۳ دلیلی که احتمالا شما را از خرید روروک منصرف می‌کند

۳ دلیلی که احتمالا شما را از خرید روروک منصرف می‌کند
راهنمای مطالعه

    برای کودکی که هنوز راه‌رفتن بلد نیست، روروک می‌تواند اسباب‌ بازی جذاب و سرگرم‌کننده‌ای باشد. اما والدین عزیز آیا می‌دانید که خرید روروک با چه معایبی همراه است؟ امروز می‌خواهیم از نکاتی با شما حرف بزنیم که شاید تصمیم‌تان را برای خرید روروک عوض کنند.

    ۱. خطر جراحات جسمی

    معایب خرید روروک - خطر جراحات جسمی

    روروک‌ چرخ‌دار است و همین متحرک‌بودنش می‌تواند حادثه‌ساز شود. چون ممکن است خیلی زودتر از اینکه بتوانید عکس‌العمل نشان دهید، کودک‌تان را در چشم برهم‌زدنی به دل خطر ببرد. اما ببینیم چه خطراتی:

    • کودک در روروک می‌تواند درصورت محدودنبودن اطرافش به نقاط ممنوعه منزل مثل آشپزخانه و بالکن راه پیدا کند؛
    • ازآنجاکه کودک در روروک می‌ایستد، به سطوح بیشتری دسترسی خواهد داشت و ممکن است به وسایل خطرناک دست بزند؛
    • روروک‌سواری در اطراف حوض یا استخر چه‌بسا که به سقوط و خفگی در آب منجر شود؛
    • احتمال سقوط از پله‌ها و آسیب به سروگردن هم خطری جدی است.

    درواقع کودک در روروک سرعت و ارتفاع غیرمجاز پیدا می‌کند و درنتیجه موقعیت‌های خطرناک راحت‌تر برایش فراهم می‌شوند. در مواردی حتی کودکان براثر برخورد روروک با لوازم منزل و واژگون‌شدن اسباب روی سرشان آسیب می‌بینند. گیرکردن روروک به لبه فرش هم می‌تواند حادثه‌ساز باشد. این قبیل خطرات در روروک‌های ثابت نسبتا کمترند.

    ازاین‌رو در کانادا روروک به‌دلیل خطر جراحات جسمی جزو سیسمونی‌های ممنوعه است. اگر نمی‌دانستید، حتما تعجب کرده‌اید! بله؛ در کانادا فروش روروک نو و دست‌دوم در آوریل ۲۰۰۴ قانونا ممنوع اعلام شد. تخطی از این قانون تا ۱۰۰ هزار دلار جریمه و حتی تا شش ماه زندانی در پی خواهد داشت. انجمن پزشکی اطفال آمریکا (AAP) هم خواستار منع فروش روروک در این کشور است.

    ۲. تأخیر در رشد حرکتی

    یکی از دلایل پدرومادرها برای خرید روروک کمک به راه‌افتادن کودک‌شان است. اما آیا واقعا روروک هیچ کمکی به کودک برای یادگیری راه‌رفتن می‌کند؟

    برخلاف انتظارتان باید بگوییم نه! در منابع مختلفی ازجمله وب‌سایت healthychildren.org (این منبع آموزشی والدین زیر نظر انجمن پزشکی اطفال آمریکا اداره می‌شود) اشاره شده است که روروک به کودک برای یادگیری راه‌رفتن هیچ کمک مؤثری نمی‌کند. بلکه اتفاقا می‌تواند زمان شروع راه‌رفتن کودک‌تان را هم به تأخیر بیندازد. یعنی حتی اگر روروک‌سواری با خطر جراحات جسمی همراه نباشد، باز وسیله مشکل‌داری است.

    چرا روروک ممکن است در رشد حرکتی کودک تأخیر ایجاد کند؟

    معایب خرید روروک - احتمال ایجاد تأخیر در رشد حرکتی کودک

    در وب‌سایت دانشکده پزشکی دانشگاه هاروارد آمده است که یادگیری راه‌رفتن چندان هم به یادگیری استفاده از پاها مربوط نیست. کودک راه‌رفتن مستقل را بیشتر وقتی یاد می‌گیرد که خودش را برای ایستادن بالا بکشد و تلاش کند با برقراری تعادل بدون اتکا به چیزی قدم بردارد. اما این تمرین با روروک ممکن نیست.

    کودک برای اینکه بتواند راه برود، اول باید غلت‌زدن، نشستن، خزیدن یا همان چهاردست‌وپا رفتن و بازی‌کردن روی زمین را تمرین کند. اما استفاده از روروک فرصت این تمرین را از کودک می‌گیرد. یک متخصص اطفال در گفت‌وگو با نیویورک‌ تایمز می‌گوید کودکانی که از روروک استفاده می‌کنند چهاردست‌وپا خزیدن، ایستادن و راه‌رفتن دیرتر درموردشان اتفاق می‌افتد. چراکه با روروک مجالی برای تمرین کشیدن خودشان به بالا و راست‌ایستادن پیدا نمی‌کنند. حتی برخی کارشناسان معتقدند که چون حرکت با روروک راحت‌تر است، کودک تمایل کمتری به راه‌رفتن مستقل و بدون اتکا پیدا می‌کند.

    دلیل جالب‌توجه دیگری هم مطرح است. تحقیقات نشان داده است دلیل تأخیر در رشد حرکتی براثر روروک‌سواری می‌تواند این باشد که کودک در روروک پاهایش را نمی‌بیند. خصوصا روروک‌های سینی‌دار نمی‌گذارند کودک پایین‌تنه خود را ببیند و اطلاعاتی را که برای رشد حرکتی نیاز دارد دریافت کند. مطالعات رشدی حاکی از آن‌اند که کودک برای یادگیریِ به‌موقع راه‌رفتن به بازخورد بصری هم نیاز دارد و باید بتواند وضعیت بدن و حرکت پاهایش را ببیند تا متوجه شود که اگر چگونه حرکت کند موفق‌تر خواهد بود.

    [related]3264[/related]

    ۳. تأخیر در رشد عضلانی

    این مورد هم به‌نوعی به مورد قبل مربوط است. دکتر آلن گرین، پزشک متخصص اطفال، دراین‌باره می‌گوید روروک روی عضلاتی که باید اثر نمی‌گذارد. روروک‌سواری بااینکه قسمت‌های پایینی پا را قوی می‌کند، به‌اعتقاد دکتر گرین درعوض موجب تضعیف نسبی قسمت‌های بالایی پا و لگن می‌شود. یعنی دقیقا همان قسمت‌هایی که برای راه‌رفتن اهمیت زیادی دارند در روروک کمتر درگیر می‌شوند.

    چه جایگزین‌هایی برای خرید روروک وجود دارند؟

    باتوجه‌به توضیحاتی که برایتان شاهد آوردیم، کودک برای یادگیری راه‌رفتن نیازی به روروک ندارد. می‌فهمیم که دل‌تان می‌خواهد هرچه زودتر راه‌رفتن کودک‌تان را ببینید. اما صبور باشید و اجازه دهید مراحل رشد کودک‌تان به‌ترتیب طی شود. مخالفان استفاده از روروک معتقدند زمانی را که کودک در روروک سپری می‌کند، بهتر است روی زمین درحال تمرین چهاردست‌وپا رفتن و تلاش برای نشستن و بلندشدن باشد.

    اما می‌دانیم روروک جنبه سرگرمی هم دارد. اگر به دنبال جایگزین سرگرم‌کننده دیگری برای روروک می‌گردید، می‌توانید برای کودک‌تان به‌جای خرید روروک از این تشک‌های بازی بخرید:

    خرید تشک بازی به‌جای خرید روروک

    می‌توانید اوقاتی را که می‌خواستید کودک‌تان با روروک سرگرم شود با گذاشتن روی این تشک‌های بازی سرگرمش کنید. تشک‌های بازی کودک قیمت‌های متنوعی دارند که بسته به جیب‌تان می‌توانید انتخاب کنید. اگر می‌خواهید زیر ۳۰۰ هزار تومان هزینه کنید، در بازه قیمتی ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان هم گزینه‌های خوبی برای خرید وجود دارند.

    تخت‌پارک جایگزین دیگری است که البته چند سروگردن از تشک بازی گران‌تر درمی‌آید:

    خرید تخت‌پارک به‌جای خرید روروک

    تخت‌پارک‌ آمیزه‌ای از تخت و پارک بازی است. به این معنی که هم برای خواب و هم بازی کودک جای مخصوص دارد و به‌دلیل دارابودن فضای محافظت‌شده محل نسبتا امن‌تری برای بازی کودک‌تان خواهد بود. تشک و پارک بازی در مقایسه با روروک گزینه‌های کم‌خطرتری محسوب می‌شوند. اما یادآوری می‌کنیم که حتی در این وسایل هم نباید از کودک‌تان غافل شوید.

    از وقتی هم که کودک‌تان شروع به حرکت کرد باید محیط خانه را برایش ایمن‌سازی کنید. در مطلب ۱۰ محصول کاربردی برای حفظ ایمنی کودک در خانه گلچینی از کاربردی‌ترین لوازم ایمنی کودک در خانه را خدمت‌تان معرفی کرده‌ایم.

    سخن پایانی

    این بار در «درجه» گزیده‌ای از معایب استفاده از روروک را برایتان گردآوری کردیم. لینک منابع مورداستفاده هم طبق معمول در انتهای مطلب قابل‌دسترسی است. در پایان جا دارد اضافه کنیم که اختلاف نظرهایی نیز درمورد معایب روروک مطرح است. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم اگر درباره مزایا و معایب استفاده از روروک یا وسایل بازی جایگزین تردید و سؤالی دارید، با پزشک اطفال کودک‌تان مشورت کنید.  [see_also]4857[/see_also]

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید