آشنایی کامل با مساجد تاریخی و معروف اصفهان

آشنایی کامل با مساجد تاریخی و معروف اصفهان
راهنمای مطالعه

    سفر به شهر زیبای اصفهان، بدون بازدید از مساجد تاریخی و معروف آن، واقعاً ناتمام است. مساجد تاریخی اصفهان، شاهکارهای بی‌نظیری از معماری ایرانی – اسلامی هستند که از دل تاریخ، برای ما به‌یادگار مانده‌اند. شما می‌توانید با رزرو بهترین هتل اصفهان، دسترسی مناسبی به همه آنها داشته باشید و به‌راحتی از آنها دیدن کنید. در این مقاله قصد داریم بخش مهمی از مساجد تاریخی اصفهان را به شما معرفی کنیم. بازدید از این آثار زیبا، شما را به دوران شاهنشاهی صفوی خواهد برد؛ زمانی که اصفهان، پایتخت ایران و مرکز یکی از مهم‌ترین امپراتوری‌های دنیا بود.

    زیباترین مساجد تاریخی اصفهان؛ ۵ شاهکار معماری

    در این بخش، ۵ مسجد زیبا در اصفهان را به شما معرفی خواهیم کرد. هرکدام از این مساجد، از نظر معماری، کاملاً منحصربه‌فرد هستند. در ادامه مقاله، بیشتر با مساجد معروف اصفهان آشنا خواهید شد.

    مسجد شیخ لطف‌الله

    مسجد باشکوه شیخ لطف‌الله اصفهان، یکی از زیباترین مساجد تاریخی اصفهان است که در منطقه جلفای نو اصفهان، قرار دارد. هنگام ورود به این مسجد، ارتفاع زیاد سقف آن و کاشی‌کاری‌های حیرت‌آور با طراحی هنرمندانه پیچیده و متقارن، شما را مبهوت خواهد کرد. این مسجد، یکی از شاهکارهای معماری دوره صفویه است که در سال ۱۰۷۱ هجری قمری، به دستور شاه عباس دوم صفوی بنا شده است. مسجد شیخ لطف‌الله، به‌عنوان یکی از مساجد تاریخی اصفهان، نمونه برجسته‌ای از معماری اسلامی است و در آن، یک گنبد بزرگ با ۲۴ ستون قرمز سنگی به ارتفاع ۵۲ متر، وجود دارد. تمامی دیوارها، سقف و گنبد، با اشکال هندسی و کتیبه‌های قرآنی تزئیین شده‌اند. مسجد شیخ لطف الله علاوه بر زیبایی معماری بسیار جذاب، دارای ارزش تاریخی بالایی نیز هست. این مسجد همواره مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی بوده است. با توجه به زیبایی و اهمیت این مسجد، پیشنهاد می شود هر گردشگری که به اصفهان سفر می کند، از این مسجد دیدن کند.

    مسجد جامع اصفهان

    در میان شهر اصفهان، جایی که زیبایی و هنر در هر کوچه و بنا جاری است، بنایی وجود دارد که چون آفتابی درخشان میان فضای پیرامون خود ساطع است. بنایی که نه تنها ‌در ایران بی‌همتا است؛ بلکه در جهان اسلام به تنهایی جایگاه ویژه‌ای دارد. این بنای با شکوه همان مسجد جامع اصفهان است که زیباترین و عظیم‌ترین مسجد متعلق به دوران سلجوقی ایران محسوب می‌شود.

    مسجد جامع اصفهان در زمان سلطنت ملکشاه سلجوقی در سال ۴۵۵ هجری ساخته شده است. معمار این بنای بی‌نظیر، معمار محمد اصفهانی بوده است. این مسجد، با دو منار آجری بلند در دو سوی ساختمان یکی از دیدنی‌ترین مساجد تاریخی اصفهان، محسوب می شود. اگر به داخل مسجد بروید؛ معماری و تزیینات خیره‌کننده آن، توجه شما را به خود جلب خواهد کرد.  گنبد و ایوان‌های بلند، ستون‌ها، آینه کاری‌ها و کاشی‌کاری‌های زیبا بخشی از جذابیت‌های مسجد جامع هستند. مسجد جامع، یکی از یادگارهای دوران شکوهمند صفوی است؛ بنابراین بازدید از آن، سفری کوتاه به آن دوران نیز خواهد بود. این مسجد در خیابان علامه مجلسی واقع شده است و فاصله کمی تا بازارها و مراکز خرید اصفهان دارد.

    مسجد امام

    اکنون نوبت آشنایی با معجزه معماری ایرانی، یعنی مسجد امام در اصفهان است. این مسجد متعلق به دوران صفوی است و به نام‌های دیگری همچون مسجد جامع عباسی یا مسجد شاه نیز شناخته می‌شود. زیبایی معماری در این مسجد، بسیار قابل توجه است؛ به‌طوریکه می‌توان آن را نگین مساجد تاریخی اصفهان دانست. قدمت این مسجد، به قرن یازدهم باز می‌گردد. در ساخت این بنا، نهایت هنر و چیره‌دستی، خرج شده است.برای بازدید از مسجد امام به‌عنوان یکی از زیباترین مساجد تاریخی اصفهان، کافی است که به میدان نقش جهان اصفهان بروید و از گردش در این بنای تاریخی لذت ببرید. این مسجد، دارای چهار ایوان باشکوه با یک میانسرای عظیم است که با اشکال هندسی و شش‌گوشه طراحی شده است.

    در دو طرف مسجد شاه، می‌توانید دو مدرسه تاریخی ناصری و سلیمانیه را نیز مشاهده کنید. در جنوب غربی مسجد، مدرسه‌ای حیرت‌آور و اسرارآمیز وجود دارد که در آن، سنگ ساده‌ای تعبیه شده است. این سنگ، زمان ظهر حقیقی را به شما نشان داده و تغییر فصل‌ها را مشخص می‌کند. گفته می‌شود، مهندس این اثر شگفت‌انگیز، شیخ بهایی بوده است. گنبد بزرگ مسجد امام، دهانه بزرگی به قطر ۲۰ متر دارد و اگر به زیر گنبد جنوبی بروید؛ احتمالاً انعکاس صدای خود را حس خواهید کرد. یکی از جذابیت‌های مسجد امام، ارتفاع زیاد گنبد آن است که به ۵۲ متر می‌رسد. طول مناره‌های مسجد نیز تا ۴۸ متر است.

    مسجد رحیم‌خان

    مسجد رحیم خان، یکی از با شکوه‌ترین و قدیمی‌ترین مساجد تاریخی اصفهان است که الگوها و انواع مختلفی از معماری اسلامی و کاشی‌کاری‌های زیبا در آن اجرا شده است. این مسجد در سال ۱۲۱۶ میلادی (۵۹۰ هجری قمری) توسط رحیم خان، یکی از بزرگان دربار تیموری ساخته شد؛ اما قدمت بازسازی آن به دوران قاجار برمی‌گردد. مسجد رحیم خان، دارای دو صحن زیبا با ستون‌ها و الگوهای گوناگونی است که تزئینات خیره‌کننده‌ای روی آن طراحی شده است. عمده تزیینات این بنای تاریخی را کاشی‌های زیبای لعابدار و گچبری‌های هنرمندانه تشکیل می‌دهد که رنگ‌بندی بسیار زیبایی به این مسجد داده است. این مسجد، دارای یک صحن حرمی است که محل عبادت مردم است؛ همچنین دارای دو دهلیز گنبددار است که هر کدام دارای دو گنبد می‌باشند. معماری این اثر تاریخی به همراه دو مناره متقارن شکل و زیبا باعث شده است تا مسجد رحیم خان تصویر زیبایی از معماری دوران صفویه را به ما منتقل کند. این بنا در خیابان طالقانی و محله نو قرار دارد.

    مسجد مصری

    مسجد مصری اصفهان که در زمان صفویه بنا شده است، یکی از به یاد ماندنی‌ترین بناهای مذهبی و فرهنگی در این شهر محسوب می‌شود. این مسجد در سال ۱۰۶۳ هجری قمری توسط صدرالملک صفوی بنا شد به همین دلیل، به آن لقب «مصری» داده اند. معماری مسجد مصری به شیوه‌ای خاص و منحصربه‌فرد ساخته شده است. این مسجد دارای دو صحن وسیع است که در ورودی اصلی به سمت دیواره قبله قرار دارد؛ این سبک شباهت زیادی به سایر مساجد قدیمی دارد. طراحی صحن اولیه مکعبی شکل کوچک است؛ ولی صحن دوم، بزرگ‌تر و وسیع‌تر است.

    گنبد اصلی این مسجد در داخل صحن دوم قرار دارد و بسیار زیباست. سقف‌های چوبی صحن نیز منحصر به‌فرد هستند و نقوش و گچ‌بری‌های زیبایی دارند. کاشی‌کاری‌های رنگارنگ این مسجد مهم‌ترین عامل زیبایی آن را تشکیل می‌دهند. کاشی‌های لاجوردی به کار رفته در این مسجد، آن را تبدیل به یکی از زیباترین‌ها در ایران کرده‌اند. در کنار آن طراحی مدرن در ساختمان‌سازی این مسجد نیز دیده می‌شود. برای مثال فرورفتگی‌ها و برجستگی‌های کناره‌ها و گوشه‌های دیوارهای مسجد، ریتم محکم و یکنواختی به این بنا داده است. این مسحد در محله جوباره واقع شده است.

    مسجد صفا

    مسجد صفا، یکی دیگر از مساجد تاریخی اصفهان است که در محله شهشهان قرار دارد. عمر این مسجد بسیار طولانی است و به زمان قاجاریه می‌رسد. مسجد صفا، توسط سید محمد گلستانه بنا شده است. اگر وارد مسجد صفا شوید؛ در همان بدو ورود، متوجه کتیبه‌ای بزرگ به‌خط ثلث سفید برسردر ورودی خواهید شد. تمام دیوارها و گنبد مسجد، با کاشی‌کاری و نوشته‌های عربی و فارسی، تزئین شده است. این مسجد، دارای یک محراب بزرگ و الهام‌بخش است و پیشنهاد می‌کنیم در سفر به اصفهان، حتماً از این مسجد زیبا، بازدید کنید.

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید