لیزر موهای زائد: نحوه انجام، کاربرد و عوارض آن

لیزر موهای زائد: نحوه انجام، کاربرد و عوارض آن
راهنمای مطالعه

    بسیاری از افراد هستند که از کار کردن با موچین و یا اپیلاسیون به منظور از بین بردن موهای زائد خسته شده‌اند، با توجه به امکانات امروزی می‌توان گفت که لیزر موهای زائد یکی از بهترین گزینه‌هایی است که ارزش امتحان کردن را دارد. لیزر موهای زائد در حال حاضر یکی از معروف ترین ترفند‌های زیبایی محسوب می‌شود که مزایای بسیاری دارد. لیزر در واقع نور بسیار متمرکز است که به فولیکول‌های مو تابانده می‌شود. در نهایت رنگدانه موجود در فولیکول‌ها، نور لیزر را جذب کرده و مو از بین می‌رود.

    مزایای لیزر

    از جمله مزایای لیزر موهای زائد عبارتند از:

    • دقت بالای لیزر که با استفاده از آن می‌توان به طور انتخابی موهای تیره و درشت را مورد هدف قرار داد و در کنار آن پوست اطراف مو نیز هیچ آسیبی نمی‌بیند.
    • سرعت بالای این روش، عبور هر پالس از لیزر تنها کسری از ثانیه طول می‌کشد و در همان لحظه می‌تواند تعدادی زیادی مو از بین ببرد. در نتیجه موی بخش‌های کوچک بدن همچون بالای لب را می‌توان در کمتر از یک دقیقه از بین برد و نواحی بزرگ‌تر مانند پشت بدن و یا پا ممکن است تا یک ساعت طول بکشد.
    • قابل پیش‌بینی بودن نتیجه به گونه‌ای که اغلب بیماران معمولا پس از جلسه سوم تا هفتم دارای ریزش قابل توجه‌ موهای زائد خود می‌شوند

    آماده شدن برای لیزر موهای زائد

    شما باید قبل از ویزیت، دستورالعمل را به طور کامل از پزشک خود دریافت کنید. پیروی از این دستورالعمل‌ها می‌تواند میزان اثربخشی را افزایش داده و احتمال ایجاد عوارض جانبی را کاهش دهد.

    دستورالعمل‌های رایج عبارت‌اند از:

    • چند روز قبل از انجام لیزر، از حضور در نور مستقیم خورشید بپرهیزید. همچنین لیزر موهای زائد را نباید بر روی پوست برنزه انجام داد.
    • از انجام کارهایی که موجب تحریک پوست می‌شود، خودداری کنید.
    • از انجام اپیلاسیون و کندن مو بپرهیزید.
    • تا جای ممکن از مصرف داروهای ضد التهابی که موجب افزایش خونریزی می‌شوند (نظیر آسپرین) بپرهیزید.
    • اگر دچارعفونت‌هایی نظیر تبخال هستید یا عفونت باکتریایی پوست دارید، از انجام لیزر بپرهیزید.

    علاوه بر آن، در صورتی که پوست تیره‌ای دارید، احتمالا به شما توصیه میشود که از سفید کننده پوست در ناحیه درمان استفاده کنید.

    روش انجام لیزر موهای زائد

    قبل از شروع کار، پزشک و یا سایر افراد،  ناحیه موردنظر را تمیز می‌کنند. در صورتی که بخش موردنظر دارای حساسیت خاصی است، می‌توانید از ژل بی حس کننده استفاده کنید. در هنگام انجام کار، تمام افراد حاضر در اتاق باید از عینک محافظ مخصوصی استفاده کنند تا به دلیل لیزر چشم‌شان دچار آسیب نشود.

    پس از استفاده از ژل بی حس‌کننده، پزشک پرتویی از نور پر انرژی یا همان لیزر را در ناحیه مورد نظر متمرکز می‌کند. هر چه بخش موردنظر بزرگتر باشد، عمل بیشتر طول می‌کشد. نواحی کوچک تنها چند دقیقه طول می‌کشد در حالی که مناطق بزرگتر نظیر قفسه سینه ممکن است یک ساعت یا بیشتر طول بکشد.

    بعضی از بیماران احساسی شبیه به سوزش و یا نیش آفتاب‌سوختگی را گزارش می‌کنند. در همان لحظه که مو به دلیل انرژی لیزر تبخیر می‌شود، ممکن است بوی دود گوگردی نیز به مشام برسد.

    در طی جلسات لیزر موهای زائد چه انتظاری باید داشته باشیم؟

    در ابتدای کار ممکن است که موهای شما تا چند میلی متر بالاتر از سطح پوست کوتاه شوند. در صورت تمایل برای استفاده از بی حس کننده موضعی، ۲۰ تا ۳۰ دقیقه قبل از لیزر از دارو استفاده کنید تا درهنگام عمل اثر خود را کرده باشد. این نکته را بدانید که تجهیزات لیزر با توجه به رنگ، ضخامت، منطقه تحت درمان و همچنین رنگ پوست شما تنظیم می‌شود.

    در هنگام انجام کار شما و پزشک باید از محافظ چشم استفاده کنید. همچنین بهتر است که به منظور جلوگیری از آسیب احتمالی، لایه های بیرونی پوست خود را با ژل سرد یا دستگاه خنک کننده مخصوص محافظت کنید.

    در مرحله بعدی، پزشک شما برای کمتر از یک ثانیه لیزر را به بخش مورد نظر می‌تاباند تا مطمئن شود دستگاه دارای بهترین تنظیمات است و همچنین واکنش بدن شما را مورد بررسی قرار می‌دهد.

    در پایان ممکن است به شما یخ، کرم و یا لوسیون ضد التهاب داده شود تا سوزش کم ناحیه تحت درمان را کاهش دهید. جلسه بعدی را می‌توان چهار تا شش هفته بعد تنظیم کرد. معمولا این کار تا زمانی که رشد مو متوقف شود ادامه می‌یابد.

    نحوه کار لیزر موهای زائد چگونه است؟

    لیزر با استفاده از نور متمرکز، بر روی فولیکول‌های مو که در واقع حفره‌های کوچکی در پوست هستند و موها از آن رشد می‌کنند، اثر می‌گذارد. فولیکول مو نور لیزر را جذب می‌کند و موها فورا تبخیر می‌شوند.

    رنگدانه موجود در مو لیزر را جذب می‌کند، بنابراین موهای تیره تر لیزر را به طور موثرتری جذب می‌کنند، به همین دلیل است که افرادی که موهای تیره و پوست روشن دارند، افرادی ایده آل برای لیزر به حساب می‌آیند.

    بیماران با پوست تیره معمولاً نیاز به درمان با نوع خاصی از لیزر دارند تا موهای زائد روی پوست آنها تشخیص داده شود.

    کسانی که دارای موهای روشن هستند برای انجام این روش مناسب نیستند  و احتمال نتیجه مناسب برای آنها کمتر است. زیرا لیزر به خوبی روی موهای بدون رنگدانه تمرکز نمی‌کند. در نتیجه لیزر موهای زائد روی موهای بلوند، خاکستری یا سفید موثر نیست.

    نتایج و عوارض

    ممکن است که شما یک یا دو روز بعد از عمل حس کنید که ناحیه تحت درمان دچار سوختگی شده است. شما می‌توانید از کمپرس سرد و مرطوب کننده به منظور بهبود سریع‌تر کمک بگیرید. در صورتی که ناحیه تحت درمان صورت باشد، می توانید روز بعد به راحتی آرایش کنید مگر اینکه پوستتان تاول زده باشد.

    نهایتا تا یک ماه بعد، موهای ناحیه تحت درمان شما می‌ریزند. برای جلوگیری از تغییرات موقتی در رنگ پوست ناحیه تحت درمان، از ضد آفتاب استفاده کنید.

    احتمال ایجاد تاول‌ نادر است، اما افرادی که پوست تیره‌تری دارند، احتمال سوختگی پوست بیشتری نیز دارند. سایر عوارض جانبی شامل تورم، قرمزی و زخم است. ایجاد زخم دائمی یا تغییر در رنگ پوست از جمله عوارض نادر است. برای کاهش عوارض جانبی این روش باید به یک کلینیک یا بیمارستان تخصصی پوست و مو مراجعه کنید تا از بهترین دستگاه‌های لیزر موهای زائد مانند الکساندریت، دستگاه IPL و... متناسب با پوست شما استفاده نماید.

    میانگین هزینه لیزر موهای زائد

    لیزر موهای زائد عمل‌ زیبایی به حساب می‌آید و نسبت به اصلاح یا اپیلاسیون دارای هزینه بیشتری است، اما با گذشت زمان، دیگر نیاز به لیزر نخواهد بود و در دراز مدت شما می‌توانید در هزینه صرفه جویی کنید. عوامل زیادی بر قیمت این روش تاثیرگذار است که عبارتند از اندازه ناحیه مورد نظر، موقعیت مکانی کلینیک، دستگاه لیزر مورد استفاده ، رنگ موها و... . (منبع: مقاله هزینه لیزر موهای زائد سایت مرکز لیا)

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید