با آب جوش کن لحظه ای؛ تنها یک بشکن با آب جوش فاصله دارید

با آب جوش کن لحظه ای؛ تنها یک بشکن با آب جوش فاصله دارید
راهنمای مطالعه

    با آب جوش کن لحظه ای تنها یک بشکن با آب جوش فاصله خواهید داشت. یعنی هر زمان که اراده کنید آب جوش‌تان برای تهیه چای و دم‌نوش فورا به راه خواهد بود. در این مطلب «درجه» با ما همراه باشید تا از انواع آب جوش کن لحظه ای و نکاتی که باید برای خرید هر نوع بدانید بیشتر آشنا شوید.

    آب جوش کن لحظه ای چیست و در مقایسه با کتری چه مزایا و معایبی دارد؟

    آب جوش کن لحظه ای می‌تواند جایگزین مناسبی برای کتری‌های برقی یا روگازی باشد. اگر در بلندکردن کتری مشکل دارید یا به دنبال وسیله‌ای می‌گردید که در لحظه آب جوش تحویل‌تان دهد، بد نیست به خرید آب جوش کن لحظه ای فکر کنید.

    آب جوش‌کن‌های لحظه‌ای بر دو نوع‌اند:

    ۱. مدل رومیزی

    آب جوش کن لحظه ای مدل رومیزی

    آب جوش‌کن‌های لحظه‌ایِ مدل رومیزی روی کابینت قرار می‌گیرند و تنها با فشار یک دکمه لیوان‌تان را پر می‌کنند. برخی آب جوش‌کن‌های لحظه‌ایِ این مدلی از لحاظ میزان آبی که در هر بار استفاده می‌ریزند هم قابل‌تنظیم‌اند. به این معنی که می‌توانید میزان خروجی آب دستگاه را براساس حجم چای یا قهوه‌ای که در هر وعده میل می‌کنید تنظیم کنید. میزان هر بار خروج آب در اغلب آب جوش‌کن‌های لحظه‌ایِ رومیزی معمولا بین ۱۵۰ میلی‌لیتر (معادل یک پیمانه یا فنجان کوچک) تا ۳۵۰ میلی‌لیتر (یک لیوان بزرگ) است.

    ۲. مدل شیر آبی

    آب جوش کن لحظه ای مدل شیر آبی

    اگر روی کابینت‌تان فضای کافی برای اضافه‌کردن وسیله جدید ندارید یا نمی‌خواهید دوروبرتان را شلوغ کنید، پس احتمالا آب جوش کن‌ لحظه ایِ مدل شیر آبی بیشتر به دردتان می‌خورد. این مدلی‌ها مثل دستگاه تصفیه آب زیر ظرف‌شویی نصب می‌شوند و از طریق شیر آب قابل‌استفاده خواهند بود. اما باید زیر ظرف‌شویی‌تان فضای کافی برای نصب مخزن و متعلقات دستگاه داشته باشید. ضمن اینکه برای مدل‌های شیر آبی هزینه جداگانه‌ای را هم باید بابت نصب دستگاه بپردازید.

    [related]25[/related]

    مزایا و معایب آب جوش کن لحظه ای در مقایسه با کتری برقی

    اگر از ایده آب جوش‌کن‌های لحظه‌ای خوش‌تان آمده باشد، شاید بپرسید که وجود چنین وسیله‌ای در آشپزخانه چه مزیتی بر کتری برقی دارد؟ اما جواب:

    با آب جوش کن لحظه ای نیازی نیست تنها برای یک لیوان آب جوش حجم زیادی آبْ جوش بیاورید. چراکه معمولا در کتری‌های برقی حداقل آبی که در هر بار استفاده می‌توانید جوش بیاورید بیش از یک لیوان است. اما با آب جوش کن لحظه ای می‌توانید به اندازه همان یک لیوان‌تان از دستگاه آب جوش بگیرید. به‌عبارتی آب جوش‌کن‌های لحظه‌ای از این بابت مصرف انرژی بهینه‌تری دارند.

    اما آب جوش کن لحظه ای برای چای‌دادن به نفرات وسیله مناسبی نیست. مگر اینکه مدلی با گنجایش بالا بخرید. درضمن با آب جوش کن لحظه ای آبِ کاملا جوش نخواهید داشت. بلکه آب پس از تخلیه در لیوان تا حوالی نقطه جوش داغ خواهد بود. 

    برای خرید آب جوش کن لحظه ای باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

    بسته به اینکه مدل رومیزی مدنظرتان است یا مدل شیر آبی باید به نکات مختلفی توجه داشته باشید:

    نکات خرید برای مدل رومیزی

    • مخزن آب: آب جوش‌کن‌های لحظه‌ایِ دارای مخزن جذاپذیر کاربری آسان‌تری دارند. در غیر این صورت گرفتن دستگاه زیر شیر آب برای پرکردن مخزن کار راحتی نخواهد بود. مگر اینکه از پارچ آب کمک بگیرید. گنجایش مخزن هم در هر مدلی متفاوت است. طبیعتا هرچه گنجایش مخزن بیشتر باشد، آب جوش برای نفرات بیشتری مهیا خواهد بود.
    • فیلتر: برخی مدل‌های آب جوش کن لحظه ای فیلتردارند. خصوصا فیلتر آهک قابلیت جانبی مفیدی است که از رسوبات آهکی آب می‌کاهد. اما دقت داشته باشید که دستگاه‌های فیلتردار سنگین‌ترند و بنابراین برای پرکردن مخزن باید وزن سنگین‌تری را بلند کنید. ضمن اینکه مدل‌های فیلتردار گران‌ترند و فیلترشان هرازچندگاهی هم باید تعویض شود.
    • فضای زیر آب‌ریز: آیا زیر آب‌ریز دستگاه لیوان بزرگ و بلند هم جا می‌شود؟ آیا طراحی فضای زیر آب‌ریز طوری هست که بتوانید لیوان یا فنجان‌تان را راحت بگذارید و بردارید؟
    • دکمه توقف: وجود دکمه توقف برای وقتی به درد می‌خورد که لیوان‌تان در حال لبریزشدن است و می‌خواهید جریان آب را قطع کنید. منتها این قابلیت تنها درصورتی کارایی لازم را خواهد داشت که بلافاصله عمل کند. چراکه در اغلب آب جوش‌کن‌های لحظه‌ای لیوان در عرض چند ثانیه پر می‌شود و اگر دکمه توقف بلافاصله جریان آب را قطع نکند، وجودش عملا بی‌فایده خواهد بود.
    • نشانگر روشن/خاموش: این قابلیت جانبی زمان آماده‌به‌کار شدن دستگاه را نشان می‌دهد.
    • پایه‌های لاستیکی: وجود پایه‌های لاستیکی سبب ثابت‌شدن دستگاه روی سطح کابینت و درنتیجه افزایش ایمنی می‌شود.
    • درپوش قفل‌شونده: این هم قابلیت جانبی دیگری است که سبب افزایش ایمنی دستگاه حین کار می‌شود.
    • اخطار صوتی: برخی آب جوش‌کن‌های لحظه‌ای درصورت تمام‌شدن آب مخزن برای پرکردن مجدد با اخطار صوتی خبرتان می‌کنند.

    نکات خرید برای مدل شیر آبی

    • فیلتر: آب جوش‌کن‌های لحظه‌ایِ مدل شیر آبی هم اگر فیلتردار باشند، قیمت‌شان بالاتر خواهد بود. ضمن اینکه هزینه نصب و نگهداری دستگاه را هم باید مدنظر داشته باشید. چراکه فیلتر دستگاه باید متناوبا تعویض شود. درکل درمورد آب جوش‌کن‌های لحظه‌ایِ شیر آبی کیفیت خدمات پس از فروش مسئله مهمی است.
    • آب سخت: اگر در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که آب‌تان سخت است، یعنی املاح بالایی دارد، فیلتر دستگاه سریع‌تر از معمول نیاز به تعویض خواهد داشت. سرِ شیر آب‌ دستگاه هم زودبه‌زود به جرم‌زدایی نیاز خواهد داشت (مثلا با خواباندن در سرکه).

    و اما دو سؤال مهم

    آب جوش کن لحظه ایِ رومیزی چقدر سریع‌تر از کتری برقی است و آیا برق بیشتری مصرف می‌کند؟

    در یک لیوان سایز معمولی ۲۵۰ میلی‌لیتر آب جا می‌گیرد. کتری برقی و آب جوش کن لحظه‌ای هر دو برای جوش‌آوردن این مقدار آب به زمان و مصرف برق تقریبا یکسانی نیاز دارند. درواقع آب جوش کن لحظه‌ای تنها درصورتی از لحاظ مصرف انرژی بهینه‌تر خواهد بود که تنها به یک لیوان آب جوش نیاز داشته باشید، اما کتری برقی‌ای که دارید برای هر بار استفاده باید با حداقل بیش از ۲۵۰ میلی‌لیتر آب پر شود. در این صورت چون با کتری برقی‌تان مجبورید بیش از یک لیوان آبْ جوش بیاورید، زمان و انرژی بیشتری هم مصرف خواهد شد.

    آیا آب جوش کن لحظه ای آبِ دقیقا جوش تحویل‌مان می‌دهد؟

    دست‌اندرکاران وب‌سایت which.co.uk (یکی از معروف‌ترین وب‌سایت‌های نقد و بررسی کالا) ضمن بررسی مدل‌های مختلف آب جوش‌کن‌های لحظه‌ایِ مدل رومیزی دریافتند که این وسیله کاربردی اگرچه می‌تواند آب را جوش بیاورد، اما زمانی که آب از آب‌ریز خارج می‌شود دیگر در نقطه جوش نیست. آزمایش چند مدل از این مدل آب جوش‌کن‌های لحظه‌ای نشان داد که وقتی آب از دستگاه به لیوانی که در دمای اتاق بوده باشد بریزد چیزی حدود ۹۱ سانتی‌گراد است. درحالی‌که تکرار این آزمایش با کتری نشان داد اگر از کتری تازه جوشیده آب بریزید، دمای آب در لیوان می‌تواند بیشتر باشد.

    البته کیفیت خروجی آب از لحاظ داغی در هر مدلی می‌تواند متفاوت باشد. اما به‌طورکلی دمای آب خروجی از آب جوش‌کن‌های لحظه‌ای معمولا اندکی زیر نقطه جوش است. ولی چرا؟ چون برای مثال در مدل‌های رومیزی اندکی از دمای آب، حین حرکت در مسیر لوله اتصال‌دهنده مخزن گرم‌کن به نازل آب‌ریز، هدر می‌رود. در مدل‌های شیر آبی هم دمای آب خروجی معمولا چند درجه از نقطه جوش پایین‌تر است.

    سخن پایانی

    شاید با مطالعه این مطلب به خرید یا تحقیق بیشتر درباره آب جوش‌کن‌های لحظه‌ای تمایل پیدا کرده باشید. پس لازم است بدانید که در بازار فعلی ایران برای خرید این وسیله متأسفانه تنوع مدل و قیمت نداریم. به‌هرحال محدودیت‌های واردات کالا و نوسانات ارزی کم تأثیرگذار نبوده‌اند. بااین‌حال خرید آب جوش کن لحظه‌ایِ مدل شیر آبی می‌تواند دست‌کم سه چهار میلیون تومان بلکه هم بیشتر برایتان آب بخورد. اما اگر بتوانید مدل رومیزی این وسیله را پیدا کنید، مدل‌های رومیزی کم‌قیمت‌ترند. [see_also]8062[/see_also]

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید