پیش از خرید دستگاه تست قند خون این ۱۰ نکته را بخوانید

پیش از خرید دستگاه تست قند خون این ۱۰ نکته را بخوانید
راهنمای مطالعه

    یک دستگاه تست قند خون برای همه افراد و مخصوصا بیماران مبتلا به دیابت واقعا مهم و حیاتی است. این دستگاه که گلوکومتر یا گلوکوزمتر نامیده می‌شود، در پایش میزان قند خون این بیماران نقش مهمی ایفا می‌کند. در این مطلب اطلاعات مفیدی در مورد انتخاب و خرید این دستگاه به شما می‌دهیم.

    نکات مهم برای خرید دستگاه تست قند خون

    دستگاه تست قند خون می‌تواند علاوه بر پایش میزان قند خون، کاربردهای دیگری هم داشته باشد. با این دستگاه کوچک می‌توانید رژیم غذایی‌تان را مدیریت و کنترل کنید، تأثیر روند درمان‌تان را ببینید و میزان قند خون‌تان را در محدوده مجاز تنظیم کنید. قبل از خرید گلوکومتر نکات زیر را در نظر بگیرید.

    ۱.  اهداف اصلی‌تان را اولویت‌بندی کنید

    دستگاه تست قند خون

    بعضی مدل‌های گلوکومتر فقط می‌توانند قند خون را اندازه بگیرند و قابلیت ذخیره ارقام ثبت‌شده را ندارند. اما برخی دیگر دارای حافظه هستند که می‌توانند ارقام خوانده‌شده، تاریخ و زمان ثبت آنها را ذخیره کنند. بعضی مدل‌ها برای اندازه‌گیری قند خون، فقط به نمونه بسیار کوچکی از خون نیاز دارند و این برای افراد دیابتی که لازم است هر روز یک یا چند بار قند خون خود را اندازه‌ بگیرند، ایده‌آل‌تر است.

    اولویت‌بندی ویژگی‌های موردنظرتان، به شما کمک می‌کند گستره انتخاب‌تان را محدود کنید. ویژگی‌هایی مانند قیمت، حافظه دستگاه، نوع نوارهای تست، مقدار نمونه خون موردنیاز برای هر بار تست، اندازه دستگاه و نظایر آنها را یادداشت و در هنگام خرید آنها را بررسی کنید.

    ۲. با پزشک مشورت کنید

    پیشنهاد می‌کنیم قبل از خرید گلوکومتر با پزشک‌تان مشورت کنید. هر چند خرید این دستگاه معمولا به انتخاب شخصی خودتان بستگی دارد، اما پزشک‌تان مسلما به‌دلیل ارتباط با تعداد زیادی از بیماران، اطلاعات زیادی در مورد این دستگاه‌ها دارد. بعضی متخصصان دیابت حتی می‌توانند برندهای معتبر را به شما معرفی کنند و مثلا بگویند فلان برند دقیق‌تر است یا کاربرد آسان‌تری دارد.

    ۳.  دیدگاه‌های کاربران در اینترنت را بررسی کنید

    چند برند معتبر را خواه با پرس‌وجو از پزشک یا اطرافیان در نظر بگیرید و در آخرین مرحله قبل از خرید، به دیدگاه‌های کاربران نگاهی بیندازید. رتبه‌بندی محصول انتخابی را بررسی کنید. برای بررسی اطلاعات موجود در اینترنت و نظرات کاربران درباره انواع این محصول وقت کافی بگذارید. برخی مدل‌های این دستگاه خروجی دقیق‌تر و قابل‌اعتمادتری دارند. با بررسی دیدگاه‌های کاربران تا حدودی می‌توانید برندهای بی‌کیفیت را شناسایی کنید و به‌این‌ترتیب پول‌تان را هدر نمی‌دهید.

    ۴. استفاده آسان را در نظر بگیرید

    دستگاه تست قند خون - کاربرد آسان

    بیشتر مدل‌های گلوکومتر دارای کاربرد آسانی هستند و تنها کاری که باید انجام دهید قراردادن یک نمونه کوچک خون روی نوار تست و قرار دادن نوار تست در شکاف دستگاه است. اما مدل‌های پیچیده‌تری هم وجود دارند که به‌عنوان‌مثال برای هر ‌بار استفاده باید با فشردن دگمه‌هایی مجددا تنظیم شوند. ازآنجاکه بیشتر بیماران دیابتی باید چند بار در روز این کار را تکرار کنند، پیشنهاد می‌کنیم مدل‌هایی را انتخاب کنید که روش کار با آنها آسان باشد.

    ۵. امکانات بیشتر را چک کنید

    برخی از مدل‌های گلوکومترها میانگین قند خون شما را در طول یک هفته، دو هفته و یا یک ماه محاسبه و ثبت می‌کنند. بعضی مدل‌های دیگر به شما این امکان را می‌دهند که که رقم خروجی را به‌عنوان رقم خوانده‌شده قبل یا بعد از غذا نشانه‌گذاری کنید. این ویژگی به شما و پزشک‌تان کمک می‌کند تا رژیم غذایی و مقدار انسولین مورد نیازتان را تنظیم کنید. برخی مدل‌ها صفحه نمایش بزرگ‌تری دارند یا سخنگو هستند و ارقام را اعلام می‌کنند که برای افرادی که ضعف بینایی دارند مناسب‌تر است. هنگام خرید به امکانات دستگاه توجه کنید.

    [related]3530[/related]

    ۶. قابلیت انتقال اطلاعات را در نظر بگیرید

    دستگاه تست قند خون - قابلیت انتقال اطلاعات

    برای بعضی بیماران نگه داشتن اطلاعات و ارقام مربوط به قند خون در یک دوره بلندمدت از اهمیت زیادی برخوردار است. بخصوص اگر بخواهند نتایج را برای ادامه روند درمان به پزشک‌شان ارائه دهند. در چنین مواردی می‌توانید مدل‌هایی را بخرید که قابلیت اتصال به کامپیوتر را داشته باشند. دقت کنید لوازم جانبی مانند کابل یو‌اس‌بی برای انتقال داده‌ها به کامپیوتر همراه آن باشد.

    ۷. قیمت دستگاه تست قند خون چقدر است؟

    دستگاه‌های تست قند خون در قیمت‌های متنوعی پیدا می‌شوند. در زمان نوشتن این مطلب، محدوده قیمت این دستگاه‌ها در بازار از حدود ۴۰ هزار تومان تا ۲۲۴ هزار تومان است. البته باید مبلغی را هم برای خرید نوارهای تست مناسب هر دستگاه در نظر بگیرید. معمولا نوارهای تست قند خون به صورت ۵۰ عددی موجود هستند، اما بسته‌های ۲۵ عددی هم در بازار وجود دارد که ۵۰ عددی به‌صرفه‌تر است. قیمت بسته‌های ۵۰ عددی از ۴۸ هزار تومان شروع می‌شود و برخی برندهای آن تا ۹۵ هزار تومان هم هستند. البته گاهی برخی فروشگاه‌ها پک شامل دو بسته ۵۰ عددی را با هم عرضه می‌کنند که معمولا قیمت آن نسبت به یک بسته به‌صرفه‌تر تمام می‌شود.

    علاوه بر نوار تست باید هزینه سوزن دستگاه را هم در نظر بگیرید که در بسته‌های ۲۵، ۵۰ و ۱۰۰ عددی موجود است که از ۶۰۰۰ تا ۱۷۰۰۰ تومان قیمت دارد. با توجه به جمع‌بندی هزینه‌های محاسبه‌شده می‌توانید انتخاب کنید که برای خرید دستگاه و ملزومات آن تا چه قیمتی می‌خواهید بپردازید و بعد برای خرید اقدام کنید.

    ۸. حواستان به نوار‌های تست GDH-PQQ باشد

    اگر از داروهای حاوی قند استفاده می‌کنید، نوارهای تست GDH-PQQ را خریداری نکنید. بعضی انواع گلوکومترها از این نوار تست‌ها استفاده می‌کنند. یافته‌ها نشان می‌دهند چنانچه بیمار داروهای خاصی را که حاوی قند هستند مصرف کند و سپس از این نوارها در گلوکومتر استفاده کند، دستگاه گلوکومتر قند خون بیمار را درست نشان نمی‌دهد. برخی برندهای گلوکومتر که همچنان از این نوع نوار تست استفاده می‌کنند، در زیر آورده شده‌اند:

    • TRUEresult
    • TRUEtest
    • TRUE2GO
    • Accu-chek

    این برندها و نوارها مشکلی ندارند، اما اگر هر یک از داروهایی را که در زیر آورده‌ایم، مصرف می‌کنید، این نوع نوار تست را خریداری نکنید:

    • محلول ایکودکسترین (icodextrin) دیالیز صفاقی؛
    • ایمونوگلوبولین‌های معینی مثل اُکتاگام ۵% (Octagam 5%)، واکسن ایمون گلوبولینIV، هپاگام بی (HepaGamB)، گام‌ایمون اِن ۵% (Gamimune N 5%) یا مایع وین‌رو اس‌دی‌اف (WinRho SDF)؛
    • اُرنسیا (آباتاسپت) (Orencia)؛
    • محلول کاهش چسبندگی ایکودکسترین ۴%؛
    • داروی رادیوایمونوتراپی بکسار (Bexxar)؛
    • هر چیزی که در بدن پس از سوخت‌و‌ساز به گلوکتوز، مالتوز یا ایکسیلوز تبدیل شود یا حاوی این مواد باشد.

    ۹. آیا میزان کتون خون را می‌تواند اندازه بگیرد؟

    دستگاه تست قند خون - دستگاه دو منظوره برای اندازه‌گیری قند و کتون خون

    اگر از آن دسته بیمارانی هستید که باید علاوه‌بر قند خون‌تان سطح کتون خون (چربی مصرف‌نشده در خون) را هم اندازه بگیرید، حتما گلوکومتری را بخرید که این قابلیت را داشته باشد؛ به‌ویژه برای بیماران مبتلا به دیابت نوع یک و یا بیماران دیابتی که در آنها احتمال بروز کتواسیدوز بالاست، این عملکرد دستگاه نقش حیاتی خواهد داشت. در تصویر بالا نمونه‌ای از دستگاه دومنظوره برای اندازه‌گیری سطح قند خون و نیز میزان کتون خون را می‌بینید.

    ۱۰. از مکان‌های معتبر بخرید

    گلوکومتر و نوارهای تست را می‌توانید از داروخانه‌ها، فروشگاه‌های کالای پزشکی و به‌شکل آنلاین از سایت‌های معتبر تهیه کنید. به‌هیچ‌عنوان دستگاه گلوکومتر و ملزومات آن را دست‌دوم نخرید. البته داروخانه گزینه ایمن‌تری برای خرید سوزن نمونه‌گیری و نوار تست است، زیرا این محصولات تاریخ انقضا دارند و معمولا داروخانه‌ها به این موارد اهمیت بیشتری می‌دهند. اگر می‌خواهید به تعداد زیادی نوار تست خریداری کنید، حتما به تاریخ انقضای آنها دقت کنید، زیرا ممکن است با توجه به تعدادی که در روز قرار است استفاده کنید، بیش‌ازحد بخرید و تا زمان مصرف آخرین نوار تست، از تاریخ‌شان بگذرد. امیدواریم خواندن این مطلب برایتان مفید بوده باشد. از اینکه «درجه» را انتخاب کردید، بی‌نهایت ممنونیم. [see_also]3577[/see_also]

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید