خرید جهیزیه ضروری آشپزخانه با ۳۰ میلیون تومان

خرید جهیزیه ضروری آشپزخانه با ۳۰ میلیون تومان
راهنمای مطالعه

    امروز در «درجه» با بحث داغ جهیزیه در خدمت‌تان هستیم. به‌نظر شما با حداقل چند میلیون تومان می‌توان پرونده لوازم ضروری آشپزخانه را بست؟

    آشپزخانه؛ پرخرج‌ترین قسمت جهیزیه

    تجهیز آشپزخانه پرخرج‌ترین قسمت خرید جهیزیه است. الکی نیست که آشپزخانه به قلب خانه شهرت دارد!

    قیمت لوازم خانگی به‌ویژه در یک سال گذشته به‌طرز سرسام‌آوری بالا رفت و همچنان هم شتاب نجومی دارد. تاحدی‌که حتی با افزایش وام ازدواج به ۳۰ میلیون تومان برای هریک از زوجین (درمجموع ۶۰ میلیون) باز خانواده عروس برای خرید جهیزیه کامل تحت فشار خواهند بود. اما اگر چشم‌وهم‌چشمی‌ها را کنار بگذاریم و جهیزیه را به وسیله‌ای برای تظاهر و خودنمایی تبدیل نکنیم، کمی از این فشار کاسته می‌شود.

    ولی به‌هرحال این کمک‌هزینه ۳۰ میلیونی را برای خرید مهم‌ترین لوازم آشپزخانه دست‌کم نگیرید. ما درجه‌ای‌ها به شما می‌گوییم که چطور با این مبلغ می‌توان آشپزخانه یک نوعروس را با لوازم ضروری تجهیز کرد.

    با ۳۰ میلیون تومان کدام لوازم جهیزیه آشپزخانه را بخریم؟

    اگر بنا باشد که با حداکثر ۳۰ میلیون تومان پرونده لوازم ضروری آشپزخانه را ببندید، می‌توانید بودجه‌بندی زیر را مدنظر قرار دهید:

    اجاق‌ گاز؛ ۳ تا ۵ میلیون تومان

    جهیزیه - اجاق‌گاز

    این روزها اغلب خانه‌های نوساز به اجاق‌ گاز روکابینتی مجهزند که اگر درمورد منزل نوعروس شما هم صدق می‌کند، پس دیگر نیازی به هزینه‌کردن برای اجاق‌گاز نیست. اما در غیر این صورت باید در فکر خرید اجاق‌گاز باشید.

    برای خرید اجاق‌ گاز دو انتخاب پیش‌رو دارید: اجاق‌گازهای روکابینتی (به اجاق‌گازهای صفحه‌ای و توکار هم معروف‌اند) و اجاق‌گازهای مبله (یا همان ایستاده). البته ما برای جهیزیه اجاق‌گازهای روکابینتی را پیشنهاد نمی‌کنیم، چون فِردار نیستند. اما اجاق‌گازهای مبله فِردارند و نیازی به هزینه‌ جداگانه برای خرید فِر نیست.

    قیمت اجاق‌گازهای مبله در برندهای ایرانی از حول‌وحوش ۳ میلیون تومان شروع می‌شود. اتفاقا تنوع برندهای اجاق‌گاز تولید داخل هم کم نیست. می‌توانید برای مظنه قیمت با برندهای نام‌آشنایی همچون اخوان، آلیش، پادیسان، سینجر و ناب‌استیل شروع کنید. 

    از شما می‌خواهیم که در انتخاب‌ اجاق‌گاز به نکات زیر هم دقت داشته باشید:

    [table id=71 /]

    یخچال‌ فریزر؛ ۵ تا ۱۰ میلیون تومان

    جهیزیه - یخچال‌فریزر

    یخچال‌ فریزر گران‌ترین وسیله در جهیزیه آشپزخانه است. با بودجه ۳۰ میلیونی برای لوازم ضروری آشپزخانه قاعدتا باید دور انتخاب‌های مجللی همچون یخچال‌ فریزر سایدبای‌ساید را خط بکشید. وگرنه همه یا بیش از نیمی از بودجه‌ای که در اختیار دارید از کف‌تان می‌رود.

    قیمت یخچال‌‌فریزرهای سایدبای‌ساید از بالای ۱۰ میلیون تومان شروع می‌شود و در مدل‌های رده‌بالای برندهایی نظیر سامسونگ و ال‌جی به ۳۰ میلیون تومان هم می‌رسد. پس برای اینکه خرید مقرون‌به‌صرفه‌تری داشته باشید، ما یخچال‌‌فریزرهای مدل بالاپایین را پیشنهاد می‌کنیم که بازه قیمتی پایین‌تری دارند. این مدل یخچال‌فریزرها دو مدل‌اند و هرکدام مزایا و معایب خوشان را دارند:

    [table id=73 /]

    ضمنا ناگفته نماند که درحال‌حاضر با بودجه حداکثر ۱۰ میلیون تومان برای خرید یخچال ناچارید از بین برندهای محدودتری انتخاب کنید. ازجمله برندهای داخلی یخچال‌فریزر که در مقایسه با رقبای خارجی قیمت مشتری‌پسندتری دارند می‌توان از امرسان، هیمالیا و اسنوا نام برد.

    ماشین لباسشویی؛ ۵ تا ۷ میلیون تومان

    جهیزیه - ماشین لباس‌شویی

    البته که ماشین لباسشویی هیچ کاربردی برای آشپزی ندارد. اما به‌هرحال خیلی از ما ماشین لباسشویی را در آشپزخانه جاگذاری می‌کنیم. پس ۳۰ میلیون تومانی را که خدمت‌تان هست برای ماشین لباس‌شویی هم لحاظ کنید.

    در آشپزخانه محل قرارگیری ماشین لباس‌شویی زیر کابینت است. پس طبیعتا از بین مدل‌های درب از بالا نمی‌توانید انتخاب کنید. مگر اینکه جای دیگری برای تعبیه ماشین لباس‌شویی مدنظر داشته باشید. قیمت ماشین لباس‌شویی‌های درب از جلو از حدود ۴ تا ۵ میلیون تومان شروع می‌شود. درمجموع اگر بنا باشد که تا حداکثر ۷ میلیون تومان به خرید ماشین لباس‌شویی اختصاص دهید، می‌توانید برای مثال از برندهایی نظیر اسنوا، زیرووات و هایر انتخاب کنید. متأسفانه درحال‌حاضر قیمت اغلب ماشین لباس‌شویی‌های برندهای رده‌بالایی همچون سامسونگ و ال جی از ۷ میلیون تومان تجاوز می‌کند.

    ازجمله فاکتورهای تأثیرگذار در قیمت ماشین لباس‌شویی عبارت‌اند از:

    [table id=74 /]

    الباقی پول برای خرده‌ریزها

    جهیزیه - لوازم آشپزخانه

    تابه‌اینجا برای خرید گاز، یخچال‌فریزر و ماشین لباس‌شویی تخمینی چیزی حدود ۲۰ میلیون تومان درنظر گرفتیم. بهتر است قبل از خرید هر وسیله دیگری اول تکلیف این سه قلم را مشخص کنید تا ببینید چقدر پول برایتان باقی می‌ماند. اگر بتوانید ۳۰ میلیون تومان‌ را طوری هزینه کنید که باوجود خرید اقلام دانه‌درشت تقریبا یک‌سوم بودجه (حالا کمی کمتر یا بیشتر) برایتان باقی بماند، مابقی کار تا حدودی راحت‌تر می‌شود.

    کدام خرده‌ریزها واجب‌ترند؟

    بیایید خرده‌ریزهای آشپزخانه‌ای را به دو دسته کلی تقسیم کنیم: برقی (غذاساز، مخلوط‌کن، آب‌میوه‌گیری، چای‌ ساز و ...) و غیربرقی (سرویس غذاخوری، قاشق‌چنگال، قابلمه، ظروف نگهداری غذا و ...). یادتان باشد که اینها اسما خرده‌ریزند و در عمل اگر با برنامه‌ریزی جلو نروید، حسابی خرج روی دست‌تان می‌گذارند.

    اینجا به نفع‌تان است که به لیست‌نویسی متوسل شوید. کاغذ و قلم بردارید و همه خرده‌ریزهایی که برای آشپزخانه به ذهن‌تان می‌رسد را در دو ستون برقی و غیربرقی بنویسید. سپس لیستی را که نوشته‌اید چند بار به‌اتفاق بالاوپایین کنید و مواردی که هرچند کاربردی اما غیرضروری می‌بینید از لیست خط بزنید. ضمنا برای کاهش هزینه‌ها پیشنهاد می‌کنیم که بیشتر دنبال لوازم برقی چندکاره باشید. برند پارس‌ خزر را هم که درحال‌حاضر قیمت مقرون‌به‌صرفه‌تری در مقایسه با رقبای خارجی دارد؛ فراموش نکنید.

    خلاصه که همه ما، خانم و آقا فرقی نمی‌کند، از خانه و آشپزخانه مجهز بدمان نمی‌آید. اما وقتی بودجه محدودی داشته باشیم، باید با دودوتاچهارتا هزینه کنیم. واقع‌بینانه که نگاه کنیم، می‌بینیم لوازمی مثل چای‌ساز، گوشتکوب برقی، ساندویچ‌ ساز، تستر و ده‌ها لوازم دیگر ازاین‌دست جزو واجبات آشپزخانه نیستند و اگر هم نداشته باشیم، مانعی برای شروع زندگی نیستند.

    جمع‌بندی

    انصافا خرید همه لوازم آشپزخانه با ۳۰ میلیون تومان کار سختی است. ما هم نگفتیم که با این مبلغ می‌توانید آشپزخانه کامل و مجهزی ترتیب دهید. اما با برنامه‌ریزی و بودجه‌بندی می‌توانید لوازم ضروری آشپزخانه را جمع‌وجور کنید. منتها اینکه چقدر بتوانید در مدیریت بودجه جهیزیه موفق باشید، به سطح انتظارات‌ خودتان هم بستگی دارد. اگر تحت تأثیر عکس‌های اینستاگرامی از جهیزیه‌های مجلل باشید، قطعا باید بیش از اینها هزینه کنید!

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید