بررسی گلکسی A54 سامسونگ؛ مزایا، معایب و گوشی‌های جایگزین بهتر

بررسی گلکسی A54 سامسونگ؛ مزایا، معایب و گوشی‌های جایگزین بهتر
راهنمای مطالعه

    بررسی گلکسی A54 سامسونگ از نظر پردازنده، نمایشگر، دوربین و باتری نشان می‌دهد این موبایل در مقابل رقبا چقدر ارزش خرید دارد.

    گوشی گلکسی A54 از نظر ظاهری نسبت به نسل قبل تغییر کرده و کاملا شبیه سری پرچمدار گلکسی S23 است. از نظر مشخصات سخت‌افزاری اما سامسونگ به ترکیب برنده دست نزده و تنها پردازنده را ارتقا داده است. روی کاغذ دوربین ۵۰ مگاپیکسلی ضعیف‌تر از قبل است اما در بررسی گلکسی A54 خواهیم دید در عمل اینطور نیست. در بررسی سامسونگ S23 FE به بررسی دیگر رقیب این گوشی پرداخته‌ایم که به تازگی روانه بازار شده است. 

    مشخصات گلکسی A54 سامسونگ در یک نگاه

    بررسی گلکسی A54 سامسونگ

    سامسونگ گلکسی A54 فروردین ۱۴۰۱ در مدل‌های با ۱۲۸ یا ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی و ۶ یا ۸ گیگابایت حافظه رم روانه بازار شد.

    قیمت گلکسی A54 نسبت به نسل قبل به شکل قابل توجهی بیشتر است و برای مدل‌های ۸/۱۲۸ و ۸/۲۵۶ گیگابایت باید به ترتیب ۲۰ و ۲۲ میلیون تومان پرداخت کنید.

    بررسی گلکسی A54 سامسونگ نشان می‌دهد این موبایل با اندروید ۱۳ و رابط کاربری One UI 5.1 به دست کاربر می‌رسد. خبر خوب اینکه تا ۴ سال آپدیت‌های اصلی اندروید و تا ۵ سال آپدیت‌های امنیتی را دریافت می‌کند.

    گوشی‌های رقیب سامسونگ گلکسی A54

    [table id=1378 /]

    بررسی گلکسی A54 از نظر طراحی؛ جذابیت در عین سادگی

    سامسونگ گلکسی A54 از نظر طراحی نسبت به گلکسی A53 و A52S تغییر کرده و به پرچمدارها نزدیک است. در بررسی گلکسی A54 اولین چیزی که جلب توجه می‌کند حذف ماژول برجسته دوربین است. به جای این ماژول حالا لنزهای سه‌گانه مستقیم از دل پنل بیرون زده و از نظر ظاهری کاملا شبیه به گلکسی S23 است.

    [bs-quote quote="طراحی گلکسی A54 شبیه سری پرچمدار S23 است" style="style-13" align="right"][/bs-quote]

     

    هر کدام از لنزها حدود ۲ میلی‌متر از بدنه بیرون زده و اطراف آنها را حلقه‌ای نقره‌ای فرا گرفته است.

    این چیدمان باعث شده گوشی حین قرار گرفتن روی سطح صاف مثل میز کمی لق بزند.

    پنل پشتی مثل نسل‌های قبل پلاستیکی است اما سطح آن کمی براق‌تر شده و مات نیست. از اینرو کمی اثر انگشت را به خود جذب می‌کند. فریم میانی هم پلاستیکی است و در واقع هرچند Galaxy A54 سعی می‌کند شبیه پرچمدارها به نظر برسد، اما جنس بدنه خیلی زود دستش را رو می‌کند.

    یکی از مزایا گلکسی A54 سامسونگ برخوردار بودن از تاییدیه IP67 برای مقاومت در برابر آب و گردوغبار است. این گواهی نشان می‌دهد گلکسی A54 برای ۳۰ دقیقه تا عمق یک متری در برابر نفوذ آب ایستادگی خواهد کرد؛ مزیتی که بین گوشی‌های میان رده کمتر شاهدش هستیم.

    ابعاد و وزن گلکسی A54 هم نسبت به نسل قبل کمی بیشتر شده. سامسونگ برای شباهت بیشتر گوشی A54 به پرچمدارهایش عرض آن را نسبت به ارتفاع بیشتر کرده است. با این وجود وزن ۲۰۲ گرمی گوشی شاید برای برخی کاربران سنگین باشد.

    چیدمان پورت و کلیدها ثابت مانده و کلیدهای کنترل صدا و پاور در سمت راست، درگاه شارژ در لبه پایین و خشاب سیم‌کارت در لبه بالایی قرار گرفته است.

    این گوشی در رنگ‌های مشکی، سفید، بنفش و لیمویی به بازار عرضه شده است.

    گوشی‌های رقیب گلکسی A54 با بدنه شیشه‌ای:

    [table id=1379 /]

    بررسی نمایشگر گلکسی A54 5G؛ خوش نقش و نگار

    بررسی گوشی A54 سامسونگ

    در بررسی گلکسی A54 نوبت به نمایشگر سوپر امولد می‌رسد. در تغییری غیرمنتظره ابعاد گوشی از ۶.۵ اینچ نسل قبل به ۶.۴ اینچ رسیده است.

    پنل همچنان از نوع سوپرامولد است و وضوح ۱۰۸۰ در ۲۳۴۰ و تراکم ۴۰۳ پیکسل در اینچ دارد. نرخ رفرش هم ۱۲۰ هرتز باقیمانده تا محتوا به سریع و روان به تصویر کشیده شود.

    برای صرفه‌جویی در مصرف باتری می‌توانید نرخ رفرش را روی حالت تطبیقی بگذارید تا در مواقعی که محتوا ثابت است، به ۶۰ هرتز کاهش پیدا کند.

    [bs-quote quote="گوشی A54 سامسونگ یکی از بهترین نمایشگرها را دارد" style="style-13" align="left"][/bs-quote]

    نمایشگر گلکسی A54 با استاندارد +HDR10 سازگار است و محتوا را در بالاترین سطح کیفیت به تصویر می‌کشد.

    غنای رنگ‌ها عالی است و طراوت و سرزندگی در آن موج می‌زند. کنتراست صفحه هم بسیار بالاست و رنگ مشکی کاملا عمیق به تصویر کشیده می‌شود.

    اطراف نمایشگر را مثل همیشه حاشیه‌های نسبتا نازک فرا گرفته که در لبه پایینی کمی ضخیم‌تر می‌شود. محافظت از نمایشگر هم بر عهده لایه گوریلا گلس ۵ قرار دارد.

    سامسونگ در Galaxy A54 حداکثر نرخ روشنایی را با افزایش ۲۵ درصدی به ۱۰۰۰ نیت رسانده که بین گوشی‌های همرده بی‌رقیب است. این سطح از روشنایی در حالت خودکار به دست آمده و مشاهده صفحه حتی زیر نور مستقیم را بسیار آسان می‌کند.

    برای تغییر رنگ‌ها می‌توانید بین دو حالت Vivid و طبیعی یکی را انتخاب کنید. حالت طبیعی همانطور که از نامش مشخص است، طیف‌های رنگی را بر اساس استاندارد sRGB و بدون دستکاری نمایش می‌دهد. حالت Vivid در فضای DCI-P3 رنگ‌ها را تند و تیز و با اشباع بالاتری به نمایش می‌گذارد.

    اگر نمایشگر برایتان در اولویت است، گلکسی A54 یکی از بهترین گوشی‌ها تا ۲۰ میلیون تومان خواهد بود.

     

    [table id=1380 /]

    دوربین گلکسی A54 سامسونگ؛ در بالاترین سطح

    دوربین گلکسی A54 نسبت به نسل قبل تغییرات قابل توجهی دارد. سنسور ۶۴ مگاپیکسلی جای خود را به یک حسگر ۵۰ مگاپیکسلی داده که روی کاغذ ضعیف‌تر است اما در واقع ابعادش بیشتر شده و پیکسل‌های بزرگتری هم دارد. لنز عمق سنج هم به طور کلی حذف شده که بعید است برای کسی مهم باشد.

    بررسی دوربین گوشی A54 در روز

    سنسور ۵۰ مگاپیکسلی دارای ابعاد 1/1.56 اینچی و پیکسل‌های یک میکرونی است که نسبت به نسل قبل ۲۵ درصد بزرگتر شده‌‌اند. این دوربین از فوکوس خودکار تشخیص فاز و لرزشگیر اپتیکال برخوردار است.

    [bs-quote quote="دوربین اصلی گوشی A54 عکس‌های معرکه‌ای ثبت می‌کند" style="style-13" align="right"][/bs-quote]

    بررسی دوربین گلکسی A54 در نور روز نشان می‌دهد که میان رده جدید سامسونگ عکس‌های چشم‌نواز با رنگ‌های دلپذیر، کنتراست بالا و محدوده پویایی گسترده ثبت می‌کند.

    کیفیت تصاویر نسبت به گوشی A53 تا حد زیادی بالاتر است و جزییات زیادی در آنها به چشم می خورد.

    تصاویر پرتره حتی در محیط‌های پیچیده بسیار عالی است و جداسازی سوژه از پس زمینه به خوبی انجام می‌شود.

    این گوشی زوم اپتیکال ندارد اما بزرگنمایی تصاویر که نتیجه کراپ عکس‌های ۵۰ مگاپیکسلی است بسیار خوب از آب درآمده است.

    تصاویر دروبین التراواید هم نسبت به مدل قبل از نظر کنتراست و سطح جزییات پیشرفت کرده است. رنگ‌ها در تصاویر التراواید با لنز اصلی همخوانی بالایی دارد که در کمتر موبایل میان‌رده‌ای شاهدش هستیم.

    بررسی دوربین گلکسی A54 در شب

    دوربین اصلی Galaxy A54 در شرایط کم نور یا شب هم عملکرد بسیار مطلوبی دارد. نوردهی بدون اغراق و مناسب، محدود پویایی گسترده و جزییات قابل قبول از ویژگی‌های این تصاویر است.

    در بررسی گلکسی A54 شاهد قابلیت Auto Night برای عکاسی در شب هستیم اما در عمل فعال شدن یا نشدن آن تاثیر در خروجی ندارد.

    از طرف دیگر عملکرد دوربین التراواید در شب چنگی به دل نمی‌زند. عکس‌ها کمی رنگ‌ و رو رفته‌اند و جزییات در سایه و نقاط تیره محو می‌شوند.

    بررسی دوربین سلفی

    همانطور که در جدول مشخصات گوشی A54 می‌بینید، میان رده جدید سامسونگ به دوربین سلفی ۳۲ مگاپیکسلی با اپرچر f/2.2 مجهز است. این سنسور چهار پیکسل را با هم ترکیب کرده و عکس‌های ۱۲.۵ مگاپیکسلی تحویل می‌دهد.

    عکس‌های سلفی گلکسی A54 مثل دیگر گوشی‌های میان‌رده سامسونگ عالی است. جزییات بالا، رنگ‌های دقیق و شاداب، محدوده پویایی گسترده و کنتراست عالی رضایت شما در پی خواهد داشت. تنها ایرادی که می‌توان به این عکس‌ها گرفت کمی اشباع رنگی است.

    [related]37097[/related]

    فیلمبرداری

    دوربین ۵۰ مگاپیکسلی Galaxy A54 سامسونگ ویدیوهای 4K با نرخ ۳۰ فریم و 1080P با نرخ ۶۰ فریم در ثانیه ثبت می‌کند. پایدارساز اپتیکال در حالت 4K در دسترس نیست و لرزش‌های دست در این حالت به خوبی حذف نمی‌شوند.

    [bs-quote quote="هر دو دوربین اصلی و سلفی فیلم‌برداری 4K دارند" style="style-13" align="right"][/bs-quote]

    با این وجود ویدیوها در حالت 4K جزییات بسیار بالایی دارند، خبری از نویز نیست و کنتراست عالی است.

    رنگ‌ها از نظر تراز سفیدی و اشباع کنترل شده و اگر لرزشگیر اپتیکال فعال بود همه چیز برای یک نمایش مهیا عالی میشد.

    برای حذف کامل لرزش‌ها باید به وضوح 1080P بسنده کنید که البته در این حالت هم کیفیت همچنان بالاست اما از سطح جزییات کاسته می‌شود.

    فیلمبرداری در شب جایی است که گوشی گلکسی A54 در آن کم می‌آورد. هرچند جزییات قابل قبول است اما رنگ‌ها محو هستند و کنتراست بسیار پایین است.

    نمونه تصاویر دوربین اصلی گلکسی A54 سامسونگ (منبع: جی‌اس‌ام آرنا):

     

    تصاویر دوربین التراواید سامسونگ گلکسی A54:

    [gallery ids="57844,57832"]

     

    تصاویر دوربین اصلی در شب:

    [gallery ids="57827,57828"]

     

    تصاویر دوربین فوق عریض در شب:

    [gallery ids="57834,57845"]

     

    تصاویر دوربین سلفی گوشی A54 5G:

    [gallery ids="57825,57826"]

     

     

    بر اساس تست‌های سایت تخصصی DXOMARK رقبای گلکسی A54 از این گوشی دوربین بهتری دارند. امتیازات دوربین هر گوشی در این سایت:
    • سامسونگ گلکسی S21 FE امتیاز ۱۱۷
    • شیائومی 12T امتیاز ۱۱۵
    • شیائومی 11T PRO امتیاز ۱۰۸
    • سامسونگ گلکسی A54 امتیاز ۱۰۷

    [table id=1385 /]

     بررسی پردازنده گلکسی A54 5G؛ ضعیف‌تر از رقبا

    گلکسی A54 مثل سال قبل به جای تراشه کوالکام از پردازنده ساخت سامسونگ به نام Exynos 1380 بهره می‌برد. این تراشه ۵ نانومتری و ۸ هسته‌ای، دارای ۴ هسته پرتوان ۲.۴ گیگاهرتزی و ۴ هسته متوسط ۲ گیگاهرتزی است.

    [bs-quote quote="پردازنده گوشی A54 قوی نیست و در حد A52S دو سال پیش ظاهر می‌شود" style="style-13" align="left"][/bs-quote]

    پردازش‌های گرافیکی هم بر عهده تراشه Mali-G68 MP5 قرار دارد که نسبت به پارسال قوی‌تر شده است.

    تست‌های سخت‌افزاری نشان می‌دهد Galaxy A54 با تراشه اگزینوس ۱۳۸۰ حدود ۲۵ درصد از A53 قوی‌تر است اما با A52S برابری می‌کند. یکسان بودن توان پردازش Galaxy A54 با موبایل دو سال قبل یک نقطه ضعف به شمار می‌رود.

    عملکرد روزمره گلکسی A54 در اجرای رابط کاربری یا برنامه‌های کاربرد سریع و بدون نقص است و برنامه‌های سنگین به صورت همزمان بدون لگ و باگ اجرا می‌شوند.

    بازی‌های محبوب و پرطرفدار مثل آسفالت ۹، پابجی و کال‌او‌دیوتی هم در تنظیمات گرافیکی بالا با نرخ فریم مناسب اجرا می‌شوند. پردازشگر گرافیکی در تست فشار Wild Life و Life Extreme تا ۲۰ دقیقه بدون افت عملکرد به پردازش ادامه می‌دهد اما پردازنده در فشار کاری تا ۵۴ درصد دچار افت عملکرد می‌شود.

    در مجموع پردازنده Galaxy A54 عملکرد قابل قبولی دارد اما نسبت به شیائومی 12T و گلکسی S21 FE حدود ۵۰ درصد ضعیف‌تر و نسبت به شیائومی 11T پرو ۶۵ درصد ضعیف‌تر است.

    گوشی‌های رقیب گلکسی A54 سامسونگ با پردازنده قوی‌تر:
    • شیائومی 11T پرو با تراشه اسنپدراگون ۸۸۸
    • شیائومی 12T با تراشه دیمنسیتی ۸۱۰۰
    • سامسونگ گلکسی S21 FE با تراشه اگزینوس ۲۱۰۰

     

    [accordions]

    [accordion title="جدول جامع مقایسه پردازنده‌های گوشی‌های هم‌قیمت" load="hide"][wpdatatable id=65][/accordion]

    [/accordions]

    پیکربندی حافظه گلکسی A54

    پیکربندی حافظه در این میان رده نسبت به قبل بی‌تغییر مانده و گلکسی A54 در نسخه‌های با ۶ یا ۸ گیگابایت رم و ۱۲۸ یا ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی عرضه می‌شود. این گوشی دارای خشاب کارت حافظه است که خبر خوبی برای کاربران است.

    [table id=1381 /]

    باتری و شارژدهی Galaxy A54

    بررسی گلکسی A54 سامسونگ

    باتری هم یکی دیگر از مواردی است که در گلکسی A54 بدون تغییر مانده است. این گوشی از همان باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی بهر می‌برد اما شارژدهی به واسطه پردازنده کمی بهتر شده است.

    [bs-quote quote="در جعبه گلکسی A54 خبری از شارژ نیست" style="style-13" align="right"][/bs-quote]

    به لطف این تغییر حین وبگردی تا ۴۰ درصد شارژدهی بهتر شده و میزان کلی مقاومت باتری به ۱۱۹ ساعت رسیده است.

    با استفاده عادی می‌توانید تا ۲ روز روی شارژدهی حساب کنید و با استفاده سنگین هم باتری یک روز دوام خواهد آورد.

    توان شارژ همچنان ۲۵ وات است که در برابر رقبا یک نقطه ضعف به شمار می‌رود. شارژ کامل باتری با این توان یک ساعت زمان می‌برد که تقریبا سه برابر شیائومی 12T و 11T PRO است.

    گوشی‌های رقیب گلکسی A54 با سرعت شارژ بالاتر:
    • شیائومی 12T با آداپتور ۱۲۰ وات
    • شیائومی 11T PRO با آداپتور ۱۲۰ وات

    [table id=1382 /]

    امکانات؛ در حد استاندارد

    در بررسی گلکسی A54 سامسونگ امکانات در همان حدی است که انتظار داریم. حسگر اثر انگشت زیر نمایشگر قرار گرفته و بسیار سریع و دقیق است. اسپیکرهای استریو در لبه‌های بالا و پایین صدای باکیفیت و شفافی تولید می‌کنند که خیلی بلند نیست.

    خبری از فرستنده مادون قرمز نیست اما خشاب کارت حافظه در لبه کناری قرار گرفته و البته با سیم کارت دوم مشترک است.

    جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون هم حذف شده و چاره‌ای جز استفاده از مبدل یا هدفون بی سیم ندارید.

    [table id=1383 /]

    امتیاز گوشی A54 سامسونگ در بنچمارک‌ها

    همانطور که گفتیم عملکرد گلکسی A54 در بنچمارک‌ها با دو نسل قبل برابر است. این گوشی با پردازنده اگزینوس ۱۳۸۰ در بنچمارک آنتوتو ۹ نمره ۵۰۹ هزار واحدی را کسب کرده است. در تست‌های گیک‌بنچ ۵ هم امتیاز ۲۷۹۷ را به دست آورده که متوسط محسوب می‌شود.

    در ادامه بررسی گلکسی A54 نگاهی به مزایا و معایب این گوشی خواهیم داشت.

    [table id=1384 /]

    مزایا گلکسی A54 از دید کاربران

    طراحی و کیفیت ساخت بالا

    طراحی شبیه به سری پرچمدار گلکسی S23 در کنار کیفیت ساخت عالی و مقاومت بسیار بالا در برابر آب و گرد و غبار رضایت خریداران را در پی داشته است.

    نمایشگر سریع و با کیفیت

    نمایشگر سوپرامولد با نرخ تازه‌سازی ۱۲۰ هرتز و روشنایی فوق العاده بالا باعث شده محتوا به بهترین شکل در گلکسی A54 نمایش داده شود.

    شارژدهی طولانی

    پردازنده کم مصرف اگزینوس ۱۳۸۰ و باتری با ظرفیت بالا در کنار هم شارژدهی دو روزه را با استفاده عادی تضمین می‌کنند.

    دوربین اصلی و سلفی عالی

    نظر کاربران در مورد دوربین اصلی و سلفی گلکسی A54 اکثرا مثبت بوده و از کیفیت بالای آن ابراز رضایت کرده‌اند.

    بررسی گلکسی A54

    معایب گلکسی A54 از دید کاربران

    پردازنده ضعیف‌تر از رقبا

    قدرت پردازنده گلکسی A54 در حد اسنپدراگون ۷۷۸ است که دو سال قبل در میان‌رده‌ها به کار می‌رفت. این گوشی حدود ۵۰ درصد از رقبای همرده خود ضعیف‌تر است.

    عرضه بدون شارژر

    مثل سال گذشته در جعبه گلکسی A54 خبری از آداپتور نیست و باید جداگانه آنرا بخرید که حدود ۵۰۰ هزار تومان خرج اضافه روی دستتان می‌گذارد.

    نبود لرزش‌گیر در حالت 4K

    فیلمبرداری در حالت 4K یکی از مزایای میان رده جدید سامسونگ است اما در این حالت لرزش‌های دست به خوبی حذف نمی‌شوند که باعث گله کاربران شده است.

     

    در آخر

    گلکسی A54 یکی از جذاب‌ترین میان‌رده‌های چند سال اخیر است. این گوشی ظاهرش را از سری پرچمدار گلکسی S23 به ارث برده و در آن خبری از ماژول برجسته دوربین نیست. نمایشگر سوپر امولد گلکسی A54 یکی از بهترین‌ها بین گوشی‌های هم قیمت است و شما را در محتوا غرق خواهد کرد. عملکرد دوربین اصلی و سلفی در تمام سناریوها تحسین برانگیز است و تصاویری دلچسب ثبت می‌کنند. عملکرد سخت‌افزاری و نرم‌افزاری گوشی هم مطلوب است و اجرای بازی‌های سنگین را ممکن می‌کند. تنها ایراداتی که در بررسی گوشی A54 دیدیم، توان شارژ پایین و پردازنده‌ای است که می‌توانست قوی‌تر باشد. [see_also]50533[/see_also]

    منبع:
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید