همه چیزهایی که باید درباره خرید توپ فوتبال بدانید

همه چیزهایی که باید درباره خرید توپ فوتبال بدانید
راهنمای مطالعه

    معیارهای متفاوتی برای انتخاب درست یک توپ فوتبال وجود دارد که در این مطلب «درجه» به این معیارها می‌پردازیم تا شما را در یک انتخاب هوشمندانه همراهی کنیم.

    توپ فوتبال یکی از تجهیزات ورزشی است در انواع سایز‌ها و وزن‌های مختلف عرضه می‌شود. همچنین از مواد اولیه مختلفی در تولید آن استفاده می‌کنند. به همین دلیل ما در اینجا نگاه دقیق‌تری به توپ فوتبال، ساختار و انواع آن می‌کنیم تا بتوانید با دید بازتری توپ مورد نظرتان را پیدا کنید.

    با این حال این را هم باید بگوییم که در نهایت پیدا کردن بهترین توپ برای هر کس ممکن است به آزمون و خطا نیاز داشته باشد و ممکن است توپی که از نظر یک نفر عالی است از نظر نفر دیگر متوسط به نظر برسد. برای شروع بیایید ببینیم که چه توپی متناسب با نیاز شماست.

    کدام توپ فوتبال متناسب با نیاز شماست؟

    اولین گام برای انتخاب درست یک توپ فوتبال این است که شناخت درستی از نیازهای خود داشته باشید و بر آن اساس به دنبال توپ موردنظرتان باشید. به عنوان مثال باید بدانید که می‌خواهید از توپ‌تان برای چه نوع فعالیتی استفاده کنید و یا در چه نوع زمینی با آن بازی خواهید کرد؟ و سوالانی از این دست که در اینجا مطرح می‌کنیم و به آن‌ها پاسخ خواهیم داد.

    می‌خواهید از توپ‌تان برای چه نوع فعالیتی استفاده‌ کنید؟

    اول از هرچیزی باید ببینید که توپ را برای چه نوع استفاده‌ای نیاز دارید؟ باید توپی را انتخاب کنید که مشخصا برای سبک بازی مورد نظر شما تولید شده باشد. باید ببینید که توپ فوتبال مورد نظر را برای چه نوع بازی می‌خواهید؛ بازی‌های تفریحی و دوستانه، تمرین منظم یا مسابقات رسمی؟ با توجه به انواع استفاده از توپ فوتبال، توپ‌های فوتبال به ۴ دسته اصلی زیر تقسیم می‌شوند و باید ببینید که شما توپ را برای کدام یک از موارد زیر لازم دارید تا توپ تولید شده برای همان استفاده را تهیه کنید:

    • توپ مسابقات حرفه‌ای (Premium match balls)
    • توپ مسابقات (match balls)
    • توپ تمرین‌ (Training balls)
    • توپ مینی یا توپ تمرین تکنیکی (Mini/skills balls)

    می‌خواهید در چه نوع زمینی بازی کنید؟

    اول باید ببینید می‌خواهید در یک زمین سرپوشیده بازی کنید یا در سالن؟ بعد باید در نظر داشته باشید که سطح زمین مورد نظرتان از چه جنسی است؟ چمن طبیعی، چمن مصنوعی؟ آسفالت یا پارکت؟ با توجه به پاسخ این سوالات باید یکی از انواع توپ‌های زیر را انتخاب کنید:

    • توپ چمن طبیعی
    • توپ سالنی
    • توپ ساحلی یا توپ خیابانی 
    • توپ چمن مصنوعی

    توپ فوتبال با چه سایزی برای شما مناسب است؟

    توپ فوتبال سایز

    اگر یک تیم هستید و می‌خواهید برای تمرین‌ و یا تفریح‌تان توپ فوتبال بخرید، باید توپی بخرید که متناسب با گروه سنی‌تان باشد. سایزبندی توپ‌ها بر اساس محدوده سنی کسانی که می‌خواهند با آن بازی کنند مشخص می‌شود. این سایزبندی به صورت زیر است:

    • سایز ۵ : برای سنین بالای ۱۲ سال
    • سایز ۴ : برای سنین ۸ تا ۱۲ سال
    • سایز ۳ : برای سنین ۷ سال و کمتر از آن
    • سایز ۲‌ و ۱ : که برای مسابقات استفاده نمی‌شود و می‌توان از آن برای تفریح و یا انجام حرکات تکنیکی (مثل روپایی) استفاده کرد.

    می‌خواهید چقدر برای یک توپ فوتبال هزینه کنید؟

    توپ‌های فوتبال بسته به برند، جنس و نوع، قیمت‌های متفاوتی از چند ده هزار تومان تا چند میلیون تومان دارند! برای اینکه ببینید تا چه میزان هزینه کردن برای یک توپ منطقی و مقرون به صرفه است باید به این نکته توجه کنید که می‌خواهید چگونه از آن استفاده کنید. همچنین میزان استفاده از آن را هم باید در نظر داشته باشید. بر این اساس:

    • اگر توپی می‌خواهید که هر از چندگاهی چند ضربه به آن بزنید و استفاده کمی از آن خواهید داشت، بهتر است سراغ مدل‌های ارزان قیمت بروید و هزینه بی‌خوذی برای خود نتراشید!
    • اگر توپ را برای استفاده کودکان می‌خواهید باز هم بهتر است سراغ توپ‌های گران نروید. چرا که با افزایش سن‌شان سایز توپی که برای‌شان مناسب است تغییر می‌کند و از نظر اقتصادی خرید توپ‌های گران قیمت مقرون به صرفه نیست.
    • اگر قرار است از توپ‌تان زیاد استفاده کنید، بیشتر هزینه کردن منطقی است. چرا که توپ‌های گران‌تر عموما دوام بیشتری هم دارند و به این ترتیب لازم نیست زود به زود برای خرید توپ جدید هزینه کنید.
    • اگر می‌خواهید هزینه بالایی برای خرید یک توپ فوتبال بکنید حتما در مورد مدل‌های مختلف تحقیق بیشتری بکنید. چراکه گران‌ترین توپ‌ها لزوما بهترین توپ‌ها نیستند. در این راستا می‌توانید نظر مربیان فوتبال و کسانی که زیاد با توپ فوتبال سروکار دارند را جویا شوید.

    در مورد ساختار توپ فوتبال به چه نکاتی باید توجه کنید؟

    پس از اینکه نیازهای اساس خود را در نظر گرفتید، مسئله مهم دیگری که باید به آن دقت باشید، ساختار توپ فوتبال است. ساختار یک توپ می‌تواند نقش مهمی در کیفیت و کارایی آن داشته باشد. در اینجا به بررسی نکاتی می‌پردازیم که باید در مورد ساختار توپ به آن‌ها توجه کنید.

    محل اتصال تکه‌های توپ به یکدیگر را بررسی کنید

    توپ فوتبال

    یکی از مهمترین قسمت‌های توپ که قبل از خرید باید به آن توجه داشته باشید محل اتصال تکه‌های توپ به یکدیگر است. بررسی کنید که این تکه‌ها به خوبی به یکدیگر دوخته شده باشند. اگر دنبال یک توپ خوب هستید دقت کنید که تکه‌های آن با چسب یا روش‌های دیگر اتصال به هم متصل نشده باشند چرا که احتمال آسیب دیدن اتصال در این حالات بیشتر است. خودتان را از شر خرید چندباره توپ رها کنید سراغ توپ‌هایی بروید که تکه‌های آن به هم دوخته شده باشد چرا که این مدل توپ‌ها ماندگاری بیشتری دارند و لازم نیست زود به زود آن‌ها را جایگزین کنید. تکه های توپ‌های حرفه‌ای معمولا با دست به هم دوخته می‌شوند و کیفیت و دوام بیشتری دارند، در حالی‌که تکه‌های توپ‌های ارزان‌تر به وسیله ماشین به هم دوخته می‌شوند.

    تعداد تکه‌های توپ را بشمارید

    توپ فوتبال

    بسته به نوع توپ، توپ‌های فوتبال معمولا از ۸ تا ۳۲ تکه تشکیل می‌شوند. دقت داشته باشید که تعداد تکه‌های یک توپ روی نحوه حرکت آن و بازی کردن با آن تاثیر می‌گذارد. به این ترتیب که:

    • هرچه تعداد تکه‌های یک توپ کمتر باشد، سرعت حرکت آن بیشتر است.
    • هرچه تعداد تکه‌های یک توپ بیشتر باشد، راحت‌تر می‌توان آن را کنترل کرد.

    به عنوان مثال در لیگ حرفه‌ای آمریکا (MLS) از توپ‌هایی استفاده می‌شود که از ۱۸ تکه تشکیل شده‌اند که تعادل قابل قبولی میان سرعت حرکت توپ و میزان راحت بودن کنترل آن برقرار باشد.

    به وزن توپ و میزان سفتی و نرمی آن دقت کنید

    توپی را انتخاب کنید که جنس آن آنقدر سفت نباشد که ضربه زدن به آن باعث آزارتان شود و برای پا و سرتان مشکل ایجاد کند. توپی نخرید که وزن زیادی داشته باشد و از جنسی باشد که هیچ‌گونه انعطافی ندارد. سراغ توپ‌هایی که خیلی نرم هستند هم نروید. چون هنگام حرکت انحراف بیشتری پیدا می‌کنند و نمی‌توان با آن‌ها هدف‌گیری خیلی دقیقی داشت. درمورد وزن توپ هم باید بگوییم که بهتر است به دنبال سبک‌ترین توپ‌هایی که می‌توانید پیدا کنید باشید. اگر در یک لیگ یا مسابقات بخصوصی شرکت می‌کنید از مسئولان برگزاری در مورد وزن توپ مورد استفاده در آن مسابقات بپرسید و توپی با همان وزن برای تمرین‌تان تهیه کنید. اگر هم در مسابقات خاصی شرکت نمی‌کنید وزن مناسب برای توپ‌ها در سایزهای مختلف به صورت زیر است:

    • توپ‌های سایز ۵ معمولا باید وزنی بین ۳۹۷ تا ۴۵۴ گرم داشته باشند.
    • توپ‌های سایز ۴ معمولا باید وزنی بین ۳۴۰ تا ۳۶۹ گرم داشته باشند.
    • توپ‌های سایز ۳ معمولا باید وزنی بین ۳۱۲ تا ۳۴۰ گرم داشته باشند.

    ببینید لایه داخلی توپ از جنسی است

    به توضیحاتی که از طرف شرکت در مورد توپ ارائه شده دقت کنید. معمولا لایه داخلی توپ را از جنس بوتیل «butyl » یا لاتکس «latex» می‌سازند. بهتر است توپی را انتخاب کنید که از لاتکس در تولید آن استفاده شده باشد چون کار با آن و انجام حرکات تاکتیکی با آن بهتر است. البته لاتکس نقطعه ضعف هم دارد و آن این است که زودتر باد توپ خالی می‌شود و باید دفعات بیشتری توپ‌تان را مجددا باد کنید.

    به جنس لایه رویی (بیرونی) توپ هم دقت کنید

    توپ فوتبال جنس لایه بیرونی

    جنس لایه رویی و تکه‌های توپ‌های مدرن معمولا یا از PU «پلی اورتان» ساخته می‌شود، یا از PVC «پلی اتیلن کربنات». هر کدام از این نوع توپ‌ها نقاط ضعف و قوت خاص خود را دارند که می‌توانید بر اساس نیازتان یکی را انتخاب کنید. البته دقت کنید که مدل‌هایی که از هر کدام از این دو نوع استفاده می‌کنند لزوما کیفیت یکسانی ندارند. یعنی مثلا بین توپ‌های PVC، هم مدل باکیفیت وجود دارد هم بی‌کیفیت. برخی از توپ‌ها هم هستند که به روش سنتی و با استفاده از چرم ساخته می‌شوند. نکات مربوط به این سه جنس عبارتند از:

    • PU : برای کارهای تکنیکی مناسب‌تر است و معمولا برای مسابقات از این نوع توپ‌ها استفاده می‌شود.
    • PVC : دوام بیشتری دارد و بیشتر به عنوان توپ تمرین از این نوع تو‌پ‌ها استفاده می‌شود.
    • چرم: هنوز برخی توپ‌ها از این جنس تولید می‌شوند اما چون آب را به خود جذب می‌کنند و در مقابل رطوبت مقاوم نیستند، رو به منسوخ شدن است.

    کلام آخر

    یک توپ فوتبال بی‌کیفیت و یا نامناسب می‌تواند لذت فوتبال بازی کردن را خراب کند. پس با توجه به نکاتی که در این مطلب برای‌تان گفتیم، اول ببینید چه نوع توپی متناسب با نیازهای شماست و سپس ساختار مدل‌های مختلف را بررسی کنید تا بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید. امیدواریم که این مطلب بتواند در این مسیر به شما کمک کند.

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید