۸ ملاک طلایی برای انتخاب رستوران

۸ ملاک طلایی برای انتخاب رستوران
راهنمای مطالعه

    در چند سال گذشته این‌قدر رستوران زیاد شده است که برای هر بار بیرون غذاخوردن انبوهی از گزینه‌ها برای انتخاب داریم. اما از بین این‌همه تنوع چگونه باید انتخاب کرد؟ ما به شما می‌گوییم! برترین ملاک‌های پیشنهادی «درجه» برای انتخاب رستوران عبارت‌اند از:

    ۱. منوی جذاب و کامل

    ption id="attachment_9395" align="aligncenter" width="850"]انتخاب رستوران براساس منو و کیفیت غذا عکس برگرفته از منوی رستوران پلوکباب polokebab.com

    اول ببینید چه سبک غذایی میل دارید. فست‌فود یا سنتی؟ البته رستوران‌های همه‌فن‌حریفی هم داریم که هم غذای سنتی و هم فست‌فود سِرو می‌کنند. منوی این قبیل رستوران‌ها هر سبک غذایی را شامل می‌شود. رستوران‌های این مدلی، یا بهتر بگوییم با منوی تلفیقی، بیشتر در مواقعی مناسب‌اند که دسته‌جمعی هستید و سر اینکه سنتی بزنید یا فست‌فود با هم توافق ندارید.

    اما رستوران‌هایی که تنها روی یک دسته‌بندی (فقط فست‌فود یا فقط سنتی) کار می‌کنند معمولا از لحاظ غذایی باکیفیت‌ترند. رستوران‌های تک‌محصولی مانند کبابی‌ها یا برگرفروشی‌ها هم که راست‌کارشان مشخص است. اینها در همان منوی محدودی که ارائه می‌دهند قاعدتا باید استاد شده باشند. یا مثلا غذای مکزیکی را ترجیحا بهتر است در رستوران مکزیکی بخورید.

    مبنای انتخاب‌مان براساس منو حتی می‌تواند رژیم غذایی خاصی که دنبال می‌کنیم، باشد. اگر گیاه‌خوارید، پیشاپیش منوی رستورانی را که تصمیم دارید بروید چک کنید. یا اگر کودکی همراه‌تان است، رستورانی که غذای مخصوص کودک (هَپی میل) هم سِرو می‌کند انتخاب جالبی است.

    چگونه می‌توانیم منوی رستوران‌ها را پیشاپیش چک کنیم؟

    این روزها اکثر رستوران‌ها در فضای مجازی حضور فعال دارند. با چک‌کردن صفحه اینستاگرام رستوران‌ها می‌توانید ببینید که هر رستورانی چه تیپ غذاهایی ارائه می‌کند. اما اینستاگرام برای مشاهده منوی کامل معمولا گزینه مناسبی نیست. چون اغلب رستوران‌ها تنها تصاویری جسته‌گریخته از غذاهایشان منتشر می‌کنند. برای مشاهده اطلاعات کامل منو پیشنهاد می‌کنیم از اپلیکیشن‌های سفارش آنلاین غذا کمک بگیرید. مانند:

    اسنپ‌فود

    ption id="attachment_9899" align="aligncenter" width="850"]اسنپ‌فود تصویر برگرفته از وب‌سایت کافه‌بازار cafebazaar.ir

    اسنپ‌فود (SnappFood) عمده شهرهای ایران و رستوران‌های کشور را شامل می‌شود. در زمان نگارش این مطلب بیش از ۹ هزار رستوران در اسنپ‌فود حضور دارند که رقم قابل‌توجهی است. با نصب این اپلیکیشن یا بازدید از وب‌سایت اسنپ‌فود می‌توانید نام رستوران مدنظرتان را در کادر جست‌وجوی رستوران وارد کنید. درصورتی‌که رستوران مدنظرتان را در نتایج جست‌وجو یافتید، تنها با یک کلیک به منوی کامل رستوران دسترسی خواهید یافت. به همین سادگی!

    خواندن نظرات کاربران هم کمک‌تان می‌کند اطلاعات خوبی درباره کیفیت و بهداشت غذا به دست آورید.

    ریحون و چیلیوِری

    ریحون (Reyhoon) و چیلیوِری (Chilivery) هم برای جست‌وجوی منو کارکرد مشابهی دارند. در زمان نگارش این مطلب ریحون و چیلیوری به‌ترتیب ۶۹ و ۲۹ شهر از شهرهای کشورمان را پوشش می‌دهند. ازآنجاکه ریحون و چیلیوری مانند اسنپ‌فود برای سفارش آنلاین غذا طراحی شده‌اند، منوی رستوران‌ها در این اپلیکیشن‌ها قابل‌مشاهده خواهد بود. اما به شرط اینکه در شهرهای تحت پوشش ساکن و رستوران مدنظرتان در این اپلیکیشن‌ها ثبت شده باشد. درصورتی‌که نتیجه جست‌وجو برایتان موفق بود، پیشنهاد می‌کنیم  بخش نظرات کاربران را  هم حتما بخوانید.

    ۲. قیمت معقول و به‌صرفه

    قیمت سرراست‌ترین ملاکی است که می‌توانیم در انتخاب رستوران مدنظر داشته باشیم. کافی است ببینید تا چقدر مایل‌اید هزینه کنید و رنج قیمتی کدام رستوران‌ها به جیب‌تان می‌خورد. برخی رستوران‌ها تصاویر منو با قیمت غذاها را در صفحه ایسنتاگرام‌شان هایلات می‌کنند که به‌راحتی قابل‌دسترسی است. در اپلیکیشن‌های سفارش آنلاین غذا هم انتظار می‌رود که قیمت‌های مندرج در اپلیکیشن با قیمت‌های منو در خود رستوران یکسان باشند. پس می‌بینید که این‌دست اپلیکیشن‌ها نه‌تنها برای سفارش آنلاین غذا کاربرد دارند، بلکه در تحقیق از رستوران‌ها هم مرجع مفیدی به شمار می‌روند.

    تازه اگر قیمت تنها اولویت شماست، می‌توانید هرازگاهی سَری هم به وب‌سایت‌های تخفیف و خرید گروهی بزنید.

    چگونه از تخفیفات ویژه رستوران‌ها باخبر شویم؟

    ما به شما نصب اپلیکیشن‌های نِت‌برگ (NetBarg) و تخفیفان (Takhfifan) را پیشنهاد می‌کنیم. با استفاده از این اپلیکیشن‌ها می‌توانید در دسته‌بندی خدمات رستوران از تخفیفات ویژه رستوران‌ها باخبر شوید. این اپلیکیشن‌ها هر روز با تخفیفاتی که ارائه می‌کنند غافل‌گیرتان خواهند کرد. خصوصا اگر به رستوران‌گردی علاقه‌مندید، با این اپلیکیشن‌ها می‌توانید در هزینه‌هایتان صرفه‌جویی کنید.

    ۳. سطح بهداشت و سلامت رستوران

    انتخاب رستوران براساس بهداشت

    قطعا که بهداشت حرف اول را می‌زند. اما متأسفانه اطلاع از وضعیت بهداشتی رستوران‌ها و کیفیت مواد اولیه مورداستفاده همیشه هم کار ساده‌ای نیست. کم نیستند رستوران‌هایی که در ظاهر شست‌ورفته اما در آن پس‌وپشت‌ها که چشم مشتری نمی‌بیند کثیف و غیربهداشتی‌اند یا از مواد اولیه بی‌کیفیت و تاریخ‌گذشته استفاده می‌کنند. البته که من و شمای مشتری اجازه ورود به آشپرخانه رستوران را نخواهیم داشت. اما حداقل می‌توانیم نسبت به بهداشت محیط و پرسنل حساس باشیم. 

    نکاتی برای چک کردن سطح بهداشت و سلامت رستوران

    بیایید چند نکته را با هم یادآوری کنیم:

    • به هر رستوران جدیدی که وارد می‌شوید اول نگاه سریعی به ظاهر پرسنل بیندازید.  وقتی پرسنل با لباس کثیف و ظاهر نامرتب جلوی مشتری حاضر می‌شوند، می‌توان احتمال داد که مدیریت رستوران به رعایت بهداشت به اندازه کافی پایبند نیست.
    • در رستوران‌هایی که تهیه غذا در معرض دید مشتری صورت می‌گیرد (مثلا کباب‌ترکی فروشی‌ها) بد نیست اندکی در طرز رفتار آشپز دقیق شوید. رفتارهایی مانند دست‌کردن لای موها یا خاراندن بینی حین آماده‌کردن غذا از امتیاز بهداشت رستوران کم می‌کنند.
    • صِرف پوشیدن دستکش توسط پرسنل لزوما نشانه تمیزبودن نیست. در برخی رستوران‌ها با همان دستکشی که به غذا دست می‌زنند هزارویک سطح غیربهداشتی را هم لمس می‌کنند!
    • اگر فرصتی پیش آمد، دقت کنید که پرسنل برای پاک‌کردن میزها از چه دستمالی استفاده می‌کنند. گاهی حتی نگاه‌کردن به دستمال مورداستفاده مشمئزکننده است!
    • برخی رستوران‌ها به نظافت سرویس بهداشتی اهمیتی نمی‌دهند. تا حدی که حتی ممکن است بوی نامطبوع توالت به سالن هم کشیده شود. کثیفی سرویس بهداشتی اصلا نشانه خوبی برای بهداشت یک رستوران نیست.

    برای اطلاع از وضعیت بهداشتی رستوران‌ها همچنین می‌توانید به بازخوردهای مردم در شبکه‌های اجتماعی رجوع کنید و ببینید به چه انتقاداتی درخصوص نکات بهداشتی برمی‌خورید.

    ۴. ارائه خدمات درجه یک توسط رستوران

    رستورانی ارزش پول خرج‌کردن دارد که مدیریتش بر اهمیت رضایت مشتری از کیفیت خدمات به‌خوبی واقف باشد. چراکه در هر رستورانی قبل از اینکه بتوانیم قضاوتی از کیفیت غذا داشته باشیم، اول با طرز رفتار پرسنل و سرویس‌دهندگان رستوران برخورد می‌کنیم. درواقع گاهی خود غذا نیست که ما را از انتخاب‌مان پشیمان می‌کند. بلکه در مواردی، علی‌رغم کیفیت بالای غذا، ادب و نزاکت پرسنل در دریافت سفارش و حتی نحوه سِرو غذاست که شاید توی ذوق‌مان بزند. طرز برخورد پرسنل با انتقادات و دلجویی از مشتریان ناراضی هم مسئله مهمی است.

    اگر معمولا بشقاب‌تان را تمام نمی‌کنید، خدمات ساده‌ای مانند ارائه ظرف یک‌بارمصرف جهت بردن غذای باقی‌مانده می‌تواند اهمیت پیدا کند. هنوز هم هستند رستوران‌هایی که از ارائه خدماتی به این حد ساده سر باز می‌زنند و با بهانه‌هایی همچون «جسارتا ظرف‌مون تموم‌شده!» سروته قضیه را هم می‌آورند. 

    ۵. بازخوردها در فضای مجازی

    برای انتخاب رستوران چرا به بازخوردهای مردم رجوع نمی‌کنید؟ منتها اگر برای مرور بازخوردها به صفحه اینستاگرام رستوران مدنظر سر زدید، یک نکته یادتان بماند. ادمین صفحه چون خود رستوران است شاید بازخوردهای منفی را پاک کند و شما جز بازخوردهای تعریف‌وتمجیدی چیزی نبینید! پیشنهاد می‌کنیم بیشتر به صفحاتی رجوع کنید که خود رستوران بر نشر بازخوردها کنترلی ندارد. برای مرور نظرات کاربران از وب‌سایت‌های معرفی رستوران مانند فیدیلیو (Fidilio) هم غافل نشوید.

    فیدیلیو

    ption id="attachment_9928" align="aligncenter" width="850"]فیدیلیو تصویر برگرفته از مجله فیدیلیو mag.fidilio.com

    فیدیلیو یک وب‌سایت معرفی کافه و رستوران است. در زمان نگارش این مطلب فیدیلیو در دسته‌بندی رستوران شمار قابل‌توجهی از رستوران‌های ۱۸ شهر ایران را پوشش داده است. فیدیلیو برای معرفی هر رستوران چند بخش دارد که نظرات کاربران مهم‌ترین‌شان است. در فیدیلیو می‌توانید ببینید که کاربران به هر رستورانی از لحاظ کیفیت غذا، سرویس، ارزش به قیمت و دکوراسیون و محیط چه امتیازی داده‌اند. درنهایت کافی است برایند نظرات مثبت و منفی را مدنظر قرار دهید. علاوه‌بر فیدیلیو در اسنپ‌فود و سایر اپلکیشن‌های سفارش آنلاین غذا هم به حجم قابل‌توجهی از بازخوردها دسترسی خواهید داشت.

    ۶. دسترسی آسان و جای پارک فراوان

    دوری یا نزدیکی رستوران چقدر برایتان مهم است؟ گاهی در شرایطی قرار داریم که ترجیح می‌دهیم جایی در نزدیکی خودمان انتخاب کنیم. اما دور یا نزدیک به جای پارک هم فکر کنید. داشتن پارکینگ برای یک رستوران مزیت مهمی است (که البته داشتن پارکینگ اختصاصی مزیت انگشت‌شماری است).  همین که در اطراف رستوران جای پارک در خیابان یا کوچه‌های اطراف پیدا شود، کافی است.

    برای مکان‌یابی رستوران‌های نزدیک هم چند اپلیکیشن کاربردی برایتان داریم:

    نقشه گوگل

    اولین پیشنهادمان به شما استفاده از اپلیکیشن نقشه گوگل (Google Maps) است. کافی است اپلیکیشن را باز و گزینه رستوران‌ها را انتخاب کنید. البته یادتان باشد که باید با GPS روشن به برنامه وارد شوید. با انتخاب گزینه رستوران‌ها در کسری از ثانیه می‌توانید عمده رستوران‌های دوروبرتان را روی نقشه ببینید. گفتیم عمده رستوران‌ها، چون ممکن است تعداد معدودی از رستوران‌های اطراف هنوز روی نقشه ثبت نشده باشند. با این روش همچنین می‌توانید ببینید که با هرکدام از رستوران‌های اطراف پیاده یا سواره چقدر فاصله دارید.

    گوگل تریپس و فوراِسکوئِر

    گوگل تریپس (Google Trips) بیشتر در مسافرت‌ها به درد می‌خورد. کافی است شهر مدنظرتان را وارد و گزینه رستوران‌ها را انتخاب کنید. تعدادی از رستوران‌های شهر انتخاب‌شده روی نقشه برایتان نمایش داده خواهد شد. به اطلاعات دیگری نظیر نظرات کاربران، ساعت شروع و پایان کار و تلفن تماس هم دسترسی خواهید داشت. اپلیکیشن فوراِسکوئِر (Foursquare) هم گزینه دیگری است که برای مکان‌یابی رستوران می‌توانید مدنظر داشته باشید. اما برای استفاده از این اپلیکیشن‌ها بهتر است بر زبان انگلیسی مسلط باشید.

    جا دارد یادآوری کنیم که برای مشاهده رستوران‌های دوروبرتان از اپلیکیشن‌های سفارش آنلاین غذا هم می‌توانید استفاده کنید. در این اپلیکیشن‌ها امکان جست‌وجوی مکانی رستوران‌ها برای کاربر در نظر گرفته شده است. اما اگر به محیط ناآشنا هستید، مشاهده مکان دقیق رستوران‌ها روی نقشه برای پیداکردن آدرس بهتر است.

    ۷. محیطی با دکوراسیون روح‌بخش

    انتخاب رستوران براساس دکوراسیون

    این روزها به‌قدری رقابت تنگاتنگ است که رستوران‌دارها برای جلب مشتری پول خوبی بابت طراحی دکوراسیون خرج می‌کنند. همین است که می‌توانیم برای انتخاب رستوران براساس تم دکوراسیونِ موردعلاقه‌مان هم تصمیم بگیریم. محیط رستوران درصورتی که چشم‌نواز و خوشایند باشد روح‌مان را تازه خواهد کرد. درواقع غذا تنها بخشی از تجربه رستوران‌رفتن است. محیط سِرو غذا، اگر نگوییم بیشتر، به اندازه خود غذا در رضایت‌مان از کل پکیج نقش دارد.

    پس ببینید هوس چه حال‌وهوایی در سر دارید. مدرن، کلاسیک یا تلفیقی؟ اصلا برای چه مناسبتی به رستوران می‌روید؟ آیا بچه‌ای هم همراه‌تان هست؟

    برخی رستوران‌ها فضای مخصوصی برای بازی کودکان تدارک دیده‌اند تا بتوانید کودک‌تان را تا زمان آماده‌شدن غذا سرگرم کنید و عکس یادگاری بیندازید. حتی می‌توانید براساس جزئیاتی از قبیل چشم‌انداز تصمیم بگیرید. رستوران‌هایی که در طبقه آخر ساختمان‌های بلند واقع‌اند خصوصا شب‌ها چشم‌اندازی تماشایی دارند. رستوران‌های دارای فضای باز را به‌طور خاص برای وعده صبحانه پیشنهاد می‌کنیم. اگر در انتخاب رستوران به جزئیات اهمیت می‌دهید، احتمالا سبک نورپردازی هم برایتان عامل ترغیب‌کننده‌ای خواهد بود. لذت یک شام دونفره دنج در محیطی با نورپردازی خلوت و موضعی فراموش‌نشدنی است. 

    برای اطلاع از امتیاز سایر مشتریان به محیط و دکوراسیون رستوران مدنظرتان از فیدیلیو کمک بگیرید. در فیدیلیو، همان طور که پیشتر هم اشاره کردیم، کاربران می‌توانند به محیط و دکوراسیون هر رستورانی جداگانه امتیاز دهند.

    ۸. موسیقی زنده برای شارژ انرژی

    انتخاب رستوران - موسیقی زنده

    وقتی گرسنه باشید، فاصله بین سفارش تا آماده‌شدن غذا برایتان طولانی خواهد بود. اما این فاصله کشدار با تماشای موسیقی زنده به‌نحو سرگرم‌کننده‌ای خواهد گذشت. منتها ناگفته نماند که لذت اجرای زنده در رستوران‌ها مجانی نیست. معمولا مبلغ اضافه‌ای جهت موسیقی زنده به فیش‌تان اضافه خواهد شد. اما درکل موسیقی زنده در رستوران‌ها تجربه شاد و مفرحی است و کمک می‌کند چند دقیقه‌ای از فکروخیال‌های روزمره فاصله بگیرد. برای دورهمی‌های خاص که انتخاب فوق‌العاده‌ای است.

    البته موسیقی زنده تنها در تعداد معدودی از رستوران‌ها اجرا می‌شود. اکثر رستوران‌ها با تعبیه سیستم صوتی اقدام به پخش موسیقی پس‌زمینه می‌کنند. ولی خب شور و هیجان موسیقی زنده را ندارد.

    و اما یک نکته مهم. در هر رستورانی که شما را به موسیقی زنده دعوت می‌کند لزوما قرار نیست موسیقی باکیفیتی بشنوید. برخی رستوران‌ها برای خدمات موسیقی با خوانندگان و نوازندگان غیرحرفه‌ای و بی‌ذوقی کار می‌کنند که شنیدن صدای ساز و آوازشان شاید چندان هم دلنشین نباشد. در چنین مواردی موسیقی غیرزنده اما باکیفیت بیشتر می‌ارزد. این‌طور نیست؟

    سخن پایانی

    ملاک‌های پیشنهادی «درجه» را برای انتخاب رستوران خواندید. اما شما برای انتخاب رستوران چه ملاک‌های دیگری می‌شناسید؟ راهکارهایی را که برای انتخاب رستوران خوب بلدید، در قسمت دیدگاه‌ها با ما و سایر مخاطبان در میان بگذارید تا از تجربیات یکدیگر یاد بگیریم که چگونه بهترین رستوران‌های شهرمان را انتخاب کنیم.

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید