خرید لپ تاپ گیمینگ و هرآنچه باید در این باره بدانید

خرید لپ تاپ گیمینگ و هرآنچه باید در این باره بدانید
راهنمای مطالعه

    قصد خرید لپ تاپ گیمینگ دارید؛ اما نمی‌دانید چه مواردی را باید در نظر بگیرید؟ در ادامه با درجه همراه باشید تا هرآنچه که در این باره باید بدانید با شما در میان بگذاریم.

    درحالی که هنوز خرید کامپیوتر دسکتاپ برای مصارف حرفه‌ای گیمینگ گزینه‌ای رایج است؛ اما بسیاری از افراد همواره به‌دنبال راه‌‌هایی هستند تا تجربه‌ گیمینگ‌شان را با‌خود حمل کنند. ایده ساخت لپ تاپ گیمینگ نیز درست از همین نیاز شکل گرفته است.

    با‌این‌حال، وقتی به‌سراغ خرید لپ تاپ گیمینگ می‌روید، به‌غیر از مشخصات سخت‌افزاری باید شاخصه‌های دیگری را نیز در نظر بگیرید؛ زیرا درحال خرید یک کامپیوتر کامل هستید که کیبورد و مانیتور را نیز با خود ارائه می‌کند.

    در ادامه با درجه همراه باشید تا موارد مهمی که هنگام خرید لپ تاپ گیمینگ باید در نظر داشته باشید، با شما به‌ اشتراک بگذاریم.

    راهنمای سریع

    • پردازنده گرافیکی خوبی انتخاب کنید: بازی‌های ویدیویی به پردازنده گرافیکی وابسته‌اند؛ متأسفانه پردازنده‌های گرافیکی لپ تاپ قابلیت ارتقا ندارند. بنابراین مدلی را انتخاب کنید که برای چندین‌ سال از پسِ اجرای بازی‌های جدید و سنگین برآید.
    • قابلیت ارتقاء‌پذیری را مدنظر داشته باشید: برخی از انواع لپ تاپ گیمینگ به کاربران اجازه می‌دهند تا بخش‌های خاصی نظیر حافظه‌ ذخیره‌سازی و رم را درصورت نیاز ارتقاء دهند.
    • بین رزولوشن و سرعت بالاتر یکی را انتخاب کنید: سریع‌ترین نمایشگر که ۱۴۴ هرتزی است، هم‌اکنون از رزولوشن فول‌ اچ‌دی پشتیبانی می‌کند. بنابراین اگر به‌دنبال صفحه‌نمایش 4K‌ هستید باید قید نمایش سریع‌تر تصاویر در بازی‌ها را بزنید.
    • به کیبورد توجه کنید: دستگاهی را انتخاب کنید که کیبوردی مناسب برای انجام بازی‌ها داشته باشد؛ ترجیحا از کیبورد‌های تخت فاصله بگیرید.
    • از باتری انتظار زیادی نداشته باشید: از آنجایی که قطعات قدرتمند لپ تاپ گیمینگ مصرف برق بالایی دارند، زیاد از باتری انتظار شارژدهی بالایی نداشته باشید؛ پیشنهاد می‌کنیم همیشه کابل شارژر همراه‌تان باشد.

    چه گرافیکی نیاز دارید؟

    گرافیک لپ تاپ گیمینگ

    در‌حال‌حاضر اکثر لپ‌تاپ‌های گیمینگ از کارت‌های گرافیکی سری GTX یا RTX انویدیا استفاده می‌کنند.

    • گیمینگ ابتدایی: اگر انجام بازی‌ها با بالاترین تنظیمات گرافیکی برای‌تان اولویت نیست، می‌توانید به‌دنبال دستگاه‌هایی با کارت گرافیک GTX 1050 باشید که به شما اجازه اجرای اکثر بازی‌های روز را با کیفیت متوسط می‌دهد. لپ‌تاپی با این کارت گرافیک معمولاً قیمتی بین ۸۰۰ تا ۱۱۰۰ دلار دارد.
    • گیمینگ متوسط: کارت گرافیک GTX 1060 به شما اجازه می‌دهد تا بازی‌ها را با کیفیت بالا (High) اجرا کنید؛ همچنین می‌توانید از این مدل برای تماشای محتوا واقعیت‌مجازی در پایین‌ترین کیفیت بهره ببرید. لپ‌تاپ‌های اینچنینی قیمتی بین ۱۱۰۰ تا ۱۵۰۰ دلار دارند.
    • واقعیت افزوده و گیمینگ حرفه‌ای: دستگاهایی با کارت‌های گرافیک GTX 1070 یا GTX 1080 قادر به اجرای هرگونه بازی‌ در بهترین کیفیت ممکن هستند؛ این در حالی است که GTX 1080 امکان تماشا محتوای واقعیت مجازی را با کیفیت خوب فراهم می‌کند. اگر لپ تاپ مدنظرتان از کارت گرافیک RTX 2070 یا RTX 2080 بهره می‌برد، می‌توانید بازی‌ها را با کیفیت 4K با بهره‌گیری از فناوری Ray Tracing (یک روش نوین و بسیار پیشرفته برای رندر کردن سایه‌ها، نورپردازی‌ و بازتاب‌ها درون یک صحنه است) اجرا کنید. لپ‌تاپ‌های گیمینگ حرفه‌ای قیمت‌شان از ۳۰۰۰ دلار شروع می‌شود.

    چه مشخصات دیگری را باید در نظر بگیریم؟

    درحالی که کارت گرافیک مهم‌ترین بخش برای اجرای بازی‌هاست؛ اما قطعات دیگری مانند پردازنده اصلی، میزان رم و حافظه‌ذخیره‌سازی نیز باید در نظر گرفته شوند.

    • پردازنده اصلی (CPU): بسته به بودجه‌ و نیاز گیمینگ‌تان، می‌توانید بین پردازنده‌های قدرتمندی چون Core i9، Core i7، Core i5، یکی را انتخاب کنید. با‌این‌وجود، درنظر داشته باشید که اکثر بازی‌ها بیش‌از اینکه از پردازنده اصلی برای اجرای بازی‌ها بهره‌مند شوند، به پردازنده گرافیکی وابسته هستند؛ از‌این‌رو می‌توانید با یک پردازنده Core i5 نیز بازی‌ها را در کیفیت خوبی اجرا کنید. توجه داشته باشید که پردازنده اصلی قابل ارتقاء نیست بنابراین آینده را هم در نظر داشته بگیرید.
    • رم (Ram): اجرای روان بازی‌ها ارتباط بسیاری به مقدار رم دارد. پیشنهاد می‌کنیم که به‌دنبال دستگاهی باشید که حداقل دارای ۱۲ گیگابایت حافظه رم باشد. گزینه‌های ۱۶ و ۳۲ گیگابایتی بهترین عملکرد را در بازی‌ها دارند. البته در آینده می‌توانید میزان رم را ارتقاء بدهید.
    • حافظه‌ ذخیره‌سازی (هارد): دیسک سخت یا SSD؟ چرا هر دو نه؟ برخی از لپ‌تاپ‌های گیمینگ مقرون‌به‌صرفه تنها با حافظه دیسک سخت یک ترابایتی عرضه می‌شوند؛ اما در مدل‌های گران‌قیمت، اغلب شاهد استفاده از دو حافظه در کنار هم هستیم. به‌عنوان نمونه یکی SSD با ظرفیت ۱۲۸ گیگابایت و دیگری دیسک سخت با ظرفیت یک ترابایتی. اگر مقدار حافظه SSD بیشتری بگیرید، احتمالاً زمان لودینگ در بازی‌ها کاهش پیدا کند؛ اما بالطبع هزینه بیشتری باید بپردازید. در رابطه با دیسک سخت اطمینان حاصل کنید که هاردتان دارای سرعت 7200 rpm باشد. حافظه در لپ‌تاپ‌ها قابل ارتقا است.

    [related]6499[/related].

    برای نمایشگر به چه چیزهایی توجه کنیم؟

    نمایشگر لپ تاپ گیمینگ

    • اندازه: در اغلب لپ‌تاپ‌های گیمینگ ار نمایشگری با اندازه‌ای بین ۱۵ تا ۱۷ اینچ استفاده می‌شود. البته اندازه‌هایی به‌غیر از مورد بالا نیز وجود دارد؛ اما درنظر داشته باشید که هرچه اندازه نمایشگر بزرگ‌تر باشد، حمل آن نیز سخت‌تر است.
    • رزولوشن: هرگز به سراغ رزولوشن کمتر از فول اچ‌دی (۱۰۸۰ × ۱۹۲۰ پیکسل) نروید. رزولوشن 4K‌ نیز یکی از گزینه‌ها است؛ اما توجه داشته باشید که این نمایشگر‌ها علاوه‌بر نیاز به کارت گرافیک قدرتمندتر، نرخ پاسخ‌گویی کمتری دارند و بازی‌ها نیز در این کیفیت با فریم پایین‌تری اجرا می‌شود.
    • نرخ تازه‌سازی تصویر (Refresh rate): هرچه نرخ‌ تازه‌سازی تصویر بیشتر باشد، تصاویر نرم‌تر نمایش داده می‌شوند. هم‌اکنون نمایشگر‌های فول اچ‌دی بالاترین نرخ‌ تازه‌سازی تصویر را دارند؛ ۱۴۴ هرتز!
    • G-Sync و FreeSync: این دو فناوری که به‌ترتیب برای انویدیا و AMD‌ هستند، با همگام‌سازی کارت گرافیک و صفحه‌نمایش، از گسستگی تصویر جلوگیری می‌کنند.
    • دنبال نمایشگر لمسی نروید: نمایشگر لمسی برای لپ‌تاپ‌های گیمینگ یک ویژگی بی‌مورد است؛ خالی‌شدن سریع‌تر باتری و برجای‌ماندن لک انگشتان روی صفحه از نک.ات منفی این نمایشگرها محسوب می‌شود.
    • نوع پنل: در نمایشگرهای لپ‌ تاپ دو انتخاب بیشتر وجود ندارد؛ TFT و IPS. پنل‌های TFT به‌دلیل زاویه دید محدودشان اصلا برای بازی‌کردن مناسب نیستند؛ بنابراین پیشنهاد می‌کنیم که اصلاً به‌سراغ لپ‌تاپ‌های اینچنینی نروید. در آن‌سو IPS قرار دارد که زاویه دید وسیعی را در اختیارتان قرار می‌دهد و نه‌تنها اجرای بازی‌ها را لذت‌بخش می‌کند؛ بلکه انجام کارهای عادی نظیر وب‌گردی را نیز به امری دلپذیر تبدیل می‌کند.

    برای کیبورد به چیزهایی توجه کنم؟

    کیبورد لپ تاپ گیمینگ

    • عمق کلید: عمق کلیدها در لذت‌بردن از کار با کیبورد تاثیر مستقیمی دارد. معمولاً این میزان ۱.۵ میلی‌متر است؛ اما در کیبوردهای مکانیکی میزان یادشده تا ۲ میلی‌متر و حتی بیشتری نیز می‌رسد. عمق بیشتر باعث می‌شود تا از گیرکردن کلیدها جلوگیری شود. امروزه برخی لپ‌تاپ‌های گیمینگ با کیبورد مکانیکی نیز عرضه می‌شوند.
    • نور پس‌زمینه: نور پس‌زمینه کیبورد افزون‌بر‌اینکه زیبایی دلچسبی به لپ‌تاپ‌تان می‌بخشد، به شما اجازه می‌دهد تا حتی در محیط‌های تاریک نیز به راحتی کلید‌های کیبورد را مشاهده کنید. در لپ‌تاپ‌های گیمینگ بالارده کاربران می‌توانند رنگ دلخواهشان را برای نور پس‌زمینه کیبورد انتخاب کنند.

    شارژدهی باتری لپ تاپ گیمینگ چطور است؟

    کوتاه بگوییم، روی باتری لپ‌تاپ‌های گیمینگ حساب چندانی نکنید.

    در زمان اجرای بازی‌ها سعی کنید همیشه لپ‌تاپ‌تان به منبع برق به‌صورت مستقیم وصل باشد تا از نهایت کارایی قطعات سخت‌افزاری دستگاه بهره ببرید.

    باتوجه به ماهیت سنگین پردازش‌های گرافیکی، باتری در هنگام اجرای بازی‌ها به‌سرعت خالی می‌شود. تولیدکنندگان نیز نتوانسته تغییری در این روند ایجاد کنند؛ از‌‌این‌رو، برای انجام کارهای عادی نیز در بهترین حالت نمی‌توانید انتظاری بیش‌از ۵ ساعت شارژدهی داشته باشید.

    سخن پایانی

    وقتی به سراغ خرید لپ تاپ گیمینگ رفته‌اید، دستگاهی را انتخاب کنید که حداقل چندین سال شما را یاری کند. پیشنهاد می‌کنیم حداقل GeForce GTX 1060 را به‌عنوان کارت گرافیک انتخاب کنید. اگرچه کارت گرافیک مهم‌ترین بخش یک کامپیوتر در اجرای بازی‌های ویدیویی است؛ اما این باعث نمی‌شود که از دقت به دیگر اجزای سخت‌افزاری غافل شد. باتوجه به حجم بالای بازی‌های کنونی و احتمالاً افزایش هرچه بیشترِ آن در آینده، توصیه می‌کنیم به حافظه‌ ذخیره‌سازی نیز دقت داشته باشید و به‌سراغ ظرفیت‌های بالا بروید. هرچند می‌توان در آینده این بخش را جایگزین کرد؛ اما اگر در ابتدا همه‌چیز به‌درستی انتخاب شود، نیازی به انجام هزینه‌ای اضافی در آینده نخواهد بود. [see_also]5042[/see_also]

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید