قبل از خرید اسکاچ حتما این نکات را بدانید

قبل از خرید اسکاچ حتما این نکات را بدانید
راهنمای مطالعه

    پیش از خرید اسکاچ، این مقاله «درجه» را بخوانید. اینجا برایتان حقایقی درباره وضعیت بهداشتی اسکاچ،‌ انواع آن و بهترین روش خرید اسکاچ برایتان گفته‌ایم.

    یکی از وسایل مورد نیاز آشپزخانه، اسکاچ‌ است. این وسیله در شست‌وشوی دستی ظروف آشپزخانه به کمک‌مان می‌آید. اسکاچ‌ها در اندازه و جنس‌های متفاوتی در بازار فروخته می‌شوند. اینجا برایتان حقایقی درباره وضعیت بهداشتی اسکاچ،‌ انواع آن و بهترین روش خرید اسکاچ برایتان گفته‌ایم.

    خرید اسکاچ و مشکلات بهداشتی آن

    خرید اسکاچ، اسکاچ

    آیا می‌دانید کثیف‌ترین قسمت خانه، توالت‌ نیست، بلکه آشپزخانه است. میکروب‌های بسیار کوچک و باکتری‌ها، عاشق آشپزخانه هستند و وسیله‌ای که بیش از همه باعث انتشار این میکروب‌های می‌شوند، کنار سینک ظرفشویی جا خوش کرده؛ اسکاچ. اگر شما با دست ظرف‌هایتان را می‌شویید، باید بدانید که فنجان‌ها، بشقاب‌ها و دیگر ظروف ممکن است به آن تمیزی که فکر می‌کنید، نباشند.

    محققان آلمانی در سال ۲۰۱۷، با بررسی اسکاچ‌های اسفنجی آشپزخانه به نتایج غیرمنتظره‌ای دست یافتند. بیش از ۳۶۲ نوع باکتری درون شکا‌ف‌های این اسکاچ‌ها به تعداد زیاد تا ۴۵ بیلیون در هر سانتی‌متر مربع وجود داشت. با در نظر گرفتن اندازه این نوع اسکاچ‌ها باید گفت که تقریبا بیش از ۵,۵ تریلیون میکروب روی ظرف‌های تمیزتان، پس از هر بار شستشو با اسکاچ، وجود دارد.

    بنابراین باید گفت، بهترین روش برای داشتن ظرف‌های تمیز بدون میکروب، شستن ظروف با استفاده از ماشین ظرفشویی است. این ماشین‌ها با استفاده از آب داغ و حرارت ظروف کثیف را می‌شویند و با خیال راحت می‌توانید از ظرف‌های تمیز‌تان استفاده کنید. البته برای این کار باید از حداکثر چرخه انرژی ماشین استفاده کنید. زیرا در حالت صرفه‌جویی انرژی، آب به اندازه کافی داغ نمی‌شود و نتیجه خوبی نمی‌گیرید. میکروب‌ها با وجود حرارت نابود می‌شوند.

    اما اگر ماشین ظرفشویی در خانه ندارید، پس به احتمال زیاد به سراغ اسکاچ می‌روید. اسکاچ‌های اسفنجی مکانی ایده‌آل برای تجمع باکتری‌ها هستند. معمولا خرده‌های غذا در لابه‌لای شکاف‌های آنها جمع می‌شود و به دلیل رطوبتی که وجود دارد، باکتری‌ها شروع به زاد و ولد و رشد می‌کنند. کارشناسان بهداشت می‌گویند، معمولا نمی‌توان خرده غذاها را از روی اسکاچ‌های اسفنجی تمیز کرد و همیشه بخشی از این آلودگی باقی می‌ماند.

    باکتری‌های بیماری‌زا و ابزارهای شستشوی مناسب‌تر

    خرید اسکاچ، بهداشت اسکاچ

    خوشبختانه تمام باکتری‌ های موجود روی اسکاچ‌های اسفنجی بیماری‌زا نیستند. محققان روی این اسکاچ‌ها، باکتری‌‌های بیماری‌زا مانند ایی.کولی، سالمونلا یا کامپیلوباکتر مشاهده نکردند. اما برخی از این محققان می‌گویند، ممکن است روی برخی از این نوع اسکاچ‌ها، از این نوع باکتری‌ها وجود داشته باشد. بنابراین باید به این موضوع اهمیت داد.

    این محققان می‌گویند، اگر همچنان می‌خواهید ظروف خود را با دست بشویید، پس بهتر است به جای اسکاچ‌، از برس‌های پلاستیکی یا سیلیکونی استفاده کنید. این برس‌ها وقتی از آنها استفاده نمی‌شود، به سرعت خشک می‌شوند. زیرا آنها مانند اسفنج‌ها دارای درز و شکاف نیستند که آب را در خود نگهداشته و محیط مناسبی برای رشد باکتری‌ها فراهم کنند. در ضمن وقتی خرده غذایی به برس چسبیده باشد، به راحتی آن را می‌بینید و برس را تمیز می‌کنید. شستشوی برس‌ها راحت است و اگر ماشین ظرفشویی داشته باشید، می‌توانید آنها را هفته‌ای یکبار در ماشین ظرفشویی گذاشته و کاملا تمیز کنید.

    همچنین می‌توانید از اسفنج‌های فومی گیاهی استفاده کنید. درون این نوع اسفنج‌ها از محلول‌های ساخته شده از مرکبات پاک‌کننده استفاده شده و باکتری‌ها را حداقل یک ماه دور نگه می‌دارد.

    اسکاچ‌های اسفنجی را چطور تمیز کنیم؟

    اگر همچنان اصرار دارید که از اسکاچ‌های اسفنجی استفاده کنید، باید هرازگاهی آن را به خوبی تمیز کنید و هر هفته یک نوع جدید آن را بخرید.

    برای تمیز کردن اسفنج‌ها، ماده شوینده و آب کافی نیست. میکروب‌های موجود در این نوع اسکاچ‌ها در برابر بیشتر شوینده‌ها مقاوم هستند. در واقع شستشوی نامناسب، وضعیت بهداشتی اسکاچ‌ها را بدتر می‌کند. در واقع این مواد شوینده فقط بخشی از میکروب‌ها را از بین می‌برند و باقی باکتری‌ها که درون اسفنج‌ها زنده می‌مانند، مقاوم‌تر می‌شوند.

    متخصصان می‌گویند، می‌توانید اسکاچ‌های اسفنجی‌تان را هر چند روز به روش‌های مختلف میکروب‌زدایی کنید. یکی از این روش‌ها، قرار دادن آنها در مایع سفید‌کننده یا حرارت بالای مایکروویو است.

    سفیدکننده

    خرید اسکاچ، سفید کننده

    در بررسی‌ها، مشخص شده که آب و مایع سفید‌کننده می‌تواند ۹۹,۹ درصد باکتری‌هایی چون سالمونلا، ایی.کولی یا سودومونا را از بین ببرد.

    برای این‌ کار سه قاشق غذاخوری سفیدکننده به یک لیتر آب اضافه کنید و اسفنج را به مدت ۵ دقیقه درون آن قرار دهید.

    مایکروویو

    خرید اسکاچ، مایکروویو

    موثرترین روش ضدعفونی کردن اسفنج‌ها، قرار دادن آنها درون مایکروویو است. البته این روش به اندازه مایع سفیدکننده نمی‌تواند باکتری ایی.کولی را از بین ببرد اما به اندازه کافی اسفنج را تمیز می‌کند.

    پیش از قرار دادن اسفنج درون مایکروویو، آن را کاملا خیس کنید تا آتش نگیرد. بنابه گفته محققان، برای تمیز نگهداشتن اسفنج‌ها باید یک روز در میان آنها را در مایکروویو قرار دهید.

    نکته: یادتان باشد پیش از استفاده دوباره از اسکاچ‌های اسفنجی، باید آنها کاملا خشک شده باشند، در غیراینصورت، میکروب‌های آن بیشتر می‌شود. زیرا رطوبت، باکتری بیشتری به خود جذب می‌کند.

    ماشین ظرفشویی

    خرید اسکاچ، ماشین ظرفشویی

    شستن اسکاچ درون ماشین ظرفشویی می‌تواند حداقل ۹۹,۸ درصد میکروب‌های آن را از بین ببرد.

    [related]7375[/related]

    انواع اسکاچ اسفنجی

     

    اسکاچ‌های اسفنجی متفاوتی در بازار وجود دارد:

    اسفنج‌های میکروفایبرخرید اسکاچ، فایبر

    این اسفنج‌ها برای تمیز کردن سطوح بدون ایجاد خراش مناسب هستند. البته این اسکاچ‌ها برای برداشتن خرده غذاهایی که به ظرف چسبیده‌اند، مناسب نیستند.

    اسفنج‌های سلولزی

    اسکاچ، اسفنج سلولزی

    اسفنج‌های سلولزی برای شستن انواع ظرف‌ها مناسب‌اند. این اسفنج‌ها دارای دو طرف سایشی زبر و نرم هستند که قسمت زبر آن برای تمیز کردن لکه‌های سفت روی ظرف‌ها مناسب است و قسمت نرم آن هم برای تمیز کردن سطوحی که چندان کثیف نیستند، به کار می‌رود.

    اسفنج‌های فومی پلی‌اورتان

    اسکاچ، فومی-پلی‌اورتان

    هم برای تمیز کردن سریع مناسب هستند و از آنجایی که مانند اسفنج‌های سلولزی معمولی خرد نمی‌شوند، مناسب محیط زیست هستند.

    اسفنج طبیعی دریاییخرید اسکاچ، دریایی

    این نوع اسفنج همانطور که از نامش پیداست، از اعماق دریاها استخراج می‌شود. در واقع در اصل نوعی حیوان دریایی بوده و به همین دلیل ۱۰۰ درصد ارگانیک و طبیعی است و به علت تجزیه‌پذیر بودن، دوستدار محیط زیست است. خاصیت جذب این نوع اسفنج بسیار بالاست و می‌توانند لکه‌ها را به سرعت پاک کنند. اما چون نرم هستند، چندان مناسب شستن ظرف‌هایی که خرده غذاها به آنها چسبیده و خشک‌ شده‌اند، نیستند.

    اسفنج‌های سیلیکونی

    خرید اسکاچ، سیلیکونی

    همانطور که در ابتدای این مقاله گفته شد، این اسفنج‌ها نسبت به انواع دیگر بهداشتی‌تر هستند و در ضمن به مدت طولانی می‌توان از آنها استفاده کرد. اسفنج‌های سیلیکونی از اسفنج‌های سلولزی، سخت‌تر هستند و از آنها می‌توان برای تمیز کردن ظرف‌های بسیار کثیف  استفاده کرد.

    اسفنج‌های فومی گیاهی

    اسکاچ، فومی-گیاهی

    این نوع اسفنج‌ها معمولا با الیاف گیاهی مانند کنف، پنبه یا لیف تولید می‌شوند و نه تنها برای محیط زیست ضرری ندارند، بلکه بهداشتی‌تر از اسفنج‌های دیگر هستند.

    نانواسفنجخرید اسکاچ، نانواسفنج

    این اسفنج‌ها مدعی‌اند که می‌توانند تمام آلودگی‌ها را مانند آهنربا به خود جذب کنند. آنها به مواد شوینده نیاز ندارند. در واقع فقط با استفاده از آب می‌توان ظرف‌ها و همچنین سطوح کثیف مانند پیشخوان‌های در آشپزخانه را تمیز کرد. یک طرف این اسفنج زبر است و برای تمیز کردن ظرف‌هایی که چربی‌ به آنها چسبیده مناسب است. طرف دیگر آن هم نرم است و مناسب شستشوی ظرف‌هایی است که چندان کثیف نیستند. تنها ایراد این بخش از اسفنج این است که خیلی زود کثیف شده و به راحتی تمیز نمی‌شود.

    اسکاچ‌های پارچه‌ای و بافتنی

    در کنار اسکاچ‌های اسفنجی، اسکاچ‌های پارچه‌ای و بافتنی هم در بازار یافت می‌شود که می‌توانید به خرید اسکاچ های این مدلی نیز فکر کنید.

    اسکاچ‌های پارچه‌ای یا حوله‌ای

    خرید اسکاچ، پارچه‌ای و حوله‌ای

    اسکاچ‌های پارچه‌ای بسیار مناسب محیط زیست هستند و به اندازه اسکاچ‌های اسفنجی آلوده نمی‌شوند. با این نوع اسکاچ‌ها می‌توانید ظروف‌تان را به راحتی بشویید. البته نرمی یا زبری این اسکاچ‌ها به نوع پارچه یا حوله مورد استفاده در آن، بستگی دارد. خودتان هم می‌توانید با استفاده از حوله یا پارچه‌های کهنه،‌ مثل تی‌شرت‌های قدیمی‌تان، اسکاچ پارچه‌ای آماده کنید.

    اسکاچ‌های بافتنی

    خرید اسکاچ، بافتنی اسکاچ‌های متعدد بافتنی هم در بازار وجود دارد که می‌توانید از میان طرح‌های مختلف و زیبای آن، یکی را انتخاب کنید. حتی اگر خودتان ذوق و استعداد بافتن داشته باشید می‌توانید نمونه‌هایی از آن را ببافید. این نوع اسکاچ‌ها هم نه تنها ظرف‌ها را به راحتی می‌شویند، بلکه مانند اسفنج‌ها شکاف‌هایی ندارند که باکتری‌ها و دیگر میکروب‌ها را در خود نگهدارد. اگر خواندن مقاله نکات خرید اسکاچ برایتان مفید بود، ممنون می‌شویم آن را با دوستانتان به اشتراک بگذارید. [see_also]8572[/see_also]

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید