سیر تا پیاز انتخاب تلویزیون برای PS5

سیر تا پیاز انتخاب تلویزیون برای PS5
راهنمای مطالعه

    در سال‌های اخیر، رونق بازی‌های کامپیوتری و پلی استیشن افزایش یافته است و بسیاری از افراد درحال حاضر به صورت حرفه‌ای در این زمینه فعالیت می‌کنند اما برای بعضی از افرادی که تازه به دنیای گیم و پلی استیشن روی آورده‌اند، همواره انتخاب تلویزیون مناسب دشوار می‌شود.

    در این مقاله، می‌خواهیم درمورد صفر تا صد انتخاب بهترین تلویزیون برای PS5 صحبت کنیم اما پیش از آن بهتر است درمورد یکی از نمایندگی‌های معتبر و رسمی شرکت سونی صحبت کنیم.

    همانطور که می‌دانید برند سونی یکی از معتبرترین و محبوب‌ترین کمپانی‌های طراحی و تولید محصولات دیجیتالی در سراسر جهان است. دلیل شهرت این برند بیشتر به خاطر طراحی و تولید تلویزیون‌های هوشمندی است که با قابلیت‌های کاربردی و جذابی که ارائه می‌دهد، همواره تعداد بسیار زیادی از افراد را ترغیب می‌کند تا یکی از آن‌ها را در خانه‌اش داشته باشد. در ایران، خانه سونی معتبرترین نمایندگی داخل کشور است که هم بسیاری از محصولات سونی را به فروش می‌رساند و هم از نظر سرویس سالانه و تعمیر همواره خدمات خود را ارائه می‌دهد.

    پیش از آن‌که به موضوع این مقاله بپردازیم، بهتر است درمورد چند اصطلاح مهم و کلیدی بپردازیم.

    ویژگی‌های یک تلویزیون مناسب برای پلی استیشن پنج:

    همانطور که می‌دانید پلی ‌استیشن محصولی از کمپانی سونی است و هرساله با طراحی‌های نوین و قابلیت‌های سخت افزاری جذاب و همچنین بروزرسانی قابلیت‌ها و غیره به بازار جهان عرضه می‌کند. برای مثال کنسول پلی استیشن 5 از نظری سخت افزاری بروزرسانی شده و دارای قابلیت‌هایی نظیر حافظه بیشتر، سیستم خنک کننده یا فَن، مدار تغذیه و... است که همین سبب می‌شود نتوانید با هر مدل از تلویزیونی از آن استفاده کنید. مثلا اگر تلویزیون شما مدلی قدیمی باشد از نظر سخت افزاری کشش ندارد که پلی استیشن را اجرا کند و ممکن است در اوایل بازی، پلی استیشن خود به خود خاموش شود. اکنون پس از دانستن این موضوع، حتما با خودتان می‌پرسید تلویزیون مناسب پلی استیشن 5 چه ویژگی‌های سخت افزاری باید داشته باشد؟ در ادامه، به این سوال مهم پاسخ می‌دهیم.

    رزولوشن 4K

    اولین موردی که پیش از خرید تلویزیون باید به آن توجه کنید، رزولوشن آن است. رزولوشن در واقع به تعداد پیکسل درونی صفحه نمایشگر می‌گویند. هرچه تعداد این پیکسل‌ها بالا باشد، رزولوشن صفحه نمایشگر نیز افزایش می‌یابد. در نتیجه، رزولوشن بالا، تصاویر را با کیفیت‌تر نشان می‌دهند. یک تلویزیون با رزولوشن 4K، در طول صفحه نمایشگر خود 3840 پیکسل و در عرض صفحه 2160 پیکسل دارد پس کیفیت تصویر را بهتر نشان می‌دهد.

    HDR

    HDR در واقع مخفف عبارت High Dynamic Range است و بدین معنی است که رنگ‌های درون تصویر را به صورت واضح‌تر و دقیق‌تری نشان داده شود. تلویزیون مناسب کنسول‌های PS5 باید کنتراست رنگ (یعنی عمق سیاه و سفیدی تصویر) را عمیق‌تر و رنگ‌ها را شفاف‌تر نشان دهد.

    قابلیت رفرش ریت (Refresh Rate)

    اگر بخواهیم این اصطلاح را ساده توضیح دهیم، در واقع به این معنی است که تلویزیون بتواند تصویر را در مدت زمان کمتری بروز رسانی کند. برای مثال، در تلویزیون‌هایی با رزولوشن 4K، آهنگ بروز رسانی تصاویر در 120 فریم بر ثانیه اجرا می‌شود.

    باید توجه داشته باشید که قابلیت دیگری به نام رفرش ریت متغیر یا Variable Refresh Rate (VRR) نیز از نظر سخت افزاری تلویزیون موثر است. یعنی از آن جایی که در هر ثانیه، حجم اطلاعاتی که از طرف کنسول پلی استیشن به سمت تلویزیون روانه می‌شود زیاد است، اگر رفرش ریت صفحه نمایشگر با کنسول برابر نباشد، باعث کشیدگی یا بردیگی (ایجاد خراش‌هایی رنگی مانند برفک) بر روی تصویر می‌شود. پس برای این‌که این اتفاق نیفتد از قابلیت رفرش ریت متغیر استفاده می‌کنند تا خروجی کنسول با رفرش ریت تلویزیون برابر شود و تصاویر همگام با ورودی‌های کنسول نمایش داده شود.

    تاخیر ورودی (Input Latency)

    وقتی کنسول خود را روشن می‌کنید، مدت زمانی نیاز است تا سیستم کنسول از نظر سخت افزاری به اصطلاح بالا بیاید. اگر از مدل قدیمی تلویزیون استفاده کنید، در واقع این زمان تاخیر ورودی را افزایش می‌دهید. چون تا سیستم سخت افزاری تلویزیون بتواند حجم اطلاعاتی ورودی از کنسول را دریافت کند، طول می‌کشد. برای همین تلویزیون شما باید دارای قابلیت تاخیر ورودی باشد تا این مدت زمان را کاهش دهد.

    فناوری Ray Tracing

    از این فناوری برای کنترل پرتوهای نور درون تصاویر بازی استفاده می‌شود. این قابلیت اکنون به صورت پیش فرض بر روی کنسول‌های PS5 طراحی شده است در نتیجه باید تلویزیون انتخابی شما هم این فناوری را داشته باشد تا بتواند تصاویر بازی را با کیفیت مناسب ارائه دهد.

    پس از این‌که متوجه شدیم تلویزیون مناسب کنسول PS5 دارای چه ویژگی‌هایی است، در ادامه چند مورد از بهترین مدل‌های تلویزیون سونی را برای شما معرفی کرده‌ایم که می‌توانید از خانه سونی بازدید کنید و در صورت تمایل خریداری کنید.

    بهترین تلویزیون‌های سونی برای PS5

    1. تلویزیون سونی مدل Sony Bravia XH9005: این تلویزیون ابعادی به اندازه 55/65 ×75 ×  85  دارد. قابلیت‌های این تلویزیون نظیر رزولوشن 4K، رفرش ریت 120 هرتز، HDMI 1/2، HDR10 ، VRR است و تاخیر ورودی آن حدود 15 ثانیه محاسبه شده است.
    2. تلویزیون سونی مدل Sony KD XH9505BU: ابعاد صفحه نمایشگر این تلویزیون نیز مانند مدل Sony Bravia XH9005 است و قابلیت‌های HDMI 2/0، HDR10، رزولوشن 4K و تاخیر ورودی 21 میلی ثانیه‌ای دارد.
    3. تلویزیون سونی مدل Sony A80J OLED: این تلویزیون دارای قابلیت‌ Auto HDR Tone Mapping است که به شما اجازه می‌دهد نور و کنتراست رنگ را خودتان تنظیم کنید. همچنین دارای تاخیر ورودی کم است که به صورت اتوماتیک پس از روشن کردن تلویزیون و کنسول برای ایجاد لگ کمتر به صورت پیش فرض بازی را اجرا می‌کند. از قابلیت‌های دیگر این تلویزیون می‌توان به HDMI 2.1، VRR، رزولوشن 4K و رفرش ریت 120 هرتز اشاره کرد.
    4. جمع بندی

      همانطور که در این مطلب خواندید، تلویزیون‌های مناسب پلی استیشن 5 باید بتوانند حجم اطلاعات ورودی را کنترل کنند سپس با قابلیت‌های سخت افزاری خود همگام کنند تا کیفیت بازی، تصاویر و صدا به صورت مطلوبی نمایش داده شود. پس با کمی جست و جو می‌توانید با در نظر داشتن قابلیت‌های گفته شده، تلویزیون مناسبی را برای کنسول PS5 خود خریداری کنید.

      تهیه شده در: درجه
      {{totalCount}} دیدگاه‌
      {{name.error}}
      {{email.error}}
      {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
      {{commentMessage.error}}

      ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید