با دانستن این نکات، با خیال راحت مخلوط کن بخرید

با دانستن این نکات، با خیال راحت مخلوط کن بخرید
راهنمای مطالعه

    مخلوط کن یکی از لوازم پر کاربرد در آشپرخانه‌هاست که کاربردهای مختلفی مثل تهيه نوشيدنی‌ها و معجون‌های خوشمزه، خرد کرن انواع ميوه و سبزيجات و ... دارد. در این مطلب «درجه» به بررسی نکاتی می‌پردازیم که لازم است پیش از انتخاب یک مخلوط کن بدانید.

    لوازم برقی آشپزخانه این روزها دستیاران وفاداری هستند که آشپزی و تهیه نوشیدنی‌ها را سریع‌تر و راحت‌تر کرده‌اند. مخلوط کن یکی از این وسایل است که در تهیه مواد اولیه غذاها و انواع نوشیدنی‌ها کاربرد ویژه‌ای دارد. اگر از خرد کن مواد اولیه و هم زدن دل خوشی ندارید می‌توانید کار را به یک مخلوط کن بسپارید تا شما را در تهيه انواع سوپ، سس، تهیه غذای کودک و خرد کرن انواع ميوه و سبزيجات و تهیه نوشيدنی‌ها و معجون‌های خوشمزه یاری کند.

    اما مدل‌های متنوعی در بازار موجود است که ممکن است انتخاب را برای شما سخت کند. پس لازم است انواع مخلوط کن را بشناسید و با ویژگی‌های مختلف آن‌ها آشنا شوید تا بتوانید بهتر انتخاب کنید.  این مطلب هم دقیقا برای همین هدف نوشته شده است. با ما همراه باشید.

    انواع مخلوط کن کدامند؟

    انواع مخلوط کن

    چهار نوع مخلوط کن وجود دارد که هرکدام ویژگی‌ها و عملکرد مخصوص به خودشان را دارد. ممکن است مخلوط کنی بخواهید که در حد درست کردن روزانه شیرموز برای صبحانه به آن نیاز داشته باشید. یا شاید عملکردهای پیچیده‌تری مثل درست کردن کره از مغرها مثل بادام زمینی مد نظرتان باشد. پس لازم است اول با این چهار نوع و ویژگی‌هایشان آشنا شوید.

    مخلوط کن معمولی (Conventional)

    مخلوط کن معمولی

    این نوع از مخلوط‌ کن‌‌ها معمولا از نظر قیمت در حد متوسط قرار دارند و برای کارهای روزانه و معمولی مثل درست کردن شیرموز و مخلوط کردن و بعضا خرد کردن تکه‌های میوه‌ها و سبزیجات مناسب هستند. اما برای کارهای پیچیده‌تری مثل درست کردن سوپ گرم یا مخلوط کردن میوه‌ها به شکل درسته و تکه نشده نمی‌توان روی آن‌ها حساب کرد. این نوع مخلوط‌ کن‌ ها رایج‌ترین نوع موجود در بازار هستند و برای مصارف خانگی کاملا مناسبند. ضمن اینکه کاربردهای زیادی دارند قیمت معقولی هم دارند و مدل‌های با کیفیت آن‌ها کارتان را به خوبی راه می‌اندازند.

    مخلوط کن پریمیوم (Premium)

    مخلوط کن پریمیوم

    قیمت مخلوط‌ کن‌ های پریمیوم هوش از سر آدم می‌برد! بعضی از مدل های پیشرفته‌تر آن‌ها تا ۲۰ میلیون تومان هم قیمت دارند! اما کاربردهای منحصر به فردی دارند که در هیچ نوع دیگری وجود ندارد. مثلا با آن‌ها می‌توانید از مغرهایی مثل بادام، کره درست کنید. درست کردن انواع سوپ‌های گرم هم از دیگر ویژگی‌های منحصر به فرد آن‌هاست. در قسمت زیرین این مخلوط کن‌ ها یک سیستم هیتر یا گرم‌کن قرار گرفته که باعث می‌شود که قابلیت پختن موادی که مخلوط کرده را هم داشته باشند و به عنوان یک سوپ‌ساز هم عمل کنند. به این ترتیب از خرد کردن مواد اولیه تا درست کردن و گرم نگه داشتن سوپ، همه و همه با یک مخلوط‌کن پریمیوم قابل انجام است.

    مخلوط کن شخصی (Personal)

    مخلوط کن شخصی

    این نوع، دسته نسبتا جدیدی از مخلوط‌کن‌ها هستند که انتخاب خوبی برای کسانی است که دوست دارند مخلوط‌کن خود را با خود جا به جا کنند. به عنوان مثال ورزشکارانی که  در باشگاه و قبل و بعد از ورزش‌ از مخلوط مواد غذایی انرژی‌زا و یا پروتئین دار استفاده می‌کنند می‌توانند به راحتی از این مخلوط‌کن‌ها هم در خانه و هم در باشگاه استفاده کنند. این نکته را نباید فراموش کرد که این نوع مخلوط‌کن ها قدرت نسبتا پائینی دارند و برای کارهای سبک‌تر مناسبند و نباید انتظار مخلوط کردن مواد اولیه بزرگ و سفت و سخت را از آن‌ها داشت. این عملکرد محدودتر باعث شده که قیمت کمتری هم داشته باشند.

    مخلوط کن میله‌ای (Immersion)

    مخلوط کن میله‌ای

    این مخلوط‌ کن ها دارای ظرف نگه‌دارنده مواد نیستند و تیغه‌های آن‌ها در انتهای مخلوط کن تعبیه شده که می‌توان آن را به طور مستقیم درون ظرف مواد اولیه قرار داد تا با خرد کردن و هم زدن مواد اولیه، آن‌ها را با هم مخلوط کند. این مدل مخلوط کن بیشتر مکمل یک مخلوط کن رومیزی است و نمی‌توان به عنوان یک جایگزین کامل رو آن حساب کرد. از نظر قیمت هم تقریبا هم‌تراز مخلوط کن های معمولی هستند.

    [related]6796[/related]

    برای مقایسه دو مخلوط کن با هم باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

    همانطور که پیش‌تر هم گفتیم مدل‌ها و انواع مختلفی از مخلوط‌ کن ها در بازار موجود است و برای اینکه بتوانید انتخاب درستی داشته باشید، لازم است که  به خوبی با ویژگی‌ها و امکانات مختلف آن‌ها آشنا شوید. در اینجا به بررسی مهمترین ویژگی‌ها و امکانات مخلوط کن ها می‌پردازیم.

    جنس پارچ مخلوط کن

    پارچ مخلوط‌کن عمدتا از پلاستیک یا شیشه ساخته می‌شود. برخی مدل‌ها هم از پارچ استیل استفاده می‌کنند که البته تعداد این مدل‌ها زیاد نیست. پارچ‌های پلاستیکی از پارچ‌های شیشه‌ای سبک‌ترند و در مقابل شکستن هم مقاوم‌تر هستند. اما نقطه‌ ضعفشان این است که گرد و غبار و لکه‌ها را بیشتر به خود جذب می‌کنند. به همین دلیل لازم است که پس از هربار استفاده بلافاصله شسته شوند. پارچ‌های شیشه‌ای ساخت بهتر و ظاهر شیک‌تری دارند اما وقتی که پر می‌شوند سنگین می‌شوند و این موضوع باعث می‌شود که کار با آن‌ها به راحتی کار با پارچ‌های پلاستیکی نباشد.

    نکته مثبت پارچ‌های شیشه‌ای این است که برای مخلوط کردن مواد اولیه گرم و داغ گزینه سالم‌تر و مناسب‌تری هستند. اما نکته‌ای که فارغ از جنس پارچ باید به آن توجه داشته باشید دهانه پارچ است. هرچه دهانه پارچ بازتر باشد کار با آن راحت‌تر است، چرا که گذاشتن مواد اولیه در آن و همچنین تمیز کردن آن بعد از استفاده ساده‌تر می‌شود.

    [table id=113 /]

    گنجایش پارچ مخلوط کن

    یکی دیگر از مواردی که در مورد پارچ مخلوط کن باید در نظر داشته باشید گنجایش آن است. مخلوط کن‌ های شخصی که معمولا ظرفیت محدودی دارند و برای یک یا دو نفر مناسب هستند. اما گنجایش پارچ مخلوط کن‌های رایج در بازار به گونه‌ای است که معمولا برای یک خانواده چهار نفره کافی است. یک مخلوط کن با پارچ دو لیتری می‌تواند حدودا برای ۸ نفر مخلوط درست کند. اگر اهل مهمانی دادن و سرو کردن نوشیدنی برای مهمان‌های‌تان هستید به گنجایش پارچ مخلوط کن دقت کنید که مجبور نباشید برای درست کردن یک نوشیدنی چندبار آن را پر و خالی کنید.

    صفحه تنظیمات مخلوط کن

    نمی‌توان دقیقا گفت کدام نوع از صفحه تنظیمات بهتر از بقیه است. این موضوع تا حد زیادی به ترجیحات شخصی هر فرد بستگی دارد. تمیز کردن صفحه تنظیمات دیجیتال با دکمه‌های لمسی ساده‌تر است اما شاید کار کردن با آن‌ها برای بعضی از افراد پیچیده به نظر برسد. درست است که تمیز کردن این مدل‌ها به دلیل برجسته نبودن دکمه‌ها ساده‌‌تر است اما ممکن است از شکاف کنار دکمه‌های لمسی گرد و خاک وارد دستگاه شود.

    در مدل‌هایی که در آن‌ها از تنظیمات آنالوگ استفاده شده برای تغییر از یک سرعت به سرعت دیگر باید دکمه دستگاه را از سرعت‌های مختلف بگذرانید تا به سرعت موردنظرتان برسد. به همین دلیل سرعت عمل در تتظیم کردن آن‌ها کمتر است و کمی نیروی فیزیکی هم از شما طلب می‌کند. اما از نظر هزینه نسبت به مدل‌های دیجیتال هم رده معمولا قیمت کمتری دارند. دیگر انتخاب با شماست!

    تنظیمات سرعت

    هرچه تعداد تنظیمات سرعت بیشتر باشد به شما انتخاب بیشتری برای میزان مخلوط کردن مواد می‌دهد. اکثر مخلوط‌کن‌ها حداقل ۲ مرحله تنظیمات سرعت دارند و در برخی مدل‌ها تنوع انتخاب به ۱۷ سرعت مختلف هم می‌رسد. برخی مدل‌های پیشرفته هم تنظیمات سرعت پیچیده‌تری برای کاربردهای مختلف دارند. به عنوان مثال برای درست کردن شیک، اسموتی و  یا خرد کن یخ دکمه‌های مجزایی دارند که به طور خودکار سرعت مخلوط‌کن را روی بهترین حالت برای آن عملکرد تنظیم می‌کند.

    عملکرد پالس (Pulse)

    عملکرد پالس یا همان عملکرد لحظه‌ای، یکی از قابلیت‌های کاربردی مخلوط کن هاست؛ این امکان را فراهم می‌کند که درصورت نیاز برای مدت کوتاهی به صورت ضربه‌ای از حداکثر توان دستگاه استفاده کنید. این قابلیت باعث می‌شود به مواد در حال مخلوط شدن ضربه وارد شود. به همین دلیل این قابلیت برای مخلوط کردن مواد سفت و تکه‌های نسبتا بزرگ می‌توانند کاملا کمک کننده باشد و عملکرد دستگاه را بهبود ببخشد. پس اگر این موضوع برای‌تان مهم است دقت کنید که مدل موردنظرتان به این قابلیت مجهز هست یا خیر.

    توان

    بازه متنوعی از توان برای مخلوط‌کن‌ها وجود دارد و از توان ۳۰۰ وات تا ۱۰۰۰ وات و حتی بیشتر هم در بازار پیدا می‌شود. البته در مورد مخلوط‌کن‌ها توان بیشتر لزوما به معنی عملکرد بهتر نیست چرا که عوامل دیگری نظیر طراحی تیغه‌ها و پارچ مخلوط کن هم بر عملکرد آن تاثیر می‌گذراند. در این مورد می‌توانید از بررسی نظرات خریداران قبلی استفاده کنید تا ببینید که نسبت عملکرد به توان مدل موردنظرتان رضایت‌بخش بوده یا خیر. البته مخلوط کن های میله‌ای در این مورد استثنا هستند و هرچه توان بیشتری داشته باشند لزوما به این معنی است که قدرت بیشتر و عملکرد بهتری خواهند داشت.

    کلام آخر

    اگر اهل درست کردن نوشیدنی هستید و یا به دستیاری نیاز دارید که ضمن درست کردن انواع نوشیدنی‌های دلچسب در تهیه مواد اولیه غذاها هم به شما کمک کند، مخلوط کن می‌تواند دستیار وفاداری برای شما باشد. اما با توجه به نکات موجود در این مطلب دقت داشته باشید که اولا نوع مخلوط‌کنی که انتخاب می‌کنید متناسب با نیاز شما باشد، دوما پیش از خرید ویژگی‌های کلیدی مثل جنس و گنجایش پارچ، تنظیمات، سرعت و توان را در مدل‌های مختلف با هم مقایسه کنید. امیدواریم این مطلب کمک کند بهترین انتخاب را داشته باشید. [see_also]475[/see_also]

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید