خرید چاقوی برقی و همه نکاتی که کمکتان می‌کند بهتر خرید کنید

خرید چاقوی برقی و همه نکاتی که کمکتان می‌کند بهتر خرید کنید
راهنمای مطالعه

    چاقوی برقی، وسیله‌‌ای برای بریدن و تکه کردن مواد غذایی مختلف است. یکی از مزایای آن نسبت به چاقوهای سنتی، برش‌های تمیز و فشار کمتری است که هنگام بریدن مواد به وجود می‌آید. اما برای خرید چاقوی برقی باید از چه نکاتی باخبر باشید؟ در ادامه از تمام نکات ضروری برای خرید این وسیله صحبت خواهیم کرد.

    خرید چاقوی برقی مناسب و نکاتی که باید دانید

    چاقوی برقی

    امکان ایجاد برش‌هایی دقیق و مرتب در کنار سرعت بالای بریدن و خرد کردن مواد، از عمده‌ترین دلایل خرید چاقوی برقی است. برای مواد غذایی که سخت بریده می‌شوند مانند گوشت و مرغ، وجود یک تیغه و چاقوی مناسب در لوازم آشپزخانه برای بریدن بسیار ضروری است. برای پاک کردن و بریدن مرغ و گوشت باید یک عدد چاقوی مناسب داشته باشید. خرید چاقوی برقی فکر بسیار خوبی است. اما یک چاقوی برقی باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

    ۱. تیغه

    آشپزهای حرفه‌ای معتقدند هر چقدر تیغه چاقو بلندتر باشد، کارایی و بهره‌وری آن هم بیشتر است. به همین خاطر برای خرید چاقوی برقی هم به اندازه طول چاقو دقت دارند. حرفه‌ای‌ها می‌گویند، بهتر است، طول تیغه ۲۰ تا ۲۲ سانتی‌متر باشد.

    برخی از انواع چاقوهای برقی دارای تیغه‌های متنوع هستند. یعنی امکان قرار دادن چند نوع تیغه متفاوت در آنها وجود دارد که با خود دستگاه به مشتری ارائه می‌شوند. قیمت این چاقوها احتمالا از نمونه‌های ساده، بیشتر است. به همین خاطر باید دقت کنید که اگر به تیغه‌های متنوع احتیاج ندارید به سراغ این نوع از چاقوها نروید.

    در بیشتر انواع چاقوهای برقی، امکان جدا کردن تیغه وجود دارد. این ویژگی بسیار مهم است زیرا شست‌وشوی تیغه‌ای که جدا می‌شود بسیار ساده‌تر خواهد بود. برخی از برندها، چند تیغه مشابه اضافی هم در اختیار خریدار قرار می‌دهند.

    ۲. سطح چاقو

    بهترین جنس برای چاقوی برقی، استیل ضدزنگ است. سطح چاقوی برقی باید ساینده و از نظر طراحی دارای زوایا و شکل مناسبی برای برش مواد مختلف باشد. اگر شکل و طراحی سطح چاقو مناسب نباشد، کار کردنِ طولانی با آن دشوار می‌شود و ضمنا بعد از مدتی، لبه‌های آن ساییده و خراب خواهد شد. قبل از خرید چاقوی برقی حتما به خوش‌دست بودن آن توجه کنید و ببینید که سطح آن برای برش مواد غذایی مختلف مناسب است یا خیر.

    ۳. قفل ایمنی

    در خرید چاقوی برقی حتما به وجود قفل ایمنی در آن توجه کنید. وجود چنین قفلی مانع از ایجاد خطرات وحشتناکی مثل بریدن دست و... می‌شود. وجود چنین قفلی برای چاقوهای برقی که مجهز به سیم برق هستند (باتری ندارند)‌ بسیار مهم‌تر است. زیرا می‌تواند از خطراتی که سیم برق به وجود می‌آورد کاملا جلوگیری کند. قفل ایمنی مانع از آن می‌شود که در فاصله میان برش دادن مواد و انجام کارهای دیگر، خطری رخ بدهد. یعنی با زدن قفل ایمنی، چاقو موقتا از کار کردن بازمی‌ایستد.

    ۴. تیغه‌تیزکُن‌ها

    تیغه‌های هر چاقوی برقی دارای ویژگی‌های مخصوص به خود هستند و برای تیز کردن آنها نیاز به نوع ویژه‌ای از تیغه‌ تیزکن‌ها وجود دارد. پس در هنگام خرید چاقوی برقی به این نکته دقت کنید که تیغه یا تیغه‌های چاقو باید با چه وسیله و چه نوعی از تیزکن‌ها، تیز شوند. اگر تیزکن مناسب چاقو در بازار وجود نداشته باشد، در استفاده از چاقو دچار مشکل خواهید شد.

    ۵. کاربرد داخلی یا خارجی

    خرید چاقوی برقی

    چاقوهای برقی در دو نوع باسیم و بدون سیم در بازار عرضه می‌شوند. چاقوهای برقی بدون سیم با باتری کار می‌کنند و می‌توان از آنها در خارج از منزل هم استفاده کرد. اما چاقوهای مجهز به سیم فقط در خانه قابلیت استفاده دارند.

    پس دقت کنید و بدانید که اگر قرار است از چاقو در مسافرت و پیک‌نیک استفاده کنید باید خرید چاقوهای مجهز به باتری و بی‌سیم را انتخاب کنید. ضمنا همیشه در سفرها و پیک‌نیک، با خود باتری اضافه به همراه داشته باشید تا در صورت استفاده زیاد از چاقو و تمام شدن شارژ آن، به مشکل برنخورید.

    از چاقوهای بدون باتری، سر میز غذا و برای برش دادن خوراک‌های گوشتی و نان هم می‌توان استفاده کرد. اما اگر قرار باشد، مقدار زیادی از مواد غذایی (مثلا گوشت)‌ را برش بدهید باید حواس‌تان باشد که چاقوی سیمی بهتر است زیرا نیاز به شارژ مدام باتری نخواهد داشت. البته این موضوع بستگی به این دارد که باتری دستگاه شما چند دقیقه می‌تواند شارژ نگه دارد.

    دسته چاقوهای برقی هم باید محکم باشند. این چاقوها در هنگام فعالیت دارای لرزش‌های بسیاری هستند. پس اگر دسته‌شان محکم نباشد، امکان حادثه و بریدن دست و انگشت‌ها به وجود می‌آید. دسته چاقو باید طوری باشد که امکان کنترل دکمه روشن و خاموش به طور هم‌زمان با در دست داشتن چاقو ممکن باشد. یعنی بتوانید با همان دستی که چاقو را گرفته‌اید، آن را روشن و خاموش هم کنید.

    ۷. توجه به طول سیم چاقوهای سیمی

    اگر برای خرید چاقوی برقی به سراغ چاقوی سیمی می‌روید باید به طول سیم دقت کنید. سیم چاقو نباید، بیش از اندازه بلند یا کوتاه باشد. در این صورت، سرعت و کیفیت کار کردن با چاقو به شدت تحت تأثیر قرار می‌گیرد. طول سیم چاقو باید به اندازه مناسب باشد.

    ۸. عمر موتور و باتری

    خرید چاقوی برقی

    در خرید چاقوی برقی به توان موتور توجه داشته باشید. باید توان دستگاه‌تان حداقل ۱۰۰ وات باشد. در این صورت، امکان بریدن مواد غذایی سفت‌تر هم مقدور خواهد بود. بهتر است، در خرید چاقوهای بی‌سیم و باتری‌دار به عمر باتری هم دقت کنید و چاقوهایی را بخرید که باتری قابل‌شارژ دارند.

    ۹. قیمت چاقوی برقی

    چاقوی برقی دارای مدل‌ها و برندهای گوناگونی در بازار لوازم خانگی است. قیمت این وسیله حدودا از ۱۰۰ هزار تومان شروع می‌شود و تا ۵۰۰ هزار تومان و بیشتر هم ادامه پیدا می‌کند. در صورتی که احساس می‌کنید نیاز به این وسیله در آشپزخانه خود دارید، حق انتخاب نسبتا خوبی از لحاظ قیمت و مدل، پیش روی‌تان قرار خواهد داشت.

    در آخر

    شاید به نظرتان، خرید چاقوی برقی ضرورتی ندارد. البته امکان بریدن مواد غذایی مختلف در حین آشپزی با انواع چاقوهای دستی هم ممکن است. اما یادتان باشد که لوازم خانگی مختلف و متنوع برای تسهیل و تسریع امور، طراحی و ساخته می‌شوند. در نتیجه، داشتن کالاهایی این چنینی در منزل باعث می‌شود تا رفاه بیشتری را در زندگی تجربه کنید و این بسیار شیرین و لذت‌بخش است. بازهم شرایط خودتان را بسنجید. امیدواریم خواندن این مطلب به شما کمک کند انتخاب بهتری داشته باشید. [see_also]4014[/see_also]

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید