قبل از خرید مایع ظرفشویی جواب این ۱۲ سوال را بدانید

قبل از خرید مایع ظرفشویی جواب این ۱۲ سوال را بدانید
راهنمای مطالعه

    مایع ظرفشویی یکی از پرکاربردترین شوینده‌ها در منزل است. یک مایع مناسب علاوه‌بر تمیز کردن ظروف، باید با پوست دست‌تان و محیط‌زیست مهربان باشد. به‌همین‌دلیل انتخاب و خرید مایع ظرفشویی از اهمیت خاصی برخوردار است. این مطلب، راهنمای شما در خرید مایع ظرفشویی خواهد بود.

    نکات مهم برای خرید مایع ظرفشویی

    بسیاری از افراد مایع ظرفشویی را با توجه به تبلیغاتی که در رسانه‌ها می‌بینند انتخاب می‌کنند. اما واقعیت این است که باید عوامل زیادی را در انتخاب آن در نظر بگیرید. بیایید ببینیم این عوامل چه مواردی هستند. مایع ظرفشویی انتخابی شما باید ویژگی‌های زیر را داشته باشد.

    ۱. آیا با پوست دستم سازگار است؟

    خرید مایع ظرفشویی - سازگاری با پوست دست

    مایع ظرفشویی که می‌خرید قبل از هر چیز باید با پوست دست سازگار باشد. خیلی‌ها هستند که اصلا نمی‌توانند با دستکش کار کنند و تازه با وجود دستکش باز هم ممکن است آب و مایع از بالای آن وارد شود و به دست‌هایتان آسیب برساند.

    برای انتخاب مایع ظرفشویی باید به عناصر تشکیل‌دهنده آن که در پشت بطری نوشته شده است توجه کنید. به‌طورکلی هر چه تعداد عناصر تشکیل‌دهنده مایع ظرفشویی کمتر باشد، برای پوست بهتر است. دلیلش این است که احتمال وجود موادی که ممکن است با پوست‌تان سازگار نباشند کمتر می‌شود.

    این باور که فقط پوست عده‌ای از افراد حساس است امروزه کاملا نادرست شناخته شده است. واقعیت این است که پوست هر کسی ممکن است به ماده یا شرایط خاصی حساسیت پیدا کند. بااین‌حال، بعضی از افراد پوست‌شان حساس‌تر از افراد عادی است و به سرعت دچار اگزما، پوسته‌پوسته‌شدن، خارش یا قرمزی می‌شود. مایع ظرفشویی را انتخاب کنید که برچسب «سازگار با پوست دست» روی آن وجود داشته باشد. اما به این برچسب‌ها اکتفا نکنید و ترکیبات نوشته‌شده روی بطری را بخوانید. مایع ظرفشویی که انتخاب می‌کنید باید فاقد تریکلوسان، بنزایزوتیازولینون، فرمالدهیدها و رنگ‌ها و رایحه‌های مصنوعی باشد. همه این موارد سبب حساسیت پوست دست می‌شوند.

    نکته: معمولا بطری‌های مایع ظرفشویی که سازگار با پوست دست و مناسب پوست‌های حساس هستند، از جنس شفاف ساخته می‌شوند.

    ۲. آیا فاقد فسفات است؟

    فسفات‌ها برای پوست و همچنین محیط‌زیست مضر هستند. آنها همچنین می‌توانند پس از عبور از سیستم آب لوله‌کشی، توده‌هایی از جلبک ایجاد کنند. سعی کنید تا آنجاکه امکان دارد مایع ظرفشویی بدون فسفات پیدا کنید. بعضی از مایع‌های ظرفشویی برچسب فاقد فسفات را دارند. اگر مایع انتخابی شما چنین برچسبی ندارد، ترکیبات نوشته‌شده روی آن را بررسی کنید.

    ۳. می‌توانم رایحه آن را تحمل کنم؟

    این مورد دلخواه است و به سلیقه خودتان بستگی دارد. برخی از مایع‌های ظرفشویی عطری بسیار قوی دارند و برای افرادی که تحمل بوهای قوی را ندارند مناسب نیستند. اگر با چنین مشکلی مواجه هستید بهتر است از خرید مایع‌هایی که از عطرهای قوی استفاده می‌کنند خودداری کنید. بیشتر برندها رایحه‌های مختلفی از میوه و مرکبات گرفته تا عطر گل‌ها را ارائه می‌دهند که می‌توانید رایحه موردنظرتان را از بین آنها انتخاب کنید. همان‌طور که در مورد اول گفتیم مایع‌های دارای رایحه مصنوعی را خریداری نکنید.

    ۴. بطری آن قابل بازیافت هست یا نه؟

    خرید مایع ظرفشویی

    یکی از مواردی که مخصوصا برای افرادی که دوست‌دار محیط زیست هستند مهم است این است که بطری‌ها و ظرف‌های مایع ظرفشویی از پلاستیک قابل‌بازیافت ساخته شده باشند. معمولا روی بطری مایع ظرفشویی که ظرف آن قابل‌بازیافت است این مورد را ذکر می‌کنند.

    ۵. بادوام است یا نه؟

    مایع ظرفشویی باید بادوام باشد و مقدار کمی از آن تعداد بیشتری از ظروف را تمیز کند. شاید بگویید این مورد را نمی‌توان در هنگام خرید تشخیص داد. واقعیت این است که در این مورد یا باید از روش آزمون و خطا استفاده کنید یا از اطرافیان بپرسید. روش سوم این است که درباره این محصول در اینترنت تحقیق کنید. دیدگاه‌های کاربران می‌تواند کمک‌کننده باشد.

    ۶. آیا چربی‌ها را به سرعت پاک می‌کند؟

    فرمول مایع ظرفشویی باید سریع‌الاثر باشد و بلافاصله چربی و هر چیزی را که به ظروف چسبیده است پاک کند و بوی بد آن را از بین ببرد. معمولا برندهای معتبر که روی آنها برچسب «از بین برنده سریع چربی» وجود دارد قدرت پاک‌کنندگی و چربی‌زدایی بالایی دارند.

    [related]8595[/related]

    ۷. کف آن تا چه حد پایدار است؟

    خرید مایع ظرفشویی - کف پایدار

    گاهی در تبلیغات درباره مایع ظرفشویی عبارت «با کف پایدار» را می‌شنوید. این بدان معناست که کف حاصل از مایع ظرفشویی مدت طولانی‌تری باقی می‌ماند و از بین نمی‌رود. این ادعا را که مایع ظرفشویی با پایداری کف بیشتر، قدرت پاک‌کنندگی بیشتری دارد باور نکنید. بعضی از مایع‌های ظرفشویی هستند که پایداری کف آنها کمتر است اما قدرت پاک‌کنندگی آنها بیشتر است.

    ۸. آیا نشان استاندارد و گواهینامه‌های معتبر دارد؟

    از آنجا که مایع ظرفشویی مستقیما با سلامتی انسان در ارتباط است، روی مایع ظرفشویی انواع آزمایش‌ها از جمله تست درماتولوژی را انجام می‌دهند تا اطمینان حاصل کنند از نظر بالینی فاقد عناصر آسیب‌زا و خطرناک است. به‌همین‌دلیل بهتر است از برندهای معتبر دارای گواهینامه‌های استاندارد خریداری کنید. این گواهینامه‌ها به شما اطمینان می‌دهند که آزمایش‌های لازم روی مایع انجام شده است یا خیر.

    از برندهای معتبر و محبوب مایع ظرفشویی در بازار ایران می‌توان به پریل، اکتیو و اوه اشاره کرد.

    ۹. تاریخ مصرف آن اعتبار دارد یا نه؟

    مایع ظرفشویی معمولا دو تا سه سال پس از تولید تاریخ مصرف دارد. تاریخ تولید مایع باید روی بطری آن حک شده باشد. آن را بررسی کنید تا از تاریخ مصرف آن نگذشته باشد.

    ۱۰. بطری چند لیتری مناسب‌تر است؟

    خرید مایع ظرفشویی - بطری 3750 میلی لیتری

    مایع‌های ظرفشویی موجود در بازار معمولا در حجم‌های کوچک ۴۰۰ میلی‌لیتری، متوسط ۷۵۰ میلی‌لیتری و ۱۰۰۰ میلی‌لیتری و در بطری‌های بزرگ با حجم ۳۷۵۰ میلی‌لیتر عرضه می‌شوند که بطری‌های ۳۷۵۰ میلی‌لیتری معمولا به‌صرفه‌ترند.

    ۱۱. قیمت آن چقدر است؟

    به یاد داشته باشید گران‌تر بودن مایع ظرفشویی به معنای بهتر بودن آن نیست. بسیاری از شوینده‌ها هستند که با قیمت‌های بسیار مقرون‌به‌صرفه به بازار عرضه می‌شوند و کارایی و کیفیت خوبی دارند. در بازار می‌توانید مایع‌های ظرفشویی بطری کوچک را از ۶۰۰۰ تومان پیدا کنید و گران‌ترین قیمت مربوط به بطری‌های بزرگ است که حدود ۴۳ هزار تومان است. البته کیفیت و برند هم در قیمت تأثیر بسزایی دارد. به‌عنوان‌مثال، قیمت پریل طلایی ۷۵۰ میلی‌لیتری حدود ۱۲ هزار تومان عرضه می‌شود در حالیکه قیمت پریل معمولی ۱۰۰۰ میلی‌لیتری حدود ۱۱٫۲۰۰ هزار تومان است.

    ۱۲. آیا دوستدار محیط زیست است یا نه؟

    خرید مایع ظرفشویی - مایع ظرفشویی دوستدار محیط زیست

    به‌طورکلی دو نوع مایع ظرفشویی داریم:

    • سازگار با محیط‌زیست: در سال‌های اخیر تعداد مایع‌های ظرفشویی سازگار با محیط‌زیست افزایش یافته است. عبارت «سازگار با محیط‌زیست» عموما به حذف فسفات و سایر موادشیمیایی خطرناک از مایع اشاره دارد. همچنین بطری‌های مایع ظرفشویی دوستدار محیط‌زیست از مواد قابل‌بازیافت ساخته شده‌اند تا به کاهش ضایعات ناشی از پلاستیک یک‌بارمصرف کمک کنند. شوینده‌های سازگار با محیط‌زیست معمولا گران‌تر از شوینده‌های شیمیایی هستند.
    • شیمیایی: بسیاری از برندهای مایع ظرفشویی هیچ ادعایی برای سازگاری با محیط‌زیست را ندارند. این برندها هم شوینده‌های بسیار مؤثری هستند. اگر می‌خواهید این نوع مایع را بخرید، در کنار آن به فکر استفاده از دستکش هم باشید، چون این مایع‌ها هنگام ترکیب‌شدن با آب‌گرم می‌توانند سبب تحریک پوست شوند.

    مایع ظرفشویی طبیعی یا دوستدار محیط‌زیست به این معنا نیست که آنها حتما در تمیزکردن ظروف بهتر عمل می‌کنند. آنها هم درست مانند مایع‌های شیمیایی خوب و بد دارند. به‌همین‌دلیل وجود برچسب دوستدار محیط‌زیست نباید تنها ملاک شما برای انتخاب بهترین مایع ظرفشویی باشد. مایع ظرفشویی در وهله اول باید ظروف شما را از باکتری‌ها و آلودگی‌های ناشی از پسمانده‌های غذا پاک کند. برای انتخاب بهترین مایع ظرفشویی در بازار که دوستدار محیط‌زیست هم باشد، پشت بطری را مطالعه کنید تا مطمئن شوید که آن محصول از مواد ایمن و طبیعی تولید شده که غیرسمی و تجزیه‌پذیر هستند. همچنین از برندهای معتبر خرید کنید تا اطمینان داشته باشید که قادر به تمیزکردن ظروف‌تان هست. همه ما تا کنون از مایع‌های ظرفشویی متعددی استفاده کرده‌ایم. لطفا شما هم برایمان از تجربیاتی که از مصرف برندهای مختلف مایع ظرفشویی به دست آورده‌اید بگویید. دیدگاه‌های شما به دوستان‌تان در درجه کمک می‌کند بهترین محصول را خریداری کنند. [see_also]8378[/see_also]

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید