هرآنچه باید برای خرید چمدان مسافرتی بدانید

هرآنچه باید برای خرید چمدان مسافرتی بدانید
راهنمای مطالعه

    اگر در تدارک سفر و خرید چمدان نو هستید، پس درست به هدف زده‌اید. در این مطلب «درجه» نکاتی را که برای خرید چمدان مسافرتی نیاز دارید با شما در میان می‌گذاریم. با ما همراه باشید.

    مدل چمدان؛ معمولی، داخل کابین یا دافِل؟

    بیایید اول با انتخاب مدل شروع کنیم. کدام مدل بیشتر به کارتان می‌آید؟

    ۱. معمولی

    خرید چمدان مسافرتی - معمولی

    چمدان‌های معمولی در انواع سایز و مدل موجودند. در هر سفری، فرقی نمی‌کند کوتاه یا بلند، خانوادگی یا کاری، زمینی یا هوایی، می‌توانید روی این مدل چمدان‌ها حساب کنید. به‌عبارتی همه‌کاره‌اند!

    ۲. داخل کابین

    خرید چمدان مسافرتی - داخل کابین

    چمدان‌های داخل کابین، همان طور که از اسم‌شان پیداست، در ابعادی طراحی شده‌اند که بتوانید با خودتان به داخل کابین هواپیما ببرید. یعنی این مدل چمدان‌ها را درصورت تمایل نیازی نیست حتما به قسمت بار تحویل دهید. چمدان‌های داخل کابین به‌دلیل ابعاد جمع‌وجورشان برای کسانی که می‌خواهند سبک و راحت سفر کنند کاملا مناسب‌اند.

    اما یک نکته

    چمدان‌های داخل کابین همه دقیقا یک‌سایز نیستند. لازم است بدانید که ابعاد استاندارد برای چمدان داخل کابین بسته به اینکه با کدام شرکت هواپیمایی و به چه مقصدی سفر می‌کنید، می‌تواند متفاوت باشد. بنابراین هر چمدانی که به‌اسم چمدان داخل کابین فروخته می‌شود لزوما در تمام خطوط هوایی برای انتقال به داخل کابین مجاز نخواهد بود. بااینکه چمدان‌های داخل کابین را در ابعادی می‌سازند که در عمده محدودیت‌های سایز بگنجند، اما باز پیشنهاد می‌کنیم برای سفرهای هوایی به این نکته دقت داشته باشید. برای اطلاع از ابعاد و وزن مجاز بار دستی کافی است به مندرجات بلیت یا وب‌سایت شرکت هواپیمایی رجوع کنید.

    ۳. دافِل

    خرید چمدان مسافرتی - دافل

    دافل درواقع نوعی ساک مسافرتی است که درصورت وجود چرخ و دسته تلسکوپی به‌عنوان چمدان هم قابل‌استفاده خواهد بود. دافل‌های کوچک را داخل کابین هواپیما نیز می‌توانید ببرید. مهم‌ترین شاخصه دافِل‌ها مقاومت بالا در برابر سایش و پارگی است. چون این مدل را بیشتر برای سفرهای کمپینگ استفاده می‌کنند، معمولا از جنس‌های بسیار محکم مانند نایلون بالیستیک ساخته می‌شوند. دافل‌ها را حتی می‌توان سخت‌جان توصیف کرد.

    [related]9044[/related]

    تعداد چرخ‌ها؛ دوچرخ یا چهارچرخ؟

    خرید چمدان مسافرتی - چهارچرخ

    ۱. دوچرخ

    به چمدان‌های دوچرخ «رُلِر» (roller) می‌گویند. چرخ‌های این مدل چمدان‌ مانند اسکیتِ خطی فقط به جلو و عقب حرکت می‌کنند. یعنی قادر به حرکت به طرفین نیستند.

    مزایا

    • چمدان‌های دوچرخ روی سطوح ناصاف (مثلا پیاده‌روی سنگ‌فرش) در مقایسه با مدل‌های چهارچرخ بهتر می‌کنند.
    • با این مدل چمدان‌ها، اگر نیاز شد (مثلا وقتی دیرتان شده باشد)، راحت‌تر می‌توانید تند حرکت کنید.
    • آسیب‌پذیری چرخ‌ها در این مدل چمدان‌ها کمتر است.

    معایب

    • بازه حرکتی محدودی دارند. فقط باید بکشیدشان. به این معنی که برای هُل‌دادن ساخته نشده‌اند.
    • چون باید از پشت سر بکشیدشان، خصوصا اگر چمدان سنگین باشد، ممکن است در ناحیه کمر و شانه احساس خستگی کنید.
    • هم‌زمان بیش از یک چمدان را به‌سختی می‌توانید پشت سرتان بکشید. اما هدایت هم‌زمان دو چمدان چهارچرخ راحت‌تر است.
    • اگر لوازم‌تان را به‌نحو مناسبی داخل این مدل چمدان توزیع نکنید، در حالت ایستاده ممکن است از جلو بیفتند.

    ۲. چهارچرخ

    به چمدان‌های چهارچرخ «اِسپینِر» (spinner) هم می‌گویند. چراکه هر چهار چرخ‌شان از قابلیت چرخش ۳۶۰ درجه برخوردار است. یعنی درست مثل سبدهای چرخ‌دار فروشگاه‌ها.

    مزایا

    • در همه جهات حرکت می‌کنند. می‌توانید کنار خودتان بکشید، به جلو هُل دهید یا به هر طرفی بچرخانید. حتی می‌توانید کمی کج‌شان کنید، طوری که تنها چرخ‌های عقب‌شان روی زمین‌باشد، و مانند چمدان‌های دوچرخ از پشت سر بکشید.
    • اسپینرها از لحاظ ارگونومیکی مناسب‌ترند. حرکت با این مدل چمدان‌ها فشار کمتری به شانه‌ها وارد می‌کند. درکل حرکت‌دادن‌شان به‌نسبت چمدان‌های دو چرخ انرژی کمتری می‌برد.
    • تعادل خوبی دارند و کله‌پا نمی‌شوند.

    معایب

    • در سطح شیب‌دار ساکن نمی‌ایستند. برای اینکه اسپینرها در مکان‌های شیب‌دار حرکت نکنند باید چمدان را به پهلو بخوابانید.
    • روی سطوح ناصاف به‌راحتیِ چمدان‌های دوچرخ حرکت نمی‌کنند.
    • برخی برندها ارتفاع چرخ اسپینرها را در ارتفاع مذکور برای چمدان لحاظ نمی‌کنند. پس اگر ابعاد دقیق چمدان برایتان فاکتور مهمی است، حتما دقت کنید که آیا ارتفاع مذکور در مشخصات، چرخ‌ها را هم شامل می‌شود یا نه.
    • برای عبور از پله و لبه پیاده‌رو چندان راحت نیستند.

    اینکه چمدان دوچرخ بخرید یا چهارچرخ درنهایت به انتخاب خودتان بستگی دارد. فقط این را هم بدانید که هرچه تعداد چرخ‌ها بیشتر باشد، به وزن کل چمدان اضافه می‌شود.

    جنس چمدان؛ سخت‌بدنه یا نرم‌بدنه؟

    خرید چمدان مسافرتی - جنس چمدان

    چمدان‌ها از لحاظ جنس بدنه به دو نوع سخت و نرم قابل‌تقسیم‌اند. تعدادی از رایج‌ترین جنس‌های مورداستفاده در هر نوع را در جدول زیر می‌بینید:

    [table id=127 /]

    برای خرید چمدان مسافرتی انتخاب جنس بدنه مسئله مهمی است. ازاین‌رو در مطلبی جداگانه با عنوان «انواع چمدان از لحاظ جنس و مواد سازنده چه تفاوتی باهم دارند؟» به‌تفصیل درمورد انواع جنس چمدان برایتان توضیح دادیم. در این مطلب ضمن معرفی ویژگی‌های هر جنس انواع جنس‌ها را هم از بابت دوام، وزن و قیمت مقایسه کردیم تا انتخاب راحت‌تری داشته باشید. پس پیشنهاد می‌کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه به مطلب لینک‌شده رجوع کنید.

    سایر نکات درباره خرید چمدان مسافرتی

    • ضدآب: هرقدر هم که جنس بدنه چمدان ضدآب باشد، باز آب ممکن است از راه زیپ به داخل نفوذ کند. پس اگر چمدان ضدآب می‌خواهید، دقت کنید که جنس زیپ‌ها هم ضدآب باشد.
    • ساخت محکم: برخی برندها برای اینکه چمدانِ سبک‌وزن‌تری تولید کنند، از دسته و چرخ‌ها مایه می‌گذارند. یعنی دسته را نازک‌تر و چرخ‌ها را کوچک‌تر می‌سازند تا وزن چمدان سبک‌تر شود. اما اگر دسته و چرخ‌ها از استحکام کافی برخوردار نباشند، آن چمدان ارزش خرید ندارد. چک کنید که دسته لَق نزند. چرخ‌ها هم باید آن‌قدری خوش‌بنیه باشند که وزن چمدان را تاب بیاورند و زود فرسوده نشوند. برخی چمدان‌ها چرخ قابل‌تعویض دارند که آپشن به‌دردبخوری است. چون معمولا چرخ‌ها زودتر از خود بدنه فرسوده می‌شوند، می‌توانید چرخ‌ها را با پیچ‌گوشتی باز و با چرخ‌های نو تعویض کنید و به‌این‌ترتیب دوام چمدان‌تان را بالا ببرید.
    • زیپ‌های بادوام: جنس و دوخت زیپ را چک کنید. اینکه زیپ چمدان‌ وسط سفر خراب شود اصلا اتفاق خوبی نیست. به زیپ‌هایی که از همان اول روان نیستند و گیر می‌کنند نمی‌توان اعتماد کرد. زیپ‌های شُل‌دوخت هم ممکن است وقتی چمدان خیلی پر باشد، پاره شوند.
    • جیب‌های بیرونی: وجود یک یا چند جیب در قسمت رویه بیرونی چمدان برای دسترسی سریع به لوازم دم‌دستی بسیار به کار می‌آید.
    • زیپ افزایش حجم: با زیپ افزایش حجم می‌توانید گنجایش چمدان‌تان را در مواقع نیاز اندکی افزایش دهید.
    • قفل: برخی چمدان‌ها خودشان به قفل رمزدار مجهزند. درمورد چمدان‌های بدون قفل هم دقت کنید که دارای زیپ سوراخ‌دار و قفل‌خور باشند.
    • گارانتی: اگر مایل به دریافت خدمات پس از فروش هستید، صرف خرید چمدان گارانتی‌دار کفایت نمی‌کند. حتما مواردی را که شامل خدمات گارانتی می‌شوند چک کنید. گاهی شرکت‌ها تنها خرابی‌هایی را که مربوط به نواقص تولید باشند گارانتی می‌کنند.

    عمده نکاتی را که برای خرید چمدان مسافرتی لازم است بلد باشید با شما در میان گذاشتیم. اگر نکته جالبی یاد گرفتید، دعوت می‌کنیم این مطلب را برای دوستان اهل سفرتان هم بفرستید. [see_also]6499[/see_also]

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید