آیا می‌ارزد در رستوران بوفه غذا بخوریم؟

آیا می‌ارزد در رستوران بوفه غذا بخوریم؟
راهنمای مطالعه

    در ادامه سِری مطالب رستورانی «درجه» این بار می‌خواهیم ببینیم غذاخوردن در رستوران بوفه چه مزایا و معایبی دارد. آیا اصلا می‌ارزد به رستوران بوفه برویم یا نه؟ با ما همراه باشید.

    چرا به رستوران بوفه برویم؟ انتخاب غذا از منو بهتر نیست؟

    رستوران بوفه به رستورانی گفته می‌شود که به مشتری اجازه می‌دهد به‌صورت سلف‌سرویس با انواع غذاها که به ردیف در پیشخوان چیده شده‌اند از خودش پذیرایی کند. غذاهای بوفه می‌توانند مختص صبحانه، ناهار یا شام باشند. در برخی رستوران‌ها هم بوفه تنها شامل سوپ و سالاد و انواع دورچین غذاست. سِرو غذا به‌صورت بوفه، فرقی نمی‌کند غذای چه وعده‌ای، هم برای رستوران و هم برای مشتری مزایایی دارد.

    مهم‌ترین مزایای بوفه برای من و شمای مشتری عبارت‌اند از:

    با پرداخت مبلغ ثابت هرچیزی و هرچه‌قدر می‌خواهیم می‌خوریم

    ption id="attachment_9949" align="aligncenter" width="850"]مزایای رستوران بوفه عکس از وب‌سایت هتل فردوسی ferdowsihotel.com

    در رستوران‌های بوفه به تنوع غذایی گسترده‌ای دسترسی خواهیم داشت. اگر بنا باشد از منو سفارش دهیم، هر نفرمان احتمالا یکی دو نوع غذا بیشتر سفارش نخواهیم داد. این در حالی است که در رستوران بوفه با همان مبلغ ثابتی که می‌پردازیم، می‌توانیم به همه غذاهای منوی روز دستبرد بزنیم. بنابراین رستوران‌های بوفه از لحاظ تنوع غذایی به قیمت‌شان می‌ارزند. البته به شرط اینکه بوفه توسط رستوران با انواع قابل‌قبولی از غذاها پر شده باشد.

    رستوران بوفه فرصت خوبی است تا غذاهایی را که معمولا از منو سفارش نمی‌دهیم هم امتحان کنیم. اما اینکه بشقاب‌مان را از چند مدل غذا پر کنیم به خودمان بستگی دارد. چون درهرصورت، چه از یک نوع غذا بخوریم چه از همه انواع غذاها، قیمت بوفه برای هر نفر تغییر نمی‌کند. برای مثال اگر قیمت بوفه صبحانه در رستورانی به‌ازای هر نفر برفرض ۵۰ هزار تومان باشد، هرچقدر بخورید، همان ۵۰ هزار تومان را باید بپردازید. مهم‌تر اینکه می‌توانیم هر چند بار دل‌مان خواست بشقاب‌مان را پر کنیم.

    درکل خیلی بعید به نظر می‌رسد که گرسنه از رستوران بوفه بیرون بیایید. حتی اگر گیاه‌خوار یا دنبال غذاهای کم‌کالری باشید هم احتمالا گزینه‌هایی برای انتخاب خواهید داشت. 

    [related]9331[/related]

    نیازی نیست تا آماده‌شدن غذا لحظه‌شماری کنیم

    وقتی از منو انتخاب می‌کنیم، طبیعتا باید زمانی را به آشپز فرصت دهیم تا سفارش‌مان را آماده کند. اما در رستوران بوفه همه غذاها پیشاپیش آماده است و به‌محض ورود می‌توانیم از خودمان پذیرایی کنیم. فقط گاهی ممکن است برخی غذاهای پرطرفدار بوفه زود ته بکشند و مجبور شویم تا شارژ مجدد پیشخوان اندکی صبر کنیم.

    اسراف کمتر؛ البته به شرط اینکه از هر غذایی به اندازه شکم‌مان برداریم

    در رستوران‌های بوفه اندازه هر پُرس دست خود مشتری است. بنابراین می‌توانیم هر غذایی را دقیقا به اندازه‌ای که خودمان می‌خوریم برداریم تا اسراف نشود. می‌توانید از غذاهایی که مطمئن نیستید خوش‌تان بیاید اول مقدار کمی بردارید و درصورتی‌که پسندیدید دوباره بکشید. البته می‌دانیم کسانی هم هستند که اتفاقا وقتی محدودیتی در کار نباشد، بیشتر اسراف می‌کنند! فقط این نکته را هم به خاطر بسپارید که معمولا در رستوران‌های بوفه نمی‌توانیم از باقی‌مانده غذاها با خودمان ببریم.

    در چه صورتی رستوران بوفه ارزش رفتن ندارد؟

    معایب رستوران بوفه

    درصورتی‌که آدم کم‌خوراکی هستید، رستوران بوفه به‌نسبت حجم غذایی که خواهید خورد برایتان گران، یا بهتر بگوییم حتی ناگوار، درمی‌آید. اگر هرقدر هم که غذاهای متنوع جلوی رویتان باشد باز معمولا از یکی دو نوع غذا بیشتر نمی‌کشید، پس رستوران بوفه عملا مزیت قابل‌توجهی برایتان نخواهد داشت. اما پرخورها به احتمال قریب به یقین از رستوران بوفه استقبال می‌کنند و چون حجم زیادی می‌خورند و هیچ نوع غذایی را جا نمی‌اندازند، قیمت بوفه برایشان گواراتر خواهد بود.

    درصورتی‌که بخواهیم رستوران‌های بوفه را از لحاظ قیمت ارزشیابی کنیم، می‌توان ادعا کرد که اگر پرخور باشید، این سبک رستوران‌ها برایتان به بهشت می‌ماند. قیمت بوفه از قیمت یک پرس غذای منو بیشتر است. یعنی اگر چند پرس غذا از منو سفارش دهید، باید پول خوبی خرج کنید. اما در رستوران بوفه بااینکه مبلغ بیشتری از قیمت یک پرس غذا می‌پردازید، می‌توانید به حجم غذای بیشتر و متنوع‌تری دسترسی داشته باشید.

    جا دارد نکته‌ای را هم درخصوص رستوران‌هایی یادآوری کنیم که سلف‌سرویس‌شان تنها شامل پیش‌غذاها (انواع سوپ و سالاد) و مزه‌هاست. در این‌دست رستوران‌ها غذای اصلی را باید از منو سفارش دهید. اما برای پیش‌غذا و دورچین می‌توانید به بار مراجعه کنید. ولی چون قرار نیست خودمان را با پیش‌غذا سیر کنیم، شاید درنهایت موقع پرداخت فیش احساس کنید حجم خرده‌ریزهایی که از بار خورده‌اید به قیمت بوفه نمی‌ارزد.

    و اما یادآوری چند نکته مهم

    • اگر نحوه ارائه و دکور غذا برایتان اهمیت دارد، رستوران بوفه انتخاب مناسبی برای شما نخواهد بود. چراکه سِرو غذا با خودتان است. تنها درصورتی‌که از منو سفارش دهید، غذا برایتان شیک و مجلسی تزئین و سِرو می‌شود. اما در بوفه خودتان باید بشقاب‌تان را بچینید. به‌عبارتی خوشگلی بشقابی که درنهایت سر میز خواهید داشت به سلیقه خودتان بستگی دارد. قابل‌توجه فودبلاگرهایی که به تزئینات اطواری علاقه‌مندند!
    • در رستوران‌های بوفه همه مشتریان حداقل یک بار سر هر غذایی حاضر می‌شوند. آداب غذاخوری در رستوران‌های بوفه حکم می‌کند که هیچ غذایی را دست‌مالی نکنیم و مثلا با ملاقه فسنجانی قیمه نریزیم. هستند کسانی که ملاقه غذا را تا جلوی بینی نزدیک و بو می‌کشند و دوباره به ظرف اصلی برمی‌گردانند. خلاصه اینکه همه مردم رعایت نمی‌کنند. بنابراین چون در بوفه عده زیادتری به غذاها سرک می‌کشند، احتمال اینکه برای مثال مویی چیزی در غذا پیدا کنید بیشتر است.
    • جا دارد نکته‌ای را هم درخصوص تروتازگی غذاها در رستوران‌های بوفه با شما در میان بگذاریم. در رستوران‌های بوفه غذاها همه در حجم بالا تهیه می‌شوند. تعجبی ندارد که احتمالا بعضی از غذاها اضافه خواهند آمد و شاید برای روز بعد مجددا استفاده شوند. این در حالی است که خصوصا غذاهای سبزیجاتی یا تخم‌مرغی در سِرو مجدد بی‌کیفیت می‌شوند. این افت کیفیت در همه غذاها محسوس نیست. اما از روی تروتازگی و شادابیِ به‌ویژه مواد اولیه سبزیجاتی می‌توانید به این موضوع پی ببرید.
    • برخی غذاهای پرطرفدار بوفه ممکن است زودبه‌زود در پیشخوان تمام شوند. اما اگر رستوران غذاهای تمام‌شده را سریع شارژ نکند، شاید موفق به امتحان‌کردن بعضی غذاها نشوید.

    تخفیف‌های ویژه برای بوفه‌بازها

    به شما بوفه‌بازها پیشنهاد می‌کنیم برای اینکه بتوانید با قیمتی پایین‌تر از حد معمول در رستوران‌های بوفه غذا بخورید از وب‌سایت‌های تخفیف و خرید گروهی غافل نشوید. ازجمله معروف‌ترین وب‌سایت‌های پیشتاز در این زمینه می‌توان از نت‌برگ و تخفیفان نام برد. در این وب‌سایت‌ها برای رستوران‌های بوفه گاهی تخفیفات ۵۰ درصدی و حتی بیشتر هم ارائه می‌شود. برای مثال اگر بوفه صبحانه در فلان رستوران در حالت عادی ۷۰ هزار تومان باشد، در تخفیفان ممکن است نصف قیمت به شما پیشنهاد شود. هر دوی این وب‌سایت‌ها اپلیکیشن موبایل هم دارند. درضمن می‌توانید عبارت «تخفیف های رستوران» را در گوگلِ فارسی جست‌وجو کنید تا فهرست بلندبالایی از تخفیفات رستورانی در انواع وب‌سایت‌های این‌چنینی برایتان نمایش داده شود. اگر هم تجربه‌ای شنیدنی از رستوران‌های بوفه دارید، در قسمت دیدگاه‌ها با ما و سایر مخاطبان در میان بگذارید. [see_also]5760[/see_also]

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید