بررسی گلکسی A34 سامسونگ؛ مزایا، معایب و گوشی‌های جایگزین بهتر

بررسی گلکسی A34 سامسونگ؛ مزایا، معایب و گوشی‌های جایگزین بهتر
راهنمای مطالعه

    بررسی گلکسی A34 سامسونگ از نظر پردازنده، دوربین، نمایشگر و باتری نشان می‌دهد این گوشی جدید در برابر رقبا چقدر ارزش خرید دارد.

    گلکسی A33 یکی از پرفروش‌ترین و محبوبترین گوشی‌های سامسونگ بود و گلکسی A34 آمده تا این موفقیت را تکرار کند. گوشی A34 سامسونگ نه تنها همه مزایای نسل قبل را به ارث برده، بلکه با پردازنده‌ای قدرتمند و نمایشگری بزرگتر و بهتر پا به میدان گذاشته است. در بررسی گلکسی A34 سامسونگ مزایا و معایب این گوشی را مشخص کرده و آنها را با رقبا مقایسه خواهیم کرد.

     

    مشخصات گوشی A34 سامسونگ در یک نگاه

    گلکسی A34 از اواخر فروردین ۱۴۰۲ روانه بازار ایران شده و در دو مدل ۶/۱۲۸ و ۸/۱۲۸ گیگابایتی در دسترس است. به جدیدترین نسخه سیستم عامل گوگل یعنی اندروید ۱۳ با رابط کاربری One UI 5.1 مجهز است و تا ۴ نسخه دیگر اندروید را دریافت خواهد کرد.

    قیمت گلکسی A34 سامسونگ با ۸ گیگابایت رم ۱۶ میلیون تومان است که نسبت به نسل قبل افزایش قابل توجهی را تجربه کرده است.

    گوشی‌های رقیب گلکسی A34 سامسونگ در بازار ایران:

    [table id=1392 /]

    بررسی گلکسی A34 از نظر طراحی؛ بزرگتر و زیباتر

    ption id="attachment_58199" align="alignnone" width="850"]بررسی گلکسی a34 بررسی گلکسی A34

    از همان نگاه اول مشخص است سامسونگ سعی کرده گلکسی A34 را تا جای ممکن شبیه پرچمدارهایش کند. اگر از ناچ قطره‌ای صرف‌نظر کنیم، نتیجه عالی از آب درآمده و گلکسی A34 یکی از جذابترین گوشی‌های میان‌رده‌ای است که می‌توانید داشته باشید.

    طراحی دوربین از اساس تغییر کرده و به جای ماژول برجسته، سه لنز مجزا داریم که یکراست از پنل سردرآورده‌اند. رنگ حلقه دور لنزها با پنل پشت گوشی هماهنگ شده که جذابیت خاصی را ایجاد کرده است.

     

    پنل پشت پلاستیکی است و با فشار کمی خم می‌شود اما ظاهری مات و معرکه دارد. قاب میانی گوشی A34 هم پلاستیکی است و به شکلی تحسین‌برانگیز با پنل ادغام شده و حس ارزان بودن از آن نمی‌گیرد.

    عرض گلکسی A34 نسبت به نسل قبل به شکل قابل توجهی بزرگتر شده و اگر دستان کوچکی دارید، شاید کار کردن با آن اوایل کمی سخت باشد. لبه‌های بدنه مربعی است اما انحنایی ناچیز دارد که در دست گرفتن گوشی را راحت‌تر می‌کند.

    یکی از نکات مهم در بررسی گلکسی A34 برخوردار بودن از تاییدیه IP67 است که به معنی مقاومت در برابر نفوذ گرد و غبار و آب تا عمق یک متری برای نیم ساعت است. روی نمایشگر هم لایه‌ای از گوریلا گلس ۵ قرار گرفته که از آن در برابر خط و خش حفاظت می‌کند.

    گلکسی A34 در رنگ‌های مشکی، بنفش، لیمویی و گرادیان نقره‌ای عرضه می‌شود.

    گوشی‌های رقیب گلکسی A34 با بدنه شیشه‌ای:

    [table id=1393 /]

    بررسی نمایشگر گلکسی A34 سامسونگ؛ معرکه

    بررسی نمایشگر گلکسی a34

    نمایشگر گلکسی A34 سامسونگ با ناچ قطره‌ای در نگاه اول اقتصادی به نظر می‌رسد اما در باطن عملکردی در حد و اندازه گوشی‌های پرچمدار ارائه می‌کند.

    این پنل Super AMOLED ابعاد ۶.۶ اینچی دارد که نسبت به نسل قبل ۰.۲ اینچ بزرگتر شده است. وضوح صفحه ۱۰۸۰ در ۲۳۴۰ با تراکم ۳۹۰ پیکسل در اینچ است و محتوا را با دقت رنگ، وضوح و کنتراست خیره کننده‌ای به تصویر می‌کشد.

    [bs-quote quote="گلکسی A34 یکی از بهترین نمایشگرها را بین گوشی‌‌های میان‌رده دارد" style="style-13" align="left"][/bs-quote]

    بررسی گلکسی A34 نشان می‌دهد سامسونگ از فناوری Vision Booster استفاده کرده که حداکثر روشنایی نمایشگر را به عدد فوق‌العاده ۱۰۰۰ نیت می‌رساند.

    از این نظر گوشی A34 نسبت به نسل قبل ۵۰ درصد بهبود پیدا کرده و تنه به تنه پرچمدارها می‌زند. با این فناوری دقت رنگ در سطوح مختلف روشنایی یکدست باقی می‌ماند و حتی زیر نور مستقیم خورشید هم به راحتی صفحه را مشاهده خواهید کرد.

    سامسونگ علاوه بر روشنایی نرخ تازه‌سازی را هم بهبود بخشیده و گوشی A34 از نرخ رفرش ۱۲۰ هرتز بهره می‌برد که به نمایش روان و سریع محتوا مخصوصا در گیمینگ کمک زیادی می‌کند.

    یکی از معایب در بررسی گلکسی A34 ثابت بودن نرخ رفرش است. در منوی گوشی تنها ۲ گزینه استاندارد و ۱۲۰ هرتز را داریم و زمانی که گزینه دوم را انتخاب کنید، سیستم عامل به صورت خودکار نرخ رفرش را کاهش نمی‌دهد که به معنی مصرف شارژ بیشتر است. اگر گزینه استاندارد را انتخاب کنید، خبری از نرخ تازه‌سازی بالا نخواهد بود.

    [table id=1394 /]

    دوربین گلکسی A34 5G؛ قابل قبول

    بین گلکسی A34 و گلکسی A33 از نظر دروبین تقریباً هیچ تفاوتی وجود ندارد و همان سنسور اصلی 48 مگاپیکسلی با لنز f/1.8، ۸ مگاپیکسل فوق عریض و ۵ مگاپیکسل ماکرو را دارید.

    حتی دوربین سلفی ۱۳ مگاپیکسلی با اپرچر f/2.2 مستقیم از مدل سال قبل به گلکسی A34 آمده است. تنها تغییر حذف لنز عمق است که عملا هیچ کاری نمی‌کرد و دل کسی برایش تنگ نمی‌شود.

    دوربین اصلی

    بررسی گلکسی A34 خبر از سنسور Quad-Bayer می‌دهد که و به طور پیش فرض عکس ۱۲ مگاپیکسلی می‌گیرد. سامسونگ برای ارتقای تصاویر دو گزینه Scene Optimizer و Auto HDR را ارائه کرده که اولی به ندرت تفاوت ایجاد می‌کند اما Auto HDR در برخی موارد کارایی دارد.

    [bs-quote quote="دوربین گوشی A34 تصاویر و ویدیوهای با کیفیتی ثبت می‌کند" style="style-13" align="right"][/bs-quote]

    دوربین اصلی تصاویر خوش نقشی را برای موبایلی در این سطح ثبت می‌کند؛ عکس‌ها به اندازه کافی شارپ هستند و محدوده دینامیکی آنها مناسب به نظر می رسد. البته مطابق معمول گوشی‌های گلکسی رنگ‌ها و کنتراست کمی اغراق شده است.

    هرچند خبری از حسگر عمق سنج نیست اما تصاویر پرتره دوربین اصلی بسیار دلچسب است. تشخیص و جداسازی سوژه از پس زمینه تقریباً عالی شده و کیفیت تصویر از نظر توناژ پوست و ماتی پس زمینه بسیار بالا است.

    تصاویر در شب یا شرایط کم نور به اندازه روز خوب نیست و انبوهی نویز در آن دیده می‌شود. شارپنس تصاویر هم کاسته شده و کنتراست بسیار محدود می‌شود، تا حدی که بعضی عکس‌ها عملا قابل استفاده نیست. حالت Night Mode را می‌توانید فعال کنید اما تاثیر زیادی روی نتیجه ندارد و تنها کمی نویز تصاویر را کم می‌کند.

    گلکسی A34 دوربین تله‌فوتو ندارد اما زوم ۲ برابری دیجیتال با کراپ تصاویر دروبین اصلی در دسترس است که خوب از آب درآمده و می‌شود گفت بدون افت کیفیت است.

    دوربین فوق عریض و ماکرو

    دوربین فوق عریض از نظر شارپنس و کنتراست به پای دوربین اصلی نمی‌رسد و برای جبران این مشکل رنگ‌ها را اشباع می‌کند. با این وجود جزییات تصاویر بالاست و از نویز هم خبری نیست؛ بنابراین کارتان را برای چند پست جذاب در اینستاگرام راه می‌اندازد.

    تصاویر دوربین فوق عریض هم در نور شب چنگی به دل نمی‌زند و پر از نویز است. دروبین ماکرو هم فوکوس خودکار ندارد و تنها برای سرگرمی به درد می‌خورد.

    [related]29634[/related]

    دوربین سلفی

    گلکسی A34 دوربین سلفی ۱۳ مگاپیکسلی دارد اما تنظیمات پیش فرض آن روی ۸ مگاپیکسل است که عکس‌های بی کیفیتی ثبت می‌کند. اگر تنظیمات را روی ۱۳ مگاپیکسل قرار دهید، عکس‌ با جزییات زیاد، رنگ پوستی واقعی و بافت‌های دقیق بسیار دلچسب خواهد بود. کنتراست این تصاویر بالاست و هرچند محدوده پویایی زیاد گسترده نیست اما بازهم مطلوب خواهد بود.

    بررسی فیلمبرداری گلکسی A34

    دوربین اصلی مثل نسل قبل توانایی ثبت ویدیوهای 4K با نرخ ۳۰ فریم و 1080P با نرخ ۶۰ فریم در ثانیه را دارد. دوربین فوق عریض هم ویدیوهای 1080p@30fps ثبت می‌کند و جالب اینجاست حالت زوم ۲ برابری برای دوربین اصلی در دسترس است.

    [bs-quote quote="با دوربین اصلی و سلفی می‌توانید ویدیو 4K بگیرید" style="style-13" align="right"][/bs-quote]

    ویدیوهای 4k دوربین اصلی با جزییات زیاد، دامنه پویایی گسترده و رنگ‌های زنده جذاب به نظر می‌رسد.

    کنتراست و اشباع رنگ‌ها کمی بالاست و لرزش‌هایی هم در ویدیو به چشم می‌خورد که قابل چشم‌پوشی است.

    قابلیت زوم دوبرابری برخلاف آنچه در بررسی گلکسی A54 دیدیم، تنها در حالت 1080P در دسترس است و علت آن احتمالا به محدودیت‌های پردازشی تراشه مربوط می‌شود.

    دوربین سلفی هم قابلیت فیلمبرداری 4K با نرخ ۳۰ فریم در ثانیه را دارد و نتیجه هم کار هم فوق‌العاده است.

    کنتراست زیاد گسترده نیست اما جزییات ویدیو و غنای رنگ‌ها بسیار بالاست و دقت رنگ‌ها و دامنه پویایی رضایت شما را جلب می‌کند.

     

    نمونه تصاویر دوربین اصلی گلکسی A54 سامسونگ (منبع: GSMarena)

    تصاویر دوربین التراواید سامسونگ گلکسی A54:

    [gallery ids="58251,58250"]

    تصاویر دوربین اصلی در شب:

    [gallery ids="58247,58246"]

    تصاویر دوربین فوق عریض در شب:

    [gallery ids="58242,58241"]

    تصاویر دوربین سلفی گوشی A54 5G:

    [gallery ids="58248,58249"]

     

    گوشی‌های جایگزین گلکسی A34 با دوربین بهتر:
    • سامسونگ گلکسی A53
    • موتورولا اج ۲۰ پرو
    • شیائومی ۱۲ لایت
    • ردمی نوت ۱۱ پرو پلاس

    [table id=1399 /]

    بررسی پردازنده گوشی A34

    سامسونگ در مدل قبلی از پردازنده اگزینوس استفاده کرده بود اما گلکسی A34 به پردازنده مدیاتک Dimensity 1080 مجهز شده که حدود ۲۰ درصد قوی‌تر است.

    این تراشه ۶ نانومتری دارای پردازنده هشت هسته‌ای با دو هسته قوی ۲.۶ گیگاهرتزی Cortex-A78 و شش هسته Cortex-A55 با سرعت ۲.۰ گیگاهرتز است. این پردازنده تنها در ۷ گوشی از جمله ردمی نوت ۱۲ پرو پلاس تعبیه شده و توان مناسبی دارد.

    [bs-quote quote="پردازنده عملکردی مناسب دارد و قدرت آن با گلکسی A54 برابری می‌کند" style="style-13" align="left"][/bs-quote]

    در بررسی گلکسی A34 شاهد عملکرد روان رابط کاربری و اجرای سریع و بدون دردسر برنامه‌های پرکاربرد مثل اینستاگرام و واتساپ بودیم.

    بازی‌های متوسط مثل VampireSurvivors با گرافیک عالی اجرا می‌شوند اما عناوین با گرافیک بالاتر مثل Apex Legends و Riot's Wild Rift را باید با تنظیمات گرافیکی پایین و نرخ رفرش کمتر بازی کنید. در واقع پردازنده گرافیکی پیشرفت خاصی نکرده و بنچمارک 3DMark Extreme نتایج مشابه با گلکسی A33 را نشان می‌دهد.

    بررسی گلکسی A34 در تست استرس نتایج بسیار خوبی به همراه داشت و نه تنها گوشی داغ نشد بلکه عملکرد آن هم افت زیادی پیدا نکرد.

    بر اساس نمرات بنچمارک معتبر AnTuTu توان پردازش گلکسی A34 و A54 بسیار نزدیک به هم است. بنابراین اگر دوربین برایتان مهم نیست، به جای پرداخت چند میلیون بیشتر برای گلکسی A54 همین گوشی را بخرید.

    گوشی‌های رقیب گلکسی A34 با پردازنده قوی‌تر:
    • شیائومی پوکو F4 GT با تراشه Snapdragon 8 Gen 1
    • موتورولا اج ۲۰ پرو با تراشه Snapdragon 870
    • شیائومی ۱۲ لایت با تراشه Snapdragon 778G

    [accordions]

    [accordion title="جدول جامع مقایسه پردازنده‌های گوشی‌های هم‌قیمت" load="hide"][wpdatatable id=66][/accordion]

    [/accordions]

     

    پیکربندی حافظه گوشی A34

    گلکسی A34 را می‌توان در پیکربندی حافظه و فضای ذخیره سازی ۱۲۸/۶ گیگابایت، ۱۲۸/۸ گیگابایت و ۸/۲۵۶گیگابایت خریداری کرد. نسخه با ۶ گیگابایت رم در بازار ایران کمی سخت پیدا می‌شود و البته نسبت به دو مدل دیگر ارزش خرید پایین‌تری هم دارد.

    این گوشی دارای خشاب کارت حافظه microSD مشترک با سیم‌کارت دوم است و باید از بین آنها یکی را انتخاب کنید.

    [table id=1395 /]

    باتری و شارژدهی

    بررسی گوشی a34

    گلکسی A34 5G همانطور که این روزها برای اکثر گوشی های سامسونگ به یک استاندارد تبدیل شده، باتری ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعتی دارد. این باتری در کنار تراشه کم مصرف با استفاده عادی برای دو روز شارژدهی خواهد داشت و با استفاده سنگین هم یک روز کامل جوابگو است.

    خبر بد این است که گلکسی A34 از سرعت شارژ 25 وات پشتیبانی می‌کند. در بررسی گلکسی A34 سامسونگ شارژ باتری تا ۵۰ درصد نیم ساعت و شارژ کامل آن یک و نیم ساعت طول کشید.

    برای مقایسه ردمی نوت ۱۱ پرو پلاس تنها در ۱۵ دقیقه از صفر تا صد شارژ می‌شود. علاوه بر این در جعبه هم خبری از شارژ نیست و باید آن را جداگانه بخرید.

    گوشی‌های جایگزین گلکسی A34 با سرعت شارژ بالاتر:
    • شیائومی ردمی نوت ۱۱ پرو پلاس با شارژ سریع ۱۲۰ وات
    • شیائومی ۱۲ لایت با شارژ سریع ۶۷ وات
    • شیائومی پوکو X5 پرو با شارژ سریع ۶۷ وات

    [table id=1396 /]

    امکانات گوشی A34

    گلکسی A34 از معدود گوشی‌های میان رده با اسکنر اثر انگشت زیر نمایشگر است که عملکرد سریع و دقیقی هم دارد. این دستگاه اسپیکر استریو دارد که خروجی‌های آن در لبه‌های بالا و پایین قرار دارند.

    اسپیکر پایینی بلندتر و واضح تر است اما افکت استریو آنها در کنار هم بسیار گوش‌نواز و نسبتا بلند است. هیچ اعوجاج قابل توجهی حتی در ولوم بالا وجود ندارد. تن‌های میانی می‌شد کمی بهتر باشد اما فرکانس‌های پایین غنی است و کمی بیس هم به گوش می‌رسد.

    جک هدفون ۳.۵ میلی‌متری مثل سال قبل حذف شده و باید از هدفون بی‌سیم یا تبدیل Type-C به ۳.۵ میلیمتری استفاده کنید.

    [table id=1397 /]

    امتیاز گوشی A34 در بنچمارک‌ها

    گلکسی A34 با تراشه میان‌رده مدیاتک Dimensity 1080 در بنچمارک‌ها به امتیاز متوسطی دست پیدا کرده که مشابه گلکسی A54 است.

    این گوشی در بنچمارک AnTuTu 9 نمره ۴۷۲۱۲۶ را دریافت کرده که ۲۰ درصد از نسل قبل بیشتر است. در تست‌های تک و چند هسته‌ای GeekBench هم به ترتیب نمرات ۲۳۱۶ و ۱۵۱۸ را دریافت کرده است. در ادامه به بررسی مزایا و معایب گلکسی A34 از دید کاربران خواهیم پرداخت.

    [table id=1398 /]

    مزایا گلکسی A34

    طراحی جذاب

    طراحی گلکسی A34 نسبت به نسل قبل کاملا تغییر کرده و تا حد زیادی شبیه سری پرچمدار گلکسی S23 است. بدنه مات و خوش دست و فریم یکپارچه رضایت کاربران را در پی داشته است.

    نمایشگر عالی

    پنل سوپر امولد گلکسی A34 با وضوح بالا و نرخ رفرش ۱۲۰ هرتز یکی از بهترین نمایشگرها بین گوشی‌های میان رده است و شما را در رنگ‌ها غرق خواهد کرد.

    [related]28074[/related]

    دوربین باکیفیت

    دوربین اصلی و سلفی گلکسی A34 تصاویر و ویدیوهای 4K با جزییات بسیار بالا، رنگ‌های با طراوت و کنتراست عالی ثبت می‌کنند. عکس‌های پرتره با جداسازی بی‌نقص سوژه از پس زمینه و توناژ رنگی مناسب شما را راضی خواهد کرد.

    شارژدهی طولانی

    کاربران شارژدهی طولانی دو روزه را یکی از مزایای گلکسی A34 اعلام کرده‌اند که نتیجه ترکیب باتری ۵۰۰۰ میلی آمپرساعتی با تراشه کم مصرف مدیاتک است.

    معایب گلکسی A34

    سرعت شارژ پایین

    گلکسی A34 توان ۲۵ واتی دارد و شارژ کامل گوشی یک و نیم ساعت طول خواهد کشید. این در حالی است که گوشی‌های همرده مثل نوت ۱۱ پرو پلاس تنها در ۱۵ دقیقه کاملا شارژ خواهند شد.

    نبود شارژر در جعبه

    همانطور که در بررسی گلکسی A34 گفتیم، این گوشی بدون شارژ عرضه می‌شود و برای خرید آداپتور با کیفیت باید حداقل ۵۰۰ هزار تومان هزینه اضافی پرداخت کنید.

    نرخ رفرش ثابت

    در منوی تنظیمات گوشی A34 تنها دو گزینه استاندارد و بالا برای نرخ رفرش در دسترس است و رابط کاربری به صورت خودکار بین این گزینه‌ها سوییچ نمی‌کند.

     

    در آخر

    بررسی گلکسی A34 نشان می‌دهد با یک میان‌رده معرکه طرفیم. اگر ناچ را نادیده بگیریم، تمام زوایا و اضلاع و ابعاد آن شما را یاد سری گلکسی S23 سامسونگ می‌اندازد. نمایشگر بی‌اندازه با کیفیت است و نسبت به نسل قبل و حتی گلکسی A54 بزرگتر است؛ از نظر کارایی هم تنه به تنه پرچمدارها می‌زند. گلکسی A34 در بخش دوربین پیشرفت چندانی نکرده اما کارایی قابل قبولی برای یک میان‌رده دارد. پردازنده جدید قدرتی در حد اگزینوس ۱۳۸۰ گلکسی A54 دارد و به خوبی امورات روزمره و بازی‌های متوسط را اجرا می‌کند. در نهایت اگر گیمر نیستید، گلکسی A34 یکی از بهترین گوشی‌های میان‌رده است و ارزش خرید بسیار بالایی دارد.

     

    سوالات متداول در مورد گلکسی A34

    معایب گوشی A34 چیست؟ سرعت شارژ پایین ۲۵ واتی، نبود شارژر در جعبه گوشی، نرخ رفرش ثابت و نبود لرزشگیر در حالت 4K از معایب گلکسی A34 است. مزایا گوشی A34 چیست؟ طراحی شبیه پرچمدارها، نمایشگر عالی، دوربین با کیفیت، شارژدهی طولانی، دریافت ۴ آپدیت اصلی اندروید و پشتیبانی از کارت حافظه پردازنده گلکسی A34 چیست؟ این گوشی از پردازنده میان‌رده مدیاتک Dimensity 1080 بهره می‌برد که در حد پردازنده گلکسی A54 است و توان مناسبی برای اجرای برنامه و بازی دارد.[see_also]52529[/see_also]

    منبع:
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید