کاشت مو: مزایا، انواع، پروسه و عوارض آن

کاشت مو: مزایا، انواع، پروسه و عوارض آن
راهنمای مطالعه

    اکثر ما به موهایمان نیز همانند سلامتی و جوانی توجهی نداریم و آن‌ها را همیشگی می‌دانیم، تا وقتی که آن‌ها را از دست می‌دهیم. اکثر افراد می‌توانند با کمک کاشت مو موهایی پر، یا حداقل پرتر، داشته باشند. اگر کم شدن موها یا کچل شدنتان شما را ناراحت می‌کند، این روش می‌تواند راهی برای این باشد که اعتماد به نفس بیشتری پیدا کنید. اما ابتدا درباره‌ی آنچه که باید حین عمل و بعد از آن انتظار داشته باشید با پزشکتان گفتگو کنید.

    کاشت مو چیست؟

    این عمل نوعی عمل جراحی است که در آن موهای موجود به قسمتی که موی کمی دارد یا مو ندارد منتقل می‌شود. پزشکان ده‌ها سال است که این عمل را انجام می‌دهند، اما در سال‌های اخیر تکنیک‌های آن بسیار تغییر یافته است.

    مزایای کاشت مو

    در اینجا به برخی از مزایای کاشت مو اشاره می‌شود:

    دائمی بودن درمان

    برخی داروها و درمان‌های موضعی وجود دارند که پزشکان آن‌ها را توصیه می‌کنند. با این حال این موارد تنها راه حل‌هایی موقتی هستند. روش‌هایی مانند بافت مو می‌تواند برای افرادی که ریزش موی کمی دارند مناسب باشد. کاشت مو روشی است که در آن فولیکول‌های مو از یک قسمت سر (بانک مو یا قسمت اهدا کننده که مو دارد) به قسمتی که کچل شده است (قسمت گیرنده که فرد می‌خواهد مو داشته باشد) با کمک جراحی پیوند زده می‌شود. بنابراین با نتایجی همراه خواهد بود که اساساً ماندگارتر هستند.

    بهبود ظاهر

    افرادی که موی کمی دارند یا کچل هستند دچار مشکل کاهش اعتماد به نفس می‌شوند. اعتماد به نفس آن‌ها به خاطر عدم رضایت از ظاهرشان پایین خواهد بود. همچنین این مورد روابط شخصی و عملکرد آن‌ها در کارشان را نیز به طور غیر مستقیم تحت تأثیر قرار خواهد داد. در چنین مواردی، با کمک کاشت مو می‌توان قسمت‌های خالی را به طور طبیعی پر کرد. نهایتاً فرد هم در روابط شخصی و هم در کار اعتماد به نفس بیشتری پیدا خواهد کرد.

    نیاز به مراقبت کم

    این مورد یکی از مزایای پنهان عمل کاشت مو است. در روش‌های دیگر فرد باید از شامپوها یا نرم‌کننده‌های مخصوص استفاده کند یا مرتباً به آرایشگاه برود. تمام این موارد باعث بالا رفتن هزینه‌ی مراقبت خواهند شد. همچنین این هزینه‌ی مراقبت را در کل سال باید پرداخت. در نتیجه کاشت مو می‌تواند راه چاره باشد و یکباره انجام شود. پزشک تنها قسمت‌های درگیر را درمان می‌کند. این امر باعث رشد طبیعی ریشه‌ی مو (فولیکول) خواهد شد. مهم‌تر اینکه فرد برای مراقبت و نگهداری این موها نیازی به استفاده از شامپو یا نرم‌کننده خاص ندارد.

    طبیعی بودن

    نتایج کاشت مو دقیقاً مشابه موهای طبیعی خود فرد خواهد بود. در این درمان فولیکول‌های موی فرد برداشته می‌شود و از آن‌ها استفاده می‌شود. بنابراین وقتی که آن‌ها را برمی‌دارند و می‌کارند دقیقاً مشابه بقیه‌ی موها خواهد بود.

    چه افرادی کاندید مناسبی برای کاشت مو هستند؟

    زنان و مردان با هر نژادی می‌توانند کاندید مناسبی برای کاشت مو باشند.

    به منظور اینکه کاندید مناسبی برای کاشت مو باشید دو ویژگی لازم است:

    1. موی سالم کافی که بتوان آن را در قسمتی که مو لازم دارد کاشت در سرتان داشته باشید.
    2. قسمت کم موی سر شما قادر به رشد دادن مو باشد.
    3. در جلسه‌ی مشاوره با متخصص پوست، می‌توانید متوجه شوید که این ویژگی‌ها را دارید یا خیر. متخصص پوست، پوست سر شما را کامل معاینه خواهد کرد.

      به منظور مشخص شدن علت ریزش موی شما، ممکن است آزمایش خون نیز لازم باشد. این مورد می‌تواند نشان دهد که چه چیزی در بدن شما باعث ریزش مو شده است. برخی از افراد نیازمند نمونه برداری از پوست سر (بیوپسی) هستند. متخصص پوست می‌تواند سریعاً و به راحتی آنچه برای نمونه برداری از پوست سر لازم است را در جلسه‌ی مشاوره بردارد.

      اگر آزمایشات و معاینات نشان دهد که کاندید مناسبی برای کاشت مو هستید، متخصص پوست به شما خواهد گفت که چه انتظاراتی می‌توانید داشته باشید. پر مو شدن کل سر واقع‌بینانه نیست، اما می‌توان انتظار داشت که سرتان پر موتر از قبل شود.

      نحوه‌ کاشت مو

      کاشت مو معمولاً با بی‌حسی موضعی و آرامبخش انجام می‌شود، یعنی به هوش هستید اما دردی احساس نخواهید کرد.

      دو نوع کاشت مو وجود دارد:

      پیوند واحد فولیکولی (FUT یا روش استریپ):

      • استریپ (نوار) باریکی از پوست دارای مو از پشت سر برداشته می‌شود و به قسمت‌های کوچکتر تقسیم می‌گردد که هر قسمت 1-4 مو (گرافت مو) خواهد داشت.
      • این گرافت‌ها داخل برش‌های کوچکی که در پوست سر ایجاد شده قرار خواهند گرفت.
      • قسمتی که موها از آن برداشته شده با بخیه دوخته خواهد شد.
      • اسکاری در پشت سر ایجاد خواهد شد که دیده نمی‌شود، مگر اینکه موهایتان خیلی کوتاه باشد.

      نیازی به تراشیدن سر نیست، تنها قسمتی که مو برداشته می‌شود اصلاح می‌شود تا موهای آن کوتاه شود.

      استخراج واحد فولیکولی (FUE):

      • پشت سر تراشیده می‌شود.
      • موها (گرافت‌ها) تک تک برداشته می‌شوند.
      • گرافت‌ها در برش‌های ریز ایجاد شده در پوست سر کاشته می‌شوند تا نتیجه طبیعی حاصل گردد به همین دلیل این روش جزو مناسب ترین روش‌ها برای کاشت ابرو نیز به شمار می‌آید.
      • اسکارهای ریز زیادی خواهید داشت، اما مشهود نخواهند بود.

      معمولاً کاشت مو یک روز زمان می‌برد، اما نیازی به بستری شدن ندارد.

      اگر قسمت وسیعی تحت درمان قرار گرفته باشد، باید 2 جلسه یا بیشتر با فاصله‌ی چند ماه از هم برای این کار مراجعه کنید.

      جراح شما به شما خواهد گفت که چگونه از گرافت‌ها مراقبت کنید. ممکن است نوعی اسپری برای کمک به بهبود و رشد مو به شما داده شود.

      نتایج کاشت مو کی مشخص خواهد شد؟

      اکثر افراد حدود 6-9 ماه بعد از عمل نتیجه را خواهند دید. در برخی از افراد حدود 12 ماه طول خواهد کشید. باید توجه داشته باشید که در 2-8 هفته بعد از جراحی موهای کاشته شد می‌ریزند. این امر طبیعی است. در ماه سوم، موها نسبت به زمان قبل از کاشت نازک‌تر و کم‌پشت‌تر خواهند بود؛ این مورد نیز طبیعی است.

      عوارض جانبی احتمالی

      ممکن است بعد از کاشت مو موارد زیر را تجربه کنید:

      • احساس کشیدگی، دردناکی و تورم پوست سر به مدت چندین روز.
      • پوسته‌ریزی موقتی در محلی که مو کاشته شده.
      • یک اسکار یا تعدادی اسکار ریز.

      اتفاقاتی که ممکن است رخ دهد.

      کاشت مو اساساً عملی ایمن است، اما همانند هر عملی همیشه موارد زیر محتمل هستند:

      • خونریزی
      • عفونت
      • واکنش آلرژیک نسبت به داروی بی‌حسی

      جراح می‌تواند فوراً این مشکلات را درمان کند.

      همچنین احتمال اینکه کاشت مو جواب ندهد و موها بریزند نیز وجود دارد و یا اینکه ممکن است اسکار مشهودی باقی بماند.

      جراح به شما خواهد گفت که احتمال بروز این مشکلات چقدر است و چگونه درمان خواهند شد.

      موهای اطراف ناحیه‌ی کاشت مو کم و نازک خواهند شد. جراح باید طوری موها را بکارد که به مرور زمان نیز ظاهری طبیعی داشته باشد.

      عمل های زیبایی که به همراه کاشت مو می‌توان انجام داد.

      بسیاری از افراد تمایل دارند تا تغییری بسیار را درون چهره خود ایجاد کنند و به همین علت می‌خواهند بدانند که چه روش‌های زیبایی را می‌توان به همراه جراحی کاشت مو انجام داد. به این علت که این روش دوران نقاهت طولانی دارد بنابراین می‌توانید روش‌هایی که نیاز به دوران نقاهت ندارند یا درد آنها اندک است مانند تزریق بوتاکس، تزریق فیلر و... را همراه با جراحی کاشت مو انجام دهید تا شاهد تغییر چشمگیری در چهره خود شوید. اما روش‌های دیگری که دوران نقاهت آنها همراه با درد است مانند جراحی بلفاروپلاستی را بهتر است پس از گذشت چند ماه از جراحی کاشت مو خود انجام دهید.

      تهیه شده در: درجه
      {{totalCount}} دیدگاه‌
      {{name.error}}
      {{email.error}}
      {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
      {{commentMessage.error}}

      ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید