معایب دیگنیتی پرایم که پیش از خرید باید بدانید

معایب دیگنیتی پرایم که پیش از خرید باید بدانید
راهنمای مطالعه

    معایب دیگنیتی پرایم از موتور ضعیف تا مشکلات کابین را بررسی کرده‌ایم تا مشکلات ماشین بهمن موتور به طور کامل برای مشتریان روشن شود.

    شرکت بهمن موتور بعد از قطع امید از شرکای پیشین یعنی شرکت مزدا و کمپانی فاو، تصمیم گرفت یک شریک چینی جدید دست‌وپا کند تا در اوج تحریم‌ها قادر باشد چرخ کارخانه خود را بچرخاند و محصولات جدید به بازار ارائه دهد. به‌خصوص که تولیداتی مثل مزدا ۳، بسترن بی ۳۰ و...، دیگر جایی در خطوط تولید بهمن موتور نداشتند و باید جای آنها با تولیدات جدیدتر پر می‌شد.

    در این میان بهمن موتور تصمیم گرفت تا به سراغ شرکای چینی قابل‌اعتمادتر نظیر کمپانی‌هایی دانگ فنگ و چری برود؛ چرا که این دو خودروساز کمابیش تولیدات خود را حتی پس از تحریم نیز در ایران به فروش می‌رساندند و حاضر به ترک کامل بازار ما نشدند. بنابراین بهمن موتور در سال ۱۳۹۹ اولین محصول شاسی بلند جدید خود را با نام دیگنیتی پرایم Dignity Prime یا همان دانگ فنگ IX5 به بازار ایران معرفی کرد. با وجود برخی مزایا، معایب دیگنیتی پرایم قابل چشم پوشی نیست که در ادامه به آنها می‌پردازیم.

    معرفی دیگنیتی پرایم

    دیگنیتی پرایم یکی از تولیدات گروه خودروسازی دانگ فنگ محسوب می‌شود که سال ۲۰۱۸ روانه میدان شد و در کشور چین با نام دانگ فنگ IX5 به مشتری تحویل داده می‌شود. با ورود دیگنیتی پرایم به بازار ایران شاهد بودیم که برای نخستین بار یک کراس اوور کوپه با طراحی ظاهری زیبا در کشور روی خط مونتاژ قرار گرفت و حتی برخی بخش‌های آن با داخلی‌سازی روبرو شد. شرکت بهمن موتور در اواخر سال ۱۴۰۰ دو آپشن جدید گرمکن صندلی‌های جلو و همچنین تنظیم برقی صندلی شاگرد را هم به لیست تجهیزات دیگنیتی پرایم اضافه کرد.

    Dignity Prime به‌واسطه طراحی زیبای خود توانست از همان ابتدا بازخوردهای مثبتی از مشتریان ایرانی دریافت کند. با این حال بعد از تحویل به مشتریان، برخی معایب آن برای کاربران مشخص شد که در نتیجه انتقاداتی را بر این خودرو وارد ساخت. در ادامه مطلب چند مورد مهم از معایب دیگنیتی پرایم آورده شده است که با مطالعه آنها می‌توانید تا حدودی نسبت به نکات منفی و نقاط ضعف این کراس اوور کامپکت کوپه آگاهی پیدا کنید.

    مشکلات دیگنیتی پرایم

    معایب دیگنیتی پرایم

    در ادامه مطلب می‌توانید چند مورد از نقاط ضعف دیگنیتی پرایم را مطالعه کرده تا از جنبه‌های منفی این ماشین چینی بیشتر باخبر شوید

    معایب دیگنیتی پرایم از نظر موتور

    به کار بردن موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژ به قدرت ۱۴۸ اسب بخار و گشتاور ۲۲۰ نیوتن متر برای خودرویی که در حالت عادی حدود ۱۶۰۰ کیلوگرم وزن دارد و زمانی که با ظرفیت پر در حال حرکت است، احتمالا وزن آن به بیش از ۲ تن هم خواهد رسید، قطعا عاقلانه و منطقی نخواهد بود.

    حتی خود شرکت سازنده یعنی دانگ فنگ هم به این مورد پی برده و با ارائه مدل پرقدرت‌تر این محصول که در ایران با نام دیگنیتی پرستیژ عرضه خواهد شد، سعی کرده تا نقص توان فنی دیگنیتی پرایم را تا حدودی برطرف کند.

    بسیاری از مشتریان و دارندگان دیگنیتی پرایم از ضعف کشش این خودرو به‌خصوص زمانی که با ظرفیت سرنشین کامل روی یک مسیر شیب‌دار در حال حرکت است، ابراز نارضایتی کرده‌اند.

    خصوصا اگر با دیگنیتی پرایم روی یک مسیر شیب‌دار متوقف شوید و بخواهید از روی شیب مجددا به حرکت خود ادامه دهید، ضعف توان حرکتی به‌ویژه در ابتدای شروع به حرکت کاملا محسوس خواهد بود و راننده فشار روی موتور را احساس می‌کند. بنابراین با توجه به مناسب نبودن نسبت وزن به توان در دیگنیتی پرایم، باید گفت که استفاده از یک موتور ۱.۵ لیتری می‌تواند مهم‌ترین ضعف این خودرو باشد و باید آن را به فهرست معایب دیگنیتی پرایم اضافه کرد.

    [related]54874[/related]

    مشکلات گیربکس اتوماتیک CVT

    مقداری از قدرت ناکافی پیشرانه را می‌شود با استفاده از یک گیربکس اتوماتیک معمولی و یا دوکلاچه تا حدودی برطرف کرد. اما متاسفانه سازندگان دیگنیتی تصمیم گرفتند تا نیروی موتور را به‌واسطه یک گیربکس اتوماتیک سی وی تی به چرخ‌ها منتقل کنند که توان حرکتی نه‌چندان دلچسبی را برای این خودرو به وجود آورده است.

    البته در حالت عادی عملکرد گیربکس سی وی تی دیگنیتی پرایم قابل قبول و متقاعدکننده به نظر می‌رسد اما در مواردی که نیاز به حرکت سریع و پرشتاب وجود دارد، این جعبه دنده نمی‌تواند پاسخگوی توقعات کاربران به نحو احسنت باشد.

    همچنین نکته دیگری که در رابطه با استفاده از گیربکس سی وی تی باید به اطلاع برسانیم این است که معمولا این نوع جعبه دنده در طول زمان با خرابی بیشتری همراه می‌شود و هزینه نگهداری از آن نیز بالاتر از نمونه‌های اتوماتیک متعارف برآورد می‌شود. خرابی پمپ سی وی تی، تسمه سی وی تی و دیگر بخش‌های این جعبه دنده از ایرادات مرسوم آن به شمار می‌روند.

    با این حساب به نظر می‌رسد باید استفاده از گیربکس اتوماتیک CVT را که استهلاک بالاتری نسبت به نمونه‌های اتوماتیک معمولی دارد و از لحاظ سرعت عمل نیز نمی‌تواند به پای آنها برسد، جزو مشکلات دیگنیتی پرایم دسته‌بندی کنیم.

    معایب دیگنیتی پرایم

    کمبود آپشن های دیگنیتی پرایم

    با توجه به قیمت نسبتا بالایی که دیگنیتی پرایم در بازار آزاد پیدا کرده است، انتظار می‌رفت این خودرو از برخی تجهیزات نظیر رادار هشدار نقاط کور، رادار حرکت بین خطوط، پدال شیفتر پشت فرمان، جلو آمپر تمام دیجیتال، شارژر وایرلس، نورپردازی داخلی و... بهره‌مند باشد؛ اما متاسفانه در حال حاضر فاقد این نوع از تجهیزات است که می‌توان آن را یک نکته منفی در کارنامه محصول کوپه شاسی بلند بهمن موتور دانست.

    البته وجود امکانات مناسبی مثل ۶ کیسه هوا، آینه‌های جانبی تاشونده برقی، سانروف پانوراما، گرمکن صندلی‌های جلو، تهویه اتوماتیک دوگانه، ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای، نمایشگر لمسی مالتی مدیا، سیستم‌های کنترل کشش و پایداری، کنترل سرعت در سرپایینی و... می‌تواند تا حد زیادی رضایت نسبی کاربران این خودرو را در پی داشته باشد.

    [related]53767[/related]

    مشکلات دیگنیتی پرایم در عایق‌بندی کابین

    برخی از دارندگان دیگنیتی پرایم نسبت به کیفیت مونتاژ اتاق و عایق‌بندی این بخش خودرو رضایت کامل نداشته‌اند؛ چرا که گفته شده نفوذ صدای موتور و صدای باد به داخل اتاق در سرعت بالا کمی بیش از حد انتظار است. ضمنا هنگام عبور خودرو از روی دست‌اندازها و جاده‌های نسبتا ناهموار، نفوذ سروصدا به داخل اتاق ناشی از ضربات جاده بیشتر از حد و توقع است.

    این مسئله می‌تواند روی آرامش سرنشینان تا حدودی تأثیر منفی بگذارد؛ چراکه از خودرویی در حد Dignity Prime انتظار می‌رود در سرعت‌های بالا نیز کابین کاملا ساکت و آرامش‌بخش در اختیار سرنشینان خود قرار دارد. بنابراین نفوذ نسبی سروصدا به کابین و عایق‌بندی نه‌چندان کامل اتاق را باید به فهرست معایب دیگنیتی پرایم ضمیمه کنیم.

    داخل دیگنیتی پرایم

    چهره نامتناسب با استایل کلی بدنه

    شاید این مورد خیلی به چشم شما نیامده باشد اما اگر کمی دقت کنید متوجه می‌شوید که طراحی قسمت جلوی دیگنیتی پرایم هماهنگی زیادی با استایل کلی بدنه و نمای عقب خودرو ندارد. می‌شد با طراحی اسپرت‌تر چراغ‌ها و اعمال تغییراتی در طرح جلوپنجره و سپر جلو، چهره‌ای اسپرت و مهیج‌تر برای دیگنیتی طراحی کرد و آن را به بازار فرستاد. اما به هر حال در شرایط فعلی دیگنیتی با همین چهره به میدان آمده که حس چندان مهیجی به بیننده انتقال نمی‌دهد و تا حدودی ناهماهنگ با سایر نماها احساس می‌شود.

    معایب دیگنیتی پرایم

    سخن پایانی

    در این مطلب به چند مورد از معایب دیگنیتی اشاره کردیم؛ در این میان مهم‌ترین نقاط ضعف دیگنیتی پرایم که همان مساله ضعف موتور و گیربکس در ارایه یک توان فنی مطلوب است که باعث شده کشش خودرو در سربالایی‌ها چندان مطلوب نباشد. باید گفت اگر این خودرو با موتور و گیربکس بهتری در اختیار مشتری ایرانی قرار می‌گرفت، حالا دیگر خیلی مورد انتقاد کاربران قرار نداشت. به منظور برطرف کردن این ضعف دیگنیتی، شرکت بهمن موتور مدل جدید پرستیژ را به بازار آورده که قدرت موتور آن بسیار افزایش داشته و گیربکس نیز به مدل ۶ سرعته اتوماتیک متعارف تغییر کرده است. بنابراین احتمالا دیگنیتی پرستیژ بتواند بیشتر نقاط ضعف مدل پرایم را برطرف کرده و یک گزینه مطلوب‌تر برای مشتریانی باشد که نیاز به شاسی بلند نسبتا پرقدرت دارند. [see_also]53291[/see_also]

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید