قبل از خرید پنکه جواب این سوالات را باید بدانید

قبل از خرید پنکه جواب این سوالات را باید بدانید
راهنمای مطالعه

     اگر در محیطی گرم و مرطوب زندگی می‌کنید و وسیله‌ای خنک‌کننده می‌خواهید، پنکه گزینه مناسبی است. البته پیش از خرید پنکه ابتدا این مقاله را در «درجه» مطالعه کنید و سپس دست به کار شوید.

    پنکه، در محیط‌های بسیار گرم و مرطوب گزینه‌ای عالی برای تهویه و خنک کردن هواست. همچنین می‌توان از پنکه در کنار سیستم‌های تهویه هوا استفاده کرد و هوای داخل ساختمان را در وضعیت نسبتا مطلوب نگهداشت. 

    اما پیش از خرید پنکه باید به چند سوال اساسی پاسخ دهید تا پنکه‌ای بخرید که بتواند نیازتان را برطرف کند.

    ۱. پنکه را برای چه محیطی می‌خواهید؟

    پاسخ ‌تان به این سوال مشخص می‌کند که هنگام خرید پنکه باید به چه ویژگی‌هایی توجه نشان دهید.

    پنکه در محیط‌های مختلف کاربرد دارد مثلا:

    محیط‌های صنعتی

    خرید پنکه صنعتی

    اگر می‌خواهید از پنکه در محیط‌های کارگاهی استفاده کنید، باید پنکه‌های نسبتا قوی و صنعتی خریداری کنید. زیرا این پنکه‌ها می‌توانند هوای محیط‌های باز و بزرگ را به خوبی تهویه و خنک کنند. همچنین در چنین محیط‌هایی دوام پنکه از اهمیت بسیاری برخوردار می‌شود.

    پنکه‌های صنعتی بسیار بادوام هستند و می‌توانند مدت‌ زمان طولانی کار کرده و همچنان کیفیت خود را حفظ کنند. نصب این پنکه‌ها بسیار آسان است و از نظر مصرف انرژی مقرون به صرفه هستند. توان مصرفی آنها معمولا ۲۵۰ تا ۲۶۰ وات است و می‌توانند فضاهایی به وسعت ۳۰۰ مترمربع را خنک کنند. 

    لیست قیمت انواع پنکه صنعتی در دیجی‌کالا

    محیط‌های کوچک اداری و خانه

    خرید پنکه خانگی

    اما اگر پنکه را برای مصارف خانگی یا محیط‌های کوچک اداری می‌خواهید، پنکه‌های معمولی خانگی کفایت می‌کنند. این پنکه‌ها می‌توانند محیط خانه را از جمله اتاق‌های نشیمن، خواب و قسمت‌‌های دیگر، به خوبی خنک نگهدارند. پنکه‌های خانگی در طرح‌ها و سبک‌های مختلف تولید شده‌اند و بسیاری از آنها با رنگ‌های زیبایی که دارند، توجه خریداران را به خود جلب می‌کنند. در ضمن بیشتر این پنکه‌ها سبک و قابل حمل هستند. مصرف برق پنکه‌های خانگی معمولا از ۷۰ تا ۱۰۰ وات متغیر است. این پنکه‌ها به گرانی پنکه‌های صنعتی نیستند و با قیمت‌های مناسب در بازار به وفور یافت می‌شوند. 

    پرفروش‌ترین پنکه‌های خانگی و اداری را ببینید

    همچنین می‌توانید برای تعیین انرژی مصرفی یک دستگاه، از فرمول زیر استفاده کنید: 

    مقدار وات (یک کیلووات = ۱۰۰۰ وات است) × تعداد ساعات مصرفی در روز × تعداد روزها ÷ ۱۰۰۰= مصرف کیلووات ساعت در روز

    مثلا اگر یک دستگاه مقدار مصرف آن ۲۰۰ وات در ساعت باشد، آن را در تعداد ساعاتی که در روز از دستگاه استفاده می‌کنیم و همچنین تعداد روزهای مصرفی ضرب کرده و جواب آن را تقسیم بر ۱۰۰۰ می‌کنیم. 

    مثلا اگر از پنکه‌ای که ۲۰۰ وات مصرف آن است، روزی ۴ ساعت و به مدت ۱۲۰ روز استفاده می‌کنیم، طبق فرمول، مصرف آن ۹۶ کیلووات ساعت می‌شود.

    ۹۶=۱۰۰۰ ÷۱۲۰× ۴×۲۰۰

    سپس می‌توانید با ضرب کردن تعداد کیلووات ساعت در سال در نرخ کیلووات ساعت برق محل خود، هزینه سالیانه برق مصرفی دستگاه خود را محاسبه کنید.

    ۲. چه مقدار هزینه می‌توانید به خرید پنکه اختصاص دهید؟

    پاسخ به این سوال کمک می‌کند تا بدانید چه پنکه‌ای می‌توانید خریداری کنید. پنکه‌های مختلف، قیمت‌های گوناگونی دارند که این قیمت با توجه به ویژگی‌هایشان تعیین می‌شود.

    به طور مثال، برخی از پنکه‌ها مجهز به لامپ داخلی هستند و این ویژگی می‌تواند نه تنها قیمت آن را نسبت به پنکه‌های دیگر افزایش دهد، بلکه هزینه‌های مصرف برق را هم بالا ببرد. بنابراین اگر نمی‌خواهید هزینه‌های خرید و کارکرد پنکه‌تان زیاد باشد، می‌توانید پنکه‌ای خریداری کنید که نسبتا ساده و مناسب خنک کردن فضاهای کوچک مانند اتاق‌ها باشد.

    در ضمن به ظرفیت هوادهی پنکه‌ها هم دقت کنید و پنکه‌ای متناسب با محیط مورد استفاده خریداری کنید. توضیح بیشتر ظرفیت هوادهی در ادامه این مقاله آمده است.

    همچنین یادتان باشد هنگام خرید پنکه، برای صرفه‌جویی به سراغ پنکه‌های کم دوام و بی‌کیفیت نروید، زیرا این پنکه‌ها در درازمدت شما را متحمل هزینه‌های بیشتری می‌کنند.

    لیست قیمت انواع پنکه در دیجی‌کالا

    ۳. چه نوع پنکه‌هایی در بازار وجود دارد؟

    همه پنکه‌ها یک شکل نیستند. بیشتر آنها پره، محل نگهداری پره‌ها، موتور یا منبع تغذیه دارند. برخی از پنکه‌های بدون پره هم به تازگی وارد بازار شده‌اند.

    از انواع رایج مدل‌های پنکه خانگی می‌توان به مدل‌های رومیزی، برجی، ایستاده، سقفی و دیواری اشاره کرد.

    البته یکسری پنکه‌های دستی هم در بازار وجود دارد که به مینی‌پنکه‌های قابل حمل معروف شده و مناسب افرادی هستند که تحمل گرما را به هیچ وجه ندارند. این پنکه‌ها به جای بادبزن‌ها استفاده می‌شوند و با باتری کار می‌کنند.

    ۴. ویژگی‌های هر یک از انواع پنکه‌ها چیست و کدام یک مناسب شماست؟

    هر کدام از انواع پنکه‌ها ویژگی‌هایی دارند که با دانستن آنها بهتر می‌توانید نوع مورد نیاز خود را خریداری کنید.

    خرید پنکه رومیزی

    خرید پنکه رومیزی

     

    این نوع پنکه برای خانه و محیط‌های اداری عالی هستند. پنکه را می‌توان به راحتی روی میز، طبقه‌ای از کتابخانه یا پیشخوان آشپزخانه گذاشت و فضای اتاق و آشپزخانه را خنک نگهداشت. درضمن بهتر است پنکه‌ای خریداری کنید که تایمر داشته باشد و پس از تنظیمات دلخواه، به طور خودکار خاموش شود. 

    درضمن با کنترل از راه دور هم می‌توانید این پنکه‌ها را به راحتی کنترل کنید. اگر به دنبال پنکه‌ای بی‌سروصدا هستید، این نوع پنکه مناسب‌تان است.

    محبوب‌ترین پنکه‌های رومیزی را ببینید

    خرید پنکه ایستاده (پایه دار)

    خرید پنکه ایستاده

    این پنکه‌ها از پنکه‌های رومیزی، بزرگتر هستند و می‌توانند فضای بزرگتری را خنک کنند. پایه‌های آنها قابل تنظیم است و به همین دلیل می‌توان از آنها بهتر استفاده کرد.

    پرفروش‌ترین پنکه‌های پایه‌دار را ببینید

    خرید پنکه زمینی

    خرید پنکه زمینی

    این پنکه‌های به گونه‌ای تولید شده‌اند که به راحتی روی زمین قرار می‌گیرند. پنکه‌های زمینی قابل حمل هستند. این نوع پنکه‌ها می‌توانند هوای محیط را به خوبی جابه‌جا کنند و از آنجایی‌که  زاویه چرخش ۱۸۰ درجه‌ای دارند، می‌توانند کل فضای اطراف را پوشش دهند.

    پرفروش‌ترین پنکه‌های قابل حمل را ببینید

    خرید پنکه سقفی

    خرید پنکه سقفی

    پنکه‌های سقفی معمولا از سقف آویزان می‌شوند. پنکه‌های سقفی استاندارد چند پره دارد که می‌توانند با چرخش ۳۶۰ درجه، کل اتاق را خنک کنند. این پنکه‌ها معمولا هوای اتاق را از بالا به پایین و برعکس جابه‌جا می‌کند و طرفداران بسیاری دارند. این نوع پنکه، بزرگترین پنکه‌ای است که می‌توانید در بازار پیدا کنید. اگر اتاق‌تان بزرگ است و می‌خواهید بدون دردسر آن را خنک نگهدارید، پنکه‌ سقفی مناسب‌تان است. در ضمن هنگام خرید پنکه سقفی باید به ارتفاع دیوارهای اتاق توجه کنید. سپس با توجه به این ارتفاع، اندازه پنکه سقفی‌تان را تعیین کنید.

    جدیدترین انواع پنکه سقفی را ببینید

    خرید پنکه برجی

    خرید پنکه برجی

    پنکه‌های برجی درست شبیه یک برج و مجهز به پره‌های عمودی و فناوری ایر مولتی‌پلایر هستند. در واقع پره‌ها در پایه پنکه می‌چرخند. این نوع پنکه‌ها می‌توانند هوا را با زاویه ۹۰ درجه به بیرون هدایت کند. از آنجایی که لاغر و کوچک هستند، به راحتی جابه‌جا می‌شوند و می‌توان آنها را در هر گوشه از اتاق قرار داد. در ضمن دارای قدرت بالا و صدای کم هستند. اگر اتاق‌تان کوچک است و نمی‌خواهید وسیله‌ای جاگیر در آن قرار دهید، پنکه برجی بهترین گزینه برای شماست.

    خرید پنکه بدون پره

    خرید پنکه بدون پره

    این پنکه‌ها، مانند پنکه‌های رایج، پره ندارند. هوا از طریق پایه‌های آن به درون کشیده شده و به سمت بالا و درون حلقه پنکه فرستاده می‌شود و بدین ترتیب محیط اطراف خود را خنک می‌کند. در واقع هوا به شکلی نسیمی ملایم اما پرقدرت به اطراف فرستاده می‌شود. پنکه‌ بدون پره، بهترین انتخاب برای افرادی است که به زیبایی خانه‌شان اهمیت می‌دهند و در عین حال نگران امنیت کودکان خود هستند. این پنکه‌ها برخلاف ظاهرشان، از پنکه‌های پره‌دار قوی‌تر هستند و می‌توانند هوای زیادی را جابه‌جا کنند.

    پرفروش‌ترین مدل‌های پنکه بدون پره را ببینید

    ۵. هنگام خرید پنکه باید به کدام یک از خصوصیات آن توجه کرد؟

    هنگام خرید پنکه به یکسری از ویژگی‌ها باید توجه نشان دهید. البته ممکن است تمام پنکه‌ها ویژگی‌های خاص یکسانی نداشته باشند، اما باید حداقل به ۹ مورد از آنها که در ادامه مطرح شده است، توجه کنید:

    ۱. ظرفیت هوادهی

    ظرفیت هوادهی یا (CFM (Cubic Feet per Minute، به معنی فوت مکعب در دقیقه، مقدار هوایی است که پنکه می‌تواند جابه‌جا کند. هرچه عدد این ظرفیت‌دهی بیشتر باشد، یعنی اینکه هوای بیشتری در محیط جابه‌جا می‌شود. بنابراین پنکه انتخابی‌تان از قدرت بالایی برخوردار است. معمولا ظرفیت‌ هوادهی روی پنکه‌ها حک می‌شود و پیش از خرید باید به آن توجه کنید. 

    ۲. سروصدا

    وقتی پنکه‌ای پرسروصدا، در اطراف‌تان باشد، مسلما نمی‌توانید از خنکی آن لذت ببرید. سروصدای زیاد پنکه آرامش را از شما گرفته و حتی نمی‌گذارد خواب شبانه‌ خوبی داشته باشید. صدا معمولا با واحد دسی‌بل، اندازه‌گیری می‌شود و متاسفانه بیشتر تولید‌کنندگان پنکه‌ها، این واحد را روی محصولات‌شان درج نمی‌کنند. بنابراین بهترین کار این است که پیش از خرید پنکه، آن را روشن کرده و مقدار صدایی که تولید می‌کند را بشنوید.

    ۳. ایمنی

    باید مراقب باشید پنکه‌ای بخرید که پایه آن محکم و استوار باشد و به راحتی چپ نشود. همچنین کودکان نتوانند دست‌شان را به پره‌های آن رسانده و به خودشان صدمه بزنند. اگر در خانه کودک دارید، بهتر است پنکه‌هایی، مانند پنکه‌های بدون پره، خریداری کنید که خطرناک نباشند.

    ۴. تمیز کردن راحت

    هنگام خرید پنکه، بد نیست که به تمیز کردن آن هم فکر کنید. مسلما دوست ندارید، پنکه‌تان باد پر از گرد و غبار به اطراف پخش کند. بنابراین پنکه‌ای خریداری کنید که قطعات آن به سادگی باز شده و تمیز شوند.

    ۵. اندازه پنکه

    پیش از خرید پنکه باید به محیطی که قرار است خنک شود، توجه کنید تا بدانید چه پنکه‌ای و با چه توانی باید خریداری کنید. وسعت اتاق هم در انتخاب اندازه پنکه موثر است. مراقب باشید، پنکه‌ای نخرید که برای اتاق‌های کوچک بزرگ‌اند و برعکس.

    ۶. حالت نوسانی

    بیشتر پنکه‌ها را می‌توان روی حالت نوسانی گذاشت. بدین منظور که سر پنکه آرام از این طرف به طرف دیگر حرکت کرده و هوای اتاق را بهتر جابه‌جا می‌کند. این حالت پنکه‌ها برای اتاق‌های بزرگتر که افراد بیشتری در آنجا قرار دارند، بسیار عالی است و همه از خنک‌کنندگی پنکه استفاده می‌کنند.

    ۷. قابلیت تنظیم

    بیشتر پنکه‌ها دارای قابلیت تنظیم هستند. مثلا می‌توان قد آنها را کوتاه و بلند کرد، سرشان را به طرفی کج کرد یا سرعت حرکت پره‌های آنها را تغییر داد. هنگام خرید به تمام قابلیت‌هایی که پنکه‌ها دارند، توجه کرده و با توجه به بودجه‌تان، بهترین نوع را انتخاب کنید.

    ۸ کنترل از راه دور

    اکنون بیشتر پنکه‌ها –حتی پنکه‌های سقفی- کنترل از راه دور دارند. این دستگاه، استفاده از پنکه را بسیار راحت می‌کند اما باید توجه داشته باشید که قیمت پنکه را هم کمی بالا می‌برد.

    ۹. ضمانت

    هیچ نوع از لوازم خانگی را بدون ضمانت خریداری نکنید. به ویژه اگر قصد دارید پنکه‌ای نسبتا گران خریداری کنید. پیشنهاد ویژه خرید پنکه را ببینید در بازار انواع متفاوتی از پنکه وجود دارد که امیدواریم با توجه به راهنمایی‌های فوق، بتوانید نوع مناسب و دلخواه‌تان را انتخاب و خریداری کنید. [see_also]70[/see_also]

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید