بدون دانستن این نکات، تابه گریل نخرید

بدون دانستن این نکات، تابه گریل نخرید
راهنمای مطالعه

    غذاهای گریل‌شده یا کبابی را اغلبمان دوست داریم. همبرگرها، استیک‌ها و غذاهایی از این قبیل معمولا روی باربیکیو یا تنور ذغالی بسیار خوشمزه‌تر می‌شوند، اما اگر به‌دلیل فضای بسته منزل یا دلایل دیگر از این نظر در مضیقه هستید، می‌توانید تابه گریل غیربرقی را امتحان کنید.

    این تابه شبیه تابه‌های معمولی است با این تفاوت که عمق آن کم است و کف آن شیار دارد. این شیارها به‌منظور ایجاد خطوط برشته قهوه‌ای رنگ روی غذاها مخصوصا غذاهای گوشتی طراحی شده‌اند تا حالت و شکل غذاهای کباب‌شده روی باربیکیو یا تنور را ایجاد کنند.

    هر چند تابه گریل غیربرقی کلا جای کباب‌پزها را نمی‌گیرد، اما طرفداران خاص خودش را دارد. این مدل از نوع تابه برقی آن ساده‌تر است، فضای زیادی را هم اشغال نمی‌کند و به راحتی می‌توان با آن کار کرد. به‌همین‌دلیل خرید آن را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

    نکاتی که قبل از خرید تابه گریل غیربرقی باید بدانید

    بدنه تابه: آلومینیوم، چدن، استیل یا سرامیک؟

    اولین و مهم‌ترین نکته‌ای که باید در هنگام خرید تابه گریل در نظر بگیرید، جنس ماده استفاده شده در ساخت تابه است. تابه گریل را از جنس‌های مختلفی می‌سازند که هر یک ویژگی خاصی به تابه می‌بخشند:

    ۱. آلیاژهای آلومینیوم

    تابه گریل - تابه از آلیاژ آلومینیوم

    تابه گریل ساخته شده از آلیاژ حاصل از ریخته‌گری آلومینیوم گرما را به‌صورت یکنواخت توزیع می‌کند. این آلیاژ را با چند لایه نچسب می‌پوشانند تا هم دماهای بالا را تحمل کند و هم اینکه غذا به کف آن نچسبد.

    ۲. فولاد ( استیل) ضد‌زنگ

    تابه گریل - تابه استیل

    تابه‌های گریل ساخته شده از فولاد ضدزنگ سریع گرم می‌شوند. طراحی این تابه بسیار مقاوم و بادوام است و دارای روکش نچسب هستند که غذا به آنها نچسبد. به‌خاطر انتقال حرارت مناسب، غذا خیلی خوب و یکنواخت پخته می‌شود. این تابه‌ها در برابر ضربه و سقوط مقاوم هستند و به‌راحتی نمی‌شکند یا ترک برنمی‌دارد.

    ۳. چدن لعاب‌کاری‌شده

    تابه گریل - تابه چدن

    تابه گریل ساخته‌شده از این جنس می‌تواند در برابر حرارت فوق‌العاده بالا مقاومت کند و چون لعاب‌کاری شده است غذا به کف ظرف نمی‌چسبد. این تابه‌ها بسیار مقاوم هستند و مدت‌های طولانی دوام می‌آورند.

    دقت کنید که اگر تابه گریل چدنی خریداری می‌کنید، باید لعاب‌کاری شده باشد. تابه‌های گریل چدنی لعاب‌کاری شده بادوام هستند، راحت تمیز می‌شوند و غذا به آنها نمی‌چسبد.

    ۴. سرامیک

    تابه گریل - تابه سرامیکی

    با وجود اینکه تابه گریل سرامیکی توان بالایی در جذب و نگهداری گرما دارد و غذا اصلا به آن نمی‌چسبد، اما تابه‌های گریل ساخته شده از آن به هیچ‌وجه بادوام نیستند و ممکن است در صورت سقوط و یا ضربه ترک بردارند و یا بشکنند.

    شکل تابه: مربعی، دایره یا بیضی؟

    تابه گریل - شکل تابهتابه گریل غیربرقی در شکل‌های دایره، بیضی و چهارگوش ساخته می‌شوند. البته انتخاب شکل آن به خودتان بستگی دارد، اما شکل چهارگوش آن بهتر است. تابه‌های مربعی علاوه‌بر اینکه فضای بیشتری برای پخت غذا در اختیارمان قرار می‌دهند، در قسمت گوشه‌ها گرمای بیشتری را منتقل می‌کنند و روند پخت غذا را سرعت می‌بخشند.

    دسته تابه: یک دستگیره یا دوتا؟

    تابه گریل - تابه دارای دو دستگیره

    تابه‌های گریل معمولا دارای یک دستگیره در وسط یا دو دستگیره در طرفین هستند که نوع دو دسته آن کار حمل و حرکت‌دادن آن را راحت‌تر می‌کند.

    [related]8293[/related]

    ابعاد تابه: بزرگ، متوسط یا کوچک؟

    تابه‌های گریل در اندازه‌های مختلفی ساخته می‌شوند. این بسته به نیاز شماست که در هر بار درست‌کردن غذاهای کبابی معمولا برای چند نفر سرو می‌کنید.

    در تابه: دردار یا بدون درب؟

    تابه گریل - تابه درب دار

    برخی تابه‌های گریل برقی در هم دارند که معمولا از جنس شفاف ساخته می‌شود تا درون آن را ببینید و بر روند پخت غذا نظارت کنید. در تابه برای غذاهایی مناسب است که دوست دارید مغزپخت شوند. اما خب قطعا در داشتن مهم است و به روند پخت بهتر غذا کمک می‌کند.

    سطح خارجی: فلزی یا لعاب‌کاری شده؟

    دقت کنید که سطح خارجی بدنه تابه گریل لعاب‌کاری شده باشد. این تابه‌ها به‌راحتی تمیز می‌شوند و ظاهر زیباتری هم دارند.

    خطوط و شیارها: عمیق یا سطحی؟

    تابه گریل - شیارهای عمیق تابه

    به‌دنبال تابه گریلی باشید که شیارها و خطوط عمیقی داشته باشد. قسمت انتهایی شیارها نباید دارای خمیدگی و انحنا باشد. این شیارها کمک می‌کنند تا روغن اضافی از غذا گرفته شود و روی قسمتی از غذا که در تماس با کف تابه است خطوط قهوه‌ای رنگ دلچسبی نقش ببندد. همچنین بخارشدن سس غذا در بین این شیارها به غذای شما طعم خوبی می‌دهد.

    نچسب بودن تابه: تفلون یا ساده؟

    این ویژگی برای تابه گریل ضروری است، زیرا از چسبیدن و سوختن غذا پیشگیری می‌کند. اگر تابه گریل دارای پوشش نچسب باشد، مجبور نمی‌شوید چند بار در طی پخت غذا آن را به روغن آغشته کنید.

    وزن تابه: سنگین یا سبک؟

    نکته مهم دیگر که باید در هنگام خرید به آن دقت کنید وزن تابه است‌. تابه گریل نباید آن‌قدر سنگین باشد که در حمل یا جابه‌جایی آن دچار مشکل شوید.

    لبه تابه: دارای مجرای روغن‌ریز یا ساده؟

    تابه گریل - لبه تابه دارای مجرای روغن ریز

    به لبه تابه دقت کنید. بهترین تابه گریل تابه‌ای است که در هر دو طرف مجرای روغن‌ریز داشته باشد. با این کار سطح خارجی تابه چرب نمی‌شود. سوختن این روغن روی سطح خارجی تابه در معرض گرما، سبب می‌شود رد طلایی و قهوه‌ای روی بدنه تابه بماند که تمیزکردن آن بسیار دشوار است.

    انتقال و تابش گرمایی در تابه گریل

    تابه گریل خوب، تابه‌ای است که علاوه‌بر انتقال حرارت، عمل تابش گرما (یا حرارت دهی بدون نیاز به تماس با سطح) را هم به‌خوبی انجام دهد. بنابراین تابه باید به سرعت گرم شود و با انتقال حرارت غذا را به بهترین شکل ممکن بپزد. همچنین به‌دلیل وجود شیارها بخشی از غذا با کف تابه تماس پیدا نمی‌کند و بنابراین آن بخش از غذا باید با تابش پخته شود. بنابراین بسیار مهم است که تابه‌ای که می‌خرید هر دو قابلیت انتقال و تابش گرما را به‌خوبی داشته باشد.

    انواع تابه گریل از نظر کف تابه

    تابه‌های گریل به‌طورکلی به دو دسته تقسیم می‌شوند که بر اساس طراحی کف آنهاست و هر یک ویژگی‌هایی دارند. تابه‌های گریل شیاردار و تابه‌های گریل سنگین با کف صاف. البته برخی تابه‌ها هر دو ویژگی را با هم دارند که تصویری از آنها را در زیر می‌بینید.

    تابه گریل - تابه گریل دو منظوره

    تابه گریل با کف شیاردار

    شیارهای برآمده در کف تابه سبب جداشدن روغن و چربی اضافی از غذا می‌شود و مزه کبابی و طعم دودی به غذا می‌دهد که تا حدودی (نه کاملا) طعم تازگی و خوشمزگی غذای کباب‌شده روی کباب‌پز‌های رستورانی را دارد.

    تابه گریل با کف صاف و سنگین

    تابه گریل - تابه گریل دارای کف صاف

    تابه‌های گریل با کف صاف (griddle) گرما را به شکل یکنواخت توزیع کرده و پخت عالی غذا را تضمین می‌کنند.

    جمع‌بندی نکات کلی مطلب

    • جنس تابه گریل غیربرقی باید از موادی باشد که به‌خوبی گرما را انتقال دهد، تابش کند، در برابر ضربه و سقوط مقاوم و درعین‌حال سبک باشد.
    • قسمت داخلی تابه باید نچسب و ضدخش باشد.
    • سطح بیرونی تابه بهتر است لعاب‌کاری شده باشد. به این نکته توجه کنید که در بعضی مدل‌ها از نوعی لعاب استفاده می‌شود که خاصیت ضد‌لک هم دارد. در این تابه‌ها می‌توانید هر رنگی را انتخاب کنید و نگرانی‌ای هم از سیاه‌شدن دور آن در اثر استفاده مکرر نداشته باشید.
    • اگر تابه گریل دارای مجرای روغن‌ریز در هر دو طرف باشد، خارج‌کردن روغن اضافی غذا بسیار راحت‌تر می‌شود.
    • شکل تابه بهتر است مربعی باشد تا هم فضای بیشتری برای پخت داشته باشد و هم حداکثر تابش گرما را فراهم کند.
    • دسته تابه بهتر است روکش داشته باشد یا از جنسی ساخته شده باشد که در اثر حرارت داغ نشود و دست‌تان را نسوزاند.
    • لبه‌های تابه بهتر است دارای ارتفاع مناسب باشد. اگر لبه‌ها بیش‌ازحد بلند باشند، به تابش گرما کمک بیشتری می‌کند اما دسترسی و جابه‌جاکردن غذا با کفگیر را سخت می‌کند. اگر بیش‌ازحد کوتاه باشند ممکن است روغن و سس غذا به اطراف پاشیده شود.
    • تابه گریل خوب در برابر گرما و حرارت مقاوم است و حتی می‌توان آن را در فر قرار داد.
    • اگر تابه گریل باکیفیت باشد، می‌توانید بدون نگرانی آن را در ماشین ظرفشویی بشویید.

    هر چند پیداکردن یک تابه گریل ایده‌آل که همه ویژگی‌های بالا را دارا باشد دشوار است، اما می‌توانید تا حد امکان تابه‌ای را انتخاب کنید که هم قیمت آن برایتان مقرون‌به‌صرفه باشد و هم تاحدزیادی این ویژگی‌ها را داشته باشد. مجبوب‌ترین انواع تابه گریل را ببینید اگر خواندن این مطلب به شما درباره خرید تابه گریل اطلاعات مفیدی داد، ممنون می‌شویم آن را با دوستانتان هم به اشتراک بگذارید. [see_also]1632[/see_also]

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید