کار در کانادا: شرایط، مدارک و هزینه‌های آن

کار در کانادا: شرایط، مدارک و هزینه‌های آن
راهنمای مطالعه

    داشتن جاب آفر کانادا برای بهبود شرایطتان در برنامه‌های مهاجرتی مختلف و کوتاه‌تر کردن مسیر دستیابی به اقدامات دائم کانادا برای ایرانیانی که به دنبال زندگی در کانادا هستند، یک امتیاز بزرگ محسوب می‌شود. حتما دلتان می‌خواهد که بعد از گرفتن تاییدیه اقامت دائم (COPR) و قبل از رسیدن به کانادا کار پیدا کنید و فرایند بررسی درخواستتان را ساده تر کنید.

    ایرانیان بسیاری هم کار کردن و زندگی موقتی در کانادا را انتخاب می کنند. این فرصتی برای افزودن تجربه حرفه ای بین المللی به رزومه خود، کار و زندگی در محیطی با فرهنگ‌های مختلف، گسترش دید و دستیابی به موقعیت های بهتر است.

    با این اوصاف داشتن یک فرصت شغلی قبل از آنکه به کانادا بروید، آنقدرها هم ساده نیست و زمان میبرد. این مطلب به دنبال ارائه راهنما و نکاتی برای پیدا کردن کار در کانادا از ایران است.

    چطور در کانادا کار کنیم؟

    قبل از گشتن به دنبال کار در کانادا باید با شرایط کار در کانادا برای مهاجران جدید آشنا شوید. افراد خارجی با داشتن اقامت دائم، ویزای کار یا ورک پرمیت کانادا و اجازه تحصیل دانشجویی می توانند در کانادا کار کنند.

    کار در کانادا به عنوان یک مقیم دائم

    شهروندان ایرانی که مقیم دائم کانادا شوند، می توانند بدون هیچ گونه محدودیتی در کانادا کار کنند. می توانید جستجو به دنبال فرصت شغلی در کانادا را از ایران انجام دهید، اما شروع کار برای یک کارفرمای کانادایی تنها بعد از حضور در کانادا و گرفتن شماره بیمه اجتماعی (SIN) ممکن خواهد بود.

    بعد از گرفتن تاییدیه اقامت دائم (CoPR) به بانک شغلی دولت کانادا دسترسی خواهید داشت و می توانید درخواست کار در کانادا را بدهید. با ثبت درخواست اقامت دائم از طریق برنامه مهاجرت آتلانتیک (AIP) یا برنامه پایلوت مهاجرتی شمال و مناطق روستایی (RNIP)، برای کمک به پیدا کردن کار نزد یک کارفرمای محلی به پورتال مشاغل استانی دسترسی خواهید داشت.

    کاریابی در کانادا بدون اقامت دائم

    دو راه برای پیدا کردن کار در کانادا بدون داشتن اقامت دائم وجود دارد: با داشتن اجازه کار یا با داشتن اجازه تحصیل.

    گرفتن اجازه کار کانادا

    اکثر مقیم های غیرکانادایی برای کار در کانادا به اجازه کار نیاز دارند. در کانادا دو نوع اجازه کار وجود دارد: اجازه کار آزاد و اجازه کار نزد کارفرما.

    اجازه کار آزاد به شما مجوز کار با هر کارفرمایی در کانادا را می دهد اما تنها تحت شرایط خاصی صادر می شود. مواردی صدور اجازه کار آزاد عبارتند از: دانشجویان بین المللی فارغ التحصیل شده از موسسات آموزشی معتبر و واجد شرایط اجازه کار بعد از فارغ التحصیلی (PGWP)، یک متقاضی اقامت دائم یا اعضای خانواده اش، همسر یا پارنتر قانونی یک نیروی کار ماهر یا دانشجوی خارجی در کانادا.

    اجازه کار محدود یا خاص کارفرما امکان کار شما برای یک کارفرمای خاص در یک نقطه مشخص در کانادا را می دهد. برای آنکه واجد شرایط یک اجازه کار خاص کارفرما باید ابتدا از یک کارفرمای کانادایی، جاب آفر بگیرید. کارفرمای آینده فرد باید گواهی ارزیابی اثرگذاری بازار کار (LMIA) را در اکثر و قبل از استخدام شما بگیرد.

    پیدا کردن کار در کانادا

    آمادگی برای پیدا کردن کار قبل از ارسال درخواست به کارفرماهای مختلف به افزایش احتمال موفقیت کمک می کند. پیدا کردن کار در کانادا از ایران همیشه ساده نیست، اما اگر با بازار کار کانادا آشنا شوید، رزومه خود را کامل کنید و مهارت هایتان را به سطح مد نظر کارفرمایان برسانید، می توانید جاب آفر رویایی خود را به دست آورید. در اینجا به چند گام قبل از جستجو برای کار در کانادا آورده شده است:

    آشنایی با بازار کار کانادا در حوزه کاری خودتان

    بازار کار کانادا از ایران متفاوت است و باید از قبل درباره کارفرمایان صنعت مد نظرتان، شرایط استخدام و مهارت های ضروری در حوزه کاریتان اطلاعات داشته باشید. بخش بزرگی از بازار کار کانادا، پنهان است و تنها بخشی از آن در میان تبلیغات و خدمات آنلاین وجود دارند. در نتیجه باید بدانید که کجا به دنبال کار باشید و آماده تشکیل شبکه ای متشکل از کارشناسان کانادایی باشید.

    با ارائه مهارت‌های ضروری به گزینه ارزشمندتری تبدیل شوید.

    حتی اگر تجربه کاری چند ساله هم داشته باشید، شاید ببینید که کارفرمایان به دنبال مهارت های بیشتر یا متفاوتی هستند. با جستجوی دقیق در بازار کار و بررسی کارهایی در بانک مشاغل آنلاین زمینه کاریتان بارگذاری می شود، می توانید مهارت های مورد نیاز در صنعت را پیدا کنید. در این صورت می توانید برای تبدیل شدن به یک متقاضی ایده آل، مهارت های جدیدی را یاد بگیرید و یا مهارت های فعلیتان را به نقطه بهینه برسانید. چه خودتان بخواهید یک مهارت را یاد بگیرید و یا برای گرفتن گواهی فراگیری این دوره ثبت نام کنید، وجود یک مهارت مورد نیاز در رزومه متقاضی می توانید احتمال استخدام فرد را بالا ببرد.

    یک رزومه متناسب با بازار کانادا بسازید و کاور لتر بنویسید.

    رزومه های قبلیتان احتمالا به درد کار در کانادا نمی خورد. قبل از شروع ارسال درخواست کار، باید یک رزومه مدل کانادایی آماده کنید. سه نوع فرمت کانادایی رزومه وجود دارد: رزومه زمانی معکوس، رزومه عملکردی و رزومه هیبرید. فرمت ایده آل رزومه شما به درخواستتان و تجربه کاری مرتبط، آیا زمینه کاریتان را عوض می کنید و یا فاصله زمانی در بین تجربیاتتان بوده یا خیر، بستگی دارد. بودن یک کاورلتر در رزومه نیز نکته مثبتی (حتی اگر در شرح فرصت شغلی نیز درخواست نشده باشد) در برجسته کردن بعضی از مهارت ها و دستاوردهایتان خواهد بود و شما را گزینه مناسبی برای یک فرصت شغلی معرفی می کند.

    بخش تجربه کاری رزومه معمولا شامل شرجی از وظایفتان در نقش های مختلفی خواهد بود که کارفرمایان کانادایی ترجیح می دهند تا با نقش و دستاوردهای شما در آن موقعیت آشنا شوند. بعلاوه تصمیم گیری کارفرمای کانادایی براساس جنسیت، نژاد یا پارتی بازی غیرقانونی است و باید از گنجاندن اطلاعات شخصی مثل عکس، سن یا وضعیت ازدواجتان در رزومه خود خودداری کنید.

    در آژانس کاریابی کانادا ثبت نام کنید.

    کارفرماهای کانادایی بسیاری، نیروهای کار مورد نیازشان را از متقاضیان آژانس های کاریابی مثل ورسک جاب انتخاب می کنند. بعد از ثبت نام در این موسسات و بارگذاری رزومه خود میتوانید از خدمات کاریابی در کانادا آنها برخوردار شوید.

    ثبت نام برای کار در کانادا

    گام بعدی بعد از تعیین فرصت شغلی مد نظرتان و تهیه رزومه متناسب با بازار کانادا، ثبت نام است. حتما رزومه خود را شخصی سازی کنید و کاورلتر متناسب با هر شغل با گنجاندن کلیدواژگان آوزده شده در شرح وظیفه، در مدارکتان بگنجانید تا از تایید آن توسط سیستم ردیابی متقاضیان (ATS) مطمئن شوید.

    فرایند استخدام در کانادا معمولا شامل چند مرحله مصاحبه برای اطمینان از مهارت ها، تجربیات و تناسب فرهنگی است. می توانید از ابزارهای اولیه ارزیابی رزومه برای اطمینان از ATS – پسند بودن آن مطمئن شوید و برای مصاحبه مجازی درباره مهارت هایتان آماده شوید.

    مشاغل پرتقاضا در بازار کار کانادا کدام هستند؟

    کانادا با کمبود نیروی کار ماهر در صنایع مختلفی مواجه هستند و استانها و قلمروها هر چندوقت یکبار فهرستی از مشاغل مورد نیازش را منتشر می کند. پیدا کردن کار یا احراز شرایط اخذ اجازه کار برای افراد متقاضی مشاغل پرتقاضا ساده تر است.

    فرصت های شغلی حوزه های تولید و صنعت ساخت و ساز بسیار زیاد است. در حوزه فناوری اطلاعات (IT) و مهندسی نرم افزار، طراحی وبسایت و هوش مصنوعی و کارشناسان توسعه نیز موقعیت های شغلی مختلفی را ارائه می کند.

    مدارک مورد نیاز برای پیدا کردن کار در کانادا

    علاوه بر کاغذبازی های لازم برای ثبت درخواست اقامت دائم یا اجازه کار و تجصیل، به مدارک خاصی هم برای کار در کانادا نیاز دارید. شاید بتوانید بدون نیاز به بعضی از این مدارک مثل شماره بیمه تامین اجتماعی، جاب آفر کانادا را دریافت کنید، اما قبل از شروع کار باید آنها را ارائه کنید. در اینجا فهرستی از مدارک مورد نیاز برای کار در کانادا ارائه شده است:

    • مدرک ثابت کننده وضعیت قانونی کار شما در کانادا: باید یک کارت اقامت دائم یا COPR، یک اجازه کار کانادایی یا اجازه تحصیلی داشته باشید که امکان در کانادا را برایتان فراهم کند.
    • شماره بیمه تامین اجتماعی: صرفنظر از اینکه اجازه اقامت دائم دارید یا موقت، برای کار در کانادا به SIN نیاز دارید. اگر از ایران یک فرصت شغلی را پیدا کرده اید، باید قبل از شروع کار و برای گرفتن SIN به کانادا بروید. کارفرمایان به شماره بیمه تامین اجتماعی شما برای کاهش مالیات بر درآمد و سهم در طرح بازنشستگی کانادا (یا طرح بازنشستگی کبک) و بیمه بیکاری (EI) از حقوقتان و بازگشت آن به دولت نیاز دارد.
    • مدارک استخدام از کارفرمای قبلی: برای اثبات تجربه کار قبلی به مدارکی مثل نام مرجع کارفرمای قبلی، مدارک استخدام و استعفا، موارد پرداختی و پرداخت مالیات و ... نیاز خواهید داشت.
    • ارزیابی اعتبار تحصیلی (ECA): مدرک ECA برای اعتبارسنجی اعتبار مدارک تحصیلی (گواهی یا دیپلم فنی، مدرک دانشگاهی) و معادل سازی با مدارک دانشگاهی کانادا صادر می شود.
    • اسناد هویتی: کارفرماها باید پاسپورت یا مدارک هویتی دیگر را از شما بگیرند. همچنین برای ثبت درخواست اقامت دائم یا اجازه کار نیز به این مدارک نیاز خواهید داشت.
    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید