آیا خریدن ژل بهداشتی بانوان کار درستی است؟

آیا خریدن ژل بهداشتی بانوان کار درستی است؟
راهنمای مطالعه

    ژل بهداشتی بانوان یکی از محصولات بهداشتی پرطرفدار است، اما به نظرتان برای رسیدگی و رعایت بیشتر بهداشت ناحیه تناسلی، نیازی به استفاده از محصولات مذکور وجود دارد؟ 

    استفاده از ژل بهداشتی بانوان؛ خوب یا بد؟

    محصولات بهداشتی بانوان

    رسیدگی به ناحیه تناسلی و نکات بهداشتی درباره آن از مهم‌ترین اقداماتی است که زنان باید در نظر داشته باشند. هر گونه تغییر وضعیت در این ناحیه از بدن می‌تواند ناراحتی‌ها و مشکلات مختلفی را به وجود بیاورد. نظافت و رفع بوی بد واژن هم برای اغلب خانم‌ها مهم است.

    رعایت نظافت و رسیدگی به واژن و ناحیه تناسلی در فصل‌های گرم که تعریق بیشتر است، اهمیت دوچندانی پیدا می‌کند. اما برای نظافت و رسیدگی باید چه اقداماتی انجام شود؟ استفاده از لوازم بهداشتی مانند ژِل‌ها مفید است؟ ژل بهداشتی بانوان به مجموعه‌ای از شوینده‌ها گفته می‌شود که ترشحات و آلودگی‌های ناحیه تناسلی را پاک می‌کند. به موارد زیر درباره ژل بهداشتی دقت کنید:

    ژل بهداشتی و عفونت‌ها

    باید بدانید که واژن، عضوی از بدن بانوان است که به طور طبیعی خود را پاکسازی می‌کند. بنابراین، تمام ترشحاتی که از این ناحیه بیرون می‌آیند، لزوما کثیف و غیربهداشتی نیستند. اما در این میان با برندها و محصولات بهداشتی متنوعی رو به رو هستیم که مدام تولیدات خود را به عنوان ناجی زنان و ابزاری درجه یک برای پاکی، تمیزی و خوش‌بو شدن معرفی می‌کنند.

    آیا می‌توان نام این تلاش‌ها را چیزی جز تبلیغات گذاشت؟ واقعیت این است که استفاده از بسیاری از محصولات بهداشتی بانوان از جمله ژل بهداشتی بانوان  اصلا ایده خوبی نیست. اما چرا؟ در ادامه به دلایلی اشاره می‌شود که نشان می‌دهند، استفاده از ژل بهداشتی بانوان  مزایای زیادی به همراه ندارد و حتی امکان بروز مشکلات و بیماری‌هایی را  به وجود می‌آورد.

    تعادل PH در واژن

    PH این قسمت از بدن زنان باید در طیف مشخصی قرار بگیرد. شاید بپرسید که PH دقیقا چیست؟ PH نشان‌گر میزان اسیدی یا قلیایی بودن محیط واژن است. طیف PH از عدد یک تا ۱۴ مشخص می‌شود. تقسیم‌بندی اسیدی یا قلیایی بودن هم براساس توضیح زیر است:

    • کمتر از هفت، اسیدی؛
    • مساوی با هفت، خنثی؛
    • بیشتر از هفت، قلیایی.

    هر ناحیه از بدن در طیف خاصی از تقسیم‌بندی PH قرار می‌گیرد. یعنی نمی‌توان برای تمام نقاط آن یک عدد مشخص در نظر گرفت. به این مقدار مشخص برای هر بخش از بدن، PH فیزیولوژیک گفته می‌شود. تعادل PH برای هر عضو از بدن از جمله ناحیه تناسلی و واژن لازم است. هر چیزی که این تعادل را بر هم بزند، نامطلوب شناخته می‌شود. در واقع، اگر تعادل PH در واژن از بین برود، امکان بروز عفونت افزایش می‌یابد.

    برای حفظ این تعادل، استفاده از صابون‌هایی با PH مناسب کفایت می‌کند. در به کارگیری صابون‌هایی ملایم، بدون عطر و غلظت هم باید دقت کنید. یعنی لازم نیست مانند نقاط دیگر بدن با لیف و... اقدام به شست‌وشوی شدید ناحیه تناسلی کنید.

    محبوب‌ترین صابون‌های بازار را ببینید

    واژن، اکوسیستم ظریف و حساسی است. برهم خوردن تعادل آن می‌تواند موجب مشکلات بسیاری شود. ارگانیسم‌ها یا موجودات ریز و زنده متعددی در این اکوسیستم در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند و این همزیستی کاملا متعادل و مسالمت‌آمیز است. نباید ژل بهداشتی بانوان، این تعادل و اکوسیستم را مخدوش کنند.

    PH مناسب برای محصولات بهداشتی بانوان

    محصولات بهداشتی بانوان

    ناحیه تناسلی زن‌ها از دو بخش داخلی و خارجی تشکیل شده است. داخل آن و ناحیه واژن کمی اسیدی است و ناحیه خارجی اسیدی-قلیایی محسوب می‌شود. در واقع، میزان PH این بخش در نوسان است.

    ناحیه واژن:

    PH ژل بهداشتی مربوط به واژن و داخل آن اثری بر PH این بخش از بدن زنان ندارد. زیرا:

    • واژن به خودی‌خود می‌تواند سطح اسیدی بودن را تنظیم و کنترل کند.
    • محصولاتی که برای بهداشت این بخش استفاده می‌شوند معمولا در تماس با سطح بیرونی آن هستند و در نتیجه نمی‌توانند اثرگذاری مستقیم روی PH آن داشته باشند.

    ناحیه خارجی تناسلی:

    PH این ناحیه بین ۴/۸ تا ۸ است و باید برای آن از ژل بهداشتی با PH در حدود ۴,۵ تا ۸ استفاده شود.

    واژینوز باکتریال

    هر چیزی که تعادل اکوسیستم واژن را از بین ببرد، آن را مستعد ابتلا به عفونت می‌کند. این عفونت نتیجه رشد میکروب‌هایی مانند کاندیدا آلبیکانس است. رشد ارگانیسم‌های نامناسب، وجود ارگانیسم‌های مطلوب را هم تحت‌الشعاع قرار خواهد داد. پژوهش‌ های بسیاری در زمینه وجود ارتباط میان مصرف محصولات بهداشتی بانوان و عفونت‌های واژنی انجام شده است.

    بنا به این پژوهش‌ها، زنانی که از محصولات بهداشتی معطر و ضدعفونی‌شده استفاده می‌کنند، بیشتر به واژینوس باکتریال دچار می‌شوند. پس نکته دیگری که در استفاده از محصولات بهداشتی بانوان باید در نظر داشت، غلظت و عطر آنهاست. محصولاتی که دارای رنگ و بویی غلیظ و شدید هستند باعث بروز ناراحتی‌هایی در ناحیه تناسلی می‌شوند.

    آیا ژل بهداشتی بانوان بخریم؟

    تمام محصولات بهداشتی بانوان مانند یکدیگر نیستند. بعضی از آنها بدون سورفکتانت‌هایی مانند آمونیوم لوریل سولفات و سدیم لورت سولفات تولید می‌شوند. هر چقدر که مواد شیمیایی موجود در ژل بهداشتی و محصولات دیگر کمتر باشد و دوز متعادل‌تری از آنها در ساخت و تولید به کار برود، امکان بروز مشکلاتی نظیر عفونت و به هم خوردن تعادل واژن هم کمتر خواهد شد. اما در هر حال، تشخیص محصولی که پا از شعارهای تبلیغاتی فراتر گذاشته باشد و واقعا برای مشتریان، محصولی مناسب تولید کرده باشد، دشوار است. صنعت مواد و محصولات بهداشتی بانوان در کشور آمریکا، صنعتی سه هزار میلیاردی است. پس هیچ عجیب نیست که با انواع و اقسام تبلیغات رنگارنگ در این زمینه رو به رو هستیم. مصرف ژل بهداشتی بانوان هم تقریبا آمار قابل‌ملاحظه‌ای دارد. به خاطر اینکه اغلب زنان دوست دارند، از بوی بد واژن خلاص شوند و با محصولات مختلف، نظافت ناحیه تناسلی را بهتر رعایت کنند. این استقبال و حجم عظیم تبلیغات و درآمدزایی بازار محصولات بهداشتی بانوان، نباید نشان‌گر تأیید شدن آن از سوی پزشکان و متخصصان باشد. در تبلیغات این محصولات با زنان شاداب و جوانی رو به رو هستیم که از مصرف این محصولات، احساس تازگی و نظافت می‌کنند. اما واقعیت این است که مضرات این محصولات بسیار بیشتر از سود احتمالی اندک آنها است. بنابراین در انتخاب ژل بهداشتی بانوان و محصولات دیگر دقت زیادی به خرج بدهید و از قبل تحقیق کنید، چون متأسفانه پزشکان و متخصصان به این محصولات اعتقاد زیادی ندارند. در تحقیقات و پژوهش‌ها هم اثرات و عواقب ژل‌های بهداشتی چندان مطلوب نبوده است. پرفروش‌ترین لوازم بهداشتی مراقبت بدن را بشناسید

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید