بررسی گوشی گلکسی A14 سامسونگ؛ مزایا، معایب و مقایسه با رقبا

بررسی گوشی گلکسی A14 سامسونگ؛ مزایا، معایب و مقایسه با رقبا
راهنمای مطالعه

    بررسی گوشی گلکسی A14 سامسونگ از نظر سخت افزار، نمایشگر، دوربین و طراحی نشان می‌دهد این موبایل در مقایسه با رقبا چقدر ارزش خرید دارد.

    بازار موبایل این روزها پر از گوشی‌های خوش‌رنگ و لعاب پرچمدار و میان‌رده است اما خرید آنها به لطف اقتصاد ویران کشور هر روز سخت‌تر از دیروز می‌شود. حالا دیگر خرید یک گوشی ارزان که کار راه انداز باشد، برای بسیاری از کفایت می‌کند. اگر شما هم جزو این دسته هستید، با بررسی گوشی گلکسی A14 همراه شوید تا مزایا و معایب یکی از بهترین موبایل‌های اقتصادی را محک بزنیم.

     

    مشخصات گوشی گلکسی A14 سامسونگ

    گوشی A14 اسفند ۱۴۰۱ در دو نسخه 4G و 5G روانه بازار ایران شد. این دو مدل طراحی مشابهی دارند اما از نظر نرخ تازه‌سازی نمایشگر، پردازنده و پیکربندی دوربین تفاوت‌‌هایD بین آنها دیده می‌شود. نسخه 5G در ایران به ندرت در دسترس است و از این رو ما سراغ بررسی گلکسی A14 4G رفته‌ایم.

    این گوشی در مدل‌های با ۴ یا ۶ گیگابایت رم و ۶۴ یا ۱۲۸ گیگابایت حافظه عرضه شده که در اردیبهشت ماه قیمتی بین ۶ تا ۹ میلیون تومان دارند.

    گوشی A14 سامسونگ با اندروید ۱۳ و رابط کاربری One UI Core 5 از راه رسیده و ۲ آپدیت اصلی سیستم عامل را دریافت خواهد کرد که به معنی به‌روزرسانی تا اندروید ۱۵ است.

    گوشی‌های رقیب گلکسی A14 سامسونگ در بازار ایران:

    [table id=1406 /]

    بررسی گوشی گلکسی A14 از نظر طراحی؛ وارث بزرگان

    بررسی گوشی گلکسی A14

    نخستین موردی که در بررسی گوشی A14 جلب توجه می‌کند، شباهت پنل پشتی آن به پرچمداران سامسونگ است. طراحی این گوشی نسبت به نسل قبل تغییر کرده و لنزهای سه‌گانه دوربین اصلی با چیدمان عمودی و حلقه بزرگی که اطراف آنها را فرا گرفته شبیه به گلکسی S23 هستند.

    [bs-quote quote="طراحی گوشی A14 بسیار جذاب و شبیه گلکسی S23 است" style="style-13" align="right"][/bs-quote]

    همانطور که از یک گوشی اقتصادی انتظار می‌رود پنل پشتی و فریم میانی پلاستیکی است و خبری از فلز یا شیشه نیست.

    روی بدنه پشتی بافت خاصی کار شده که احتمال لیز خوردن گوشی از دست را بسیار کم می‌کند.

    اگرچه گوشی A14 با ابعاد ۱۶۷.۷ در ۷۸ در ۹.۱ میلی‌متر و وزن ۲.۱ گرمی بسیار بزرگ است اما طراحی آن با لبه‌های خمیده باعث شده در حین در دست گرفتن چندان احساس زمختی یا سنگینی نداشته باشد.

    در لبه سمت راست، دکمه پاور ادغام شده با حسگر اثرانگشت و کلید صدا را خواهید دید، در حالی که خشاب سیم کارت و کارت حافظه در سمت دیگر قرار دارد. لبه پایینی میزبان جک هدفون، میکروفون، پورت شارژ USB-C و اسپیکر است. این تلفن همراه با کابل USB-C ارائه می‌شود اما در جعبه خبری از آداپتور نیست.

    گلکسی A14 در رنگ‌های مشکی، برنز، سبز و نقره‌ای عرضه شده و فاقد پوشش محافظ گوریلا گلس است.

    گوشی‌های رقیب گلکسی A14 با بدنه شیشه‌ای:
    • شیائومی ردمی نوت ۱۱

    [table id=1407 /]

    بررسی نمایشگر گوشی گلکسی A14

    بررسی گوشی گلکسی A14

    گلکسی A14 با صفحه نمایش ۶.۶ اینچی LCD و وضوح فول اچ‌دی عرضه می شود که در بررسی گلکسی A13 هم شاهدش بودیم. عملکرد پنل از نظر کنتراست، عمق رنگ‌ها و زاویه دید بسیار مناسب است و محتوا با وضوح بالایی به تصویر کشیده می‌شود.

    [bs-quote quote="نمایشگر گلکسی A14 وضوح فول‌اچ‌دی و کیفیت بالایی دارد" style="style-13" align="left"][/bs-quote]

    یکی از معایب گلکسی A14 پایین بودن سطح روشنایی است به گونه‌ای که در برابر نور مستقیم آفتاب مشاهده محتوا کمی سخت می‌شود.

    حاشیه‌های اطراف نمایشگر هم چشمگیر است؛ مخصوصا در قسمت بالا و پایین کاملا به چشم می‌آید و نسبت گلکسی A13 کمی بیشتر شده است.

    سرعت پاسخگویی صفحه نمایش گلکسی A14 مناسب است و برنامه‌ها بلافاصله با ضربه زدن روی آن‌ها باز می‌شوند.

    نمایشگر گلکسی A14 4G نرخ تازه‌سازی ۶۰ هرتزی دارد در حالی که نسخه 5G از نرخ رفرش ۹۰ هرتز پشتیبانی می‌کند که به نمایش روان‌تر و سریع‌تر محتوا کمک خواهد کرد.

    گوشی‌های رقیب گلکسی A14 با نمایشگر امولد:
    • شیائومی ردمی نوت ۱۱
    • شیائومی پوکو M5S
    • سامسونگ گلکسی M32

    [table id=1400 /]

    دوربین گلکسی A14

    بررسی گلکسی A14

    بررسی گوشی گلکسی A14 نشان می‌دهد یکی از مهمترین جنبه‌های این گوشی دوربین با کیفیت است. روی کاغذ دوربین اصلی ۵۰ مگاپیکسلی نسبت به نسل قبل تغییر نکرده اما به واسطه تراشه قوی‌تر و پردازش نرم‌افزاری بهتر، تصاویر بهتری ثبت می‌شوند.

    سنسور دوربین ۵۰ مگاپیکسلی JN1 سامسونگ است که ابعاد 1/2.76 اینچی و پیکسل‌های ۰.۶۴ میکرونی دارد و پشت لنزی با دیافراگم f/1.8 قرار گرفته است. این دوربین ۴ پیکسل مجاور را با هم ادغام کرده و تصاویر ۱۲.۵ مگاپیکسلی ثبت می‌کند.

    [bs-quote quote="دوربین اصلی و سلفی گوشی عکس‌های جذاب و خوش‌رنگ‌ و لعابی ثبت می‌کنند" style="style-13" align="right"][/bs-quote]

    عکس‌های دوربین اصلی در نور روز رنگ‌های روشن و با طراوتی دارد، جزییات به اندازه کافی زیاد است و هیچ چیز بیش از حد اشباع شده به نظر می‌رسد. حتی در نور شب هم نویز آنقدرها زیاد نیست مگر اینکه عکس را بزرگتر کنید که در این صورت نویز زیادی مشاهده می‌شود.

    فعال سازی حالت نایت مود با افزایش وضوح نقاط بسیار تاریک و سایه‌ها کیفیت تصاویر را در نور کم بهتر می‌کند. سطح جزییات هم با ارتقای شارپنس و کمی آبرنگی‌شدن بافت‌ها بهتر می‌شود اما باید بدانید که عکاسی در این حالت ۶ ثانیه طول می‌کشد.

    حالت پرتره در گلکسی A14 نتایجی نسبتاً تحسین برانگیزی دارد. تشخیص سوژه عالی است و سطح تاری پیش‌فرض ظاهری طبیعی به شما می‌دهد. هرچند این عکس‌ها ۸ مگاپیکسلی هستند اما نیازی به تغییر تنظیمات نیست.

    دوربین سلفی مثل نسل قبل ۱۳ مگاپیکسلی است که و عکس‌‌های خوبی برای این کلاس قیمتی به دست می‌دهد. شاید کمی نویز نسبتا زیادی ببینیم اما میزان جزییات تصویر بسیار بالاست و شارپنس دقیق است. رنگ‌های جذاب، محدوده پویایی گسترده و توناژ پوست چشم‌نواز از مزایای تصاویر دوربین سلفی است.

    فیلمبرداری

    هر دو دوربین اصلی و سلفی گوشی A14 قادر به فیلمبرداری 1080p با نرخ ۳۰ فریم در ثانیه هستند. ویدیوها پر از جزییات است اما به خاطر اشباع رنگ‌ها کمی به گرمی می‌زنند. پایدارساز الکترونیکی به خوبی از عهده حذف لرزش‌های ناخواسته دست برمی‌آید اما اگر حین راه رفتن فیلم بگیرید، کمی از از لرزش‌ها باقی می‌ماند.

     

    نمونه تصاویر دوربین گلکسی A14:

    نمونه تصاویر دوربین فوق عریض گلکسی A14:

    [gallery ids="58431,58434"]

    نمونه تصاویر دوربین اصلی گلکسی A14 در شب

    [gallery ids="58438"]

    نمونه تصاویر دوربین سلفی گلکسی A14:

    [gallery ids="58435,58436"]

    [table id=1405 /]

    بررسی پردازنده گوشی گلکسی A14 سامسونگ

    Samsung Galaxy A14 در دو نسخه با پردازنده اگزینوس یا مدیاتک روانه بازار شده که در ایران نسخه با تراشه مدیاتک Helio G80 در دسترس است. این تراشه شامل چهار هسته‌ Cortex-A75 و چهار هسته‌ Cortex-A55 و پردازنده گرافیکی Mali-G57 است.

    [bs-quote quote="پردازنده برای کارهای روزمره مناسب است اما برای بازی رویش حساب نکنید" style="style-13" align="left"][/bs-quote]

    بر اساس بنچماک‌های آنتوتو و گیک‌بنچ قدرت پردازش گوشی گلکسی A14 نسبت به گلکسی A13 قوی‌تر شده است.

    اگر قدرت سخت‌افزاری برایتان مهم است گلکسی A14 5G را بخرید که با پردازنده دیمنسیتی ۷۰۰ یا اگزینوس حدود ۵۰ درصد قوی‌تر از نسخه 4G است.

    در بررسی گوشی گلکسی A14 نسخه ۶ گیگابایت، عملکرد کلی سخت‌افزار قابل قبول است و برنامه‌ها سریع و بدون لگ باز می‌شوند.

    اگر گاهی بازی‌های سبک و روزمره مثل کندی کراش را اجرا می‌کنید گلکسی A14 کارتان را راه می‌اندازد اما بازی‌های سنگین مثل پابجی با لگ و باگ اجرا می‌شوند.

    گوشی‌های جایگزین گلکسی A14 با پرازنده بهتر
    • گلکسی A14 5G
    • شیائومی پوکو M5
    • شیائومی ردمی نوت ۱۱

    [accordions]

    [accordion title="جدول جامع مقایسه پردازنده‌های گوشی‌های هم‌قیمت" load="hide"][wpdatatable id=67][/accordion]

    [/accordions]

     

    پیکربندی حافظه

    گلکسی A14 4G از نظر پیکربندی حافظه در سه نسخه روانه بازار شده که شامل مدل‌های ۴/۶۴، ۴/۱۲۸ و ۶/۱۲۸ گیگابایت می‌شود. قیمت گلکسی A14 بسته به میزان رم و حافظه داخلی در اردیبهشت ماه از ۶ میلیون شروع شده و تا حدود ۹ میلیون تومان بالا می‌رود. گلکسی A14 5G نیز قیمت مشابهی دارد اما به ندرت در بازار ایران پیدا می‌شود.

    یکی از مزایای گلکسی A14 4G خشاب اختصاصی برای کارت حافظه است و همزمان با سیم کارت می‌توانید از microSD هم استفاده کنید.

    [table id=1401 /]

    باتری و شارژدهی گوشی A14

    بررسی گوشی گلکسی A14

    بررسی گوشی گلکسی A14 از شارژدهی بسیار خوب باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی آن حکایت دارد. با استفاده عادی شامل مرور شبکه‌های اجتماعی، یکی دو ساعت بازی، تماشای ویدیو و گرفتن تعداد زیادی عکس باتری دو روز کامل دوام می‌آورد که تحسین برانگیز است.

    در جعبه گلکسی A14 خبری از آداپتور نیست و تنها با کابل شارژ USB-C عرضه می‌شود. باتری از شارژ سریع ۱۵ واتی پشتیبانی می‌کند که ناامید کننده است. شارژ کامل گوشی با این توان کمی ۲:۲۰ ساعت ساعت طول می‌کشد و در ۳۰ دقیقه هم تا ۳۰ درصد پر می‌شود.

    گوشی‌های جایگزین با توان شارژ ۳۳ وات
    • شیائومی پوکو M5S
    • شیائومی ردمی نوت ۱۱

    [table id=1402 /]

    امکانات؛ اسپیکر ضعیف

    اگر گلکسی A14 را برای برای بازی، تماشای ویدیو، گوش دادن به موسیقی یا هر چیز دیگر مربوط به صدا می‌خواهید، احتمالا اسپیکر مونو آن شما را ناامید خواهد کرد. این روزها حتی گوشی‌های اقتصادی مثل ردمی نوت ۱۱ و پوکو M5S دارای دو اسپیکر استریو هستند، بنابراین صدای مونو را باید جزو معایب گلکسی A14 بدانیم. از طرف دیگر جک ۳.۵ میلی‌متری صدا دارد و به راحتی می‌توانید از هدفون سیمی بهره ببرید.

    حسگر اثر انگشت هم مثل دیگر گوشی‌های ارزان سامسونگ روی لبه کناری با کلید پاور ادغام شده و سرعت و دقت بسیار بالایی دارد.

    [table id=1403 /]

    امتیاز گوشی گلکسی A14 در بنچمارک‌ها

    گلکسی A14 با تراشه هلیو G80 در بنچمارک‌های معتبر امتیازهای متوسطی را دریافت کرده که از نسل قبل بسیار بهتر است اما به پای رقبای اصلی آن نمی‌رسد. امتیاز گلکسی A14 در آنتوتو ۹ برابر ۲۲۰ هزار واحد است و در تست‌های تک و چندهسته‌ای گیک‌بنچ ۵ هم به ترتیب نمرات ۳۴۷ و ۱۲۹۰ را دریافت کرده است.

    امتیاز نسخه مجهز به تراشه هلیو G80 گلکسی A14 حدود ۵۰ درصد بهتر از مدل اگزینوسی است و هنگام خرید حتما به این مورد توجه کنید.

    در ادامه مزایا و معایب گلکسی A14 را از نگاه خریداران این گوشی در فروشگاه‌های اینترنتی و شبکه‌های اجتماعی مرور خواهیم کرد.

    [table id=1404 /]

    مزایا گلکسی A14

    طراحی جذاب

    گلکسی A14 طراحی خود را از پرچمداران گلکسی S23 به ارث برده و کاربران از طراحی آن ابراز رضایت کرده‌اند.

    دوربین با کیفیت

    دوربین اصلی ۵۰ مگاپیکسلی عکس‌هایی با غنای رنگی، کنتراست و جزییات بسیار بالا ثبت می‌کند که بین گوشی‌های همرده کم نظیر است. دوربین سلفی ۱۳ مگاپیکسلی هم عملکرد بسیار مناسبی دارد.

    نمایشگر مناسب

    هرچند نمایشگر گوشی A14 امولد نیست اما از وضوح فول‌اچ‌دی و کنتراست بالایی برخوردار است و به گفته کاربران طراوت و شادابی رنگ‌ها در آن بسیار مناسب است.

    شارژدهی طولانی

    گلکسی A14 پردازنده کم‌مصرف و باتری قدرتمندی دارد که نتیجه آن شارژدهی دو روزه حتی با استفاده نسبتا زیاد از گوشی است.

     

    معایب گلکسی A14

    سرعت شارژ بسیار کند

    یکی از معایب گلکسی A14 سرعت شارژ کند ۱۵ واتی است که نسبت به رقبا در سطحی بسیار پایین‌تر قرار دارد و گلایه اکثر کاربران را در پی داشته است.

    آسیب‌پذیری در برابر آب

    این گوشی هیچ نوع استاندارد IP برای مقاومت در برابر آب و گرد و غبار ندارد و باید آن را کاملا از آب دور نگه دارید.

    روشنایی پایین نمایشگر

    به گفته برخی کاربران یکی دیگر از معایب گلکسی A14 سطح پایین روشنایی است که تماشای محتوا زیر نور مستقیم را سخت می‌کند.

     

    در آخر

    گلکسی A14 با طراحی ساده و شیک، صفحه نمایش ۶.۶ اینچی، پردازنده مناسب، عمر باتری طولانی مدت و دوربین عالی در رده قیمتی ۷ میلیون یکی از بهترین گوشی‌ها در بازار ایران است. با این وجود همانطور که در بررسی گوشی گلکسی A14 دیدیم مدل ۶/۱۲۸ گیگابایتی آن با قیمت حدود ۹ میلیون تومان رقبای قدری مثل پوکو M5S و ردمی نوت ۱۱ دارد که ارزش خرید بالاتری دارند. نظر شما در مورد این گوشی ارزان سامسونگ چیست؟

     

    سوالات متداول در مورد گلکسی A14

    قیمت روز گوشی A14 چقدر است؟ قیمت مدل ۴/۶۴ گیگابایت گوشی A14 حدود ۶ میلیون و قیمت نسخه ۶/۱۲۸ گیگابایت آن ۸.۵ میلیون است. معایب گلکسیA14 چیست؟ سرعت پایین شارژ، عدم مقاومت در برابر نفوذ آب، روشنایی پایین نمایشگر و پردازنده متوسط از معایب این گوشی است. 

    منبع:
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید