۴ سوالی که باید قبل از خرید کلاه شنا جوابشان را بدانید

۴ سوالی که باید قبل از خرید کلاه شنا جوابشان را بدانید
راهنمای مطالعه

    درست است که کم‌کم به فصل سرما نزدیک می‌شویم، اما استخربروها حتی پاییز و زمستان هم از آب‌تنی دریغ نمی‌کنند! حالا اگر به کلاه شنای جدید نیاز دارید، پس در ادامه با ما همراه باشید. در این مطلب مهم‌ترین سؤالاتی را که پیرامون خرید کلاه شنا معمولا پیش می‌آیند با هم مرور می‌کنیم.

    ۱. اصلا چرا باید کلاه شنا بپوشیم؟

    دلایل خرید کلاه شنا

    خب به چند دلیل:

    • بهداشت استخر: فرقی نمی‌کند برای شنای حرفه‌ای به استخر می‌روید یا بازی و تفریح. درهرصورت بدون کلاه شنا اجازه ورود به آب نخواهید داشت. کلاه شنا از ریزش موها جلوگیری و به بهداشت آب استخر کمک می‌کند.
    • محافظت از موها: کلاه شنا برای محافظت از موها و گوش‌ها در برابر کلر و باکتری‌ها ضروری است. بدون کلاه شنا موها بوی کلر به خود می‌گیرند. اما قضیه فقط بوی بد کلر نیست. کلر به سلامتی موها آسیب می‌زند. حتی رنگ مو را تغییر می‌دهد. خصوصا موهای بلوند و بور ممکن است به سبز تغییر رنگ دهند. اما کلاه شنا به میزان قابل‌توجهی از کلری‌شدن موها می‌کاهد.
    • افزایش سرعت: کلاه شنا به‌دلیل کمک به کاهش مقاومت آب موجب می‌شود که شناگران حرفه‌ای کمی سریع‌تر شنا کنند. همین کمی سریع‌تر در مسابقات حرفه‌ای می‌تواند حیاتی باشد. برخی شناگران حتی دو کلاه روی هم می‌پوشند.

    ۲. چه جنسی بخریم؟

    خرید کلاه شنا - چه جنسی؟

    کلاه شنا در جنس‌های مختلفی تولید و عرضه می‌شود. طبیعتا هر جنسی ویژگی‌های خاص خودش را دارد که در ادامه با شما مطرح می‌کنیم:

    • سیلیکون: سیلیکون به‌دلیل تن‌خور فیت و محکمی که دارد جنس محبوبی است. روی سر چروک نمی‌خورد. کلاه‌های لاتکس هم همین‌طورند. کلاه‌های سیلیکونی، بااینکه از لاتکس کمی سُرترند، باز به‌خوبی به سر می‌چسبند و موها را نسبتا خشک نگه می‌دارند. کلاه‌های این جنسی پوشیدن و کَندن‌شان هم خیلی سخت نیست. چون سیلیکون جنس انعطاف‌پذیری است. اما این را هم بدانید که کلاه‌های سیلیکونی از انواع لاتکس ضخیم‌ترند و درنتیجه بیشتر گرم می‌کند. خرید کلاه‌های سیلیکونی را همچنین به شماهایی پیشنهاد می‌کنیم که به لاتکس حساسیت دارید و نمی‌توانید از کلاه‌های لاتکسی استفاده کنید. منتها کلاه‌های سیلیکونی معمولا از انواع لاتکس گران‌تر ولی بادوام‌ترند.
    • لاتکس: لاتکس از سیلیکون سبک‌تر و نازک‌تر است و بنابراین زودتر پاره می‌شود. اما هنوز هم بسیاری از شناگران حرفه‌ای کلاه‌های لاتکسی را ترجیح می‌دهند. چراکه این جنسی‌ها هم به‌خوبی به سر می‌چسبند و هم به کاهش مقاومت آب کمک می‌کنند. فقط اینکه در برخی افراد حساسیت می‌آورند. نکته دیگری که باید بدانید مربوط به قابلیت تنفس‌پذیری است. کلاه‌های لاتکسی تنفس‌پذیرترند و گرما را کمتر در خودشان نگه می‌دارند. بنابراین برای شنا در استخرها و آب‌های گرم‌تر مناسب‌ترند.
    • پلی‌استر و لایکرا: پلی‌استر و لایکرا هر دو از سیلیکون و لاتکس بادوام‌ترند (لایکرا نام تجاری نوعی فیبر مصنوعی است که با اسامی دیگری ازجمله اِسپَندِکس و اِلاستِن هم شناخته می‌شود). خیلی هم روی سر راحت‌اند و موها را نمی‌کشند. اما چندان که باید ضدآب نیستند. پس یادتان باشد که این جنسی‌ها به اندازه سیلیکون و لاتکس موها را در برابر کلر محافظت نمی‌کنند. چراکه منفذدارند و آب را عبور می‌دهند. البته گاهی شناگران حرفه‌ای از این جنس کلاه‌ها زیر کلاه سیلیکونی یا لاتکسی‌شان می‌پوشند تا موهایشان کمتر کشیده شود و راحت‌تر باشند. این را هم اضافه کنیم که پلی‌استر و لایکرا از سیلیکون و لاتکس سُرتر و معمولا گران‌ترند.
    • نِئوپِرن: نئوپرن به جلوگیری از هدررفت حرارت سر کمک می‌کند. ازاین‌رو کلاه‌های این جنسی برای شنا در آب‌های سرد خصوصا آب‌های آزاد مناسب‌ترند. اما برای شنا در استخر لزومی ندارند. کلاه‌های این جنسی ضخیم‌ترند و معمولا از جنس خود لباس‌های شنا و غواصی تولید می‌شوند. بوی متفاوتی هم دارند و همان طور که احتمالا خودتان هم حدس زده‌اید، چندان ارزان نیستند.

    [related]5314[/related]

    ۳. آیا کلاه شنای صددرصد ضدآب هم داریم؟

    جالب است بدانید که نه! هیچ کلاهی نمی‌تواند صددرصد از نفوذ آب به موها جلوگیری کند. اگر می‌پرسید که پس استفاده از کلاه شنا چه ضرورتی دارد، باید یادآوری کنیم که دلایل این ضرورت را در پاسخ به پرسش شماره ۱ با شما در میان گذاشتیم. کلاه شنا به میزان قابل‌توجهی از خیس‌شدن موها جلوگیری می‌کند. اما نه به‌طور کامل. تا زمانی که سرتان را زیر آب فرو نبرید احتمالا خشک باقی می‌مانید. اما اگر در آب غوطه‌ور شوید، به‌هرحال مقداری آب از اطراف صورت به زیر کلاه‌ نفوذ خواهد کرد. البته درصورتی‌که مانند شناگران حرفه‌ای دو کلاه بپوشید، بیشتر در امان خواهید بود. برای کاهش نفوذ آب کلاه‌های گوش‌دار هم گزینه مناسبی‌اند. اینها تا پایین گوش کشیده می‌شوند و محافظت خوبی دارند.

    ۴. چه سایزی بخریم؟

    خرید کلاه شنا - چه شکل و سایزی؟

    برخی برندها تولیدات‌شان شامل سایزهای مختلف می‌شود. اما احتمالا به مدل‌هایی هم برخواهید خورد که برای کودک یا بزرگسال تنها در یک سایز تولید می‌شوند. ولی درکل هنگام خرید کلاه شنا حتما به فروشنده اعلام کنید که برای موهای کوتاه می‌خواهید یا بلند. اگر موهای بلندی دارید، برندهایی مانند اِسپیدو و زاگز هستند که به‌دلیل جادارتر بودن‌شان برای جادادن موهای بلند راحت‌ترند. کلاه‌های شنای حبابی هم برای موهای بلند یا سرهای بزرگ مناسب‌اند. منتها کلاه‌های حبابی گرم می‌کنند و در هر دما و شرایطی گزینه مناسبی نخواهند بود. حتی مدا‌هایی هم هستند که بند مخصوصی برای بستن زیر چانه دارند تا عقب نروند.

    سخن پایانی

    امیدواریم که ابهامات‌تان برای خرید کلاه شنا برطرف شده باشد. اما اگر هنوز سؤالی هست که فکر می‌کنید ناجواب مانده حتما در قسمت دیدگاه‌ها با ما مطرح کنید. مطمئن باشید که در «درجه» تمام تلاش‌مان را می‌کنیم تا مفیدترین اطلاعات را برای یک خرید آگاهانه در اختیارتان بگذاریم. پس با اشتراک‌گذاری مطالبی که مفید می‌بینید از ما حمایت کنید! [see_also]418[/see_also]

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید