بررسی شیائومی 12T؛ مزایا، معایب و گوشی‌های جایگزین بهتر

بررسی شیائومی 12T؛ مزایا، معایب و گوشی‌های جایگزین بهتر
راهنمای مطالعه

    شرکت شیائومی هر سال گوشی‌های هوشمند گوناگونی را راهی بازار می‌کند. معمولا این شرکت مدل‌های T از دستگاه‌های خود را چند ماه پس از عرضه نسخه اصلی در دسترس قرار می‌دهد. حالا هم ما با سری 12T مواجه هستیم که در نسخه‌های مختلف عرضه شده است.

    Xiaomi 12T به عنوان جایگزین مدل بسیار محبوب شیائومی 11T معرفی شده و یک قاتل پرچمدار واقعی است. در بررسی شیائومی 12T خواهیم دید این گوشی ارزش خرید دارد یا خیر.

    قیمت شیائومی 12T نسخه ۸/۲۵۶ گیگابایت حدود ۱۴.۵ میلیون است و گوشی‌های زیر رقیب آن محسوب می‌شوند:

    مشخصات عمومی شیائومی 12T

    میان‌رده جدید شرکت شیائومی ۱۲ مهر ماه (۴ اکتبر) معرفی شد و به فاصله چند روز در دسترس قرار گرفت. شیائومی 12 تی تنها با رم ۸ گیگابایتی عرضه شده و شما می‌توانید نسخه ۱۲۸ گیگابایتی یا ۲۵۶ گیگابایتی آن را تهیه کنید.

    بد نیست اشاره کنیم که این محصول از کارت حافظه SD پشتیبانی نمی‌کند. بررسی شیائومی 12T نشان می‌دهد که این دستگاه دارای سیستم عامل اندروید ۱۲ بوده و از رابط کاربری MIUI 13 استفاده می‌کند.

    برند دستگاهشیائومی
    مدل دستگاهشیائومی 12T
    تاریخ عرضه۱۴ مهر ۱۴۰۱
    وضعیت موجودی در ایرانموجود نیست
    سیستم‌عامل در زمان بررسیاندروید ۱۲
    فناوری شبکه ارتباطیGSM / HSPA / LTE / 5G

    طراحی و کیفیت ساخت؛ جذاب و مقاوم

    در سال‌های اخیر طراحی یکی از نقاط قوت گوشی‌های موبایل شیائومی بوده است. بررسی شیائومی 12T نشان می‌دهد که این گوشی نیز از این قائده مستثنا نیست و طراحی خوبی دارد.

    پنل پشت و جلو آن شیشه‌ای است، حاشیه‌های نازکی دارد و دوربین بزرگی که در پشت‌اش قرار گرفته هم به جذابیت آن کمک می‌کند. شیائومی در این مدل برخلاف فریم فلزی نسل قبل، به سراغ فریمی پلاستیکی رفته است.

    شیائومی 12T طراحی جذاب و بدنه باکیفیت بالایی دارد

    به کار بردن گوریلا گلس ۵ به جای گوریلا گلس ویکتوس دیگر تفاوتی است که سازندگان در نسل جدید اعمال کرده‌اند. به طور کلی هم باید گفت که این دستگاه از نظر ظاهری چنان جذاب است که شاید برخی از افراد در نگاه اول آن را با یک پرچم‌دار اشتباه بگیرند.

    در واقع شرکت سازنده میان‌رده خود را درست شبیه به مدل گران‌تر، یعنی 12T Pro طراحی کرده است. تنها راه تشخیص این محصولات در ظاهر این است که زیر دوربین اصلی را نگاه کنید. در این قسمت از شیائومی 12 تی عبارت 108Mp نوشته شده است. در ادامه ما به بررسی سنسورهای به کار رفته در این دستگاه نیز خواهیم پرداخت. بیرون زدگی دوربین این محصول بسیار جزئی است و اگر آن را به پشت روی میز بگذارید، این اختلاف سطح اصلا محسوس نیست.

    شیائومی 12T در رنگ‌های سیاه، نقره‌ای و آبی عرضه شده و در پشت آن لوگوی شرکت سازنده به چشم می‌خورد. در مجموع باید بگوییم که این دستگاه از نظر ظاهری احتمالا نظرتان را جلب خواهد کرد.

    اما در جلوی گوشی ما شاهد یک نمایشگر بزرگ هستیم که در بالای آن دوربین سلفی‌اش در یک ناچ کوچک قرار داده شده است.

    گوشی شیائومی 12T دارای اسپیکر دوگانه بوده و مثل سایر محصولات در قسمت‌های کناری آن دکمه‌های تغییر سطح صدا و کلید پاور به چشم می‌خورد. این دستگاه دارای پورت USB-C بوده و می‌توانید روی آن از ۲ سیم‌کارت استفاده کنید. هرچند قابلیت پشتیبانی از حافظه جانبی در آن وجود ندارد.

    وزن ۲۰۲ گرمی این گوشی موبایل برای یک محصول مدرن کاملا عادی است.

    شیائومی 12T گواهی IP53 برای مقاومت در برابر گرد و خاک و آب دارد. رقبای با مقاومت بالاتر این گوشی:

    ابعاد (میلیمتر)163.1 در 75.9 در 8.6
    وزن (گرم)202
    جنس پنل پشتیشیشه
    لایه محافظگوریلا گلس 5

    بررسی نمایشگر شیائومی 12T؛ صفحه نمایش فوق‌العاده OLED

    xiaomi 12t

    در بررسی شیائومی 12تی چند باری به صفحه نمایش آن اشاره کردیم، اما حالا بیایید به سراغ جزئیات رفته و ریزتر به آن نگاه کنیم. این محصول نمایشگری ۶.۶۷ اینچی دارد و پنل OLED آن رزولوشن ۱۲۲۰×۲۷۱۲ را ارائه می‌دهد. این دقیقا همان چیزی است که ما در 12T Pro هم شاهدش هستیم.

    گوشی شیائومی 12T تصاویر را با دقت زیاد و جزئیات فراوان ارائه داده و دامنه رنگی زیادی را پوشش می‌دهد و همچنین رنگ مشکی به خوبی به نمایش درمی‌آید.

    نمایشگر OLED محتوا را به شکل خیره کننده‌ای به تصویر می‌کشد

    داشتن عمق رنگ ۱۲ بیت، قابلیت نمایش بالغ بر ۶۸ میلیارد رنگ، پشتیبانی از +HDR10 و ویژگی‌ True Display که به تصحیح دمای رنگ بر اساس نور محیط کمک می‌کند، از خصوصیات قابل توجه صفحه نمایش این محصول هستند.

    شیائومی 12T و 12T Pro هر دو دارای نرخ به روز رسانی 120 هرتزی هستند و نرخ نمونه‌برداری لمسی (Touch Sampling) در آن‌ها 480 هرتز است.

    در نتیجه شما در استفاده از تلفن هوشمندتان تجربه‌ای روان خواهید داشت که به راحتی می‌توان از این نظر دستگاه را با دیگر پرچم‌دارهای تحت سیستم عامل اندروید مقایسه کرد.

    [related]37093[/related]

    تنظیمات پیش‌فرض این امکان را به گوشی می‌دهند که به صورت خودکار نرخ به‌روزرسانی را تا ۶۰ هرتز کاهش دهد. این امر در هنگامی صورت می‌گیرد که شما از نمایشگر استفاده خاصی نمی‌کنید و در نتیجه آن شارژدهی دستگاه افزایش پیدا خواهد کرد. همچنین کاربر می‌تواند خودش به صورت دستی نیز این نرخ را بین ۶۰ یا ۱۲۰ تنظیم کنید.

    شیائومی ادعا می‌کند که حداکثر روشنایی میان‌رده جدیدش به ۹۰۰ نیت می‌رسد، هرچند در عمل این مقدار کمتر است. اما با این وجود هم تجربه کار با آن زیر تابش نور خورشید خوب بوده و در محیط بیرون می‌توانید به راحتی از آن استفاده کنید.

    ابعاد (اینچ)۶.۶۷
    نوع پنلAMOLED
    رزولوشن۱۲۲۰ در ۲۷۱۲
    حداکثر روشنایی (nits)۹۰۰
    حداکثر نرخ نوسازی (هرتز)۱۲۰

    بررسی دوربین گوشی شیائومی 12T؛ تجربه عکاسی عالی

    دوربین شیائومی 12t

    مدل 12T Pro با داشتن دوربینی ۲۰۰ مگاپیکسلی یک محصول عالی به حساب می‌آید، اما شیائومی ۱۲تی هم چندان از این نظر عقب نیست. سنسور اصلی این دستگاه 108 مگاپیکسلی بوده و از بسیاری از محصولات دیگر بازار چندین قدم جلوتر است. شیائومی 12T یک دوربین سلفی داشته و 3 دوربین نیز در پشت دارد.

    • دوربین اصلی عریض 108 مگاپیکسلی
    • دوربین فوق عریض 8 مگاپیکسلی
    • دوربین ماکرو 2 مگایپسکلی
    • دوربین سلفی 20 مگاپیکسلی

    در بررسی شیائومی 12T در بخش عکاسی باید بگوییم که کاربرانی که دوست دارند از این محصول برای ثبت لحظات مختلف استفاده کنند، از این دستگاه راضی خواهند بود. هر چند خروجی نهایی شاید از نظر غلظت رنگ شدت بیشتری نسبت به آن چه در واقعیت می‌بینید، داشته باشد.

    زمانی که سوژه ثابت باشد، عکس‌ها به خوبی ثبت می‌شوند و زیر نور خورشید تصاویر قابل قبولی را خواهید داشت. دوربین‌های تلفن‌های هوشمند معمولا آسمان را روشن‌تر از حالت عادی ثبت می‌کنند، اما در شیائومی 12 تی چنین اتفاقی رخ نمی‌دهد. عکاسی از تصاویری که مستقیما تحت نور شدید خورشید هستند نیز با این دستگاه بدون تاثیر محسوسی ثبت می‌شوند.

    عکس‌های دوربین اصلی پویا، پرجزئیات و جذاب هستند،

    در این دستگاه خبری از سنسور عمق‌سنج نیست و برای ثبت تصاویر پرتره باید صرفا روی دوربین اصلی حساب باز کنید. دوربین تا حد خوبی زمینه را تار می‌کند، اما اغلب اوقات در پیدا کردن لبه‌ها دچار مشکل می‌شود.

    این گوشی موبایل هم مانند بسیاری دیگر از نمونه‌های بازار دارای حالت Night است. وقتی در طول شب عکاسی می‌کنید، جزئیات تا حدی حفظ می‌شوند، اما به طور کلی در نور کم تصاویر بیش از حد روشن و شارپ خواهند شد.

    شاید فکر کنید دوربین فوق‌عریض ۸ مگاپیکسلی این دستگاه چندان کارایی ندارد، اما باید بدانید که این لنز هم به خوبی کار خود را انجام می‌دهد.

    درست است که در این حالت عکس‌ها شفافیتی به اندازه موارد ثبت شده با دوربین اصلی ندارد، اما باز هم می‌توانند کارتان را راه بیندازند.

    پس اگر می‌خواهید از فضاهایی عکاسی کنید که نیاز به میدان دید 120 درجه‌ای دارید، به سراغ این سنسور بروید. دوربین ماکرو و 2 مگاپیکسلی هم کارایی خاص خود را دارد، گرچه عموم افراد احتمالا به سراغ آن نخواهند رفت.

    شیائومی 12T دوربین سلفی 20 مگاپیکسلی دارد که در یک ناچ کوچک قرار داده شده و یکی از بهترین دوربین‌هایی است که روی گوشی‌های هوشمند وجود دارد. ارائه نور خوب و جزئیات قابل قبول از ویژگی‌های دوربین سلفی این دستگاه به حساب می‌آیند.

    عملکرد دوربین شیائومی 12T از اکثر رقبای همرده بهتر است

    شما می‌توانید با این محصولی فیلم‌هایی با کیفیت 4K و نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه ضبط کنید و لرزشگیر اپتیکال (OIS) نیز به ثبت ویدیوهایی بدون لرزش کمک می‌کند.

    همچنین اگر عاشق گرفتن فیلم‌های صحنه آهسته هستید، این دستگاه با ارائه حالت ۹۶۰ فریم بر ثانیه‌ای تجربه خوبی را برای‌تان فراهم می‌کند. همچنین کاربران می‌توانند هم‌زمان با دوربین جلو و عقب فیلم‌برداری کنند. هرچند برنامه مربوطه کمی گیج‌کننده است و مقداری طول می‌کشد تا تنظیمات و حالت‌های مختلف را پیدا کنید.

    تصاویر دوربین اصلی شیائومی 12t (منبع: GSMArena): (برای نمایش تصویر در ابعاد بزرگتر کلیک کنید.)

    تصاویر دوربین فوق عریض شیائومی ۱۲تی:

    [gallery ids="55038,55037"]

    تصاویر زوم ۲ برابری:

    [gallery ids="55040,55039"]

    تصاویر دوربین اصلی شیائومی ۱۲تی با نایت مود خاموش:

    [gallery ids="55032,55031"]

    تصاویر دروبین اصلی شیائومی ۱۲تی با نایت مود فعال:

    [gallery ids="55034,55033"]

    تصاویر دوربین سلفی شیائومی ۱۲تی در حالت عادی و پرتره:

    [gallery ids="55028,55036"]

    دوربین‌هاعریض فوق عریض ماکرو
    دوربین اصلی۱۰۸ مگاپیکسل (دیافراگم f/1.7)
    اندازه سنسور اصلی (اینچ)1/1.67
    فوق عریض۸ مگاپیکسل (زاویه دید 120 درجه‌ای، دیافراگم f/2.2)
    اندازه سنسور فوق عریض1/4
    تله ( زوم 2 تا 3 برابر)-
    اندازه سنسور تله-
    امتیاز زوم DXOmark (واید تا تله)۶۷
    سنسورهای دیگرماکرو ۲ مگاپیکسلی (دیافراگم f/2.4)
    امتیاز عکاسی DXOmark۱۲۰
    قابلیت‌هافلش LED دوگانه، پانوراما، HDR
    فیلم‌برداری4K@30fps, 1080p@30/60/120/240fps, HDR
    امتیاز ویدیو DXOmark۱۲۷
    دوربین سلفی۲۰ مگاپیکسل (لنز واید دیافراگم f/2.2)
    اندازه سنسور سلفی (اینچ)1/3.47
    امتیاز سلفی DXOmark-
    فیلم‌برداری سلفی1080p@30/60fps, HDR

    پردازنده شیائومی 12T؛ عالی ولی نه بی‌نقص

    بررسی شیائومی 12t

    عملکرد تلفن‌های هوشمند تا حد زیادی به قدرت چیپست‌شان بستگی دارد و این دقیقا وجه تمایز اصلی مدل میان‌رده مورد نظر ما و مدل 12T Pro است. در حالی که نسخه پرو به Snapdragon 8+ Gen 1 مجهز است، سازندگان از Dimensity 8100 Ultra برای این دستگاه استفاده کرده‌اند.

    بررسی شیائومی 12T نشان می‌دهد که به سادگی از عهده کارهای روزمره برمی‌آید و وب‌گردی، استفاده از شبکه‌های اجتماعی و تماشای ویدیو با آن روان و سریع است. قابلیت اجرای اپ‌های مختلف مختلف به شکل هم‌زمان از جمله نقاط قوت این محصول به حساب می‌آید.

     می‌توانید اکثر بازی‌های سنگین را روی این میان‌رده جدید بدون مشکل اجرا کنید، هر چند نباید عملکرد آن را با گوشی‌های موبایل گیمینگ قیاس کرد.

    [related]29634[/related]

    در واقع رقیب همین گوشی یعنی پوکو F4 GT که از پردازنده Snapdragon 8 Gen 1 استفاده می‌کند، در اجرای بازی‌ها عملکرد بهتری دارد و می‌تواند انتخاب ایده‌آل‌تری برای دوست‌داران بازی‌های ویدیویی باشد. پس اگر گیمر حرفه‌ای هستید، پوکو F4 GT برایتان مناسبتر است.

    گوشی شیائومی ۱۲تی در تست پایداری پردازنده عملکرد شگفت‌انگیزی داشت. در تست پردازش سنگین آن به مدت یک ساعت، پردازنده توانست همچنان با ۹۲ درصد سرعت‌اش به فعالیت ادامه دهد. در این مدت دستگاه گرم و حتی مقداری داغ شد، اما دما به اندازه‌ای بالا نرفت که نگران‌کننده باشد.

    در جدول مقایسه پردازنده شیائومی 12T با پوکو F4 GT، شیائومی 11T پرو و گلکسی A73 مشخصات کامل پردازنده این گوشی‌ها را در کنار هم می‌بینید

    [accordions]

    [accordion title="جدول جامع مقایسه پردازنده‌های گوشی‌های هم‌قیمت" load="hide"][wpdatatable id=39][/accordion]

    [/accordions]

    پیکربندی حافظه شیائومی 12T

    گوشی موبایل شیائومی 12T در دو نسخه ۱۲۸ و ۲۵۶ گیگابایتی عرضه شده که هر دوی آن‌ها دارای ۸ گیگابایت رم هستند.

    این دستگاه از کارت حافظه SD پشتیبانی نمی‌کند و به همین خاطر خرید نسخه ۲۵۶ گیگابایتی منطقی‌تر به نظر می‌رسد.

    درگاه حافظهندارد
    پیکربندی حافظه (گیگابایت)۱۲۸/۸, ۲۵۶/۸
    نوع حافظهUFS 3.1

    باتری گوشی شیائومی 12T؛ شارژ سریع ۱۲۰ واتی

    بررسی شیائومی 12t

    در این بخش از بررسی شیائومی 12T به سراغ باتری و میزان شارژدهی آن می‌رویم. این دستگاه درست مثل نسخه 12T Pro یک باتری ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعتی دارد.

    باتری شیائومی ۱۲تی در ۱۵ دقیقه از صفر تا ۶۵ درصد شارژ می‌شود

    با وجود این باتری حجیم شما می‌توانید به راحتی یک روز کامل از گوشی موبایل‌تان حتی روی نرخ به‌روزرسانی ۱۲۰ هرتز استفاده کنید.

    از نظر شارژدهی باید بگوییم که با شدت نور ۲۰۰ شما می‌توانید حدود ۱۱ ساعت از دستگاه‌تان استفاده کنید. این مقدار تقریبا با میزان شارژدهی محصولات گران‌قیمت‌تر برابری می‌کند.

    به لطف شارژر ۱۲۰ واتی، می‌توانید در عرض نیم ساعت شارژ دستگاه را پر کنید و مجددا به سراغ استفاده از آن بروید. جالب است بدانید که شارژ این محصول در عرض یک ربع از ۰ به ۶۵ درصد خواهد رسید.

    ظرفیت (میلی آمپر ساعت)5000
    توان شارژ (وات)120
    شارژدهی باتری در پخش ویدیو (ساعت)16:45
    شارژدهی باتری در وبگردی (ساعت)13:31
    شارژدهی باتری در تماس (ساعت)33:50

    امکانات؛ کیفیت بالای صدا 

    در گوشی‌های روز دنیا معمولا ارائه کیفیت صدای خوب جزو اولویت‌های تولیدکنندگان نیست، اما مشخصا شیائومی این بخش برای شرکت چینی مدنظر ما مهم است. شیائومی 12T دارای اسپیکر دوگانه‌ای است که تجربه‌ای خوب را برای کاربران به ارمغان می‌آورد. اگر می‌خواهید صداها را کاملا واضح و باکیفیت بشنوید (حتی وقتی صدا زیاد است)، باید به سراغ این دستگاه بروید.

    هرچند عمق صدا و بیس چندان چنگی به دل نمی‌زند، اما در قیاس با سایر رقبا، این تلفن هوشمند یک سر و گردن بالاتر است. اگر در شبکه‌های اجتماعی مدام ویدیو می‌بینید و دوست دارید با اسپیکرهای موبایل‌تان آهنگ گوش کنید، با این دستگاه تجربه‌ای خوب را به دست خواهید آورد.

    این دستگاه فاقد جک هدفون 3.5 میلی‌متری است و برای اتصال هدفون و هندزفری باید از طریق پورت USB-C اقدام کنید. سنسور اثر انگشت زیر نمایشگر هم همان‌طور که گفتیم عملکرد خوبی دارد و می‌تواند رضایت‌تان را جلب کند.

    حسگر‌ امنیتیسنسور اثر انگشت زیر نمایشگر
    سنسورهای دیگرشتاب سنج، مجاورت، ژیروسکوپ، قطب نما، طیف رنگ
    جک 3.5 میلی‌متریندارد
    شبکه بی‌سیمWi-Fi 802.11 a/b/g/n/ac/6، دو بانده، Wi-Fi Direct، هات اسپات
    بلوتوث5.3, A2DP, LE
    GPS(L1+L5), GLONASS (L1), BDS (B1I+B1c+B2a), GALILEO (E1+E5a), QZSS (L1+L5), NavIC (L5)
    NFCبله
    رادیوندارد
    USBUSB Type-C 2.0, USB On-The-Go
    رنگ‌هاآبی، نقره‌ای، مشکی

    نمرات شیائومی 12T

    میان‌رده جدید شیائومی با چیپست مدیاتک دیمنسیتی ۸۱۰۰ اولترا در تست بنچ‌مارک GeekBench 5.1 موفق به کسب امتیاز ۳۷۵۶ شد. در تست AnTuTu 9 نیز که در بررسی شیائومی 12T انجام شده، این محصول امتیاز ۸۰۰ هزار را به دست آورده است.

    در ادامه بررسی Xiaomi 12T برخی مزایا و معایب این دستگاه را مرور خواهیم کرد.

    میانگین بررسی کاربران در آمازون5.0
    تعداد بررسی‌ها در آمازون1
    میانگین نمره کاربران در دیجیکالاناموجود
    تعداد بررسی‌‌ها در دیجیکالاعدم وجود داده

    مزایا شیائومی 12T از نظر کاربران

    • عملکرد عالی
    • دوربین فوق‌العاده نسبت به قیمت
    • شارژ سریع ۱۲۰ واتی
    • ارزش قیمت به کارایی بالا
    • نمایشگر عالی OLED
    • روشنایی صفحه بسیار خوب
    • قابلیت +HDR10
    • صفحه نمایش ۱۲۰ هرتزی

    معایب شیائومی 12T از نظر کاربران

    • شارژدهی نه چندان خوب
    • MIUI نمی‌تواند همه کاربران را راضی کند
    • عدم وجود قابلیت شارژ بی‌سیم
    • عدم وجود فریم فلزی، Dolby Vision و لنز تله‌فوتو ماکرو که در 11T وجود داشتند
    • دوربین سلفی متوسط
    • عدم بهره‌مندی دوربین اصلی از قابلیت زوم بدون افت کیفیت (Lossless Zoom)

    جمع‌بندی بررسی شیائومی 12T

    شیائومی ۱۲تی با پردازنده Dimensity 8100 Ultra عملکرد بسیار خوبی را ارائه می‌دهد و حتی مشکلات گاه به گاه آن موجب ناامیدی‌تان از این دستگاه نخواهد شد. نمایشگر AMOLED و ۶.۶۷ اینچی این محصول کیفیت فوق‌العاده‌ای دارد و با داشتن نرخ به‌روزرسانی ۱۲۰ هرتزی و نرخ نمونه‌برداری لمسی ۴۸۰ هرتزی می‌تواند تجربه‌ای خوب را برای‌تان به ارمغان آورد.

    دوربین ۱۰۸ مگاپیکسلی این تلفن هوشمند از دیگر نقاط قوت‌اش به حساب می‌آید. اگرچه شارژدهی این دستگاه چندان رضایت‌بخش نیست، اما شارژر سریع ۱۲۰ واتی آن حسابی شما را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

    اگر نقاط ضعف ذکر شده برای‌تان اهمیت زیادی ندارد، می‌تواند با خیال راحت این دستگاه را تهیه کنید. با توجه به قیمت مناسبی که شیائومی روی این میان‌رده خود گذاشته، نادیده گرفتن آن آسان نخواهد بود.

    نظر شما درباره بررسی شیائومی 12T چیست؟ فکر می‌کنید کدام یک از رقبای آن عملکرد بهتری دارند؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید.

    [see_also]45154[/see_also]

    منبع:
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید