بررسی شیائومی 12T پرو؛ مزایا، معایب و گوشی‌های جایگزین بهتر

بررسی شیائومی 12T پرو؛ مزایا، معایب و گوشی‌های جایگزین بهتر
راهنمای مطالعه

    بررسی شیائومی 12T پرو از نظر مشخصات و مزایا و معایب ارزش خرید این گوشی شیائومی را مشخص خواهد کرد.

    شیائومی 12T پرو Xiaomi 12T Pro که در کنار شیائومی 12T معرفی شد از محبوبترین گوشی‌های شیائومی در بازار ایران هستند. مزیت اصلی این گوشی دوربین اصلی ۲۰۰ مگاپیکسلی ISOCELL HP1 سامسونگ آن است که با وجود آن می‌توان عکس‌های با کیفیت و با وضوحی را به ثبت رساند. با این حال گوشی شیائومی از مشخصات قابل توجه دیگری از جمله نمایشگر ۱۲۰ هرتزی نیز پشتیبانی می‌کند که در ادامه مطلب بررسی شیائومی 12T پرو ویژگی‌های این گوشی را بیشتر محک خواهیم زد. توصیه می‌کنیم بررسی ردمی نوت ۱۳ پرو و همچنین بررسی شیائومی 13T پرو را به عنوان نسخه جدید این گوشی از دست ندهید. 

    مشخصات عمومی شیائومی 12T پرو

    شیائومی 12T پرو مهر ماه امسال در نسخه‌های ۸ و ۱۲ گیگابایتی وارد بازار شد و هم اکنون نسخه ۱۲ گیگابایتی آن با قیمت حدود ۱۹ میلیون تومان به فروش می‌رسد. در زمان نوشتن بررسی شیائومی 12T پرو این دستگاه از سیستم عامل اندروید ۱۲ و پوسته MIUI 13 بهره می‌برد و می‌توان انتظار داشت که تا ۳ به‌روزرسانی اصلی دیگر نیز دریافت کند.

     

    مهم‌ترین رقبا شیائومی 12T پرو در محدوده قیمت ۱۹ میلیون تومان را گوشی‌های زیر تشکیل می‌دهند:

    [table id=1319 /]

    طراحی شیائومی 12T پرو: نه‌چندان خارق‌العاده

    بررسی شیائومی 12T پرو

    شیائومی 12T پرو طراحی بسیار کلاسیکی دارد که شاید برای برخی کاربران خسته کننده به نظر برسد. به‌طور کلی طراحی شیائومی 12T پرو شاید مهم‌ترین نکته آن محسوب نمی‌شود و از نظر جذابیت چنگی به دل نمی‌زند.

    پنل پشتی دستگاه دارای روکش کمی مات است که اثر انگشت و سایر آلودگی به راحتی روی آن جذب می‌شود. پوشش دستگاه همچنین ضد تابش است، بنابراین پنل پشتی 12T پرو نور خورشید را منعکس نمی‌کند. این دستگاه را می‌توان در رنگ‌های مشکی، نقره‌ای یا آبی خریداری کرد که تمام آن‌ها با ماژول دوربین هم رنگ خود ارائه شده است.

    چینش ماژول جزیره‌ای دوربین دستگاه بسیار آشنا و مانند بسیاری از دستگاه‌های اخیر شیائومی است. با این حال، سنسور اصلی مستطیل شکل بزرگ آن و شکل کلی جزیره احتمالا مورد پسند شما واقع خواهد شد. خطوط جداکننده ظریف بین دو سنسور دوربین نیز زیبا به نظر می‌رسند و طراحی آن را کامل می‌کنند.

    در قسمت جلویی شیائومی 12T پرو هیچ نکته جالب یا قابل توجهی وجود ندارد و همه چیز بسیار ساده است. حاشیه‌های نسبتا نازک اطراف نمایشگر و یک دوربین که داخل حفره بالای نمایشگر قرار گرفته، تنها مشخصه‌های اصلی قسمت جلویی دستگاه هستند.

    قسمت جلویی دستگاه از شیشه گوریلا گلس ۵ ساخته شده و پنل پشتی آن نیز از جنس شیشه است. قاب میانی پلاستیکی دستگاه نیز دو طرف آن را به یکدیگر متصل کرده است. گواهی IP53 مقاومت در برابر گرد و غبار و پاشش آب دیگر مشخصه بارز دستگاه در بررسی شیائومی 12T پرو از نظر طراحی محسوب می‌شود.

    • در این محدوده قیمت، گلکسی S21 FE از گواهی IP68 مقاومت در برابر گرد و غبار و آب بهره می‌برد.

    [table id=1320 /]

    بررسی نمایشگر شیائومی 12T پرو: بدون رقیب

    بررسی شیائومی 12T پرو

    بدون شک یکی از برجسته‌ترین نکات Xiaomi 12T Pro نمایشگر آن است. این دستگاه از پنل ۶.۶۷ اینچی AMOLED با وضوح ۱۲۲۰ در ۲۷۱۲ پیکسل بهره می‌برد. نرخ نمونه برداری لمسی آن نیز ۴۸۰ هرتز است که باعث می‌شود در این محدوده قیمت بدون رقیب باشد.

    از دیگر نکات مهم در بررسی شیائومی 12T پرو می‌توان به نرخ تازه‌سازی تصویر ۱۲۰ هرتزی آن اشاره کرد که همچنین شیائومی آن را به صورت کاملا پویا و هوشمندانه کنترل و مدیریت می‌کند. 12T پرو به عنوان یک «قاتل پرچمدار» فاقد فناوری پیشرفته LTPO است که در برخی گوشی‌های رده بالاتر شیائومی دیده می‌شود، اما این دستگاه می‌تواند نمایشگر خود را در نرخ‌های ۱۲۰ هرتز، ۹۰ هرتز و ۶۰ هرتز تنظیم کند.

    شیائومی ادعا می‌کند که این گوشی به طور معمولی روشنایی ۵۰۰ نیت و در هنگام روشنایی خودکار حداکثر تا ۹۰۰ نیت روشنایی را به کاربران ارائه می‌کند. تیم درجه نیز در بررسی شیائومی 12T پرو به همین دو مقدار دست یافت که با وجود آن می‌توان گفت نمایشگر 12T پرو بسیار روشن است و در محیط‌های پر نور می‌توان به راحتی از آن استفاده کرد.

    دوربین شیائومی 12T پرو مجموعه‌ کاملی از ویژگی‌ها را به کاربران ارائه می‌کند و تنها نکته قابل توجه رقبا مانند S21 FE وجود قابلیت «همیشه روشن» (Always-on display) است.

    [table id=1321 /]

    بررسی دوربین شیائومی 12T پرو: دوربین اصلی قابل قبول

    بررسی شیائومی 12T پرو

    ماژول دوربین پنل پشتی شیائومی 12T پرو از سه دوربین تشکیل شده که نکات مثبت و منفی منحصر‌به‌فرد خود را دارند. نکته اصلی بخش دوربین دستگاه، سنسور ۲۰۰ مگاپیسکلی آن است که تفاوت قابل توجهی در بین آن و رقبایش به وجود می‌آورد.

    با این حال، این سنسور غول با یک سنسور فوق عریض ۸ مگاپیکسلی و یک سنسور ماکرو ۲ مگاپیکسلی همراه شده که در بسیاری از گوشی‌های دیگر نیز وجود دارند.

    شیائومی برای دوربین اصلی این دستگاه از سنسور قدرتمند ایزوسل HP1 سامسونگ استفاده کرده که یکی از بزرگترین سنسورها در صنعت محسوب می‌شود. همچنین نسبت به سنسور ۱۰۸ مگاپیکسلی گوشی شیائومی 12T معمولی سال گذشته، یک تغییر همه‌جانبه و بزرگ محسوب می‌شود.

    [related]37093[/related]

    در بالای نمایشگر دستگاه نیز از یک سنسور ۲۰ مگاپیسکلی IMX596 سونی استفاده شده که برای گرفتن عکس‌های سلفی و تماس‌های ویدیویی استفاده می‌شود.

    هر دو دوربین اصلی و فوق عریض دستگاه از حالت شب (Night Mode) پشتیبانی می‌کنند و همچنین در تنظیمات دستگاه یک گزینه حالت شب خودکار نیز وجود دارد که به‌طور پیش‌فرض روشن است. در ادامه بررسی شیائومی 12T پرو، کیفیت دوربین‌های این دستگاه را مرور خواهیم کرد.

    عکس‌های گرفته شده از دوربین شیائومی 12T پرو در روشنایی روز ظاهر نسبتا مشخصی از شیائومی دارند، یعنی بسیار رسا هستند و به راحتی مورد پسند قرار خواهند گرفت. میزان جزئیات ثبت شده در وضوح پیش فرض ۱۲.۵ مگاپیکسلی دستگاه بسیار خوب است و عکس‌های آن کاملا طبیعی به نظر می‌رسند. نویز آن‌ها نیز در کمتری شرایط ممکن است.

    در مجموع چند گزینه وضوح مختلف برای دوربین اصلی این دستگاه وجود دارد که گزینه ۵۰ مگاپیکسلی جذابترین آن‌ها است. پیشنهاد می‌کنیم برای دریافت بهترین کیفیت ممکن عکس‌های خود را روی حالت ۵۰ مگاپیکسلی بگیرید و از حالت ۲۰۰ مگاپیکسلی استفاده نکنید.

    مشخصات متوسط دوربین فوق عریض دستگاه انتظارات بسیار کمی را برای کاربران ایجاد می‌کند. هرچند سنسور فوق عریض ۸ مگاپیکسلی دستگاه عملکرد بسیار بدی از خود ارائه می‌کند، اما عکس‌های گرفته شده توسط آن بدترین چیزی نیست که دیده‌ایم. عملکرد این سنسور شگفت‌انگیز نیست اما شما را ناامید هم نخواهد کرد.

    همانطور که از گوشی‌های شیائومی انتظار می‌رود، 12T پرو دارای حالت شب خودکار در تنظیمات دوربین خود است که البته به‌طور پیش فرض فعال است. بنابراین در عکس‌هایی که در محیط‌های کم نور گرفته می‌شود، گوشی به طور خودکار تشخیص می‌دهد که از این حالت استفاده کند.

    با این مقدمه، عکس‌های کم نور گرفته شده توسط دوربین اصلی 12T پرو عالی هستند. جزئیات عکس‌ها به خوبی حفظ شده، نوردهی مناظر داخل عکس‌ها ظاهر طبیعی دارد، محدوده دینامیکی عالی است و رنگ‌ها از اشباع شدن قابل توجهی رنج نمی‌برند.

    در سنسور فوق عریض دستگاه، حالت شب کمک زیادی به بهبود کیفیت و وضوح عکس‌ها می‌کند. عکس‌هایی که با وجود حالت شب خودکار دستگاه گرفته می‌شوند، نوردهی و محدوده دینامیکی خوبی دارند. رنگ‌ها در عکس‌های آن اشباع شده‌اند و جزئیات قابل قبولی را به تصویر می‌کشند.

    عکس‌های سلفی شیائومی 12T پرو هرچند با سنسور ۲۰ مگاپیکسلی گرفته می‌شود اما جزئیات در حد و اندازه آن را به نمایش نمی‌گذارند. با این حال، آن‌ها نسبت به عکس‌های دوربین سلفی 12T برتری دارند، رنگ پوست‌ها در آن قابل قبول است، نوردهی عکس‌ها در نقطه مناسب است، محدوده دینامیکی عکس‌ها برای یک دوربین سلفی مناسب است.

    با دوربین شیائومی 12T پرو می‌توان ویدیوهای 8K با سرعت ۲۴ فریم در ثانیه ضبط کرد که نسبت به حالت 8K با سرعت ۳۰ فریم 11T پرو، ضعیف‌تر شده است. از دیگر رزولوشن‌های موجود آن می‌توان به وضوح 4K با نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه با دوربین اصلی اشاره کرد، در حالی که دوربین فوق عریض آن به گزینه 1080p30 محدود شده است.

    تصاویر دوربین اصلی شیائومی 12T پرو (منبع: GSMArena): (برای نمایش تصویر در ابعاد بزرگتر کلیک کنید.)

    تصاویر دوربین فوق عریض شیائومی 12T پرو:

    [gallery ids="55813,55812,55811"]

    تصاویر دوربین اصلی شیائومی 12T پرو در شب: (با حالت شب خودکار، با حالت شب اختصاصی و بدون حالت شب)

    [gallery ids="55816,55815,55814"]

    تصاویر دوربین فوق عریض شیائومی 12T پرو در شب: (با حالت شب خودکار، با حالت شب اختصاصی و بدون حالت شب)

    [gallery ids="55817,55818,55819"]

    تصاویر دوربین سلفی شیائومی 12T پرو:

    [gallery columns="2" ids="55820,55821"]

    بررسی عملکرد پردازنده شیائومی 12T پرو: قدرتمند

    بررسی شیائومی 12T پرو

    شیائومی 12T پرو از جدیدترین و بهترین پردازنده کوالکام یعنی اسنپدراگون ۸ پلاس نسل یک بهره می‌برد. این چیپ دارای یک پردازنده هشت هسته‌ای، پردازشگر گرافیکی Adreno 730 و مودم 5G Snapdragon X65 است که تمام آن بر اساس لیتوگرافی ۴ نانومتری TSMC ساخته شده است.

    وجود این پردازنده قدرتمند و جدید باعث شده تا کاربران بتوانند با استفاده از شیائومی 12T پرو در انجام کارهای روزمره به هیچ مشکلی برنخورند. همچنین می‌توان بازی‌هایی مانند کال‌او‌دیوتی موبایل و پابجی را با بهترین گزینه‌های گرافیکی اجرا کرد و همچنین هیچ لگ یا باگی در بازی‌ها را شاهد نبود.

    در مجموع، شیائومی در بخش پردازنده گوشی جدید خود هیچ کاستی به جای نگذاشته است و به راحتی می‌توان از شیائومی 12T پرو به عنوان یکی از  چندین دستگاه قدرتمند سال ۲۰۲۲ با پشتیبانی از شبکه 5G یاد کرد.

    [accordions]

    [accordion title="جدول جامع مقایسه پردازنده‌های گوشی‌های هم‌قیمت" load="hide"][wpdatatable id=61][/accordion]

    [/accordions]

    پیکربندی حافظه گوشی شیائومی 12T پرو

    شیائومی 12T پرو در زمینه حافظه، در چندین نسخه محدود وارد بازار شده است. هرچند این دستگاه در پیکربندی‌های ۱۲۸/۸ گیگابایتی، ۲۵۶/۸ گیگابایتی و ۲۵۶/۱۲ گیگابایتی معرفی و عرضه شده است، اما در بازار ایران، فقط نسخه با ۱۲ گیگابایت رم و ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی دستگاه فروخته می‌شود.

    حافظه داخلی دستگاه از نوع UFS 3.1 است که سرعت بالایی را ارائه می‌کند. با این حال، 12T پرو از کارت حافظه جانبی پشتیبانی نمی‌کند و نهایتا به ۲۵۶ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی دست پیدا خواهید کرد.

    [table id=1322 /]

    باتری شیائومی 12T پرو: شارژ سریع

    شیائومی 12T پرو مانند نسخه قبلی خود، یعنی 11T پرو از باتری ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعتی بهره می‌برد. همچنین هر دو گوشی از نظر استقامت دارای نمرات یکسانی هستند، با این حال، 12T پرو در زمینه تماس و پخش ویدیو نمره استقامت بسیار بهتری نسبت به نسل قبل خود دریافت کرده است.

    باتری 12T پرو در مجموع نمره استقامت ۹۱ ساعت را کسب کرده که هرچند در مجموع بسیار خوب است، اما برای یک باتری ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعتی می‌توانست کمی بالاتر باشد.

    شیائومی 12T پرو از فناوری Xiaomi HyperCharge بهره می‌برد که با وجود آن می‌توان دستگاه را با سرعت ۱۲۰ وات شارژ کرد. با این وجود، شارژ کامل دستگاه کمتر از ۳۰ دقیقه زمان می‌برد. نکته قابل توجه دیگر اینکه شیائومی آداپتور و کابل شارژ را داخل این دستگاه قرار داده است.

    در نهایت، باید اشاره کرد که هرچند این دستگاه دارای ظرفیت باتری یکسانی نسبت به نسخه نسل قبلی خود است، اما شیائومی 11T پرو سرعت شارژ سریع‌تری دارد.

    [table id=1323 /]

    امکانات شیائومی 12T پرو

    از نظر امکانات، شیائومی 12T پرو طیف گسترده و متداولی از قابلیت‌های را به کاربران خود ارائه می‌کند. حسگر اثر انگشت دستگاه زیر نمایشگر قرار گرفته که کار خود را با سرعت و دقت بسیار خوبی انجام می‌دهد.

    با این حال، شاید یکی از معایب این گوشی عدم وجود جک ۳.۵ میلی متری هدفون است. همچنین در داخل جعبه دستگاه هیچ خبری از مبدل Type-C نیز وجود ندارد، بنابراین برای استفاده از هدفون‌های سیمی باید این گزینه را خودتان تهیه کنید.

    [related]54749[/related]

    با این حال، شیائومی 12T پرو از دو اسپیکر استریو پشتیبانی می‌کند که یکی از آن‌ها در بالا و دیگری در پایین قرار گرفته است. به طور کلی، کیفیت صدای دستگاه بسیار خوب است و کیفیت خوبی نیز دارد. شاید تنها مشکل اسپیکرهای دستگاه این است که به راحتی توسط دست کاربران پوشانده می‌شود.

    [table id=1324 /]

    نمرات شیائومی 12T پرو

    گوشی شیائومی با پردازنده اسنپدراکون ۸ پلاس نسل یک خود امتیازات قابل توجهی در بنچمارک‌های مختلف گرفته است.

    در آزمون چند هسته‌ای بنچمارک گیک‌بنچ، این دستگاه امتیاز ۴۰۸۱ را کسب کرده است که از این نظر، عملکرد آن از دستگاه‌هایی مانند شیائومی ۱۲ پرو و گلکسی S22 بهتر است. در آزمون تک هسته‌ای نیز این دستگاه امتیاز ۱۲۳۸ را به دست آورده است.

    در آنتوتو ۹ نیز گوشی شیائومی به امتیاز قابل توجه ۱۰۳۲۱۸۵ دست پیدا کرده است. برای مقایسه، شیائومی 12S اولترا با امتیاز ۱۰۳۹۴۱۲ در رتبه‌بندی این بنچمارک کمی بالاتر از 12T پرو است و شیائومی ۱۲ پرو امتیاز ۹۸۵۲۲۶ را کسب کرده است.

    در ادامه بررسی شیائومی 12T پرو به مزایا و معایب این دستگاه از نظر کاربران اشاره خواهیم کرد. باید به این نکته توجه داشت که این موارد پس از استفاده طولانی مدت کاربران از این دستگاه به دست آمده است.

    [table id=1326 /]

    مزایا شیائومی 12T پرو از نظر کاربران

    نمایشگر فوق‌العاده

    شیائومی 12T پرو از یک نمایشگر سطح پرچمدار با نرخ رفرش ۱۲۰ هرتز، عمق رنگ ۱۲ بیت و فناوری‌های Dolby Vision و +HDR10 بهره می‌برد تا برای تمام موارد استفاده مناسب باشد.

    سرعت شارژ بسیار بالا

    همانطور که در بررسی شیائومی 12T پرو نیز گفتیم، این دستگاه از شارژ سریع ۱۲۰ وات پشتیبانی می‌کند که با وجود آن، شارژ کامل دستگاه کمتر از ۳۰ دقیقه طول خواهد کشید.

    چیپ اسنپدراگون ۸ پلاس نسل یک

    هرچند در حال حاضر نسخه جدیدتری از این چیپ نیز معرفی شده، اما وجود اسنپدراگون ۸ پلاس نسل یک در یک گوشی اقتصادی بدون شک مزایا و نکته مثبت محسوب می‌شود.

    معایب شیائومی 12T پرو از نظر کاربران

    کیفیت ساخت بی کیفیت‌تر نسبت به نسل قبل

    یکی از مهم‌ترین معایب شیائومی 12T پرو نسبت به 11T پرو به کیفیت ساخت دستگاه مربوط می‌شود که در آن به جای آلومینیوم ازقاب پلاستیکی استفاده شده است.

    دوربین‌های فرعی بی‌کیفیت

    وجود دوربین اصلی ۲۰۰ مگاپیکسلی در شیائومی 12T پرو باعث شده تا این شرکت چینی به دوربین‌های فرعی دستگاه توجه زیادی نکند و به همین دلیل سایر سنسورهای دستگاه از نظر کیفیت چندان مورد توجه قرار نخواهند گرفت.

    جمع‌بندی بررسی شیائومی 12T پرو

    در شرایطی که قیمت گوشی‌های پرچمدار مدام در حال افزایش پیدا کردن است، دستگاه‌هایی مانند سری T شیائومی واقعا گزینه‌های عالی محسوب می‌شوند. این دسته از گوشی‌ها ثابت می‌کنند که مفهوم «قاتل پرچم‌دار» همچنان زنده است و بیشتر از همیشه جز دستگاه‌های پیشنهادی نام آنها دیده می‌شود. اگر صادق باشیم، پیدا کردن یک نقص جدی برای شیائومی 12T پرو دشوار است. شاید در این زمینه بتوان به وجود یک گواهی حفاظت مناسب و همچنین قابلیت شارژ بی‌سیم اشاره کرد. همین امر در مورد دوربین تله فوتو و شاید حافظه قابل افزایش نیز صدق می‌کند. با وجود تمام این موارد، شیائومی 12T پرو یکی از گزینه‌های پیشنهادی محسوب می‌شود. [see_also]53294[/see_also]

    منبع:
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید