شش مورد از معایب کوییک را بشناسید

شش مورد از معایب کوییک را بشناسید
راهنمای مطالعه

    معایب کوییک دنده ای و کوییک اتومات سایپا شامل موارد فنی و ظاهری می‌شود که پیش از خرید باید بدانید.

    سایپا در راستای استفاده بهینه از پلتفرم خودروی تیبا و عرضه محصولات متنوع اقتصادی بر اساس آن، تصمیم گرفت تا مدل کوییک را به مرحله تولید برساند. انواع خودرو کوییک سایپا در نسخه دنده‌ای و اتوماتیک به بازار عرضه شده که هرکدام دارای ایرادات مختص به خود هستند. در ادامه شما را با معایب کوییک آشنا ساخته و نقاط ضعف این هاچبک تولید داخل را به اطلاعتان خواهیم رساند.

    ایرادات و معایب کوییک ساپیا

    خودروی سایپا کوییک معایب و ایراداتی دارد که در ادامه به شاخص‌ترین آنها اشاره می‌کنیم.

    پیشرانه هشت سوپاپ با فناوری ساخت قدیمی

    موتور سایپا کوییک برگرفته از خودروی تیبا است و در عمل نسخه به روز شده موتور قدیمی خودرو پراید به حساب می‌آید. این پیشرانه با سرسیلندر هشت سوپاپ تولید می‌شود و فناوری ساخت آن مربوط به دهه‌ها قبل است. البته سیستم‌های برقی الکترونیکی این خودرو تاحدودی به‌روز شده و ارتقا پیدا کرده است، اما باز هم نمی‌توان روی عملکرد مطلوب موتور و به ویژه مصرف سوخت متعادل آن به اندازه خودروهای امروزی دل بست.

    ption id="" align="alignnone" width="850"]معایب کوییک معایب کوییک در موتور

    پیشرانه ۸ سوپاپ سایپا کوییک معادل ۱.۵ لیتر حجم دارد اما از لحاظ راندمان نمی‌تواند به اندازه پیشرانه های امروزی بازدهی ارائه دهد. حداکثر قدرت موتور سایپا کوییک معادل ۸۷ اسب بخار به علاوه ۱۲۸ نیوتن متر گشتاور اعلام شده است که گرچه برای انجام نیازهای شهری یا جاده‌ای در حالت عادی کافی به نظر می‌رسد اما می‌شد که توانی بهتر از حالت موجود داشته باشد.

    معایب کوییک و فناوری ساخت قدیمی موتور باعث شده تا میانگین مصرف سوخت آن بین ۷ تا ۷.۵ لیتر در هر صد کیلومتر باشد و از این حیث در حد انتظار ظاهر نشود؛ چراکه موتورهای ۱.۵ لیتری در حال حاضر نباید چیزی بیش از ۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر سوخت مصرف کنند.

    موتور کوییک اما از این لحاظ به ویژه در سطح شهر سوخت بیشتری مصرف می‌کند و بهره‌وری آن نسبت به گونه‌های امروزی پایین‌تر است. پیشرانه سرسیلندر هشت سوپاپ این موتور نیز تقریبا سروصدای بیشتری ایجاد می‌کند و نرمی آن به اندازه موتورهای ۱۶ سوپاپ نیست.

    همچنین کیفیت ساخت قطعات فنی پیشرانه و نیز گیربکس کوییک هم تا حدودی پایین است و این احتمال وجود دارد که زودتر از زمان مورد انتظار دچار خرابی شود که از معایب کوییک است. البته این ایراد در بسیاری از محصولات تولید داخل مشاهده می‌شود و دوام فنی نسبتا پایین، یکی از ایرادات اساسی خودروهای اقتصادی تولید داخل به شمار می‌رود.

    [related]53740[/related]

    معایب کوییک در طراحی ظاهری و داخلی

    خودرو کوییک در واقع بر اساس بدنه و سازه تیبا ۲ ساخته شده و عمده کاری که طراحان آن انجام داده‌اند، تغییر طرح درپوش موتور، چراغ ها جلو و عقب و سپرها بوده است‌ انصافا ظاهر کوییک نسبت به تیبا ۲ جذاب‌تر از آب در آمده اما عدم تناسب و هماهنگی بین قسمت‌های مختلف خودرو کماکان آزاردهنده است.

    نمای جانبی تغییر و تحول اساسی پیدا نکرده و فرم پنجره‌ها با آن حالت گرد و دایره ای تناسب زیادی با حالت خشن و کشیده چراغ‌ها و طرح اسپرت سپرها ندارد و این مورد باعث عدم هماهنگی کافی بین نماهای جلو و عقب و ناحیه کناری خودرو شده است.

    انواع کوییک

    ایرادات طراحی کوییک در قسمت داخلی بسیار بیشتر می‌شود، زیرا برخلاف انتظار از یک داشبورد ساده با سطح کیفی پایین که در واقع همان داشبورد خودرو ساینا است، استفاده شده و با وجود قیمت بسیار بالاتر، هیچ‌گونه ارتقای چشمگیری برای نمای داخلی کوییک در نظر گرفته نشده است.

    طرح داشبورد کوییک یکی از ساده‌ترین و نازیباترین خودروهای موجود در بازار به حساب می‌آید که نمی‌تواند سلیقه های زیادی را با خود همراه سازد. وجود پلاستیک های خشک تقریبا بی‌کیفیت باعث شده تا حضور در کابین کوییک به امری دلپذیر و خوشایند برای کاربر تبدیل نشود. رودری ها نیز از پلاستیک ساخته شده‌اند که قرار گرفتن دست روی آن حس خوشایندی به کاربر انتقال نمی‌دهد.

    کابین کوییک اتوماتصندلی ردیف دوم و صندوق عقب کوییک نیز چندان جادار نیست؛ به ویژه صندوق عقب این خودرو بسیار کوچک است و قادر به تامین کامل نیازهای خانوادگی نیست. به خصوص اگر قصد مسافرت با این خودرو را داشته باشید، نباید روی فضای صندوق عقب برای قرار دادن وسایل حساب ویژه باز کنید.

    از دیگر معایب کوییک این است که افراد بلندقد هم در صندلی‌های ردیف عقب احساس راحتی کامل نخواهند داشت. بنابراین طراحی نامتناسب نمای بیرونی و طرح زشت داشبورد به علاوه کیفیت پایین متریال به کار رفته در داخل کابین، از معایب کوییک سایپا به حساب می‌آیند. این ایرادات حتی در نسخه اتوماتیک پلاس به عنوان مدل فول آپشن نیز وجود دارند.

    توان حرکتی نه‌چندان مهیج

    اگر انتظار شتاب و چابکی مطلوب از این هاچبک کوچک سایپا را دارید، باید این تصور را کنار بگذارید؛ زیرا سایپا کوییک در نسخه دنده ای حداقل چیزی بین ۱۳ تا ۱۴ ثانیه زمان نیاز دارد که از حالت توقف کامل به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند.

    در نسخه اتوماتیک نیز با توجه به حضور گیربکس CVT، زمان لازم برای شتاب‌گیری افزایش پیدا می‌کند و شاید چیزی بیش از ۱۵ ثانیه به طول انجامد.

    همچنین گاهی اوقات وقفه‌های گیربکس سی وی تی در ارائه ضریب دنده مناسب و تعامل دقیق با پیشرانه نیز باعث می‌شود تا کیفیت و لذت رانندگی با کوییک اتوماتیک کاهش پیدا کند. همچنین میزان کشش کوییک اتوماتیک در سربالایی هم گاهی موارد با انتقادات کاربران روبرو شده است. به ویژه اگر چهار یا پنج سرنشین در خودرو حضور داشته باشند، کوییک اتومات در عبور از سربالایی یا هنگام سبقت‌گیری ضعف چشمگیری از خود نشان خواهد داد. معایب کوییک سایپا

    معایب کوییک دنده‌ای از نظر امکانات

    با وجود آنکه قیمت سایپا کوییک در مقایسه با دیگر تولیدات اقتصادی شرکت سایپا به نسبت بالاتر اسا، اما در نسخه معمولی دنده ای امکانات جالب توجهی به کار نرفته است. فقدان سیستم مالتی مدیا با نمایشگر، تهویه اتوماتیک و سانروف از مهم‌ترین کمبودهای کوییک معمولی در آپشن و امکانات رفاهی و ایمنی تلقی می‌شوند.

    ضعف هندلینگ و پایداری به همراه عملکرد ضعیف سیستم تعلیق

    سیستم تعلیق کوییک نسبتا یک نمونه قدیمی است که نسبت به تیبا ارتقاء چندانی پیدا نکرده و در نتیجه در بحث جذب ضربات وارده به کابین خصوصا ردیف عقب نمی‌تواند آن طور که انتظار دارید، مناسب عمل کند. البته سواری این خودرو نسبت به برخی حریفان کمی نرم‌تر است اما در جاده‌های ناهموار باید ضربات متعدد وارد به کابین را تحمل کنید. همچنین در بحث هندلینگ و پایداری نیز وضعیت کوییک به ویژه در سرعت‌های بالا و جاده های لغزنده، نسبتا نامطمئن بوده و هر لحظه امکان انحراف خودرو و به هم خوردن تعادل به ویژه در نیمه عقب وجود دارد. بنابراین رعایت جوانب احتیاط در این مواقع کاملا حس می‌شود. قدرت سیستم ترمز نیز در سطح معمولی قرار دارد و نباید انتظار بیش از حد از آنها داشت؛ به خصوص نبود ترمز دیسکی در چرخ‌های عقب یک ضعف مهم برای کوییک به شمار می‌رود.
    مقایسه کوییک اتومات با پژو ۲۰۶

    عایق‌بندی نامناسب کابین و نفوذ سروصدا به داخل

    همانطور که اشاره شد کیفیت ساخت و مونتاژ کابین کوییک چندان سطح بالا نیست. بنابراین باید انتظار ورود سر و صداهای ناشی از باد، چرخش تایرها و محیط اطراف به داخل کابین را داشته باشید. به ویژه هنگام حرکت در جاده با سرعت بالا این میزان سروصدا می‌تواند تاحدودی آزاردهنده باشد و لذت سفر را کاهش دهد مگر اینکه صدای سیستم پخش را بالا ببرید. در مجموع انتظار می‌رفت که سایپا در امر عایق بندی کابین کوییک حداقل در مقایسه با محصولاتی مثل تیبا ۲ و ساینا وقت بیشتر صرف می‌کرد و با توجه به قیمت گرانتر آن، اقدامات بیشتری برای ارتقای میزان آرامش سرنشینان از لحاظ نفوذ سر و صدا به کابین انجام می‌داد. در اینجا به‌روزرسانی و اصلاحات قابل توجهی احساس نمی‌شود و سرنشینان تفاوت خاصی میان کابین کوییک با ساینا یا حتی تیبا ۲ حس نمی‌کنند. بنابراین نفوذ سر و صدا به داخل کابین نیز یکی دیگر از معایب کوییک سایپا به حساب می‌آید.

    جمع‌بندی معایب کوییک

    در پایان مقاله معایب کوییک باید اشاره کنیم که ایراداتی مثل کیفیت ساخت نامناسب، عدم دوام فنی مطلوب قطعات، سطح کیفی نامناسب کابین و مواردی از این دست که در کوییک مشاهده می‌شود، جزو معایب بسیاری از خودروهای هم‌رده این محصول در بازار ایران به شمار می‌روند. لازم به ذکر است که خودروی کوییک در کنار معایب فوق از مزایایی هم برخوردار است که می‌توان به استهلاک و هزینه تعمیرات نسبتا پایین بخش فنی، ردیف عقب جادارتر از پژو ۲۰۶ و رونق خرید و فروش قابل قبول آن در بازار اشاره کرد.
    [see_also]49006[/see_also]
    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید