پلوپز پارس خزر یا پلوپز مولینکس؟

پلوپز پارس خزر یا پلوپز مولینکس؟
راهنمای مطالعه

    در این مطلب می‌خواهیم دو مدل پلوپز کار درست را با هم مقایسه کنیم؛ پلوپز پارس خزر مدل RC-181TSN و پلوپز مولینکس مدل MK1518Q.

    این روزها که صرفه جویی در زمان حرف اول را می‌زند خیلی از افراد پختن برنج را به پلوپزها می‌سپارند. پیش‌تر مدل‌های پرفروش پلوپز را به شما معرفی کرده‌ایم.

    سفره ایرانی و برنج، دو دوست قدیمی و جدایی ناپذیرند. حتی اگر به‌ خاطر خواص باورنکردنی برنج برای سلامت بدن هم سراغ خوردنش نروید، بعید است که بتوانید از عطر دلپذیر و ته‌دیگ خوشرنگ و خوشمزه‌اش چشم‌پوشی کنید. این روزها پلوپزها جای خود را در آشپرخانه‌ها به خوبی باز کرده‌اند.

    مدل‌های مختلف و متنوع زیادی در بازار وجود دارد که انتخاب را برای خریداران کمی دشوار می‌کند. پیش‌تر برای‌تان گفته‌ایم که قبل از خرید پلوپز به چه نکاتی باید توجه کنید تا انتخاب درستی داشته باشید که نیازهای شما را به خوبی بر آورده کند. حالا می‌خواهیم دو مدل جذاب موجود در بازار ایران را با هم مقایسه کنیم. با ما همراه باشید.

    آشنایی با شرکت‌های پارس خزر و مولینکس

    قبل از اینکه به مقایسه پلوپز های شرکت‌های پارس خزر و مولینکس بپردازیم، خالی از لطف نیست که با این دو شرکت بیشتر آشنا شویم.

    شرکت‌ پارس خزر

    شرکت پارس خزر یکی از قدیمی‌ترین شرکت‌های لوازم خانگی ایران است که در اسفند ماه ۱۳۴۷ با مشارکت و همکاری فنی کارخانه توشیبای ژاپن، تحت عنوان شرکت پارس توشیبا در استان گیلان شروع به کار کرد. در سال ۱۳۶۱ نام این شرکت تغییر کرد و در حال حاضر با نام شرکت صنعتی پارس خزر و به عنوان بزرگترین تولید کننده لوازم خانگی برقی کوچک در ایران شناخته می‌شود.

    تولیدات این شرکت شامل ۴۱ گروه محصول در ۲۴۶ مدل است که با دو برند پارس خزر و سایا تولید و روانه بازارهای داخلی و خارجی می‌شوند. پلوپز پارس خزر هم یکی از محبوب‌ترین محصولات این شرکت است که توانسته جای خود را میان خانواده‌ای ایرانی پیدا کند و سال‌هاست که به عنوان مطرح‌ترین پلوپز ایرانی مورد توجه خریداران قرار گرفته است.

    شرکت مولینکس

    مولینکس «Moulinex»، یک شرکت فرانسوی و تولید کننده لوازم خانگی برقی کوچک است. جین مانتله «Jean Mantelet» مخترع پاریسی در سال ۱۹۳۲ یک آسیاب سبزیجات اختراع کرد. پس از آن و با اختراع و تولید آسیاب قهوه، شرکت مولینکس رسما در سال ۱۹۵۶ متولد شد. در جامعه سنتی آن روزها که کارهای خانه مختص زنان بود، مانتله بزرگترین افتخار زندگی خود را این می‌دانست که توانسته تا حدودی زنان را از دست کارهای طاقت‌فرسا و تکراری روزانه رها کند.

    امروزه پلوپز، غذا ساز، میکسر و مخلوط کن، همزن، سرخ کن، اتو بخار، جارو برقی و شارژی و دیگر لوازم کوچک خانگی از جمله تولیدات این شرکت هستند که در بسیاری از کشورهای جهان عرضه می‌شوند و سالهاست جای خود را در بازار ایران هم پیدا کرده‌اند. شعار این شرکت «Life gets easier» است که در فارسی تحت عنوان «زندگی آسان می شود» شناخته می‌شود.

     

    مقایسه پلوپز پارس خزر RC-181TSN و پلوپز مولینکس MK1518Q

    مقایسه پلوپز پارس خزر مدل RC-181TSN و پلوپز مولینکس مدل MK1518Q

    قبل از اینکه به مقایسه این دو مدل از زوایای مختلف بپردازیم، خوب است به این سوال پاسخ بدهیم که چرا این دو مدل را برای مقایسه انتخاب کرده‌ایم؟ دلیل اول این است که این دو مدل محصول دو شرکت معتبر و فعال در بازار ایران هستند که به راحتی برای خرید در دسترس خریداران ایرانی هستند. دلیل دیگر اینکه این دو مدل از محبوبیت نسبی میان خریداران برخوردار هستند. و دلیل آخر هم اینکه این دو مدل از نظر کاربری و ویژگی‌هایی نظیر گنجایش مشابه هم هستند و این موضوع باعث می‌شود که این مقایسه مع‌الفارغ نباشد و خوانندگان این مطلب بتوانند از آن نتیجه‌گیری منطقی و مناسبی داشته باشند.

    حالا تک تک به بررسی ویژگی‌های این دو مدل با هم می‌پردازیم. لازم است یادآوری کنیم که از این به بعد هرجای متن از عبارت پلوپز پارس‌ خزر نام آوردیم منظورمان همان مدل RC-181TSN است و هرجا هم از عبارت پلوپز مولینکس استفاده کردیم، منظورمان همان مدل MK1518Q  است.

    گنجایش

    برای اینکه مقایسه این دو مدل منطقی باشد پلوپزهایی را انتخاب کرد‌ه‌ایم که گنجایش نسبتا یکسانی داشته باشند. گنجایش به نفر در هر دو مدل یکسان است و این پلوپزها ۸ نفره به حساب می‌‌آیند. البته معمولا مقدار برنجی که می‌توان با آن‌ها درست کرد برای تعداد افراد کمتری مناسب است. بر اساس گفته خریداران هر دو مدل، گنجایش آن‌ها عملا برای ۴ تا ۶ نفر مناسب است. اما گنجایش به مقیاس لیتر در این دو مدل متفاوت است. مدل پارس خزر ۱.۸ لیتر ظرفیت دارد در حالی‌که مدل مولینکس ۱.۵ لیتر گنجایش دارد و همانطور مشخص است کمی کوچکتر است.

    ابعاد، وزن

    اگر فضای آشپزخانه‌تان کوچک است و یا اصولا دوست دارید پلوپز جمع‌وجورتری داشته باشید باید بدانید که پلوپز مولینکس انتخاب بهتری برای شماست. قطر آن ۳۰۰ میلی‌متر و ارتفاعش ۲۳۰ میلی‌متر است که کمی کوچک‌تر از مدل RC-181TSN پارس خزر است که ۳۳۰ میلی‌متر قطر و ۲۷۰ میلی‌متر ارتفاع دارد. از نظر وزن هم محصول مولینکس سبک‌تر است. پلوپز مولینکس ۲.۸ کیلوگرم و پلوپز پارس خزر ۳.۳ کیلوگرم وزن دارد.

    توان مصرفی

    توان مصرفی مدل MK1518Q مولینکس ۵۴۰ وات و توان مصرفی مدل پارس خرز ۶۲۰ وات است و پر واضح است که اگر دنبال پلوپز کم‌مصرف‌‌تری هستید مولینکس انتخاب بهتری برای شماست. البته دو نکته را باید در نظر داشت. اول اینکه کمتر بودن توان پلوپز مولینکس ممکن است این نگرانی را برای برخی ایجاد کند که نکند قدرت کافی نداشته باشد که باید بگوییم که اینطور نیست و هردو مدل قدرت قابل قبولی دارند.

    دوم اینکه اختلاف مصرف دو پلوپز آن‌قدر زیاد نیست که بخواهد اولویت و معیار اصلی شما در انتخاب باشد. پس اگر به عنوان مثال اکثر ویژگی‌های دیگر پلوپز پارس خزر برای شما مناسب‌تر بود، خیلی منطقی نیست که به خاطر این ۸۰ وات اختلاف مصرف بی‌خیالش شوید.

    جنس بدنه و ظرف

    در مورد جنس بدنه از نظر برخی پلوپز پارس خزر دست بالا را دارد! چرا که جنس آن از استیل ضد زنگ است در حالی که پلوپز مولینکس پلاستیکی است. البته نباید از حق بگذریم و به این نکته توجه نداشته باشیم که جنس پلاستیک استفاده شده در آن عالی است و کیفیت ساخت خیلی خوبی دارد. بدنه مولینکس ضد حرارت است و قسمت بیرونی دستگاه داغ نمی‌شود و می‌توانید به راحتی آن را لمس کنید. در پلوپز پارس خزر هم از قطعات مقاوم در برابر حرارت استفاده شده اما در این زمینه می‌توان گفت مولینکس عملکرد بهتری دارد. ظرف هر دو مدل هم از نوع تفلون است که برنج به آن نمی‌چسبد و می‌توانید از برگرداندن برنج در ظرف و قالبی سرو کردن آن لذت ببرید. در هردو مدل هم ظرف قابلیت جدا شدن از دستگاه را دارد و می‌توانید به راحتی آن را بشویید.

    تایمر

    یکی از نکاتی که پیش از خرید پلوپز باید به آن توجه کرد این است که تایمر دارد یا نه. چرا که این ویژگی به شما کمک می‌کند تا خیالتان از پخته شدن برنج‌تان راحت باشد و نیاز نباشد به آن سر بزنید. وقتی که دستتان آمد که در چه مدت زمانی دستگاه برنج‌تان را متناسب با سلیقه شما آماده می‌کند، می‌توانید تایمر را روی آن مدت زمان تنظیم کنید و بروید به کارهای دیگرتان برسید.

    در این مورد هم پرچم پلوپز پارس خزر بالا است! چرا که تایمر دارد درحالیکه رقیبش در این مطلب، یعنی مدل MK1518Q مولینکس به تایمر مجهز نیست! پس اگر این ویژگی برای‌تان خیلی مهم است در جریان باشید که پلوپز پارس خزر انتخاب بهتری برای شماست.

    کیفیت ته‌دیگ

    ماموران امنیتی فرودگاه امام خمینی که با استفاده از دستگاه‌های مجهز به اشعه ایکس وسایل مسافران را بررسی می‌کنند، هر از چند گاهی با صحنه جالبی مواجه می‌شوند و آن هم پلوپز پارس خزری است که بین لباس‌های مسافران جا خوش کرده است! وقتی از ایرانیان مقیم خارجی که پلوپز پارس خزر را با خودشان به خارج می‌برند علت آن را بپرسید با یک جواب یک کلمه‌ای مواجه می‌شوید: ته‌دیگ!

    اکثر خریداران پارس‌خزر معتقدند که هیچ پلوپز خارجی در درست کردن ته دیگ به گرد پای پارس خزر نمی‌رسد! «ته دیگاش بی‌نظیره. هیچ پلوپز خارجی نمی تونه اینطوری ته‌دیگ بده! اگه داد بدونین حداقل طراحش یه ایرانی بوده!» این نظر یکی از خریداران اینترنتی مدل RC-181TSN پارس خزر است!

    در پلوپز پارس خزر از همان ابتدا می‌توانید با استفاده از تنظیمات روی بدنه پلوپز، رنگ ته دیگ مورد نظرتان را هم انتخاب کنید! در مقابل در پلوپز مولینکس عملا توجهی به ته‌دیگ نشده است. و همان طور که یکی از خریداران اینترنتی آن می‌گوید «برای طلایی شدن ته دیگ باید بعد از پخت دوباره دکمه استارت روبزنید. باید اونقدر این کار رو تکرار کنید تا ته دیگ خشکتری بده». به طور کلی تمرکز این پلوپز روی پخت با کیفیت برنج بوده است. پس اگر مثل خیلی از ایرانی‌ها ته‌دیگ برای‌تان یک عنصر حیاتی است، پلوپز پارس خزر انتخاب بهتری برای شماست.

    ویژگی‌های جانبی

    هر دو مدل ویژگی‌های جانبی خاص خود را دارند که می‌تواند در انتخاب شما اثرگذار باشد. به عنوان مثال پلوپز مولینکس در کنار پلوپز خود یک ظرف بخار پز هم ارائه می‌دهد که باعث شده بتوانید از آن به عنوان یک بخارپز هم استفاده کنید در حالی که پلوپز پارس خزر چنین ویژگی ندارد. درب پلوپز مولینکس شیشه‌ای است و به شما این امکان را می‌دهد که فرآیند پخت برنج را به راحتی مشاهده کنید.

    اما درب مدل RC-181TSN پارس خزر از جنس استیل ضدزنگ است که استحکام بالایی برخوردار است و لازم نیست نگران شکستن آن باشید. برخلاف پلوپز پارس خزر، پلوپز مولینکس دارای ظرف گرم نگه دارنده است. به این ترتیب برنج‌تان را تا زمانی که بخواهید آن را نوش جان کنید برایتان گرم نگه می‌دارد. بدنه آن هم ضد حرارت است که کار کردن با آن را ساده‌تر و کم‌خطرتر می‌کند.

    قیمت

    اگر قیمت پلوپز برای‌تان مهم است ( چرا نباید مهم باشد؟!) باید بگوییم که اختلاف قیمت این دو مدل قابل توجه است و پلوپز پارس خزر به مراتب ارزان‌تر است. در حال حاضر قیمت مدل RC-181TSN پارس خزر حدود ۴۰۰ هزار تومان است در حالی که پلوپز مولینکس قیمتی حدود ۱ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان دارد. پس همانطور که اعداد داد می‌زنند پارس خزر هوای جیب شما را بیشتر دارد! البته که قیمت به تنهایی معیار کافی برای انتخاب نیست و باید دید که نسبت قیمت به ویژگی‌های یک محصول انتظار شما را برآورده می‌کند یا خیر.

    [table id=19 /]

    کلام آخر

    معیارهای متفاوتی برای انتخاب یک پلوپز وجود دارد و قبل از انتخاب باید این معیارها را برای خودتان اولویت بندی کنید. ما در این مطلب سعی کرده‌ایم با توجه به معیارهایی که در نظر گرفته‌ایم، مدل پارس خزر مدل RC-181TSN و مدل مولینکس مدل MK1518Q را با جزئیات با هم مقایسه کنیم. نتایج این مقایسه به طور مختصر در جدول بالا آمده‌اند. امیدواریم که این مطلب انتخاب بین این دو مدل را برای شما ساده‌تر کرده باشد.

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید