انواع چای ایرانی؛ راهنما و بررسی جامع انواع چای ایرانی

انواع چای ایرانی؛ راهنما و بررسی جامع انواع چای ایرانی
راهنمای مطالعه

    بسیاری از افراد علاقه دارند چای ایرانی مصرف کنند؛ اما  با چای ایرانی که با نام چای لاهیجان هم معر

    بسیاری از افراد علاقه دارند چای ایرانی مصرف کنند؛ اما  با چای ایرانی که با نام چای لاهیجان هم معروف است، آشنا نیستند و معیار های تشخیص چای ایرانی با کیفیت را نمی‌دانند. این موضوع باعث می شود با خرید چای نامناسب، تصور نادرستی مثل چای ایرانی با کیفیت نیست و بهتره چای خارجی مصرف کنیم شکل بگیرد. افراد زیادی با چشیدن طعم و عطر چای ایرانی در مهمانی یا در سفر به شمال کشور عاشق طعم و عطر این چای می‌شوند. اگر شما هم یک بار طعم و عطر عالی چای ایرانی را چشیده‌اید و به دنبال انتخاب بهترین چای ایرانی هستید. در این متن با انواع چای ایرانی، خصوصیات ظاهری و طعمی این چای ها آشنا می شوید؛ همچنین بهترین چای ایرانی را به شما معرفی می کنیم.

    ۵ معیار مهم برای تشخیص بهترین چای ایرانی

    انواع چای ایرانی در بازار وجود دارد، که دارای کیفیت مناسب برای مصرف هستن. همه ی چای های با کیفیت در این ۵ معیار مشترک هستند. زمانی که قصد خرید چای دارید، فارق از نام و نوع چای باید به این معیار ها توجه کنید. اگر چای مورد نظر این معیار ها را نداشته باشد، کیفیت مناسبی ندارد.

    1. درجه بندی برگ چای: چای هایی که از برگ های بالایی و جوان بوته تهیه می شوند، بهترین کیفیت را دارند. به این چای ها درجه ۱ (از نظر کیفیت) می گویند.
    2. فصل برداشت چای یا چین چای: چای در ۳ فصل برداشت می شود. بهترین و با کیفیت ترین چای در فصل بهار بدست می آید.
    3. طعم چای: چای ایرانی با کیفیت طعم تلخ ندارد یا تلخی بسیار کم و ملایمی دارد. طعم این چای باید گس باشد و گسی در انواع مختلف درجه ۱ کم و زیاد می شود، اما همه ی چای های خوب طعم گس میدهند. بنابراین اگر چای ایرانی تلخی زیادی داشته باشد و طعم گس نداشته باشد، جز بهترین چای های ایرانی نیست و کیفیت مناسبی ندارد.
    4. رنگ چای: رنگ چای باید شفاف باشد و کدر بودن رنگ چای یعنی چای حاوی خاک یا رنگ غیر طبیعی است. کدر بودن رنگ نشانه بی کیفیت بودن چای است. (باید دقت کنید کدر بودن به دلیل املاح آب نباشد)
    5. عطر چای: چای باید عطر ملایم و دلپذیری داشته باشد. چای باکیفیت نباید عطر بسیار تند که نشانه وجود اسانس است را بدهد و یا بدون عطر باشد، به صورتی که انگار آب جوش در لیوان ریخته اید. اگر چای عطر نداشته باشد، نشانه تهیه شدن از برگ های بی کیفیت و زمخت پایینی بوته است؛ همچنین اگر مدت زمان طولانی مثلا 1 سال از تولید چای بگذرد عطر چای از بین میرود.
    6. بهترین چای ایرانی کدام است؟

      همان طور که در بالا گفتیم بهترین چای ایرانی باید در فصل بهار چیده شده باشد، از برگ های درجه ۱ تهیه شده باشد، عطر خوب، طعم گس و رنگ مناسبی داشته باشد. با این تعاریف انواع مختلفی از چای با نام های چای زرین ساچمه، چای سرگل، چای دستی (سنتی)، چای ممتاز، چای قلم سوزنی و چای کارگاهی در طیف بهترین چای ها قرار می گیرند. اگر با دیدن این اسامی گیج شدید نگران نباشید. در بین همه ی چای ها چای سرگل به دلیل داشتن عطر عالی، طعم گس ملایم و به طور خلاصه داشتن طیف وسیعی از عطر و طعم های دلپذیر می تواند به عنوان بهترین چای ایرانی انتخاب شود. چای زرین ساچمه ای با داشتن طعم قوی و گیرا، همچنین عطر خوب می تواند، در کنار سرگل بهترین چای ایرانی باشد. اگر برای اولین بار قصد مصرف چای ایرانی را دارید، بهتر است چای سرگل را به عنوان بهترین چای ایرانی بپذیرید؛ چون مجموعه ای از طعم خوب، عطر خوب و رنگ مناسب است. بعد از مصرف و آشنایی با ویژگی های چای ایرانی می توانید انواع دیگر چای باکیفیت را با هم مقایسه کنید و انتخاب متناسب تری با توجه به سلیقه شخصی خودتان داشته باشید.

      انواع چای ایرانی

      چای زرین ساچمه‌ای

      این چای از غنچه بوته چای یعنی جوان ترین برگ تهیه شده. به همین دلیل طعم بسیار قوی دارد و طعم گس چای ساچمه ای از همه ی چای های ایرانی بیشتر است. عطر بسیار خوبی دارد و به دلیل ریز بودن برگ به زمان کمتری برای دم کشیدن احتیاج دارد. این چای حدود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه زمان برای دم کشیدن نیاز دارد. شکل ظاهری این چای شبیه به برگ های پیچیده شده به دور خود با حالت دایره ای یا به عبارتی به شکل حلزونی است.

      چای سرگل

      این چای از ۲ برگ و ۱ غنچه بالایی بوته تهیه شده. لطافت برگ ها باعث شده وقتی برگ مالش داده می شود حالت پیچ خوردگی به خود بگیرند. به همین دلیل ظاهر چای سرگل از برگ های ریز و پیچ خورده تشکیل شده. این چای عطر بسیار خوبی دارد، به طور خلاصه طیف وسیعی از عطر های انواع چای در چای سرگل وجود دارد و شدت عطر هم به نسبت بقیه چای ها زیاد است. طعم گس ملایم و دلپذیری دارد و تلخی در طعم این چای حس نمی شود. زمان دم کشیدن این چای ۲۰ تا ۳۰ دقیقه است.

      چای ممتاز

      چای ممتاز از مخلوط برگ های بالایی و پایینی بوته چای که در فصل بهار چیده شده باشند بدست می آید. برگ های این چای کمی نسبت به چای سرگل درشت تر هستند و مقداری برگ صاف و شکسته هم داخل این چای دیده می شود، که در چای سرگل نیست. چای ممتاز از نظر عطر ملایم است و از چای زرین و چای سرگل عطر کمتری دارد. طعم گس در این چای ملایم و کم است همچنین مقدار کمی تلخی در طعم این چای حس می شود. زمان دم کشیدن این چای 20 تا 30 دقیقه است.

      چای دستی (سنتی)

      در ایام قدیم همه مراحل تهیه چای مثل چیدن، مالش دادن و خشک کردن به صورت دستی و بدون دخالت دستگاه انجام می شد. چای دستی اگر از 3 برگ بالایی جوان بوته تشکیل شده باشد و مراحل تهیه آن به درستی انجام شود، یکی از خوش عطر ترین و خوش طعم ترین چای های ایرانی است. عطر بسیار زیاد و تندی دارد، عطر این چای شبیه به چای سرگل است؛ منتهی کمی عطر مرکبات از این چای حس می شود، که در سرگل نیست. طعم کاراملی و کمی خاکی دارد، که با انواع دیگر چای متفاوت است. ظاهر چای دستی از برگ های درشت به همراه ساقه های بلند، برگ های ریز و کمی برگ شکسته تشکیل شده است. این چای دیر دم است و به ۳۰ الی ۴۵ دقیقه زمان برای دم کشیدن احتیاج دارد.

      چای کارگاهی

      این نوع چای در کارگاه حجم کمتری از برگ با فشار کمتری مالش داده می شود. اگر از برگ های جوان بوته تهیه شود، می تواند از چای کارخانه ای کیفیت بهتری داشته باشد. خصوصیات ظاهری، عطری و طعمی این چای بسیار شبیه چای دستی است. (به شرطی که از برگ های با کیفیت تهیه شده باشد)

      چای قلم

      چای قلم از برگ های کامل و ساقه چای تشکیل شده. انواع چای قلم با نام های قلم سوزنی درجه 1، قلم ریز، قلم درشت و قلم لیزر وجود دارند. در بین تمام این چای های قلم فقط چای قلم سوزنی از برگ های بالایی و جوان بوته تهیه شده است و کیفیت این چای به پای چای سرگل و ساچمه ای میرسد. باقی چای های قلم از برگ های پایینی بوته تهیه می شوند و از نظر کیفیت ۱ درجه پایین تر از چای هایی مانند سرگل، ساچمه ای، ممتاز و دستی به حساب می آیند. چای قلم سوزنی برگ هایی با نوک تیز دارد. طعم و عطر این چای بسیار متفاوت و دلپذیر است. چای های قلم درشت، قلم ریز و قلم لیزر کمی طعم گس دارند، مقداری ملایمی تلخی از این چای ها احساس می شود. به دلیل وجود ساقه عطر متفاوت و علفی از چای قلم حس می شود. رنگ این چای روشن است و به زمان طولانی برای دم آمدن احتیاج دارد. زمان دم کشیدن ۳۰ الی ۴۵ دقیقه است.

      چای شکسته

      این چای از برگ های شکسته و صاف تشکیل شده. برگ ها پایینی بوته به دلیل زمخت بودن، زمان مالش می شکنند و خورد می شوند، از این برگ ها چای شکسته بدست می آید. این چای عطر زیادی ندارد، بسیار زود دم است و تلخی زیادی در طعم این چای حس می شود.

      خاکه چای

      خاکه چای که با نام چای باروتی هم به فروش میرسد، از برگ های بسیار ریز و پودر شده تشکیل شده. رنگ دهی بسیار سریع، تلخی زیاد، کدر بودن رنگ، طعم خاکی و نامناسب از مشخصه های خاکه چای است.

      چای چوب

      چای چوب از مقدار زیادی ساقه چای و برگ کامل تشکیل شده. رنگ کم، طعم نامناسب، بی طعم بودن و عطر کم از خصوصیات این چای است. در این متن معیار های چای با کیفیت ایرانی را معرفی کردیم. در کنار این معیار ها ۲ چای سرگل و ساچمه ای را به عنوان بهترین چای ایرانی معرفی کردیم تا شما در انتخاب بهترین چای دچار سردرگمی نباشید. همچنین انواع چای ایرانی مورد بررسی قرار گرفت تا شما با توجه به سلیقه شخصی خودتان انتخاب درستی داشته باشید. در مقاله ای دیگر با نام بهترین برند های چای ایرانی کدامند به معرفی برند های خوب چای ایرانی پرداخته شده که خواند آن مقاله به انتخاب بهتر شما کمک خواهد کرد.

      تهیه شده در: درجه
      {{totalCount}} دیدگاه‌
      {{name.error}}
      {{email.error}}
      {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
      {{commentMessage.error}}

      ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید