با انواع مختلف ارتودنسی دندان بیشتر آشنا شوید

با انواع مختلف ارتودنسی دندان بیشتر آشنا شوید
راهنمای مطالعه

    درصد بسیار کمی از مردم شانس این را دارند که با دندان‌هایی زیبا و مرتب متولد شوند؛ اما امروزه با استفاده از ارتودنسی می‌توان تغییرات شگفت‌انگیزی بر روی دندان‌های خود و فرزندان ایجاد کنید. یک متخصص ارتودنسی خوب باتوجه ‌به مشکل دندان‌های شما بریس‌های مختلفی را تجویز خواهد کرد.

    درصورتی‌که بیمار به ارتودنسی و بریس نیاز داشته باشد شانس این را دارد که از بین انواع بریس‌ها یکی را انتخاب نماید. درحالی‌که بریس‌های فلزی معمولی همچنان از محبوبیت بالایی برخوردار هستند اما بریس‌های شفاف و بریس‌های متحرک نیز به‌شدت مورد استقبال بیماران قرار گرفته‌اند. در این مقاله تلاش کرده‌ایم در خصوص بریس‌های موجود اطلاعات کافی ارائه دهیم تا بتوانید به‌راحتی بریس مناسب خود را انتخاب کنید.

    در دوره استفاده از بریس باید هرچند هفته یک‌بار برای تنظیم مجدد آن‌ها و بررسی وضعیت پیشرفت دندان‌ها به دندان‌پزشک مراجعه نمایید. مدت‌زمان استفاده از بریس به طور کامل به مشکلات دندانی شما و نوع بریسی که استفاده می‌کنید بستگی دارد. به طور متوسط افراد باید برای 2 سال از بریس ارتودنسی استفاده نمایند. بعد از برداشتن بریس‌ها باید از یک نگهدارنده استفاده کنید تا از بازگشتن دندان‌ها به وضعیت غیرصحیح قبلی جلوگیری شود.

    در ابتدا باید با مشاوره با دندان‌پزشک و متخصص ارتودنسی خود تصمیم بگیرید چه نوع درمانی برای شما یا فرزندتان مناسب است. انواع بریس‌های دندان‌پزشکی که می‌توانید از بین آن‌ها انتخاب کنید به شرح زیر می‌باشند.

    بریس شفاف

    به طور معمول بریس‌های شفاف از مواد سرامیکی ساخته می‌شوند که در مقایسه با فلز کمتر به چشم می‌آیند. در حال حاضر بریس‌های سرامیکی هم رنگ دندان در بین افراد جوان و بزرگسال از محبوبیت بیشتری برخوردار هستند. به‌طورکلی افرادی که زیبایی برای آن‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است بیشتر از بریس‌های شفاف استفاده می‌کنند. اگرچه این بریس‌های سرامیکی کمتر از دیگر بریس‌ها مشخص هستند؛ اما به مراقبت بیشتری نیاز دارند. باید دقت داشته باشید که این بریس‌ها ظریف و شکننده هستند و اگر سیگار می‌کشید و یا زیاد قهوه می‌نوشید برای شما مناسب نمی‌باشند چرا که سریعاً لک شده و تغییر رنگ می‌دهند.

    مزایا و معایب: این بریس‌ها در مقابل بریس‌های معمول کمی گران‌تر هستند چرا که شفاف بوده و کمتر به چشم می‌آیند؛ اما میزان تأثیرگذاری هر دوی آن‌ها یکسان می‌باشد.

    بریس‌های فلزی معمولی

    بریس‌های فلزی معمولی محبوب‌ترین و مقرون‌به‌صرفه‌ترین بریس‌های ارتودنسی محسوب می‌شوند. این بریس‌ها از استیل ضد لک درجه یک و یا طلا ساخته شده و با استفاده از براکت‌های فلزی و سیم‌های قوسی شکل دندان‌ها را مرتب می‌نمایند.

    مزایا و معایب: بریس‌های فلزی به‌شدت مشخص هستند و به چشم می‌آیند؛ اما در زمان کوتاهی تأثیر می‌گذارند و هزینة آن‌ها کمتر از دیگر بریس‌ها می‌باشد.

    الاینرهای شفاف

    الاینرهای شفاف جدیدترین تکنولوژی در غلم ارتودنسی محسوب می‌شوند و در سال‌های اخیر محبوبیت بالایی به دست آورده‌اند. این تکنولوژی توسط شرکت اینویزیلاین به محبوبیت رسیده و امروزه این بریس‌ها را با همین نام می‌شناسند. این الاینرها به دلیل شفاف‌بودن و این که تقریباً نامرئی هستند از محبوبیت بالایی برخوردار هستند و بیشتر توسط کارمندان مورداستفاده قرار می‌گیرند. بااین‌حال در مقایسه با بریس‌های سنتی محدودیت‌هایی نیز دارند.

    مزایا و معایب: از اصلی‌ترین مزایای الاینرهای شفاف می‌توان به بی‌رنگ و تقریباً نامرئی‌بودن، متحرک بودن، استفاده راحت، مراقبت‌های ساده، نیاز به مراجعه کمتر به دندان‌پزشک و در برخی موارد نتیجه‌گیری سریع‌تر اشاره نمود. قیمت بالا و ایجاد محدودیت در برخی از مال‌اکلوژن‌ها نیز از اصلی‌ترین معایب این الاینرها است.

    بریس لینگوال

    بریس‌های لینگوال که در پشت دندان‌ها قرار می‌گیرند، پیچیده‌ترین نوع بریس‌های ارتودنسی هستند و به‌ندرت استفاده دارا می‌باشند. بریس‌های لینگوال در طول دوران آموزش ارتودنسی آموزش داده نمی‌شود. به همین دلیل این به خود متخصص ارتودنسی بستگی دارد که در این زمینه آموزش ببیند و تخصص بگیرد. این نوع بریس‌ها بیشتر برای افرادی مناسب است که نمی‌خواهند بریس ارتودنسی آن‌ها دیده شود و همچنین مشکلات دندانی پیچیده‌ای دارند.

    مزایا و معایب: بریس های لینگوال درست شبیه به بریس‌های معمولی هستند فقط در پشت دندان‌ها قرار می‌گیرند. اگرچه این بریس ها دیده نمی‌شوند؛ اما تا حدودی زبان را اذیت می‌کنند، علاوه بر این اثرگذاری آن‌ها نیز محدود می‌باشد.

    چگونه متوجه شویم چه نوع براکت دندان ارتودنسی برای ما مناسب‌تر است؟

    تا اینجا تمامی انواع براکت‌های ارتودنسی را به طور کامل شناختید. حال باید بدانید که کدام نوع براکت برای درمان شما مناسب‌تر است. در ابتدا مشخص کنید که از می‌خواهید براکت شما از چه نوعی باشد و چه مسائلی دراین‌خصوص برای شما اهمیت دارد. مسائلی از جمله دوام و مدت استفاده، مقرون‌به‌صرفه بودن، زیبایی و یا حتی راحت بودن در زمان استفاده.

    در ادامه به لیستی از مواردی که باید در زمان انتخاب براکت به آن‌ها توجه نمود اشاره شده است.

    بودجه

    هزینه ارتودنسی می‌تواند بسیار گران باشد به همین دلیل اولین موضوعی که باید به آن دقت نمایید، بودجه شماست. درصورتی‌که بودجه شما بسیار محدود است بهتر است از براکت‌های فلزی استفاده کنید. این براکت‌ها در عین ارزان بودن مزایای بی‌شماری دارند. شایعات زیادی در خصوص این نوع براکت‌ها وجود دارد؛ مانند این که باعث بروز عفونت می‌شوند؛ اما هیچ یک از آن‌ها صحیح نمی‌باشد. استفاده از براکت‌های فلزی کاملاً بی‌خطر است.

    دوام

    میزان دوام براکت‌های ارتودنسی در ۳ سطح دسته‌بندی می‌شود:

    • بیشترین دوام: براکت‌های فلزی از این نظر در صدر هستند.
    • دوام متوسط: براکت‌های سرامیکی یا یاقوت کبود نیز از دوام خوبی برخوردار می‌باشند.
    • دوام پایین: افرادی که می‌خواهند براکت ارتودنسی نرم و راحتی داشته باشند می‌توانند از براکت‌های رزینی یا پلاستیکی استفاده کنند. این نرم بودن باعث کاهش دوام براکت‌ها می‌شود.

    زیبایی

    بسیاری از براکت‌های ارتودنسی نیمه شفاف و یا سفید هستند و باعث حفظ زیبایی دندان‌ها می‌شوند از جمله براکت‌های یاقوت کبود، رزینی، پلاستیکی، سرامیکی و براکت‌های لینگوال. اگرچه هر یک از این براکت‌ها ویژگی‌های خاص خود را دارند؛ اما از نظر زیبایی براکت‌های لینگوال بهترین گزینه محسوب می‌شوند.

    ظرفیت و میزان چسبندگی

    براکت‌های فلزی بیشترین میزان چسبندگی را دارند و به همین دلیل برای کودکان بسیار مناسب می‌باشند.

    بهداشت دهان

    حفظ بهداشت دهان در زمان استفاده از براکت ارتودنسی کمی سخت است. افرادی که فکر می‌کنند استفاده روزانه از نخ دندان مشکل می‌باشد باید بدانند که این کار در زمان استفاده از بریس‌های فلزی سخت‌تر نیز می‌شود.

    میزان تاثیرگذاری

    ممکن است دلتان بخواهد تا زودتر به نتیجه برسید و به دندان‌هایی زیبا دست یابید، در این مورد باید بدانید که زمان درمان ارتودنسی باتوجه به میزان مشکلات دندانی شما ممکن است از 18 تا 24 ماه متغیر باشد اما معمولا بریس‌های فلزی تاثیرات سریعتری نسبت به بریس‌های نامرئی شیشه‌ای دارند.

    سرعت درمان

    برای تسریع روند درمان باید از براکت‌هایی استفاده کنید که قدرت بیشتری دارند و فشار بیشتری به دندان‌ها وارد می‌کنند. از این منظر براکت‌های فلزی به‌خصوص آن‌هایی که از کبالت و کرم ساخته شده‌اند در صدر لیست قرار می‌گیرند. منبع: مقالات سایت کلینیک دندانپزشکی حکیم

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید