Cowboy Bebop؛ انیمه‌ ای که خود، یک ژانر است

Cowboy Bebop؛ انیمه‌ ای که خود، یک ژانر است
راهنمای مطالعه

    سال ۱۹۹۸، استودیو Sunrise، انیمه کابوی بیباپ را ساخت که نه تنها در ژاپن، بلکه در دنیا سر و صدا کرد.

    انیمه‌ای انقلابی که می‌توان همچون کتب آسمانی پیشگویی‌های عجیبی را از دل آن درآورد. این انیمه آن چنان ماندگار است که لایو اکشن آن با حضور ستاره‌های مطرح هالیوودی نیز، به هیچ عنوان نتوانست، اندکی به محبوبیت نسخۀ اصلی آن نزدیک شود. یک انیمۀ کلاسیک و به تمام معنا کلاسیک.

    شاید انیمه‌ Cowboy Bebop برای برای طرفداران انیمه نیازی به معرفی نداشته باشد، اما برای کسانی که از دنیای نقاشی‌های متحرک به دورند، همچون فانوسیست که آن‌ها را جذب این جزیرۀ رنگارنگ خواهد کرد.

    انیمه کلاسیک، فیلم آینده

    در آینده، بشریت، سیارات و اقمار خاکی منظومه شمسی را زمینی سازی کرده و در آن ساکن شده است؛ با استفاده از درگاه‌های هایپراِسپیس مردم می‌توانند در کسری از روز خود را به دیگر سیارات برسانند و تجارت یک امر عادی بین مستعمرات فضایی انسانها شده. اگرچه منظومۀ شمسی مکان وسیع و پر مخاطره ای است؛ لذا برای مأموران قانون، دستگیری و رهگیری مجرمین، کار بسیار سختیست.

    بنابراین، برای تکمیل کاستی‌های سازمان پلیس، بشریت به جایزه بگیران رو انداخته است. مبالغ هنگفتی برای بدنام ترین جنایتکاران درنظر گرفته می‌شود و رهگیری و دستگیری این مجرمین خطرناک تنها از دست افراد خاصی برمیاید که از قضا دو تن از آنان را می‌توان در عرشۀ سفینۀ فضایی بیباپ جستجو کرد.

    غوغای دیالوگ‌ها و صحنه‌ها در یک سریال

    پس از دانلود انیمه کابوی بیباپ و اجرای قسمت اول، بعد از تماشای فلشبکی از یک درگیری، تیتراژ ابتدایی سریال، «Tank» را خواهید دید و شنید و متعاقبِ آن با اسپایک اسپیگل و شریکش، جت بلک آشنا خواهید شد. این دو جایزه بگیرانی هستند که سیارات را در می‌نوردند تا مجرمین تحت تعقیب را دستگیر کنند. اگرچه، زندگی در آینده نیز سخت بوده و کفگیرشان به ته دیگ چسبیده است، که البته می‌توان مقصر را اسپایک و جوگیر شدن او در تعقیب و دستگیری مجرمین قلمداد کرد. در صحنۀ آغازین قسمت اول مجموعه، «بلوز سیارکی»، شاهد یکی از بهترین صحنه‌ها و مکالمات مقدماتی در تاریخ تلویزیون خواهیم بود.

    چیزهای زیادی در مورد جت و اسپایک، چه به عنوان فرد و چه به عنوان شریک، از طریق این مکالمۀ بی ادعا به بیننده منتقل می‌شود که بلاشک نمی توانید به یک بار دیدن آن قانع شوید. به شدت توصیه می‌کنم که به عقب برگردید و آن چند دقیقه اول را دوباره تماشا کنید. آن دیالوگ‌ها  و صحنه‌ها کامل هستند.

    با اینکه این سریال با ایفای نقش این دو شریک در عرشه Bebop آغاز می‌شود، بقیه شخصیت‌ها نیز کم کم به عرشه اضافه می‌شوند؛

    یک سگ پاکوتاه از نژاد ولش کورگی به اسم آئین (Ein)؛

    کلاه بردار دلفریب، فِی ولنتاین (Faye Valentine)،

    و احتمالاً بهترین هکری که تاریخ بشریت به خودش خواهد دید، ادوارد وونگ هائو پِپِلو تیووروسکیِ چهارم (Edward).

    با ملحق شدن هرکدام از این شخصیت‌ها به خدمۀ بیباپ یک عنصر به عناصر شخصیتی این سفینه اضافه می‌شود و هر کدامشان خیلی سریع در جریان داستان، سختی‌ها و عنصر درام این مجموعه ذوب می‌شوند. این مجموعه شامل 26 قسمت است که پس تماشای چند اپیزود از آن به کلی فراموش خواهید کرد که شخصیت‌های اضافه‌شده از ابتدا جزو خدمه نبوده اند.

    گذشته‌هایی که آینده را رقم می‌زنند

    داستان انیمه Cowboy Bebop حول محور گذشتۀ شخصیت‌های اصلی می‌چرخد، جایی که Spike از اعضای رده بالای خطرناک‌ترین سندیکای منظومۀ شمسی در مریخ بوده؛ جت بلکی که بازرس پلیس بوده و فی ولنتاینی که کل منظومۀ شمسی از او طلبکارند. البته چه در گذشته و چه در حال، شخصیت‌های این مجموعه به اندازه‌ای قوی پرداخته شده‌اند که در کمتر فیلم و سریالی می‌توان نظیر آن‌‌ها را دید.

    The Real Folk Blues

    حال که کمی با انیمه‌ی کابوی بیباپ آشنا شدیم، باید به مقوله‌ای بپردازم که در باقی آثار کمتر از این انیمه به چشم... یا بهتر بگویم به گوش می‌خورد: موسیقی بی‌نظیر.

    بیباپ سبکی از موسیقی جَز است که تا اندازه‌ای به منزلهٔ طغیان بداهه‌نوازان خلاق، در برابر قطعه‌های تجاری و ازپیش‌تنظیم‌شده گروه‌های سوینگ بوده و در طول تمامی قسمت‌ها استفاده از موسیقی‌های سبک جز، بلوز و متال، برجسته‌تر از باقی آثار تلویزیونی گوش را نوازش می‌دهند.

    در هر اپیزود از سریال Cowboy Bebop، حد فاصل اوپنینگ ابتدایی هر قسمت «تانک» که با بیت‌های وحشی خود ما را برای تجربه‌ی هیجان آماده می‌کند، تا ریتم ملودیک اندینگ، «فولک بلوز واقعی»، پر است از آهنگ‌های بی‌ کلام و با کلام فوق‌العاده‌ای که بر تصاویر بدیع این انیمه سوار شده‌اند.

    در حالی که به شخصه اعتقاد دارم موسیقی دلخواه یک سلیقه‌ است و نمی‌توان آن را به کسی تحمیل کرد، باید از شما خواهش کنم که به خاطر موسیقی این انیمه هم که شده، نسبت به دانلود انیمه کابوی بیباپ اقدام و آن را تماشا کنید.

    پارک ژوراسیک دنیای انیمه

    تنها نکته‌ی منفی و البته قابل درک این انیمه ۲۰ و اندی ساله، ارائه‌ی بصری آن است که کمی از زرق و برق آن در این روزگار می‌کاهد. اما تصاویر اکشن و زد و خوردهای فضایی و تن به تن آن به لطف وسواس کارگردان کارکشته‌اش -  Shinichiro Watanabe که خالق انیمه Samurai Champloo نیز هست - بسیار هیجان انگیز است و می‌توان گفت که هنوز پس از این‌ همه سال یارای رقابت با صحنه‌های نسل نوی انیمه را دارد.

    می‌ری که این بارو تحمل کنی

    می‌توانم ده‌ها سطر دیگر از مزایای دیدن این انیمه برای شما بنویسم اما متن خیلی بلند، همچون داستان خیلی بلند آدم را خسته می‌کند؛ پس شما را به تماشای این انیمه دعوت می‌کنم و از شما می‌خواهم که خود به قضاوت این اثر بنشینید. چندی پیش، مترجمین سایت انیمه ‌لیست، انیمه و سینمایی Cowboy Bebop را به همراه تمامی ترانه‌های متن آن ترجمه کرده‌اند و توصیه می‌کنم برای لذت بردن بیشتر از این سریال، زیرنویس و انیمه را از آن سایت دانلود نمایید. See you, Space Cowboy

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید