خمیر دندان کودک و ۶ نکته مهم که نباید از دانستنش غافل شوید

خمیر دندان کودک و ۶ نکته مهم که نباید از دانستنش غافل شوید
راهنمای مطالعه

    تنوع محصولات بهداشتی و سلامتی در بازار بسیار بیشتر از دهه‌های گذشته است. مثلا خمیر دندان کودک را در نظر بگیرید. در میان محصولات مختلف با طعم‌ها، اندازه‌ها و ویژگی‌های گوناگون دیگر، چه چیزی را انتخاب می‌کنید؟ نکاتی وجود دارد که با دانستن آنها، خمیردندان بهتر و مفیدتری برای کودک‌تان خریداری خواهید کرد.

    نکات مهم در خرید خمیر دندان کودک

    خمیر دندان کودک - خمیر دندان مناسب

    هر سال، تعداد زیادی از کودکان دچار مشکلات پوسیدگی و خرابی دندان می‌شوند. اما اگر مسواک و خمیردندانی مناسب برای آنها تهیه کنید، بسیار کمتر شاهد بروز چنین مسائلی خواهید بود. بسیاری از والدین به بهانه اینکه برخی دندان‌های کودکان موقتی هستند و می‌افتند، اهمیت زیادی به سلامت و نظافت آنها نمی‌دهند. چنین طرز تفکری به شدت اشتباه و نادرست است. رعایت نظافت و بهداشت دهان و دندان با خرید خمیر دندان کودک مناسب و نهادینه کردن عادت‌های صحیح بهداشتی در کودکان به وجود می‌آید. ضمن اینکه رسیدگی نکردن به بهداشت دهان و دندان در کودکی هم موجب پوسیدگی دندان و بروز بیماری‌های مختلف می‌شود. پس اگر فرزند دارید، بهتر است در این زمینه کوتاهی نکنید. در ادامه از ویژگی‌های مهمی گفته‌ شده است که باید در خرید خمیر دندان کودک در نظر بگیرید:

    ۱. فلوراید؛ مفید یا مضر؟

     

    فلوراید یکی از مواد ضروری در هر خمیر دندان است. فرقی نمی‌کند که خمیر دندان را برای کودک خریداری می‌کنید یا خودتان. در هر حال، وجود این ماده برای جلوگیری از پوسیدگی و تخریب دندان‌ها ضروری است. این ماده معدنی، دندان‌ها را قوی می‌کند و اجازه سایش و از بین رفتن مینای دندان را نمی‌دهد. البته یادتان باشد که کودک بعد از شست‌وشوی دندان‌ها، خمیر دندان را تُف کند و دهانش را آب بکشد. زیرا در صورت ورود فلوراید به معده، مشکلاتی نظیر فلوئوروزیس دندانی به وجود می‌آید. به همین دلیل است که دندان‌پزشکان، استفاده از خمیر دندان‌های حاوی فلوراید را برای کودکان زیر دو سال مجاز نمی‌دانند. چون احتمال دارد که این گروه سنی از کودکان نتوانند خمیر دندان را به درستی از دهان خارج کنند و با قورت دادن آن دچار مشکلات معده و... شوند.

    البته در سال‌های اخیر، انجمن‌ها و سازمان‌هایی مانند انجمن دندانپزشکان آمریکا، مصرف خمیر دندان‌های حاوی فلوراید را برای همه کودکان حتی در سنین زیر دو سال هم مجاز اعلام کرده‌اند. فقط نکته مهمی که در این باره وجود دارد، این است که کودکان زیر سه سال باید مقدار بسیار اندکی خمیردندان را روی مسواک بگذارند و کودکان بالای سه سال هم باید به اندازه یک نخود خمیردندان روی مسواک بگذارند. باید قبول کرد که احتمال دارد کودکان زیر سه سال، خمیردندان را قورت بدهند. پس شاید بهتر باشد که از خمیردندان‌های حاوی فلوراید استفاده نکنند.

    ۲. خمیر دندان کودک سفیدکننده؛ بخرید یا نخرید؟

    خمیر دندان کودک - خمیر دندان مناسب

    استفاده از خمیر دندان‌های سفیدکننده برای کودکان مطلوب نیست. علت این است که خمیردندان‌های سفیدکننده حاوی موادی هستند که مینای دندان کودک را از بین می‌برد. مثلا در این نوع از خمیر دندان‌ها، کلسیم کربنات، منیزیم کربنات، سیلیکات و سیلیکا ژل دی‌هیدراته‌شده، وجود دارد که مینای دندان کودک را تخریب می‌کنند. بنابراین بهتر است، کودکان از خمیردندان‌های سفیدکننده استفاده نکنند.

    ۳. عطر و طعم خمیردندان کودکم چطور باشد؟

    در پاسخ به اینکه در خرید خمیر دندان کودک باید به مزه و طعم توجه شود یا خیر، باید گفت که بله توجه به اینها ضروری است. قرار است که کودک حداقل دو بار در روز به مدت دو دقیقه مسواک بزند. پس باید محصولی برایش تهیه کنید که عطر و طعم خوبی داشته باشد. البته قرار نیست که خمیردندان را قورت بدهد. ولی با مسواک زدن، عطر و طعمی در دهانش می‌پیچد که اگر تند یا ناخوشایند باشد، آن را تحمل نخواهد کرد.

    جذابیت شکل بسته‌بندی خمیردندان، مثلا قرار داشتن عکس شخصیت‌های کارتونی روی آن یا طعم‌های خوشایند با بوی مطبوع، کودک را تشویق به مسواک زدن خواهد کرد. بعضی از انواع خمیردندان طعم نعنا دارند و با مسواک زدن، دهان کودک را به شدت یخ می‌کنند به طوری که احساس سوزش در آن به وجود می‌آید. حواس‌تان باشد که اگر چنین حسی با مصرف خمیردندان در دهان فرزندتان ایجاد شد، دور آن خط بکشید. باید کاری کنید که طعم و عطر خمیردندان برای کودک دل‌پذیر باشد تا به مسواک زدن تشویق شود.

    [related]7119[/related]

    ۴. خمیر دندان کودک گیاهی؛ آری یا خیر؟

    خمیر دندان کودک - خمیر دندان گیاهی

    خمیر دندان‌های گیاهی برای کودکان بسیار مناسب هستند. این محصولات فاقد مواد مضر هستند و مینای دندان کودک را تخریب نمی‌کنند. برای مثال، ماده سدیم لورت سولفات (SLS) از جمله موادی است که برای کَف کردن بیشتر خمیر دندان به آن اضافه می‌شود و استفاده از آن باعث به وجود آمدن برفک در دهان بعضی از کودکان می‌شود. اما خمیردندان‌های گیاهی دیگر مواد مضر و خطرناک ندارند و تهدیدی برای سلامت دهان و دندان به شمار نمی‌روند. مواد سفیدکننده شیمیایی هم که باعث سایش مینای دندان کودکان می‌شوند. پس اگر به خمیردندان‌های گیاهی دسترسی دارید حتما از آنها برای کودکان‌تان استفاده کنید.

    ۵. شیرین‌کننده‌ها؛ مضر یا قابل‌اغماض؟

    خمیر دندان کودک - مواد سازنده خمیر دندان

    در بیشتر خمیر دندان‌های کودک از مواد شیرین‌کننده مصنوعی استفاده می‌شود. این مواد مانند ساخارین و آسپارتام باعث شیرین شدن خمیر و خوشایند بودن آن برای کودکان می‌شوند. هر چقدر درصد این مواد در یک خمیردندان بیشتر باشد و طعم شیرینی در آن بیشتر احساس شود، لزوم دوری از آن محصول افزایش پیدا می‌کند. چون شیرینی این خمیرها برای دندان کودک مناسب نیستند. ضمن اینکه مواد نام‌برده در آزمایش‌های مختلفی که روی حیوانات انجام گرفته است، آثاری از سرطان را به وجود آورده‌اند. پس بهتر است، خطر نکنید و به دنبال خمیردندان‌هایی باشید که از چنین موادی کمتر استفاده می‌کنند یا ترکیبات‌شان خبری از ساخارین و آسپارتام نیست.

    ۶. خمیردندان‌های رنگی؛ جذاب یا خطرناک؟

    خمیر دندان کودک - رنگ مصنوعی

    بسیاری از برندهای تولید خمیر دندان کودک از رنگ‌های مصنوعی برای جذاب‌تر شدن محصولات خود استفاده می‌کنند. در برخی منابع آمده است؛ این خمیردندان‌ها ممکن است مشکلات متعددی به وجود بیاورند. برای مثال، حملات آسمی، سردرد، حالت تهوع، خستگی، عصبی شدن، از دست رفتن تمرکز و حتی سرطان می‌تواند از عواقب مصرف این مواد باشد. هر چند که برخی برندها مدعی‌اند که قرار نیست، خمیردندان قورت داده شود و در نتیجه مشکلی به وجود نخواهد آمد اما باید بدانید که مواد شیمیایی از طریق پوست و بافت‌های بدن هم قابلیت جذب دارند. ضمن اینکه کنترل کودک برای قورت ندادن خمیردندان کمی دشوار است. پس بهتر است به سراغ خمیردندان‌هایی بروید که ساده هستند و مواد رنگی زیادی در آنها به کار نرفته است.

    جمع‌بندی نهایی

    خمیر دندان کودک بعد از اینکه کودک‌تان به سن ۹ یا ۱۰سال رسید، تعدادی دندان دائمی خواهد داشت و شرایط دهان و دندانش تغییر خواهد کرد. پس لازم است که از خمیردندانی قوی‌تر استفاده کند. به عبارت دیگر، خمیردندان‌های کودک دیگر برای او جوابگو نخواهند بود. از این سن به بعد دیگر امکان استفاده از خمیردندان بزرگسالان برای او مقدور می‌شود. در انتخاب خمیردندان کودک دقت و جدیت به خرج بدهید. اگر بتوانید عادت و فرهنگ رسیدگی به بهداشت دهان و دندان را در کودک‌تان نهادینه کنید، گنج بزرگی برای تضمین سلامتش در آینده به او هدیه می‌دهید. [see_also]3420[/see_also]

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید