هزینه‌های برج چگونه مدیریت می‌شود؟

هزینه‌های برج چگونه مدیریت می‌شود؟
راهنمای مطالعه

    هزینه مدیریت برج مسکونی و اداری امروزه تحت تاثیر عوامل مختلفی به شدت افزایش یافته و بسیاری از مدیران برج‌ها که به صورت سنتی این کار را پیش می‌بردند دیگر توانمندی مدیریت امور مالی را نداشته و بدین منظور از روش‌های متفاوتی استفاده می‌کنند. یکی از بهترین روش‌های ممکن برای مدیریت برج مسکونی و اداری که در سرتاسر دنیا نیز رایج شده است بهره گیری از اپ‌های مدیریت ساختمان می‌باشد که بیشتر همانند یک نرم افزار حسابداری به شما کمک می‌کند.

    امروز قصد داریم نگاهی کلی به مجموعه هزینه‌های رایج در یک واحد پرداخته و آن‌ها را از نقطه نظرهای مختلف مورد ارزیابی قرار دهیم. در نهایت نیز قصد داریم برای شما همراهان عزیز نرم افزاری را معرفی کنیم تا با استفاده از آن بتوانید مدیریت مالی ساختمان را به خوبی در اختیار بگیرید.

    هزینه‌های جاری یک ساختمان

    بدون شک تمامی ساختمان‌ها مانند سیستم‌های پیشرفته ای می‌باشند که نیاز به تعمیر و نگهداری دارند. هزینه مدیریت برج مسکونی و اداری نیز به دو دسته اصلی یعنی هزینه‌های ثابت و هزینه‌های نسبی تقسیم می‌شود.

    هزینه‌های ثابت یک ساختمان

    در تمامی برج‌ها هزینه‌های ثابت ، اصلی ترین دلیل برای دریافت شارژهای بسیار بالا می‌باشد. اگر بخواهیم مثالی از هزینه‌های ثابت در یک برج بزنیم می‌توان به حقوق نگهبانان ، هزینه نظافت ، هزینه بیمه سالیانه آسانسور و حتی هزینه شارژ کپسول‌های آتش نشانی اشاره کرد که در تمامی برج‌ها نیز این مسائل دیده می‌شوند. حساب کردن این هزینه‌ها در شارژ ماهیانه یکی از ساده ترین کارها برای مدیریت می‌باشد و معمولا بر اساس متراژ و تعداد ساکنین واحدها مورد محاسبه قرار می‌گیرد.

    هزینه‌های نسبی یک ساختمان

    هزینه‌های نسبی یک برج به مجموعه هزینه‌هایی اطلاق می‌شود که نمی‌توان براساس یک معیار مشخص آن‌ها را مورد محاسبه قرار داد و تحت شرایط حاکم ممکن است تغییر کنند. مهمترین و اصلی ترین بخش این نوع از هزینه‌ها ، مرتبط با قبوض پرداختی ماهیانه می‌باشد ولی هزینه‌های دیگری مانند تعمیر آنی موتورخانه ، ایزوگام و یا حتی تعمیر آسانسور نیز بخشی از این هزینه به حساب می‌آید.

    نحوه محاسبه هزینه شارژ

    حالا که شما با هزینه‌های جاری یک برج بیشتر آشنا شدید زمان آن نیز فرا رسیده است که با هم نگاهی نیز به نحوه محاسبه این هزینه انداخته و آن‌ها را از بخش‌های مختلف ارزیابی کنیم. برخلاف بسیاری از افراد که بر این باور هستند مدیریت ساختمان می‌تواند به صورت دلخواه خود هزینه‌های شارژ را تعیین کند باید به شما بگوییم این باور به کلی اشتباه بوده و تعیین هزینه شارژ ماهیانه بر اساس مجموعه قوانین و قواعدی می‌باشد که از آن‌ها در قوانین آپارتمان نشینی نیز یاد شده است. معمولا برای محاسبه شارژ برج‌ها از چهار الگو مختلف استفاده می‌شود:

    • شارژ بر اساس واحد
    • شارژ براساس متراژ
    • شارژ بر اساس نفرات
    • شارژ براساس متراژ و نفرات

    نحوه محاسبه شارژ بر اساس واحد

    در این نوع الگو که دیگر کمتر به کار گرفته می‌شود مدیریت ساختمان بر اساس تعداد اتاق‌های خواب و یا الگوهای دیگر ساخت و ساز مبلغ شارژ را محاسبه می‌کنند. در این نوع الگو توجهی به تعداد اهالی نمی‌شود و حتی ممکن است برخی از خانه‌های سه خوابه متراژی به مراتب بزرگتری از دیگر خانه‌ها داشته باشد.

    نحوه محاسبه شارژ بر اساس متراژ

    این نوع الگو دقیقا مصداق ضرب المثل قدیمی زبان فارسی است که می‌گوید هر که بامش بیشتر ، برفش بیشتر. در این روش بر اساس هر متر مربع یک عددی در نظر گرفته می‌شود و آن را در متراژ نهایی ضرب می‌کنند. این الگو محاسبه شارژ تا اوایل سال 93 رایج ترین روش برای محاسبه به حساب می‌آمد.

    نحوه محاسبه شارژ بر اساس نفر

    در این نوع الگو محاسبه بر اساس ساکنین خانه انجام می‌شود ، به عنوان مثال در هر برج هزینه سکونت هر فرد 100 هزار تومان در نظر گرفته می‌شود در صورتی که یک خانوار چهار نفر باشند باید 400 هزار تومان پرداخت کنند. این نوع نحوه محاسبه نیز دیگر خیلی رایج نمی‌باشد.

    نحوه محاسبه شارژ بر اساس متراژ و نفرات

    رایج ترین روش محاسبه شارژ خانه این الگو می‌باشد که بر اساس آن مدیریت ساختمان در ازای متراژ مبلغی را در نظر گرفته و سپس بر اساس تعداد هر یک از ساکنین مبلغی را به آن اضافه می‌کند. این روش به دلیل اینکه حقوق تمامی اهالی را حفظ می‌کند به عنوان بهترین روش برای محاسبه شارژ به حساب می‌آید.

    اپلیکیشن هومتیک برای مدیریت برج

    همانگونه که پیش از این نیز به شما گفتیم استفاده از یک نرم افزار یا اپ مدیریت ساختمان امروزه بهترین روش برای مدیریت برج‌ها می‌باشد. ولی با وجود گسترش روز افزون تکنولوژی تعداد این نرم افزارها نیز در حال افزایش می‌باشند. براساس تحقیقات صورت گرفته و نظر سنجی‌ها در داخل کشور نرم افزار هومتیک را می‌توان به عنوان یکی از بهترین و اصلی ترین اپ‌ها برای مدیریت به حساب آورد. در این نرم افزار می‌توان هزینه شارژ تمامی واحدها محاسبه کرده و از داخل اپ نیز آن‌ها را پرداخت نمود علاوه بر این شما می‌تواند با استفاده از سیستم گزارش دهی تمامی اهالی را از پرداخت‌ها و برداشت‌ها مطلع کنید.

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید