۳ سوالی که باید قبل از خرید مت یوگا جوابشان را بدانید

۳ سوالی که باید قبل از خرید مت یوگا جوابشان را بدانید
راهنمای مطالعه

    امروز در «درجه» روی سخن‌مان با شما یوگیست‌های خصوصا تازه‌کاری است که می‌خواهید مت یوگا بخرید. با این‌همه تنوع مدل در بازار لوازم ورزشی احتمالا گیج خواهید شد. در ادامه با ما همراه باشید تا عمده نکاتی را که باید برای خرید مت یوگا بدانید با شما در میان بگذاریم.

    برای خرید مت یوگا باید به‌طور خاص درمورد جنس، ضخامت و بافت دلخواه‌تان تصمیم بگیرید:

    ۱. چه جنس مت یوگا بخرم؟

    برخی از جنس‌های رایج عبارت‌اند از:

    PVC

    خرید مت یوگا - PVC

    ویژگی‌ها

    • مت‌‌های PVC (مخفف پلی‌وینیل کلراید) چسبان‌اند. به این معنی که با ایجاد حالت چسبندگی سبب انجام راحت‌تر حرکات تعادلی می‌شوند. PVC به‌ویژه برای انجام حرکاتی که باید پوزیشن‌تان را چند ثانیه به همان شکل حفظ کنید جنس مناسبی است.
    • جاذب عرق نیستند. بنابراین درصورت تعریق زیاد سُر می‌شوند.
    • نرم و فوق‌العاده بادوام‌اند.

    پرفروش‌ترین مت‌های pvc را ببینید + قیمت

    • فاقد لاتکس و درنتیجه برای کسانی مناسب‌اند که به لاتکس حساسیت دارند.
    • PVC از مشتقات پلاستیک و بنابراین دشمن محیط‌زیست است (یک یوگیست واقعی خودش را به محیط‌زیست متعهد احساس می‌کند). به‌سادگی قابل‌بازیافت نیست و حتی در برخی تحقیقات حاوی مواد سمی و سرطان‌زا شناخته شده است.

    لاستیک طبیعی

    خرید مت یوگا - لاستیک طبیعی

    • مت‌های این جنسی سُر نمی‌دهند. چراکه در محل قرارگیری دست‌وپا حالت ساکشن ایجاد می‌کنند.
    • ارتجاعی و بادوام‌اند. اما به بادوامی PVC نیستند.
    • لاستیک طبیعی حاوی لاتکس است و می‌تواند در برخی افراد ایجاد حساسیت کند.
    • این جنس مت‌ها برای یوگیست‌هایی که دغدغه‌های محیط‌زیستی دارند در مقایسه با مت‌های PVC انتخاب بجاتری خواهند بود.

    TPE و PER

    خرید مت یوگا - TPE

    • TPE (اِلاستومِر ترموپلاستیک) و PER (رزین زیست‌محیطی پلیمری) جزو جنس‌های ترکیبی‌ِ قابل‌بازیافت و زیست‌تخریب‌پذیرند. بنابراین در مقایسه با PVC از سازگاری بیشتری با محیط‌زیست برخوردارند.
    • در اینها از فِتالات‌ها و سایر مواد سمی موجود در PVC‌‌ خبری نیست. لاتکس هم ندارند.
    • سبک اما نسبتا کم‌دوام‌اند.
    • عرق را به خودشان نمی‌گیرند.
    • این جنس مت‌ها را معمولا با سطح زبر و بافت‌دار تولید می‌کنند تا سُر نباشند. البته سطح بافت‌دار مطلوب همه یوگیست‌ها نیست.

    محبوب‌ترین مت‌های TPE و قیمت آنها را ببینید

    پنبه، کنف و جوت

    خرید مت یوگا - جوت

    • پنبه و کنف جاذب عرق‌اند. به‌ همین دلیل به شست‌وشوی مکررتر نیاز دارند.
    • چسبان نیستند و باوجود سطح نرم‌بافت برای حفظ ثبات و تعادل مشکلی ایجاد نمی‌کنند.
    • مت‌های جوت (کنف هندی) سطح زبرتری دارند و همان طور که گفتیم سطح زبر مطلوب همه یوگیست‌ها نیست.
    • پنبه، کنف و جوت از مواد گیاهی و منابع قابل‌تجدید به دست می‌آیند. ازاین‌رو جزو محصولات سبز و سازگار با محیط‌زیست حساب می‌شوند.
    • نازک‌ترند و به همین دلیل شاید برای انجام برخی حرکات راحت نباشند.

    ۲. مت یوگا با چه ضخامتی بخرم؟

    خرید مت یوگا - ضخامت

    هنگام خرید مت یوگا باید درمورد ضخامت مت هم تصمیم بگیرید. ضخامت مت یوگا دارای تأثیر مستقیم روی راحتی است. هرچه مت نازک‌تر باشد، احتمالا راحتی کمتری احساس خواهید کرد. مت‌های نازک خصوصا برای کسانی که مشکلات مفصلی یا زانودرد دارند چندان راحت نخواهند بود. به‌طورکلی مت‌های کلفت‌تر برای پوزیشن‌های نشسته و مت‌های نازک‌تر برای پوزیشن‌های ایستاده و تعادلی راحت‌ترند.

    • ۱٫۲ اینچی (۱۲ میلی‌متری): اینها از ضخامت استاندارد خیلی کلفت‌ترند. روی مت‌های تا این حد کلفت امکان برقراری ثبات و تعادل به‌سختی ممکن است. چون کمی حجیم‌اند. اگر دنبال متی کلفت می‌گردید که به این حجیمی نباشد، ضخامت ۶ میلی‌متری گزینه بهتری است.
    • ۱٫۴ اینچی (۶ میلی‌متری): مت‌های با این ضخامت از دوام و راحتی مثال‌زدنی برخوردارند و بسیار پرطرفدارند. اما ممکن است کمی سنگین باشند.
    • ۱٫۸ اینچی (۳ میلی‌متری): اینها به کلفتی مت‌های ۶ میلی‌متری نیستند. اما باز راحت و بادوام‌اند. کمی هم سبک‌تر و تا حدودی ارزان‌ترند. و تقریبا در همه کیف‌های مت یوگا جا می‌شوند. فقط اینکه مت‌های نازک‌تر زودتر فرسوده می‌شوند.
    • ۱٫۱۶ اینچی (۲ میلی‌متری): مت‌های تا این حد نازک بیشتر برای یوگیست‌های مسافر مناسب‌اند. چون سبک و کم‌جاگیرند.

    مشاهده پرفروش‌ترین مت‌های یوگا + لیست قیمت

    [related]3893[/related]

    ۳. مت یوگا با چه نوع بافتی بخرم؟

    خرید مت یوگا - بافت

    نوع بافت مت هم ویژگی مهمی است که باید هنگام خرید مت یوگا مدنظر داشته باشید. بافت نرم یا زبر؟ برای مثال مت‌های جوت بافت نسبتا زبری دارند. درحالی‌که مت‌های PVC نرم‌بافت‌ترند. بافت مت می‌تواند مصنوعی یا طبیعی باشد. برای مثال بافت مت‌های جوت ارگانیگ و مختص خود کنف هندی است.

    بافت مت به کنترل لغزش حین انجام حرکات کمک می‌کند. مت‌های بافت‌برجسته به‌دلیل ایجاد مانع فیزیکی مانع سُرخوردن می‌شوند. البته برای انجام برخی حرکات شاید اتفاقا لازم باشد که بتوانید خودتان را راحت‌تر روی مت سُر و تغییر حالت دهید. پس به نوع حرکات هم بستگی دارد. روی مت‌های بافت‌برجسته هرقدر هم که عرق کنید یا پوزیشن‌تان سخت باشد باز راحت‌تر می‌توانید ثبات و تعادل‌تان را حفظ کنید.

    اما اگر مت نرم‌بافت به حرکات‌تان می‌خورد، همان مت‌های معروف PVC کفایت می‌کنند. مت‌های PVC درعوض چسبندگی دارند. در بین جنس‌های سازگارتر با محیط‌زیست هم می‌توانید مت‌هایی با مزایای PVC پیدا کنید. مت‌های لاستیکی نرم‌بافت هم داریم. چراکه این جنس مت‌ها بیشتر با ایجاد حالت ساکشن و چسبندگی کار همان مت‌های بافت‌برجسته را انجام می‌دهند.

    جمع‌بندی

    مهم‌ترین نکاتی را که برای خرید مت یوگا باید بدانید با شما در میان گذاشتیم. انتخاب مابقی جزئیات از قبیل طرح و رنگ و نیز طول و عرض مت سلیقه‌ای است و به ترجیح خودتان بستگی دارد. اما پیشنهاد می‌کنیم هنگام خرید مت یوگا پیش از توجه به طرح و رنگ اول درمورد جنس، ضخامت و بافت مت تصمیم بگیرید. درمورد قیمت هم لازم است اضافه کنیم که قیمت مت یوگا از زیر ۱۰۰ هزار تومان شروع می‌شود و در مدل‌های با ویژگی‌های افزوده به چندصد هزار تومان هم می‌رسد. اگر پیش‌بینی می‌کنید که در این رشته ورزشی چندان دوام نخواهید آورد، خیال‌تان راحت باشد که در بین قیمت‌های مقرون‌به‌صرفه هم تنوع خوبی برای انتخاب وجود دارد. خرید مت یوگا از ارزان‌ترین فروشنده درضمن هم‌باشگاهی‌هایتان را هم فراموش نکنید. این مطلب را در گروه هم‌باشگاهی‌هایتان به اشتراک بگذارید و لذت یک خرید آگاهانه را با دوستان‌تان شریک شوید. [see_also]418[/see_also]

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید