ایمپلنت دندان: مزایا، انواع، عوارض و نحوه انجام آن

ایمپلنت دندان: مزایا، انواع، عوارض و نحوه انجام آن
راهنمای مطالعه

    ایمپلنت دندان و انواع آن برای کسانی که به دلیل کاهش اعتماد به نفس، مشکل در گاز زدن و جویدن غذا به دنبال جایگزینی دندان افتاده خود هستند و یا می‌خواهند دندان مصنوعی خود را با یک گزینه مطمئن تر تعویض کنند، یک جایگزین مطمئن و دارای ظاهری طبیعی است.

    ایمپلنت دندان چیست؟

    ایمپلنت دندان، قطعه ای از جنس تیتانیوم یا مواد دیگر و مشابه با پیچ است. این قطعه درون استخوان فک و به جای ریشه دندان افتاده فرد قرار می‌گیرد. رشد استخوان اطراف ایمپلنت با گذشت زمان به محکم شدن آن در سر جای خود کمک می‌کند.

    سپس یک ریشه و تاج مصنوعی بر روی این قطعه فلزی نصب می‌شود تا نقش جایگزین دندان واقعیتان را بازی کند. تاج دندان به شکلی ساخته می‌شود تا از لحاظ اندازه، شکل و رنگ با دندان های دیگرتان تفاوتی نداشته باشد. از ایمپلنت دندان همچنین می‌توان برای حفظ بریج دندان یا دندان‌های مصنوعی در سر جای خود استفاده کرد.

    مزایای ایمپلنت دندان

    در اینجا می‌خواهیم به چند مورد از مزایای ایمپلنت دندان اشاره کنیم:

    • عملکرد دندان مشابه دندان های طبیعی است: یکی از بزرگترین مزایای ایمپلنت دندان، بازیابی کامل قدرت جویدن فرد است. اکثر بیماران نمی‌توانند تفاوت بین دندان های واقعی و ایمپلنت دندان را بیان کنند؛ حتی خوردن غذا، مسواک کردن و نخ کشیدن ایمپلنت دندان هم کاملا شبیه دندان های طبیعی است.
    • ماندگاری ایمپلنت دندان بسیار زیاد است: در حالیکه ماندگاری بریج دندان تنها در حدود 10 سال است، اما ماندگاری ایمپلنت دندان تقریبا همیشگی است. ایمپلنت از جنس تیتانیوم ساخته می‌شود و با استخوان فک جوش می خورد؛ بعلاوه ایمپلنت از مواد زیست تخریب پذیر ساخته شده می‌شود، سمی نیست و از سمت بدن پس زده نمی شود. روی هم رفته می توان گفت که ایمپلنت دندان یک جایگزین قدرتمند برای دندان طبیعی است.
    • با ایمپلنت دندان می‌توان از تخریب استخوان فک جلوگیری کرد: جای خالی دندان باعث می‌شود که استخوان فک در این نقطه تحریک نشود و تخریب شود. اگر بعد از گذشت یک سال از افتادن یا کنده شدن دندان، آن را با ایمپلنت جایگزین نکنید، در حدود 25 درصد از حجم استخوان این نقطه تخریب می شود و این فرایند به صورت سالیانه ادامه پیدا می کند. استفاده از دندان مصنوعی با لق شدن و ساییدگی بر روی استخوان، حتی به این فرایند سرعت می دهد. با توجه به عملکرد مشابه ایمپلنت با ریشه طبیعی دندان و بازگشت قدرت جوندگی فرد به حالت نرمال، تحریک لازم برای رشد طبیعی استخوان فک فراهم می شود.
    • ایمپلنت دندان باعث ثبات دندان های کناری می‌شود: فاصله ایجاد شده ناشی از افتادن دندان باعث می‌شود که دندان های کناری جابجا شوند و علاوه بر ظاهر دندان ها، عملکردشان نیز تحت تاثیر قرار بگیرد. این جابجایی دندان‌ها می تواند تصمیم به جایگزینی دندان افتاده در آینده را تحت تاثیر قرار دهد. شکل نامناسب دندان‌ها همچنین می‌تواند به بروز مشکلاتی در مفصل فکی گیجگاهی (TMJ یا مفصل گیجگاهی زیرواره ای) و نتیجتا درد و سردرد شود.
    • استفاده از ایمپلنت دندان به کاهش بیماری های لثه کمک می‌کند: فاصله ایجاد شده ناشی از افتادن دندان به محلی برای گیر کردن ذرات غذا و ایجاد بیماری لثه تبدیل می شود.
    • ایمپلنت دندان از بروز افتادگی و پیری زودرس صورت جلوگیری می‌کند: افتادگی پوست صورت می‌تواند یکی از آثار ناخواسته تخریب استخوان ناشی از افتادن دندان باشد. در این حالت، تخریب یک سوم پایینی صورت و نزدیک شدن فاصله بین نوک بینی و چانه به هم آغاز می‌شود. این تغییرات می‌تواند شامل چین و چروک زیاد اطراف دهان، نازک شدگی لب‌ها و چانه تیزتری شود که ظاهری بسیار پیرتر از سن واقعی فرد به او می‌بخشد.

    چه زمانی استفاده از ایمپلنت دندان ضروری می‌شود؟

    استفاده از ایمپلنت دندان در صورتی که یک یا چند دندان افتاده داشته باشید، گزینه مناسبی برای موارد زیر خواهد بود:

    • رشدتان کامل شده باشد و استخوان فک سالمی داشته باشید.
    • بیماری لثه نداشته باشید
    • مشکلی نداشته باشید که ترمیم استخوان را تحت تاثیر قرار دهد.

    اگر استفاده از روش عصب کشی دندان به طور مجدد در شما موفق نبوده باشد، ممکن است با توصیه دندانپزشک مبنی بر ایمپلنت دندان مواجه شوید. دندانپزشک قبل از کشیدن دندان، ابتدا با شما صحبت می‌کند تا ببیند که آیا گزینه مناسبی برای ایمپلنت دندان هستید یا خیر. اگر دندانتان از قبل افتاده باشد، باید با پزشک درباره اینکه آیا گزینه مناسبی برای ایمپلنت هستید یا خیر، صحبت کنید.

    روند اجرای ایمپلنت دندان

    دندانپزشکتان درباره بهترین روش جایگزینی ایمپلنت دندان با شما صحبت می‌کند. در مواردی می‌تواند کاشت ایمپلنت دندان و نصب تاج بر روی آن را در یک روز (ایمپلنت فوری) انجام داد، اما فرایند نصب ایمپلنت معمولا در چند جلسه و با فاصله چند ماه اجرا می‌شود.

    در مرحله اول جراحی کاشت ایمپلنت، عامل بی‌حسی بر روی ناحیه مد نظر مالیده و یا آرامبخش درون وریدی به بیمار تزریق می‌شود تا او در طول فرایند، دردی حس نکند.

    دندانپزشک برای قراردادن ایمپلنت در استخوان فک دندانی که افتاده، برشی در لثه می‌زند و سپس لثه روی ایمپلنت را می‌بندد. ادامه فرایند ترمیم استخوان و لثه روی ایمپلنت در خانه انجام می‌شود و بعد از چندماه برای انجام مرحله دوم نزد دندانپزشک خواهید رفت. در این مدت، زمان کافی برای رشد استخوان در اطراف ایمپلنت فراهم شده و ارتباط قدرتمندی بین آن دو برقرار می‌شود. به این فرایند، استئواینتگریشن یا همجوشی بین تیتانیوم و استخوان گفته می‌شود.

    فرایند ترمیم زخم و استئواینتگریشن در هر بیمار متفاوت است و فاصله بین دو جلسه می‌تواند تا شش ماه نیز طول بکشد؛ البته امکان نصب ایمپلنت و تاج دندان در یک جلسه – با توجه به شرایط خاص بیمار – نیز وجود دارد.

    دندانپزشک برای اطمینان از ثبات کافی ایمپلنت در محل خود و جوش خوردن بین استخوان و ایمپلنت، آن را معاینه خواهد کرد و سپس پایه ارتباطی بین ایمپلنت و تاج دندان را بر روی آن نصب می‌کند. او سپس قالب دندانتان را خواهد گرفت تا یک تاج دندان سفارشی را برایتان بسازد و پس از آماده شدن تاج، آن را بر روی پایه ایمپلنت دندان نصب خواهد کرد.

    دوره ریکاوری

    دوره ریکاوری جراحی ایمپلنت دندان نیز مشابه با دیگر جراحی‌ها مانند جراحی کشیدن دندان عقل است.. اگر دندانپزشک از آرامبخش درون وریدی استفاده کند، ممکن است سرتان تا چند ساعت کمی گیج باشد؛ حتما از کسی بخواهید تا شما را بعد از جلسه به خانه برساند. بعد از کاشت ایمپلنت ممکن است مانند جراحی کشیدن دندان عقل شاهد کبودی، تورم، خونریزی اندک و درد باشید. مصرف غذاهای نرم، غذاهای سرد و سوپ ولرم در دوره ریکاوری توصیه می‌شود. پزشک برای کنترل درد احتمالی، مصرف داروهای بدون نسخه ای مثل ادویل (ایبوپروفن) را به بیمار توصیه می‌کند.

    مراقبت‌های طولانی مدت

    برای حفظ سلامت ایمپلنت دندان باید آنها را دو بار در روز مسواک کنید، نخ بکشید و هر چند وقت یک بار هم به دندانپزشک مراجعه کنید. ایمپلنت دندان پوسیده نمی‌شود اما بیماری لثه و خرابی دندان عقل می‌تواند بر روی آن تاثیر بگذارد.

    عوارض جانبی ایمپلنت دندان

    جراحی ایمپلنت دندان هم مثل هر جراحی دیگری ممکن است با بعضی خطرات و عوارض جانبی همراه شود. مشکلات ناشی از ایمپلنت دندان به ندرت رخ می‌دهد و در صورت بروز هم معمولا خفیف هستند و با درمان جزئی برطرف می‌شوند. از خطرات احتمالی ناشی از ایمپلنت دندان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

    • عفونت محل ایمپلنت دندان
    • آسیب دیدگی ساختارهای اطراف، مثل دندانهای دیگر یا عروق خونی
    • صدمات عصبی که می‌تواند با درد، بی‌حسی یا گزگز کردن دندان های طبیعی، لثه، لب یا چانه همراه شود.
    • مشکلات سینوسی در صورت ورود ایمپلنت کاشته شده در فک بالا به یکی از حفره های سینوسی

    هزینه ایمپلنت دندان چقدر است؟

    هزینه ایمپلنت دندان بالا است، بنابراین باید قبل از شروع این فرایند از تمامی هزینه های آن آگاهی داشته باشید. اگر تحت پوشش بیمه خصوصی هستید باید از شرکت بیمه خود درباره مقداری که شرکت بیمه پرداخت می‌کند، سوال کنید.

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید