تفاوت «پلای وود» و «پلی وود» چیست؟ آیا یکسان هستند؟

تفاوت «پلای وود» و «پلی وود» چیست؟ آیا یکسان هستند؟
راهنمای مطالعه

    اگر به چوب و دنیای چوب‌ها علاقه‌مند باشید، احتمالاً واژه‌های پلای وو

    اگر به چوب و دنیای چوب‌ها علاقه‌مند باشید، احتمالاً واژه‌های پلای وود و پلی وود را به‌وفور شنیده‌اید. در ادامه این مقاله با نمایش وود و پلی وود و ویژگی‌های آن آشنا می‌شویم. همچنین با تفاوت‌های این دو متریال محبوب آشنا می‌شویم.

    پلای وود چیست؟

    انسان‌ها از ابتدای زندگی خود تاکنون از چوب استفاده می‌کردند. پس از گذشت زمان انسان‌ها به مصالح جدیدتر نیاز داشتند تا بتواند نیاز آن‌ها را برطرف کند؛ بنابراین با استفاده از روش‌های مختلفی چوب‌ها را تغییر دادند. تغییرات چوب منجر به تولید محصول جدیدی به نام تخته‌سه‌لایی یا پلای وود شد. تخته‌های چندلایه همان‌طور که از نام آن پیداست از چندین لایه چوب تشکیل‌شده است. ورق‌های چوبی تولیدشده تحت‌فشار و حرارت با استفاده از چسب‌های مخصوص به ورق‌های یکنواخت و بادوام تبدیل می‌شوند. صفحات چندلایه را می‌توان با هر تعداد لایه که بخواهید تولید کنید. معمولاً به تخته‌های چندلایه، تخته‌سه‌لایی گفته می‌شود؛ اما تعداد تخته‌ها می‌تواند تا 13 لایه هم باشد. این تخته‌ها بسیار مقاوم هستند و این ویژگی به این دلیل است که در ساخت این صفحات هر ورق به‌طرف مقابل ورق قبلی می‌چسبد. برای ساخت تخته سه لا می‌توان از انواع چوب استفاده کرد. گاهی حتی می‌توان از ترکیب چوب‌های مختلف استفاده کرد.

    انواع تخته سه‌لا

    تخته سه‌لا انواع مختلفی دارد که عبارت‌اند از:
    • تخته چندلای چوب نرم: این تخته‌ها از چوب کاج یا صنوبر ساخته می‌شوند و می‌توان از آن‌ها در صنعت ساختمان‌سازی استفاده کرد.
    • تخته چندلای چوب سخت: این تخته‌ها از چوب سخت مانند توس ساخته می‌شوند و برای ساخت انواع کف‌پوش یا دیوارپوش استفاده می‌شوند.
    • تخته سه لا استوایی: این تخته‌ها از چوب نرم ساخته‌شده‌اند؛ اما ساخت آن هزینه کمی دارد.
    • تخته چندلای دریایی: از این تخته‌ها بیشتر در صنعت کشتی‌سازی استفاده می‌شود.
    • تخته سه لا انعطاف‌پذیر: مورداستفاده در صنعت نجاری، صنایع خمشی و هوانوردی موردنیاز است.
    • تخته سه لا تزئینی نوع دیگری از تخته چوبی وجود دارد که از ترکیب چوب و پلاستیک ساخته‌شده و برای عایق‌کاری استفاده می‌شود.

    ویژگی‌های تخته سه‌لا

    • وزن کم

    سنگینی تخته سه‌لا بسیار کمتر از سایر چوب‌ها است و وزن سبکی دارد. سبک بودن پلای وود باعث می‌شود در صنایع مختلف از آن استفاده شود. سبک بودن تخته‌ها باعث سهولت در حمل‌ونقل آن می‌شود.

    • مقاومت در برابر رطوبت

    تخته‌های سه‌لا از چندین لایه چوب چسب خورده تشکیل‌شده است. وجود مواد افزودنی باعث می‌شود تا تخته در برابر رطوبت مقاوم باشد. همچنین روکش روی تخته مانع جذب رطوبت می‌شود.

    • مقاومت در برابر حشرات

    همان‌طور که می‌دانید برای ساخت پلای وود از چندلایه چوب چسب خورده استفاده می‌شود. چسب موجود در لایه‌های چوب باعث می‌شود تا جانوران موذی مانند موریانه نتوانند طعم سلولز را بچشند و از تخته دور شوند.

    پلی وود چیست؟

    پلی وود ماده‌ای شبیه به تخته چوب است که از ترکیب مواد پلاستیکی و چوبی بازیافتی تولید می‌شود. پلی وود نوعی کامپوزیت چوبی پلاستیکی است. به این کامپوزیت چوب پلاست هم گفته می‌شود. مواد تشکیل‌دهنده پلی وود شامل چیپس چوب، چوب‌های بازیافتی، خاک‌اره، بطری‌های پلاستیکی و بازیافتی است.

    ویژگی‌های پلی وود

    • مقاومت در برابر رطوبت

    به دلیل وجود پلاستیک در چوب پلاست، این ماده در برابر نفوذ و آسیب آب و رطوبت مقاوم است. چوب پلاست قابلیت شست‌وشو با آب را دارد. مقاومت در برابر رطوبت باعث می‌شود تا بتوان در شهرهای شرجی از این ماده استفاده کرد.

    • مقاومت در برابر خط‌وخش

    یکی دیگر از ویژگی‌‌های چوب پلاست، مقاومت در برابر ضربه و ایجاد هرگونه خط اضافه بر سطح آن است. معمولاً چوب‌ها براثر خط‌وخش زیبایی خود را از دست می‌دهند؛ اما پلی وودها در برابر خش‌ها مصون هستند.

    • قیمت مناسب

    همان‌طور که بالاتر خواندید پلی وود از مواد بازیافتی ساخته می‌شود. همواره مواد بازیافتی قیمت کمتری نسبت به چوب خالص دارد؛ بنابراین سازه‌های پلی وود نیز قیمت مناسب‌تری نسبت به سازه‌های چوبی دارند.

    تفاوت‌های پلای وود و پلی وود

    • قیمت

    پلی وود از مواد بازیافتی تشکیل‌شده است و قیمت مناسب، یکی از مزایای آن است؛ اما پلای وود از چندلایه چوب تشکیل‌شده است. همان‌طور که قیمت چوب از پلاستیک بیشتر است؛ بنابراین قیمت تخته‌های چندلا از چوب پلاست‌ها گران‌تر است.

    • مواد تشکیل‌دهنده

    پلی وود از مواد بازیافتی شامل خرده چوب و بطری‌های پلاستیکی است؛ اما پلای وود از ورقه‌های چوبی ساخته‌شده است. تخته‌های چندلا از مواد اولیه طبیعی ساخته‌شده‌اند و برای طبیعت ضرری ندارند.

    • استحکام

    تخته‌های چندلا به دلیل ساخته‌شدن از چندین لایه چوب، دارای استحکام بالایی است. چوب پلاست‌ها ترکیبی از چوب و پلاستیک هستند و از استحکام کمتری برخوردار هستند.

    • ظاهر

    پلای وود به دلیل تشکیل شدن از چوب و روکش‌های چوبی ظاهر زیبا و اصیل‌تری نسبت به پلی وودها دارد. پلی وود بسیار شبیه به محصولات پلاستیکی است.

    کلام آخر

    پلی وود و پلای وود هریک دارای ویژگی‌های کاربردی هستند که برای ساخت وسایل مختلف کارایی دارد. در انتها برای انتخاب هر یک از متریال معرفی‌شده، باید باتوجه‌به استحکام و زیبایی موردنیاز و همچنین بودجه درنظرگرفتن شده توجه کرد.  

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید