مقایسه شاهین با سورن پلاس ایران خودرو؛ کدام ماشین را بخریم؟

مقایسه شاهین با سورن پلاس ایران خودرو؛ کدام ماشین را بخریم؟
راهنمای مطالعه

    مقایسه شاهین با سورن پلاس را از زوایای مختلف انجام دادیم تا ببینیم در نهایت کدام یک ارزش خرید بالاتری دارد و ماشین بهتری برای مشتریان محسوب خواهد شد.

    سدان‌هایی مثل شاهین و سورن پلاس به عنوان گزینه‌های نسبتا جذاب خانوادگی در رده‌های قیمتی میانی، توجه مشتریان را به خود جلب کرده‌اند. از همین رو در این مقاله به مقایسه شاهین با سورن پلاس می‌پردازیم تا نقاط ضعف و قوت آنها نسبت به یکدیگر را بررسی کرده و ببینیم درنهایت ارزش خرید کدام یک بالاتر است.

    خودرو شاهین و سورن پلاس در حال حاضر به عنوان سدان‌های جمع‌وجور خانوادگی به بازار آمده‌اند و به دلیل نبود مدل‌های متنوع در رنج قیمتی آنها، به محصولاتی نسبتا محبوب بین مشتریان تبدیل شده‌اند. سورن پلاس در واقع نسخه به‌روز شده سمند سورن است که از برخی آپشن‌های تازه و گرافیک جدید چراغ‌ها سود می‌برد. در سوی دیگر خودرو شاهین هم به عنوان یک محصول جدید در سال ۱۳۹۹ به بازار ایران عرضه شد که با وجود طراحی زیبا، از نظر فنی با انتقاداتی روبرو بوده است.

    مقایسه شاهین با سورن پلاس از نظر ظاهری

    برنده مقایسه خودرو شاهین با سورن پلاس از نظر طراحی ظاهری، از همین ابتدا کاملا مشخص است؛ زیرا ماشین شاهین از طراحی کاملا جدید، ظریف و هنرمندانه سود می‌برد و در حال حاضر به عنوان یکی از زیباترین ماشین‌های ایرانی شناخته می‌شود.

    شاهین سایپا

    این در حالی است که سورن پلاس در اصل از همان بدنه قدیمی سمند تشکیل شده که چراغ‌های آن کمی تغییر کرده و حتی نسبت به مدل قدیمی سورن نیز قابلیت بصری بالقوه‌ای در آن دیده نمی‌شود.

    بنابراین خودرو شاهین به دلیل برخورداری از طراحی به‌روز و بدنه خوش‌تراش با حجم پردازی بهتر و چهره به‌مراتب زیباتر، در این قسمت به عنوان برنده بی‌چون‌وچرای مقایسه سورن پلاس با شاهین شناخته می‌شود.

    سورن پلاس

    مقایسه شاهین سایپا و سورن پلاس از نظر فضای کابین

    طراحی داخلی شاهین و سورن پلاس خیلی زیبا نیست و هیچ کدام از این دو ماشین ایرانی از این نظر امتیاز قابل قبولی دریافت نمی‌کند. با این حال به نظر می‌رسد طراحی داشبورد شاهین به دلیل جدیدتر بودن بتواند کمی بیشتر با سلیقه مشتریان جور از آب درآید.

    ption id="attachment_55751" align="aligncenter" width="850"]داخل شاهین داخل کابین شاهین سایپا

    هرچند همان‌گونه که اشاره شد، طراحی داخلی شاهین در مقایسه با محصولات جدید جذابیت چندانی ندارد و امتیاز مطلوبی از این جهت دریافت نمی‌کند. البته در این میان کیفیت متریال به‌کار رفته در سورن پلاس کمی نسبت به شاهین مرغوب‌تر احساس می‌شود و حس گران‌تر بودن را به فرد لمس کننده آنها منتقل می‌کند.

    ption id="attachment_55752" align="aligncenter" width="850"]داخل سورن پلاس داخل کابین سورن پلاس ایران خودرو

    همچنین از نظر میزان فضای پای سرنشینان عقب هر دو خودرو شرایط مطلوبی دارند و در کلاس خود جزو جادارترین محصولات برآورد می‌شوند.

    در بحث ظرفیت صندوق عقب برتری با سورن پلاس است. زیرا گنجایش صندوق این خودرو معادل ۵۰۰ لیتر است اما صندوق شاهین حدود ۴۲۰ لیتر گنجایش در اختیار لوازم شما قرار می‌دهد.

    [related]55869[/related]

    مقایسه شاهین با سورن پلاس از نظر فنی

    در اینجا با یک پیشرانه توربوشارژ و یک موتور تنفس طبیعی طرف هستیم. شرکت سایپا بعد از آن که نتوانست موتور ۱۶ سوپاپ تنفس طبیعی برلیانس را برای شاهین تهیه کند، تصمیم گرفت موتور M15 تیبا را به توربوشارژ مجهز کرده و روی شاهین نصب کند‌.

    این پیشرانه ۸ سوپاپ در شاهین انتقادات زیادی را برانگیخته است برخی ایرادات فنی و همچنین ضعف در شتاب گیری به دلیل وقفه توربو و سایر عوامل باعث شد تا خودرو شاهین از نظر فنی خیلی مورد استقبال مشتریان قرار نگیرد.

    به همین دلیل شرکت سایپا تصمیم دارد تا از بزرگترین رقیب خود یعنی ایران خودرو موتور TU5 پژو را دریافت کرده و روی شاهین نصب کند.

    موتور شاهین

    به هرحال موتور فعلی ۸ سوپاپ M15 توربوشارژ شاهین قدرتی برابر با ۱۱۰ اسب بخار تولید می‌کند و نهایت گشتاور ۱۷۸ نیوتن متر را به سر چرخ‌های جلو می‌رساند. گیربکس این خودرو نیز از نوع ۵ سرعته دستی است.

    در طرف دیگر موتور معروف ۱.۷ لیتری EF۷ همچنان روی سورن پلاس در حال انجام وظیفه است. این پیشرانه ۱۶ سوپاپ تنفس طبیعی قدرتی در حد ۱۱۳ اسب بخار و گشتاور ۱۵۳ نیوتن متر را به کمک گیربکس ۵ دنده دستی به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند.

    موتور سورن پلاس EF7

    یکی از ایرادات وارده به خودروی شاهین، ضعف در شتاب گیری اولیه است که احتمالا به وقفه سیستم توربو و عدم تطابق موتور با اتاق شاهین مربوط می‌شود. این در صورتی است که سورن پلاس می‌تواند رانندگی چابک‌تری ارائه دهد و شتاب بیشتری را به ارمغان بیاورد.

    کیفیت سواری هر دو خودرو نسبتاً دلنشین است و خیلی خشک احساس نمی‌شود؛ هرچند که ورود سر و صدا و همچنین ضربات سیستم تعلیق در قسمت عقب، برای هر دو خودرو اجتناب‌ناپذیر بوده و به ویژه هنگام عبور از مسیرهای ناهموار بیشتر احساس می‌شود.

    بنابراین با توجه به استهلاک نسبتا کمتر موتور سورن پلاس، باید گفت که محصول ایران خودرو از نظر فنی می‌تواند مزیت‌های بیشتری برای خریدار به همراه بیاورد و برنده این بخش باشد.

    جدول مقایسه ساپیا شاهین با سورن پلاس

    خودروسورن پلاسشاهین سایپا
    نوع موتورچهار سیلندر - تنفس طبیعی- ۱۶ سوپاپچهار سیلندر - توربو- ۸ سوپاپ
    حجم موتور۱.۷ لیتر۱.۵ لیتر
    بیشترین قدرت۱۱۳ اسب بخار۱۱۰ اسب بخار
    بیشترین گشتاور۱۵۳ نیوتن متر۱۷۸ نیوتن متر
    جعبه دندهپنج سرعته دستیپنج سرعته دستی
    مصرف سوخت(متوسط)۷.۳۶ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر۷.۲ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر
    شتاب 0 - 100۱۲ ثانیه۱۳.۵ ثانیه
    بیشترین سرعت (کیلومتر بر ساعت)۱۸۹۱۹۰
    وزن خالص (کیلوگرم)۱۲۴۰۱۲۶۰

     

    مقایسه امکانات سورن پلاس و شاهین

    تفاوت سورن پلاس و شاهین در بخش امکانات نسبتاً قابل توجه است؛ چرا که در این میان خودرو شاهین از تجهیزاتی مثل ‌سانروف، چراغ‌های خودکار جلو، سیستم پایش فشار باد تایرها و فرمان برقی برخوردار است که در سورن پلاس وجود ندارند.

    البته سورن پلاس هم از کروز کنترل، تنظیم برقی پشتی صندلی‌های جلو و گرمکن آینه‌های کناری سود می‌برد که در شاهین دیده نمی‌شوند.

    سیستم مولتی‌مدیا با نمایشگر، سنسور پارک عقب، دوربین دنده عقب، آینه‌های کناری تاشونده برقی، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، از مهم‌ترین امکانات مشترک میان شاهین سایپا و سورن پلاس ایران خودرو به شمار می‌رود.

    لازم به ذکر است که مواردی مثل سیستم مالتی مدیا و دوربین دنده عقب تنها در نسخه‌های فول آپشن سورن پلاس حضور دارند، این در حالی است که شاهین جی به صورت استاندارد از این امکان برخوردار شده است.

    مقایسه امنیت سورن پلاس با شاهین

    مقایسه شاهین با سورن پلاس از نظر ایمنی جواب دقیقی ندارد؛ زیرا متاسفانه خودروهای داخلی در آزمون‌های ایمنی سنجی معتبر شرکت داده نمی‌شوند و از این جهت کارنامه نسبتا نامشخصی دارند.

    با این وجود به دلیل آنکه پلتفرم شاهین کمی جدیدتر از سورن پلاس است، می‌توان انتظار عملکرد بهتری از آن در تصادفات داشت. ضمن آنکه شرکت سایپا خودرو شاهین را در برخی آزمون‌های ایمنی اروپایی شرکت داده و نتایج قابل قبولی هم به دست آورده که آن را در فهرست ایمن ترین ماشین ایرانی قرار می‌دهد. اما خودروی سمند سورن پلاس به دلیل پلتفرم بسیار قدیمی، احتمالا ایمنی کمتری نسبت به شاهین داشته باشد و در تصادفات عملکرد ضعیف‌تری بروز بدهد.

    ایمنی شاهین

    شاهین سایپا بخریم یا سورن پلاس؟

    در پایان مقایسه شاهین با سورن پلاس باید ابتدا به مزایای هر یک از این دو خودرو بپردازیم تا ببینیم کدام یک برای خرید مناسب‌تر است. در این بین نوع سلیقه و نیازهای مشتری بسیار اهمیت دارد؛ به عنوان مثال اگر به طراحی ظاهری جدید و ظریف ماشین خود اهمیت می‌دهید، قطعاً شاهین می‌تواند گزینه بهتری باشد. وجود امکاناتی مثل سانروف و فرمان برقی هم می‌تواند روی انتخاب شاهین تاثیر مثبت داشته باشد. خودرو شاهین کابین نسبتا جاداری دارد و از این جهت هم تنگنا و محدودیت زیادی برای خانواده‌ها ایجاد نمی‌کند. شاهین با این حال یکی از بزرگترین معایب ساپیا شاهین را می‌توان در موتور توربوشارژ ۸ سوپاپ آن دانست که نتوانسته انتظارات را از این خودرو برآورده کند و علاوه بر شتاب اولیه نه‌چندان دلچسب، استهلاک بیشتری را برای این خودروی خانوادگی به ارمغان آورده است. دلیل آن هم این است که موتورهای توربوشارژ به طور کلی نسبت به کیفیت بنزین حساسیت زیادی نشان می‌دهند و همین قضیه باعث می‌شود تا نگهداری از این خودروها کمی دشوارتر باشد. بنابراین افرادی که وسواس زیادی نسبت به کم استهلاک بودن موتور ماشین خود دارند، احتمالاً شاهین برای آنها گزینه مناسبی نیست‌. در طرف دیگر میدان سورن پلاس با ظاهر و طراحی کابین کاملاً قدیمی خود ایستاده است. این خودرو نمی‌تواند ماشین مناسبی برای افرادی باشد که به ظاهر مدرن اتومبیل خود اهمیت زیادی می‌دهند و می‌خواهند که یک خودرو با طراحی نسبتاً جدید خریداری کنند. به استثنای این مورد سمند سورن پلاس به دلیل استفاده از موتور ۱۶ سوپاپ تنفس طبیعی که نگهداری راحت‌تری دارد، می‌تواند گزینه مناسب و مقرون‌به‌صرفه تری برای خانواده‌های ایرانی باشد‌. به ویژه که موتور EF7 حساسیت چندانی نسبت به کیفیت بنزین داخلی نشان نمی‌دهد و علاوه بر آن می‌توان آن را به صورت دستی به سیستم سوخت سی ان جی نیز مجهز کرد تا هزینه‌های مصرف سوخت بیش‌ازپیش کاهش پیدا کند. بنابراین افرادی که می‌خواهند هزینه مصرف بنزین خود را کاهش دهند، می‌توانند به راحتی با دوگانه‌سوز کردن سورن پلاس به این مهم دست پیدا کنند. این در حالی است که موتور توربوشارژ شاهین را نمی‌توان به این راحتی‌ها به سوخت سی ان جی مجهز کرد. صندوق عقب بزرگتر، بهره‌مندی از برخی آپشن‌های مهم مثل کروز کنترل و تنظیم برقی پشتی صندلی‌های جلو از دیگر مزایای سورن پلاس نسبت به شاهین به شمار می‌روند. بنابراین از لحاظ فنی و همچنین میزان جادار بودن خودرو، سورن پلاس می‌تواند گزینه بهتری برای مشتری ایرانی باشد، اما همان‌طور که اشاره کردیم ظاهر این خودرو کاملا قدیمی بوده و در برابر شاهین حرف چندانی برای گفتن ندارد. [see_also]55501[/see_also]

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید