مقایسه کامپیوتر و لپ تاپ؛ کدام یک برای شما مناسب‌تر است؟

مقایسه کامپیوتر و لپ تاپ؛ کدام یک برای شما مناسب‌تر است؟
راهنمای مطالعه

    نمی‌دانید کامپیوتر بخرید یا لپ تاپ؟ نمی‌دانید خرید کدام یک از این دو برایتان بهتر است؟ با ما همراه شوید تا هرآنچه را که نیاز است در رابطه با خرید این دو وسیله بدانید، در اختیارتان قرار دهیم.

    بسیاری از افراد قبل از خرید کامپیوتر یا لپ تاپ به این نکته توجه ندارند که کدام دستگاه به بهترین شکل ممکن، نیازشان را برطرف خواهد کرد. همین مسئله باعث می‌شود بعد از خرید، با مشکلات زیادی مواجه شوند که پیش‌تر به آن توجهی نداشتند.

    آنچه که در این مقاله به آن خواهیم پرداخت، تفاوت‌های موجود بین کامپیوتر و لپ تاپ است. قصد داریم با مقایسه کامپیوتر و لپ تاپ، نقاط قوت و ضعف هردو دستگاه را بررسی کرده و به این نتیجه برسیم که برای یک هدف مشخص، کدام یک پاسخ‌گوی نیاز کاربران خواهد بود.

    توجه داشته باشید که مقایسه‌های صورت گرفته با هدف آگاهی شما از مشکلات رایج و مزیت‌های هر دو دستگاه است. شاید تعدادی از مشکلات که در این مقاله به آن اشاره می‌شود برای برخی کاربران آنچنان مشکل‌ساز نباشد. بنابراین انتخاب نهایی به عهده‌ شماست.

    مواردی که در مقایسه کامپیوتر و لپ تاپ به آن خواهیم پرداخت:

    • قدرت سخت‌افزاری
    • نمایشگر
    • سهولت استفاده
    • قابلیت ارتقا و تعمیر
    • قیمت

    برای شروع، ابتدا تفاوت قطعات سخت‌افزاری به‌کار رفته در کامپیوتر و لپ تاپ؛ که مهم‌ترین بخش این مقایسه را تشکیل می‌دهند، به‌طور کامل شرح خواهیم داد. در ادامه به شرح عواملی همچون اندازه، قابلیت حمل دستگاه، عمر مفید و غیره می‌پردازیم که در انتخاب نهایی بین این دو تاثیر دارند.

    مقایسه کامپیوتر و لپ تاپ: قدرت سخت‌ افزاری

    مقایسه کامپیوتر و لپ تاپ

    کارت گرافیک (GPU)

    در جریان مراسم CES 2019، شرکت انویدیا از کارت گرافیک‌های سری RTX مخصوص لپ‌تاپ رونمایی کرد. طبق ادعای شرکت انویدیا، این گرافیک‌ها از قدرت بسیار بالایی برخوردار بودند و حتی قادر بودند فاصله‌ زیاد گرافیک‌های لپ تاپ و پی‌سی را به حداقل برسانند و قدرتی تقریبا مشابه را در اختیار کاربران هر دو دستگاه قرار دهند.

    اما باز هم کلمه‌های «تقریبا» و «حداقل» برای مقایسه‌ بین گرافیک‌های لپ‌ تاپ و کامپیوتر این موضوع را یادآور می‌شود که همچنان قدرت لپ‌ تاپ‌ها در پردازش‌های گرافیکی از کامپیوتر‌ها کمتر است. البته این تفاوت به حدی چشمگیر نیست که در انتخاب بین این دو تاثیر بگذارد، اما شاید برای برخی‌ها که علاقه‌ زیادی به بازی‌های کامپیوتری دارند، همین تفاوت اندک نیز بسیار مهم باشد.

    [related]5482[/related]

    پردازنده‌ (CPU)

    در بخش پردازنده‌ مرکزی نیز شواهد، قدرت بیشتر کامپیوترها را نشان می‌دهد. در حال حاضر قوی‌ترین پردازنده‌ موجود برای کامپیوتر چندین برابر از قوی‌ترین پردازنده‌ لپ تاپ‌ها قوی‌تر است. اما تفاوت به اینجا ختم نمی‌شود. پردازنده‌های مخصوص لپ تاپ حتی در مقایسه با پردازنده‌های هم‌رده‌ خود در کامپیوترها نیز فرکانس کمتر و در نتیجه قدرت کمتری دارند.

    شرکت‌های سازنده‌ لپ تاپ فرکانس قطعات مخصوص لپ تاپ‌ها را تا حدودی کاهش می‌دهند و این مسئله عملا به خاطر افزایش طول عمر قطعه و مصرف کمتر انرژی باتری است؛ این موضوع به بیشتر شدن مدت زمان استفاده از لپ تاپ هم کمک شایانی خواهد کرد. هرچند در حال حاضر می‌توانید برای انجام اکثر کارها روی پردازنده‌های قدرتمند لپ تاپ حساب کنید، اما اگر هدف بازی کردن با جزئیات و کیفیت بالاست، پردازنده‌های کامپیوتر قدرت بیشتری در اختیارتان قرار خواهند داد.

    حافظه‌ رم (RAM) و حافظه‌ ذخیره سازی (HDD و SSD)

    در بخش حافظه‌ رم و حافظه‌ ذخیره سازی نیز تفاوت زیادی بین لپ تاپ و کامپیوتر دیده نمی‌شود. یعنی نمی‌توان گفت ۸ گیگابایت رم در کامپیوتر تا اندازه‌ای بهتر است که بتوان تاثیر آن را به وضوح در انجام کارهای روزمره حس کرد. همین مسئله در رابطه با حافظه‌‌ ذخیره سازی که تحت عنوان HDD یا SSD شناخته می‌شود، نیز صدق می‌کند. خوشبختانه کاربران لپ تاپ و کامپیوتر بدون مشکل خاصی می‌توانند با افزودن حافظه‌ پرسرعت SSD به دستگاه‌های خود تا حد زیادی سرعت آن‌ها را افزایش دهند. اما به طور کلی تفاوت محسوسی در این بخش بین لپ تاپ‌ و کامپیوتر وجود ندارد.

    نمایشگر

    مقایسه کامپیوتر و لپ تاپ - صفحه نمایش

    در حال حاضر و با وجود فراگیر شدن نمایشگر‌های 4K، همچنان وضوح تصویر فول‌‌اچ‌دی (۱۰۸۰ × ۱۹۲۰ پیکسل) به حد استاندارد نمایشگرها بدل شده است. اما مهم‌ترین عامل در نمایشگر به نرخ تازه‌سازی تصویر (رفرش ریت)، نوع پنل بکار رفته (IPS ،TFT و...) و اندازه‌ آن است. خوشبختانه نمایشگرهای لپ‌ تاپ و کامپیوتر از تنوع بسیار بالایی برخوردارند.

    نمایشگری که در لپ تاپ‌های کنونی مورد استفاده قرار می‌گیرد، هم از پنل‌های با کیفیت و هم از وضوح تصویر گوناگون از فول‌اچ‌دی تا 4K برخوردار است. نمایشگرهای کامپیوتر نیز وضعیت مشابهی دارند. اما تنها تفاوت بین نمایشگر کامپیوتر و لپ تاپ به اندازه‌ی آن بر می‌گردد. بزرگترین نمایشگر موجود در لپ تاپ‌ها در حال حاضر تقریبا ۱۹ اینچ بزرگی دارد. این درحالیست که در خرید نمایشگر کامپیوتر کاربر تا ۵۰ اینچ نیز حق انتخاب دارد که در این مورد نیز برتری از آن کامپیوتر است.

    سهولت استفاده

    مقایسه کامپیوتر و لپ تاپ - سهولت استفاده

    لپ تاپ‌ها به طور کلی از نظر سهولت استفاده بسیار بهتر از کامپیوترها هستند. این مسئله زمانی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که شما کارمند یا دانشجو هستید و نیاز دارید دائما با سیستم خود در ارتباط باشید. کامپیوتر به عبارتی شما را خانه‌نشین می‌کند اما لپ تاپ با در نظر گرفتن وزن کمی که دارد، همیشه و همه جا می‌تواند نیازهای شما را برطرف کند.

    در برخی مدل‌های امروزی حتی می‌توانید نمایشگر را از صفحه کلید جدا کرده و به راحتی با لپ تاپ خود کار کنید. همچنین لپ تاپ فضای بسیار کمتری را به نسبت کامپیوتر اشغال می‌کند و بدون نیاز به کابل‌های متعدد و در بیشترین حالت تنها با اتصال ۲ کابل می‌توانید از آن استفاده کنید که یکی از بزرگ‌ترین مزیت‌های لپ تاپ محسوب می‌شود.

    مقایسه کامپیوتر و لپ تاپ: قابلیت ارتقا و تعمیر

    مقایسه کامپیوتر و لپ تاپ - قابلیت ارتقا

    یکی از مهم‌ترین تفاوت‌هایی که بین لپ تاپ و کامپیوتر دیده می‌شود، قابلیت ارتقا و تعمیر آن‌هاست. در این مورد کامپیوتر از انعطاف بیشتری نسبت به لپ تاپ برخوردار است. شما می‌توانید به راحتی و بدون هیچ مشکلی سیستم کامپیوتر خود را ارتقا دهید و در صورت وجود مشکل به راحتی آن را تعمیر کنید. در برخی موارد حتی خود کاربران نیز می‌توانند به تعمیر کامپیوتر خود اقدام کنند. اما طراحی لپ تاپ‌ها به گونه‌ای است که تنها قطعه‌ ارتقاپذیر آن یعنی رم نیز به سختی تعویض می‌شود و تعمیر آن نیز حتما باید به دست افراد متخصص انجام گیرد.

    قیمت

    در بحث قیمت، مقایسه کمی پیچیده می‌شود. به این صورت که در بین لپ تاپ‌ها در محدوده‌ قیمت پایین، گزینه‌های مختلفی وحود دارد که کاربران می‌توانند بسته به نیاز خود یکی از آن‌ها را انتخاب کنند. همچنین با خرید لپ تاپ در بدترین حالت به یک خنک کننده نیاز خواهید داشت که قیمت زیادی نیز ندارد اما برای کامپیوتر داستان کمی متفاوت است.

    مشاهده آخرین قیمت انواع لپ‌تاپ در بازار ایران

    با خرید کامپیوتر به لوازم جانبی دیگر نیز همانند ماوس، صفحه کلید، صندلی و یا حتی میز نیز نیاز خواهید داشت که قیمت تمام‌ شده‌ آن را تا حدودی افزایش می‌دهد. اما هرچه به مدل‌های بالاتر نزدیک می‌شویم، خرید کامپیوتر بسیار مقرون به صرفه‌تر خواهد بود. شاید در برخی موارد کاربر مجبور به پرداخت یک میلیون تومان هزینه‌ بیشتر شود اما کیفیتی که از کامپیوتر در آن محدوده‌ قیمت دریافت می‌کنید به مراتب بیشتر از لپ تاپ است.

    پرفروش‌ترین تجهیزات جانبی لپ‌تاپ و کامپیوتر را ببینید

    جمع بندی

    با بررسی موارد بالا، می‌توان نتیجه گرفت که اگر هدف صرفا بازی کردن باشد، قطعا کامپیوتر انتخاب بهتری است. چراکه هم قدرت سخت‌افزاری آن بیشتر است و هم کیفیت خنک کنندگی و در نتیجه طول عمر آن. همچنین برای آن دسته از دانشجویانی که نیاز ندارند همیشه و همه‌جا به سیستم خود دسترسی داشته باشند، پیشنهاد می‌شود تمرکز بیشتری روی خرید کامپیوتر داشته باشند. چراکه می‌توانند در کنار رسیدگی به کارهای روزمره، از مزیت‌های بهره‌مندی از یک کامپیوتر نیز که در بالا آن به آن پرداختیم بهره‌مند شوند.

    اما اگر کارتان ایجاب می‌کند دائما با سیستم خود در تعامل باشید، قطعا لپ تاپ انتخاب مناسب‌تری خواهد بود. چراکه می‌توانید آن را همه‌جا با خود حمل کرده و به کار خود رسیدگی کنید. همچنین در صورت نیاز می‌توانید حافظه‌ داخلی آن را با افزودن یک SSD ارتقا دهید که این امر موجب می‌شود لپ تاپ شما از سرعت بسیار بالایی در انجام کارهای روزمره برخوردار شود. همچنین در کنار رسیدگی به کارهای روزمره‌ خود می‌توانید از برخی بازی‌های روز نیز بسته به قدرت لپ‌تاپ‌تان لذت ببرید.

    نقات قوت لپ‌ تاپ‌ در برابر کامپیوتر

    • اندازه‌ کوچک‌تر و در نتیجه اشغال فضای کمتر
    • وزن کمتر و در نتیجه قابلیت جابه‌جایی آسان
    • مصرف برق کمتر به خاطر استفاده از قطعاتی با فرکانس و توان مصرفی کمتر

    نقاط قوت کامپیوتر در برابر لپ‌ تاپ‌

    • قدرت گرافیکی و قدرت پردازشی بیشتر
    • امکان ارتقا و تعمیر سیستم بدون هیچ‌‌گونه مشکل
    • دفع راحت‌تر گرمای تولید شده و در نتیجه عمر بیشتر قطعات
    • امکان اضافه کردن صفحه نمایش با سایز بزرگتر

    جدیدترین لپ‌تاپ‌ها را ببینید [see_also]6063[/see_also]

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید