آیا ژلاتین موجود در پاستیل دلیلی برای سالم بودن این خوراکی است؟

آیا ژلاتین موجود در پاستیل دلیلی برای سالم بودن این خوراکی است؟
راهنمای مطالعه

    امروز در «درجه» می‌خواهیم ببینیم که خرید پاستیل از لحاظ ارزش تغذیه‌ای چقدر قابل‌توجیه است. با ما همراه باشید.

    پاستیل جزو تنقلات محبوب مخصوصا بچه‌هاست. اتفاقا پدرومادرها هم برای خریدن آن مقاومت کمتری نشان می‌دهند، چون فکر می‌کنند خوراکی مفیدی است. نکته دیگر اینکه پاستیل با آن همه تنوع شکل و رنگ سن‌وسال نمی‌شناسد و خیلی از ما بزرگ‌ترها در پاستیل‌خوری دست‌کمی از بچه‌ها نداریم! به همین دلیل صحبت درباره سلامت این خوراکی موضوع مهمی است.

    اگر گه‌گاه یکی دو عدد پاستیل به دهان بیندازیم، به‌نظر نمی‌رسد خطری متوجه سلامتی‌مان باشد. اما اگر این خوراکی به جزء ثابت سبد غذایی‌تان تبدیل شده است باید حقایقی را برایتان روشن کنیم.

    از ترکیبات سازنده پاستیل چه می‌دانید؟

    از ترکیبات سازنده پاستیل

    احتمالا اولین چیزی که به ذهن‌تان می‌رسد ژلاتین است. از ترکیبات سازنده پاستیل تقریبا همه فقط ژلاتینش را می‌شناسیم! ژلاتین پروتئینی است که از جوشاندن استخوان، غضروف و پوست حیواناتی نظیر گاو به‌دست می‌آید. به همین دلیل گیاه‌خواران ناچارند پاستیلی بخرند که درعوض با ترکیبات جایگزین ژلاتین نظیر پِکتین درست شده باشد.

    به‌غیراز ژلاتین سایر ترکیبات مشترک در عموم پاستیل‌ها عبارت‌اند از گلوکز، اسید سیتریک و رنگ‌ها و اسانس‌های خوراکی.

    شاید شما هم از اطرافیان‌تان شنیده باشید که پاستیل به‌خاطر وجود ژلاتین برای استخوان‌ها و عضلات‌مان خوراکی مفیدی است. اما بیایید ارزش تغذیه‌ای یک نمونه پاستیل را در ادامه با هم بررسی کنیم تا ببینیم که با خرید آن کفه پروتئینی سبد غذایی‌‌مان چقدر غنی می‌شود.

    بررسی یک نمونه برچسب غذایی پاستیل

    برای مثال پاستیل نوشابه‌ای شیبا را انتخاب کردیم. نشانگر و جدول ارزش تغذیه‌ای این فرآورده را در تصویر زیر می‌بینید:

    برچسب غذایی پاستیل

    • شاخص قند در این فرآورده با نشانگر قرمز مشخص شده است. یعنی به‌صراحت نشان می‌دهد که پرقند است. اگر فرآورده‌های قندی دیگری را هم که در طول روز مصرف می‌کنیم درنظر بگیریم، با خوردن این پاستیل‌ها ممکن است از مقدار مجاز مصرف قند و شکر در روز تجاوز کنیم و درنتیجه در معرض ابتلا به چاقی و بیماری‌های قلبی قرار بگیریم.
    • هر ۱۰۰ گرم از این فرآورده حاوی ۶ تا ۷ گرم پروتئین است. حتما می‌دانید که پروتئین از مواد مغذی ضروری برای بدن به‌شمار می‌رود. اما سایر منابع پروتئینی از ارزش تغذیه‌ای بالاتری برخوردارند. درعوض برای دریافت پروتئین روی منابع غذایی باارزش‌تری از قبیل گوشت‌ و تخم‌مرغ بیشتر حساب کنید.
    • پاستیل از لحاظ ویتامین‌ها و مواد معدنی هم خوراکی باارزشی نیست. مثلا با مصرف هر سهم ۲۰ گرمی از این پاستیل‌های نوشابه‌ای حدود ۶۰ کیلوکالری انرژی دریافت می‌کنید و درصورت مصرف چند سهم آن‌وقت در رژیم غذایی‌تان جای کمتری برای خوراکی‌های مغذی‌تر ازجمله میوه و سبزیجات خواهید داشت. این درحالی است که اگر به‌جای یک مشت از پاستیل‌های خوشمزه، برفرض یک عدد سیب بخورید، از بابت ویتامین‌ها و مواد معدنی فایده بیشتری به بدن‌تان می‌رسد.

    ارزش تغذیه‌ای پاستیل‌ در برندهای مختلف خیلی فرقی نمی‌کند، چراکه پاستیل‌های تنقلاتی با ترکیبات کم‌وبیش یکسانی فرمولاسیون می‌شوند. پس اگر دل به پروتئین این خوراکی وسوسه‌کننده خوش کرده‌اید، باید خدمت‌تان عرض کنیم که پروتئین این فرآورده به قند بالایی که دارد چندان نمی‌ارزد! برای دریافت پروتئین قطعا می‌توانید به منابع غذایی ارزشمندتری در رژیم غذایی‌تان متوسل شوید.

    درمورد پاستیل‌های مولتی‌ویتامین هم اگر جایی برخوردید، لازم است بدانید که قضیه‌شان فرق می‌کند. اینها مکمل ویتامین در قالب پاستیل محسوب می‌شوند و مثل سایر مکمل‌ها مصرف‌شان در هر سنی مشروط به دستور پزشک است. 

    جمع‌بندی

    حرف‌مان این نیست که کلا هیچ‌وقت پاستیل نخرید. فقط اینکه خیلی به پروتئینی‌بودنش دل خوش نکنید. اگر می‌خواهید میوه‌نخوردن کودک‌تان را با پاستیل‌های میوه‌ای جبران کنید، باز تصور غلطی است. درمورد پاستیل‌های بدون قند هم اگر دیابتی هستید، باید از پزشک معالج‌تان جویا شوید.
    خلاصه کلام اینکه این خوراکی را نمی‌توان جزو خوراکی‌های چندان باارزش حساب کرد. اگر مشت‌مشت پاستیل بخورید، بیشتر از فواید پروتئینی آن در معرض مضرات قندی این فرآورده خواهید بود. بنابراین آن را در سبد خریدتان جایگزین غذاهای اصلی نکنید. 
    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید