گرافیک در لپ تاپ معمولی در CPU تعبیه شده است و از همان رم CPU استفاده می‌کند. در نتیجه قدرت و کارایی چندانی ندارد.

    چنین کارت‌های گرافیکی تنها قادر به تسهیل وظایف سبک هستند. در مقابل لپ تاپ‌های گیمینگ کارت گرافیک اختصاصی دارند که به عنوان واحد پردازش گرافیکی شناخته می‌شوند. پردازنده‌ها در لپ تاپ گیمینگ از VRAM جداگانه استفاده می‌کنند؛ بنابراین بسیار قدرتمندتر و سریع‌تر از کارت گرافیک یکپارچه لپ تاپ‌های معمولی هستند.

    سیستم خنک‌کننده

    لپ تاپ‌های گیمینگ دارای فن‌های چندگانه هستند که گرمای تولید شده توسط اجزای مختلف لپ تاپ را جبران می‌کند. لپ تاپ‌های معمولی چنین سیستم پیشرفته‌ای برای خنک کردن ندارند. آنها اغلب از یک فن استفاده می‌کنند.

    کیبورد

    لپ تاپ‌های گیمینگ دارای صفحه کلیدهای مقاومی هستند که قدرت تحمل فشار وارده بر آنها در حین بازی را دارند. در مقابل کلیدهای لپ تاپ معمولی اغلب ظریفتر هستند و باید تنها برای کارهای سبک مانند تایپ کردن به کار گرفته شوند.

    سیستم صوتی

    لپ تاپ‌های گیمینگ سیستم صوتی با صدای بلندتر و با کیفیت تر دارند تا حال و هوای بازی را بیشتر کند. در مقابل لپ تاپ‌های استاندارد از اسپیکرهای معمولی استفاده می‌کنند.

    مزایا و معایب لپ تاپ گیمینگ

    در ادامه مزایا و معایب لپ تاپ گیمینگ را بررسی کرده‌ایم.

    مزایای لپ تاپ گیمینگ در مقایسه با لپ تاپ معمولی

    از مزایای خرید لپ تاپ گیمینگ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

    • انجام بازی در سفر و در مکان‌های مختلف
    • طراحی زیباتر
    • عدم محدودیت در انجام اکثر بازی‌ها (بر خلاف لپ تاپ‌های معمولی که تنها بازی‌های سطح پایین را ساپورت می‌کنند)
    • بهره‌مندی از سخت‌افزار قدرتمندتر و کارایی بالاتر

    معایب لپ تاپ گیمینگ در مقایسه با لپ تاپ معمولی

    لپ تاپ گیمینگ ممکن است از نظر برخی موارد محدود کننده باشد، از جمله:

    • گران بودن
    • عمر باتری نسبتاً ضعیف (متوسط 6 ساعت)
    • ایجاد گرما و سر و صدای بیش از حد

    جمع‌بندی

    در این مطلب تفاوت لپ تاپ گیمینگ با معمولی را از نظر اجزا و قطعات مختلف آن بررسی کردیم. اینکه لپ تاپ گیمینگ بخرید یا معمولی، به بودجه شما و هدفی که از خرید لپ تاپ دارید، بستگی دارد.

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید