ترازوی دیجیتال نخرید اگر این راهنما را نخوانده‌اید

ترازوی دیجیتال نخرید اگر این راهنما را نخوانده‌اید
راهنمای مطالعه

    اگر می‌خواهید مراقب تناسب اندام‌تان باشید، باید حتما یک ترازوی مناسب در خانه داشته باشید. خوشبختانه ترازوهای دیجیتال نسبت به چند سال گذشته با قیمت مناسب‌تری در بازار به فروش می‌رسند و افراد بیشتری از عهده خرید آن برمی‌‌آیند. اما هنگام خرید ترازوی دیجیتال به چه نکاتی باید توجه کرد؟ این مقاله پاسخ‌تان را می‌دهد. پس با «درجه» همراه باشید.

    در دنیای مدرن امروز، مردم از انواع فناوری‌ها برای مراقبت از سلامت خود استفاده می‌کنند. ترازوی اندازه‌گیری وزن بدن، یکی از این ابزارهاست که در دو نوع عقربه‌ای (آنالوگ) و دیجیتال در بازار وجود دارد.

    خوشبختانه ترازوی دیجیتال دیگر یک کالای لوکس به حساب نمی‌آید و این روزها تقریبا در هر خانه‌ای می‌توانید یکی از آنها را پیدا کنید. این نوع ترازو بهترین وسیله برای اندازه‌گیری وزن و شاخص‌های دیگر بدن، از جمله، شاخص توده بدنی است و از نظر کارآیی و عملکرد انواع متفاوتی دارد.

    روش کار ترازوی دیجیتال چطور است؟

    ترازوی دیجیتال، روش کار

    ترازوی دیجیتال با استفاده از ابزاری به نام کشش‌سنج، وزن را نشان می‌دهد. وقتی کاربر روی کفه آن می‌ایستد، کفه ترازو، یکسری از رشته‌های سیم‌پیچ فلزی، نازک و هادی الکتریسیته را خم می‌کند. این اساس کار کشش‌سنج است. وقتی این وسیله زیر فشار وزن کاربر خم می‌شود، توانایی رسانایی آن تغییر می‌کند و در نتیجه می‌تواند اندازه دقیق وزنی را که باعث خم شدن آن شده است، نشان دهد.

    کشش‌سنج ترازوهای دیجیتالی امروزه، به گونه‌ای طراحی شده‌اند که جاذبه زمین در مکان‌های مختلف، روی آنها تاثیر خاصی نمی‌گذارد. در ضمن دما و رطوبت هم نمی‌تواند اثری روی این ترازوها داشته باشد. البته باید گفت که سیم‌پیچ کشش‌سنج ترازو‌های ارزان‌قیمت معمولا به خوبی عایق‌بندی نشده‌اند و در مکان‌هایی که مرطوب باشند، به خوبی ترازوهای باکیفیت کار نمی‌کنند و وزن را دقیق نشان نمی‌دهند.

    مزایا و معایب ترازوی دیجیتال

    ترازوهای دیجیتال مزایا و معایبی دارند که بهتر است پیش از خرید، آنها را بدانید تا با آگاهی کامل، خرید‌تان را انجام دهید.

    مزایای ترازوی دیجیتال

    قابل اعتماد بودن

    ترازوهای دیجیتال بسیار قابل اعتماد هستند. این ترازوها در تمام شرایط زیست‌محیطی، دقیق‌تر از ترازوهای آنالوگ (عقربه‌ای) هستند و وجود ابزار کشش‌سنج باعث می‌شود، تنظیم ترازو به هم نریزد. در ضمن هر زمان که آنها را روشن کنید، به طور خودکار تنظیم می‌شوند.

    کاربرد آسان

    استفاده از این نوع ترازو بسیار راحت است. آنها هنگام استفاده و پس از آن به صورت خودکار، روشن و خاموش می‌شوند.

    با‌دوام

    این نوع ترازوها به راحتی خراب نمی‌شوند و اگر هم هنگام خرید، ضمانت داشته باشند، می‌توانید سال‌ها با خیال راحت از آن استفاده کنید.

    امکانات بیشتر

    برخی از ترازوهای دیجیتال، امکانات بیشتری دارند و علاوه بر وزن‌، ترکیبات بدن‌تان، مانند مقدار آب و چربی‌ها را هم بررسی می‌کنند. همچنین می‌توانند میزان سوخت‌وساز پایه بدن‌تان (BMR) را هم نشان دهند. درضمن بیشتر ترازوهای دیجیتال می‌توانند به طور خودکار با سیستم تلفن همراه‌تان هماهنگ شده و اطلاعات مربوط به وزن و موارد دیگر را به آن ارسال کنند. سپس شما می‌توانید با استفاده از اپلیکیشن‌های کنترل وزن، وضعیت مربوط به تناسب اندام‌تان را بررسی کنید.

    وزن سبک

    ترازوهای دیجیتال کوچک و سبک هستند، به همین دلیل آنها را به راحتی می‌توان جابه‌جا کرد.

    معایب ترازوی دیجیتال

    نیاز به باتری

    تنها مشکل اساسی این نوع ترازو، نیاز آن به باتری است. این ترازوها با باتری کار می‌کنند و گاهی اوقات پیش می‌آید که بسیار بی‌موقع و درست وقتی که باتری اضافی در منزل ندارید، باتری ترازو تمام می‌شود.

    البته می‌توان برای این نوع ترازوها، باتری‌های قابل شارژ خریداری کرد. برخی از باتری‌های باکیفیت، حتی با مصرف مداوم ترازو، ۲ تا ۵ سال کار می‌کند.

    قیمت ترازوی دیجیتال

    یکی دیگر از مشکلات این نوع ترازو، قیمت آن است. این مدل ترازو از ترازوهای عقربه‌ای گران‌تر هستند. البته باید گفت که این روزها این تفاوت قیمتی، چندان زیاد نیست و با هزینه کمی بیشتر از ترازوی عقربه‌ای، می‌توانید نوع دیجیتال آن را خریداری کنید.

    تنظیم ترازو

    از آنجایی که این نوع ترازو را نمی‌توان به طور دستی، راحت تنظیم کرد، گاهی اوقات که تنظیم آن به هم می‌ریزد، شما را اندکی دچار مشکل می‌کند.

    [table id=115 /]

    یک ترازوی دیجیتال خوب چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

    ترازوی دیجیتال، ویژگی‌ها

    هنگام خرید ترازوی دیجیتال باید بدانید که چه نوعی ترازویی لازم دارید و اینکه چه نوع ترازوهای دیجیتال و با چه ویژگی‌هایی در بازار وجود دارد.

    ترازوهای دیجیتال در انواع مختلف و با ویژگی‌های گوناگونی در بازار وجود دارد که با توجه به بودجه‌ای که برای خرید در نظر می‌گیرید، می‌توانید تمام این ویژگی‌ها یا برخی از آنها را داشته باشید. اما بهترین ترازوهای دیجیتال، امکانات زیر را دارند:

    تحمل وزنش چقدر باشد؟

    ترازوهای دیجیتال معمولا تحمل وزن ۱۳۵ تا ۲۵۰ کیلوگرم را دارند. البته تحمل وزن تا ۱۳۵ کیلوگرم برای بیشتر کاربران مناسب است.

    دقت ترازو چگونه باشد؟

    ترازوهایی که دقت آنها حداقل 0.09 کیلوگرم است، ترازوهای خوبی هستند و وزن‌تان را با دقت بیشتری اندازه می‌گیرند.

    واحدهای مختلف اندازه‌گیری وزن داشته باشد؟

    برخی از ترازوهای دیجیتال، واحدهای اندازه‌گیری‌های متفاوتی مانند پوند هم دارند. البته این گزینه ممکن است چندان برای ما کارآیی نداشته باشد، اما اگر دوست داشتید، وزن‌تان را با واحدهای دیگر هم بسنجید، از این نوع ترازوهای دیجیتال هم در بازار پیدا خواهید کرد.

    دارای ظرفیت حافظه چندکاربره باشد

    برخی از ترازوها مجهز به حافظه درونی هستند و برخی دیگر حافظه ابری دارند و اطلاعات آنها را می‌توان به جای ذخیره در ترازو، در سروری در اینترنت نگهداری کرد. در ضمن ترازوهای چندکاربره می‌توانند اطلاعات مربوط به یک یا چند کاربر را در خود ذخیره کنند. اگر تمام افراد یک خانواده قصد دارند پیشرفت‌شان را در کاهش وزن کنترل کنند، پس بهتر است ترازویی بخرید که توانایی ذخیره اطلاعات چند کاربر را داشته باشد.

    دارای صفحه نمایش بزرگ با نور زمینه باشد

    وقتی روی ترازو می‌ایستیم تا وزن خود را بسنجیم، خواندن صفحه نمایش، به ویژه برای افرادی که پاهای بزرگی دارند،‌ سخت می‌شود. بنابراین بهتر است، ترازویی بخرید که صفحه نمایش آن بزرگ و دارای نور زمینه باشد.

    اندازه کفه ترازو چقدر باشد؟

    داشتن تعادل هنگام وزن کردن با ترازوهای دیجیتال مهم است. اگر شما فردی چاق هستید و قدتان بسیار بلند است یا پاهای بزرگی دارید و البته نمی‌توانید تعادل‌تان را وقتی روی زمین صاف نیستید،‌ به خوبی حفظ کنید، باید ترازویی خریداری کنید که کفه آن نسبتا بزرگ و مناسب شما باشد.

    آيا موارد دیگر، غیر از وزن را محاسبه کند؟

    بیشتر افرادی که به دنبال تناسب اندامی ایده‌آل هستند، به غیر از وزن، می‌خواهند درصد آب و چربی بدن خود را هم بدانند. بنابراین ترازویی که فقط وزن‌تان را اندازه‌گیری گند، کافی نیست. بهتر است ترازویی بخرید که درصد آب و چربی بدن را هم نشان دهد.

    ترازوهای دیجیتالی در بازار وجود دارد که با دقت بالا، مقدار آب، چربی، تراکم استخوان، ماهیچه‌، کالری و شاخص توده بدنی را اندازه‌گیری می‌کند. بنابراین اگر می‌خواهید تمام این موارد را اندازه‌گیری کرده تا بدانید در روز چقدر آب و کالری مصرف کنید، بهتر است از این نوع ترازوی دیجیتال بخرید. البته این مدل تزازو نسبت به مدل‌های دیگر، گران‌تر تمام می‌شود و معمولا در محدوده قیمتی ۹۰ تا ۱۰۰ دلار هستند. 

    کم مصرف باشد

    هنگام خرید، ترازوهایی انتخاب کنید که از نظر انرژی کم مصرف است. این نوع ترازوها معمولا به سیستم خاموشی خودکار و صفر شدن خودکار صفحه در صورت استفاده نکردن مجهز هستند و بدین ترتیب باطری آنها خیلی زود تمام نمی‌شود.

    هشداردهنده داشته باشد

    برخی از افراد برای پیگیری کاهش وزن، ترازو می‌خرند. اما گاهی اوقات فراموش می‌کنند، به موقع وزن خود را اندازه بگیرند. به همین خاطر برخی از ترازوهای دیجیتال به هشداردهنده مجهز هستند و می‌توانید آن را روی زمان مورد نظرتان تنظیم کنید تا به شما زمان وزن کردن‌تان را یادآوری کند.

    کالری مصرفی روز را به شما پیشنهاد دهد

    این گزینه برای ترازوهای دیجیتال واقعا جذاب است. شما صبح‌ها با این نوع ترازوی دیجیتال خودتان را وزن می‌کنید و سپس اطلاعات مربوط به اندازه‌گیری‌های وزن و دیگر شاخص‌های بدن‌تان، به اپلیکیشن نصب شده روی تلفن همراه یا کامپیوترتان فرستاده می‌شود و اپلیکیشن در مورد مقدار کالری مصرفی روزتان پیشنهادهایی به شما می‌دهد. این نوع ترازو هم در محدود قیمتی ۹۰ تا ۱۰۰ دلار در بازار وجود دارد و اگر نمی‌خواهید برای خرید ترازو هزینه بالایی بپردازید، به سراغ مدل‌های ساده‌تر آن بروید. 

    جنس ترازوی دیجیتال چگونه باشد؟

    ترازوی دیجیتال، انواع ترازو

    شیشه‌ای

    ترازوهایی که شیشه‌ای هستند، بسیار شیک به نظر می‌آیند و تمیز کردن آنها راحت است. اما گاهی اوقات کمی لیز هستند و ممکن است هنگام ایستادن روی آنها، مخصوصا وقتی که تازه از حمام بیرون آمده و خیس هستید، لیز بخورید.

    فلزی

    ترازوهای فلزی بسیار محکم و با دوام هستند و زود فرسوده نمی‌شوند. اگر تعداد افرادی که قرار است از ترازو استفاده کنند زیاد است، پس ترازویی بخرید که بدنه آن فلزی باشد و بر اثر استفاده، زود نشکند و ترک برندارد.

    چوبی

    ترازوهای دیجیتال که بدنه آن از جنس چوب یا بامبوست، بسیار زیبا و طبیعی به نظر می‌رسند. این ترازوها به اندازه ترازوهای از جنس پلاستیک محکم هستند. البته آنها نمی‌توانند به اندازه ترازوهای فلزی محکم باشند. هنگام خرید ترازوی چوبی مراقب باشید که درزهای آن محکم کاملا باشد تا آب یا رطوبت به آن نفوذ نکند.

    پلاستیک و آکریلیک

    ترازوهایی که جنس آنها از پلاستیک و آکریلیک است، معمولا ارزان‌ترند. بدنه این ترازوها به خش‌دار شدن مستعد هستند. این ترازوها اگر از جایی بیفتند، احتمال دارد دچار ترک یا شکستگی شوند. درضمن وزن‌های بالا را هم نمی‌توانند تحمل کنند.

    برند و ضمانت

    ترازوهای متنوعی از کشورهای مختلف در بازار ایران وجود دارد. البته یادتان باشد که ترازو نسبت به کشور سازنده‌اش ممکن است قیمت بالاتری داشته باشد. پیش از خرید، بررسی کنید که کدام برند خارجی یا ایرانی از نظر خریداران بهتر است و فراموش نکنید که همیشه جنس گران‌تر به معنای باکیفیت‌تر بودن نیست. مراقب باشید، هر نوع ترازویی که می‌خرید، ضمانت و خدمات پس از فروش داشته باشد.

    قابلیت هشدار

    افرادی که قلب‌شان به پیس‌میکر (دستگاه تنظیم کننده ضربان قلب) مجهز شده است، نباید از ترازوهای دیجیتال استفاده کنند. زیرا پالس‌های الکترونیکی که به وسیله حسگرهای این نوع ترازو ایجاد می‌شود، ممکن است در عملکرد دستگاه تنظیم‌کننده ضربان قلب افرادی که پیس‌میکر در بدن خود دارند، اختلال ایجاد کند.  امیدواریم با استفاده از راهنمایی‌های این مطلب، بهترین ترازوی دیجیتال‌تان را بخرید. [see_also]6452[/see_also]

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید