معایب بسترن B30 که پیش از خرید باید بدانید

معایب بسترن B30 که پیش از خرید باید بدانید
راهنمای مطالعه

    بسترن B30 یکی از سدان‌های چینی مونتاژ داخل است که در ردیف محصولات میان قیمت بازار قرار می‌گیرد. در این مطلب به معایب بسترن B30 اشاره می‌کنیم تا پیش از خرید این خودرو از نقاط ضعف و نکات منفی آن آگاهی کامل‌تری پیدا کنید.

    بسترن بی ۳۰ یک سدان جمع‌وجور خانوادگی نه‌چندان گران‌قیمت است که در سال ۲۰۱۳ توسط گروه خودروسازی فاو راهی بازار چین شد. این محصول در اصل روی پلتفرم یکی از خودروهای قدیمی‌تر فولکس واگن ساخته شده و در واقع می‌توان آن را محصول مشترک چین و آلمان دانست.

    شرکت خودروسازی بهمن به منظور آنکه سبد تولیدات میان‌قیمت خود را متنوع‌تر کند، تصمیم گرفت تا بسترن بی ۳۰ را به دنبال محصولات قبلی فاو یعنی مدل بی50 و بی ۵۰ اف به بازار ایران بفرستد. در نهایت اولین سری از تولیدات بسترن بی ۳۰ در سال ۱۳۹۶ توسط گروه بهمن به بازار عرضه شد و با توجه به برخورداری از قیمت معقول، توانست نظر مثبت مشتریان به‌خصوص افرادی که دیگر قصد خرید سدان‌های قدیمی تولید داخل مثل پژو پارس اتومات، دنا پلاس و... را نداشتند، به طرف خود جلب کند.

    جالب است بدانید که قیمت بسترن B30 در ابتدای عرضه از سوی گروه بهمن معادل ۵۴ میلیون تومان اعلام شده بود؛ اما رفته‌رفته با افزایش نرخ خودرو در بازار، ارزش این خودرو چینی نیز بالاتر رفت.

    در نهایت بعد از شروع دور جدید تحریم‌ها، همکاری بهمن و گروه خودروسازی فاو به حالت تعلیق درآمد تا سرنوشت بسترن بی۳۰ نیز در هاله‌ای از ابهام فرو برود. در محدوده زمانی سال ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰ اثر چندانی از این خودرو در بازار نبود، اما طی سال ۱۴۰۰ برخی نمونه‌های بی 30 با مدل سال به بازار آمدند. پس از آن نیز محصول جدید بهمن موتور به نام ریسپکت جانشین بسترن B30 در خطوط تولید بهمن موتور شد.

    طی این مدت بسترن بی ۳۰ به صورت نه چندان پرشمار و با تیراژ کمتر از محصولات پرفروش داخلی به بازار آمد و به واسطه مزایا و معایب خود، طرفداران و منتقدان به واکنش وادار کند. در ادامه این متن به معایب بسترن بی 30 اشاره می‌کنیم تا هنگام خرید آن نسبت به نکات منفی این خودرو آگاهی بیشتری داشته باشید.

    معایب بسترن B30

    با مطالعه ادامه این مطلب می‌توانید به چهار مورد از معایب بسترن بی۳۰ آگاهی پیدا کنید.

    معایب بسترن B30 از نظر طراحی

    بسترن B30

    گرچه بسترن بی۳۰ در طراحی بدنه از عیب و ایراد اساسی و ناهماهنگی کلی رنج نمی‌برد، اما ظاهر آن با سلیقه مشتریان امروزی خصوصا پس عرضه تولیدات چینی جدید به بازار، چندان جور درنمی‌آید. بدنه بسترن بی ۳۰ چندین سال پیش طراحی‌شده و در آن زمان می‌توانست به عنوان یک سدان اقتصادی با قیمت متعادل به دل مشتریان بنشیند.

    اما حالا با تغییر زبان طراحی محصولات جدید و عرضه نسل‌های نوین خودروهای چینی به بازار، دیگر ظاهر این خودرو خیلی چشم‌نواز به نظر نمی‌رسد. طرح ساده نمای جانبی و فرم نه‌چندان مهیج چراغ‌ها و سپر عقب از این جهت بیش از نمای جلو در ذهن مشتری تاثیر منفی می‌گذارد. خصوصا با عرضه سدان‌های جدید مثل کی ام سی جی ۷ ، آریزو۶ پرو و ریسپکت که البته از لحاظ قیمت بسیار گران‌تر هستند، قطعا سلیقه مشتری دیگر بسترن بی ۳۰ را به عنوان یک خودرو جذاب و مهیج قبول نخواهد کرد.

    [related]55668[/related]

    خصوصا که این روزها قیمت بسترن B30 در بازار آزاد به سمت ارقام نسبتا نجومی‌ رفته و این مسئله می‌تواند سادگی چهره و ظاهر آن را بیشتر به چشم مشتری بیاورد. بنابراین به نظر ما سادگی و عدم هیجان فرم بدنه نسبت به محصولات جدیدتر، می‌تواند یکی از معایب بسترن B30 تلقی شود.

    معایب بسترن B30 از نظر کابین

    نمای داخل بسترن B30

    با وجود آنکه فرم بدنه بسترن B30 در ابتدای عرضه، از نظر مشتریان ایرانی تقریبا زیبا و قابل قبول به نظر می‌رسید، اما باید اعتراف کرد که نمای داشبورد این خودرو از همان بدو ورود نیز خیلی مورد پسند ایرانیان قرار نگرفت. طراحی داخلی بسترن بی ۳۰ حتی در دوران خودش هم مورد انتقاد قرار داشت و طرح بسیار ساده و قدیمی داشبورد آن نتوانست بازخوردهای مثبتی از کاربران دریافت کند.

    استفاده از پلاستیک‌های خشک در نقاط مختلف کابین نیز مزید بر علت شده تا فضای داخل بسترن بی ۳۰ تقریبا با انتقادات زیادی روبرو شود. خصوصا بخش میانی داشبورد شامل دریچه‌های تهویه مستطیلی شکل تا پنل اهرم دنده، طراحی بسیار ساده‌ای دارد که برای تامین نظر مشتریان امروزی دیگر جوابگو نیست. بنابراین لازم است که فرم ابتدایی و ناخوشایند داشبورد و مجموعه ادوات داخلی بسترن بی ۳۰ را به لیست معایب این خودرو اضافه کنیم.

    معایب بسترن B30 از نظر فنی

    موتور بسترن بی30

    زمانی که مشتری ایرانی قیمت نسبتا بالاتری در قیاس با خودروهای پرفروش داخلی برای یک محصول چینی مونتاژی هزینه می‌کند، قطعا انتظار دارد که حداقل از نظر شتاب و توان فنی یکی دو گام از محصولات معمولی موجود در بازار جلوتر باشد و شتاب نسبتا هیجان‌انگیزتری دریافت کند. اما بسترن بی ۳۰ با یک موتور ۱.۶ لیتری به قدرت ۱۰۷ اسب بخار به بازار ایران پا گذاشته و از این نظر برتری چندانی نسبت به محصولات پرفروش ایرانی ندارد.

    عملکرد گیربکس اتوماتیک این خودرو نیز گرچه در حالت عادی قابل قبول و مورد رضایت است، اما گاهی موارد شاید آن میزان دقت و سرعت عملی را که راننده نیاز دارد، به او تحویل ندهد‌.

    همچنین امروزه بیشتر خودروهای هم‌رده بسترن B30 با موتورهای ۱.۵ لیتری توربو که دارای قدرت به‌مراتب بیشتری هستند، به تولید می‌رسند و می‌توانند چابکی بیشتری را در اختیار مشتری بگذارند. بنابراین توان فنی معمولی و نه‌چندان مهیج را هم باید به لیست مشکلات و معایب بسترن B30 اضافه کنیم. هرچند که شاید بسیاری از خانواده‌های مالک این خودرو از توان حرکتی ماشین خود راضی باشند و قدرت معمولی موتور بی۳۰ توانسته باشد رضایت آنها را تا حد زیادی جلب کند؛ اما قطعا این میزان توان فنی نمی‌تواند مورد پسند همه قرار گیرد.

    بازار نسبتا راکد و عرضه نامنظم

    معایب بسترن B30

    متاسفانه مدت کمی بعد از شروع فروش بسترن بی ۳۰ در ایران، گروه خودروسازی فاو به دلیل شروع تحریم‌ها از بازار ایران خارج شد و همین قضیه دست بهمن موتور را برای تولید مداوم بسترن بی ۳۰ تا حد زیادی بسته نگه داشت.

    خودروهای میان قیمت و اقتصادی زمانی در ایران به موفقیت کامل می‌رسند که در تیراژ بالا و طی سال‌های متمادی _حداقل ۶ یا ۷ سال_ در بازار به طور مداوم حضور داشته باشند تا بتوانند مشتریان با توان مالی نه‌چندان بالا را که عمدتا به خودرو در حکم سرمایه نگاه می‌کنند، به سمت خرید خود جلب کنند؛ چراکه اگر یک محصول به صورت محدود در ایران عرضه شود، معمولا بازار خریدوفروش نمونه‌های دست دوم آن ضعیف دنبال می‌شود و همین قضیه باعث خواهد شد تا مشتری نتواند در زمان نیاز ماشین خود را به قیمت مناسب به فروش برساند.

    البته بسترن بی سی در حال حاضر بازار خریدوفروش تقریبا قابل قبولی دارد، اما اگر به صورت منظم و پرتیراژتر در ایران فروخته شده بود، حالا قطعا این محصول راحت‌تر بین مشتریان معامله می‌شد. ضمن آنکه عرضه پرتیراژ یک خودرو باعث می‌شود تا لوازم یدکی و قطعات بدنه آن به سهولت بیشتر و قیمت پایین‌تر در بازار یافت شود و خدمات پس از فروش آن محصول نیز بسیار گسترده‌تر باشد. بنابراین عرضه نسبتا محدود و عدم تداوم تولید بسترن بی ۳۰ را می‌توان یکی از نقاط ضعف آن در نظر گرفت.

    سخن پایانی

    همان‌طور که مطالعه کردید، در این مقاله به چهار مورد از نقاط ضعف و معایب بسترن B30 اشاره شد؛ با این حال بسیاری از مالکان بسترن بی ۳۰ از ماشین خود به عنوان یک سدان خانوادگی معمولی رضایت کافی دارند و به‌ویژه از مواردی مثل کابین جادار، کیفیت سواری لذت‌بخش، بهره‌مندی از گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته، سود بردن از امکانات متنوع‌تر از محصولات هم‌رده و...، کاملا راضی هستند. با این حال بهتر است مشتریانی که قصد خرید نمونه‌های صفر کیلومتر بسترن بی ۳۰ را دارند، ابتدا محصولات جدید هم‌قیمت و کراس اوورهای دست دو چینی بازار را مورد بررسی قرار دهند و سپس تصمیم خود برای خرید بسترن بی ۳۰ را نهایی کنند. [see_also]53740[/see_also]

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید