راهنمای خرید گیتار الکتریک

راهنمای خرید گیتار الکتریک
راهنمای مطالعه

    ماهر شدن در نواختن گیتار ممکن است ابتدا به نظر سخت بیاید. اما اگر در رویای یادگیری این ساز هستید، بنابراین معطل نکنید و دست به‌کار شوید. اگر سبک دلخواه‌تان گیتار الکتریک است، در این مقاله از «درجه» به شما کمک می‌کنیم تا گیتار الکتریک مناسبی بخرید. پس با ما همراه شوید.

    گیتار الکتریک را دقیق‌تر بشناسید

    خرید گیتار، نوازندگی با گیتار الکتریک

    گیتار الکتریک، نوعی گیتار است که صدای آن به‌وسیله تقویت‌کننده‌ای الکتریکی تشدید می‌شود یا تغییر می‌کند. این نوع گیتار را در سبک‌های مختلف موسیقی مانند راک، متال، بلوز، پاپ، جاز و هیپ‌هاپ استفاده می‌کنند.

    انواع متفاوتی گیتار الکتریک وجود دارد. اندازه، شکل و بخش‌های الکتریکی این گیتار می‌تواند روی صدای تولید‌شده از گیتار اثر بگذارد. تفاوت گیتار الکتریک با گیتارهای آکوستیک و کلاسیک در این است که آنها نمی‌توانند بدون استفاده از آمپلی‌فایر، صدایی تولید کنند.

    در واقع به‌غیر از گیتار الکتریک سبک جاز، بیشتر گیتارهای الکتریک توپر هستند و حفره صدا ندارند. صدا در گیتار الکتریک به‌وسیله تبدیل انرژی مغناطیسی از سیم‌های در حال ارتعاش به انرژی الکتریکی (در حد ولتاژهای بسیار کم)، شنیده می‌شود. این علامت الکتریکی به وسیله سیم از گیتار عبور کرده و وارد آمپلی‌فایر (تقویت‌کننده) شده و قدرت آن بیشتر می‌شود.

    البته این علامت را می‌توان به‌شکلی دستکاری کرد تا صداهای گوناگونی تولید کند.

    اندازه گیتار الکتریک کمی کوچک‌تر از گیتارهای کلاسیک است و برای افراد با هر سن و جثه‌ای مناسب است. از آنجایی که این نوع گیتار از تنوع بسیار بالایی برخوردار است، می‌توان نوع مناسبی برای افراد تازه‌کار پیدا کرد.

    نکات پیش از خرید گیتار الکتریک چیست؟

    پیش از خرید گیتار الکتریک باید بدانید چه نوع گیتار الکتریکی مناسب‌تان است. در واقع ابتدا باید سبک موسیقی خود را بدانید و گیتاری بخرید که بتوانید آن سبک را بنوازید.

    پس از انتخاب نوع گیتار الکتریک، باید به قیمت، ظاهر و صدای گیتار هم توجه کنید. البته می‌توان گفت که قیمت گیتار الکتریک معمولا محدودکننده‌ترین عامل هنگام انتخاب گیتار است. شاید دوست داشته باشید، گیتاری بخرید که بهترین‌ برندهای بازار باشند اما قیمت این گیتار‌ها هم مسلما، بالا خواهند بود.

    چنانچه در ابتدای راه هستید، بهتر است گیتاری بخرید که قیمت آن مناسب باشد. گیتار الکتریک در بازار با قیمت حدود ۶ میلیون تومان به بالاست. البته به سراغ گیتارهای خیلی ارزان هم نروید. زیرا این کار هم فقط پول هدر دادن است. این نوع گیتار‌ها ممکن است صدا و تن خوبی تولید نکنند و شما را از نواختن گیتار دلزده کنند.

    اگر به نوعی گیتار علاقه‌مند شدید اما به دلیل قیمت بالای آن نتوانستید گیتار را بخرید، به سراغ دست دوم آن گیتار بروید.

    صدای گیتار، مهم‌ترین عامل در خرید یک گیتار است. صدای برخی از گیتارها در مقایسه با گیتارهای دیگر، ‌بهتر با انواع سبک موسیقی هماهنگ هستند. بنابراین پیش از خرید باید بدانید می‌خواهید گیتارتان چه صدایی تولید کند و با امتحان چند گیتار در فروشگاه، نوع دلخواه خود را انتخاب کنید.

    لیست قیمت گیتار الکتریک را ببینید

    یک نکته مهم:

    هیچ دو گیتاری را نمی‌توانید پیدا کنید که صدایی کاملا شبیه یکدیگر داشته باشند.

    نوع چوب مورد استفاده، ترکیب‌های متفاوت پیکاپ‌های گیتار و هر قطعه‌ای که در گیتار به‌کار می‌رود، آن را منحصر به‌فرد می‌کند. حتی ممکن است دو گیتار یکسان از یک سازنده، تفاوت‌هایی در تولید صدا داشته باشند.

    آناتومی گیتار الکتریک

    خرید گیتار الکتریک، آناتومی گیتار الکتریک

    چوب‌های مناسب گیتار الکتریک

    از اولین روزهای شروع موسیقی، ساز و چوب با هم در ارتباط بودند و البته گیتارهای الکتریکی هم از این قاعده مستثنی نیستند. چوب مورد استفاده در گیتارهای الکتریکی با نام تن‌وود شناخته می‌شود. این نوع چوب، از چوب‌هایی است که می‌توانند بهترین و مطلوب‌ترین تن را تولید کنند و دوام بالایی دارند.

    البته بسته به نوع استفاده از چوب – دربخش‌های مختلف گیتار- تن و صدایی متفاوت تولید می‌شود. در این بخش چوب‌های مورد استفاده در ساخت گیتارهای الکتریک توضیح داده شده است.

    در واقع هنگام خرید گیتار باید بدانید که برای ساخت گیتار از چه نوع چوبی استفاده شده است و چه صدایی تولید خواهد کرد. ( هر چوب، صدا و ویژگی‌های خودش را دارد.)

    [related]28067[/related]

    چوب‌های رایج در ساخت گیتار الکتریک

    • توسکا: این چوب سبک‌وزن است و می‌تواند تن و صدایی متعادل تولید کند.
    • درخت زبان‌ گنجشک (ون): چوب این درخت بافت نسبتا سختی دارد و درخشان است و برای پرداخت بدون رنگ بدنه گیتار عالی است. این چوب یکی از زیباترین و پررگه‌ترین چوب‌های دنیاست. صدای گیتار از جنس چوب درخت زبان گنجشگ، متعادل است.
    • درخت نمدار (باسوود): چوب این درخت نرم و سبک است و نقش و نگار مشخصی ندارد. صدای گیتاری که از این چوب ساخته می‌شود، گرم است و قابلیت پخش صدای حد متوسط را دارد.
    • درخت کورینا: چوب این درخت از رگه‌های بسیار روشن تا خطوط تیره در خود دارد و نسبتا سنگین است. از چوب درخت کورینا برای ساخت بیشتر سازهای موسیقی استفاده می‌شود. صدای گیتاری که با چوب این درخت ساخته شده است، گرم است و فرکانس بالای کمتری دارد.
    • ماهون: چوب این درخت سنگین است و موجب می‌شود که صدایی بسیار گرم و قوی از گیتار شنیده شود.
    • افرا: چوب افرا بافتی متراکم، سخت و قوی دارد. صدایی که از گیتار از جنس افرا شنیده می‌شود، بسیار روشن و واضح است و قدرت بالایی دارد.
    • سپیدار: چوب این درخت در عین سبک‌وزنی، سفت و محکم است و موجب می‌شود صدایی برنده و شفاف از گیتار شنیده شود.
    • بلسان بنفش (رزوود): این چوب که نوعی اقاقیاست، محکم و بسیار باکیفیت است و برای ساخت گیتار عالی است. صدایی که از گیتار از جنس چوب بلسان بنفش شنیده می‌شود، بسیار گرم است و از آنجایی‌که سطح چوب بلسان بنفش صاف و نرم است، نوازندگی با گیتار را نیز آسان و سریع می‌کند.
    • آبنوس: چوب درخت آبنوس، سخت و تیره‌رنگ و با چگالی بالاست؛ بافت ریز و ظریفی دارد که هنگام جلا دادن، بسیار صاف و هموار می‌شود. به همین دلیل این چوب نه‌تنها برای کارهای زینتی ارزشمند است، بلکه چوبی عالی برای ساخت هر نوع گیتار، به‌ویژه گیتار الکتریک، است. نوازندگی با گیتار از جنس آبنوس، به دلیل نرمی و صافی چوب، آسان و سریع و صدای تولیدشده گرم و بسیار شفاف و با قدرت بالاست.

    • پائو فرو (Pau Ferro): این درخت که از خانواده درخت‌های اقاقیاست، بسیار سخت و محکم است. صدای گیتار از جنس این درخت، گرم‌تر از نوع آبنوس است.

    سه نوع گیتار الکتریک از نظر بدنه را بشناسید

    سه نوع گیتار الکتریک در بازار گیتارهای الکتریک وجود دارد:

    ۱.  گیتار توپر: گیتارهای الکتریکی هستند که صدای آنها فقط با کمک آمپلی‌فایر شنیده می‌شود.

    ۲. گیتار نیمه توخالی: حفره‌ای نسبتا کوچک در کنار مرکز توپر گیتار وجود دارد که در تولید صدای گیتار کمک می‌کند.

    ۳. گیتار توخالی: این نوع گیتار درست مانند گیتار آکوستیک ساخته می‌شود و مورد استفاده نوازندگان جاز است.

    انواع پیکاپ‌های گیتار الکتریک

    پیکاپ‌های مورد استفاده در گیتار می‌توانند روی صدای نهایی اثر بگذارند. از پیکاپ‌های موجود، دو نوع پیکاپ در گیتارهای الکتریک بیش از همه استفاده می‌شود:

    پیکاپ‌های تک‌سیم‌پیچ

    خرید گیتار، پیکاپ تک سیم‌پیچ

    اولین گیتارهای الکتریک از این نوع سیم‌پیچ استفاده می‌کردند. این نوع پیکاپ‌ها فقط یک سیم‌پیج دارند و از یک آهنربا استفاده می‌کنند. صدای این پیکاپ‌ها بسیار سبک‌تر و شفاف‌تر از پیکاپ‌های هام‌باکر (humbucker) است. این نوع پیکاپ مناسب سبک‌های نوازندگی راک، کانتری و پاپ است.

    پیکاپ‌های هام‌باکر

    خرید گیتار، پیکاپ هام‌باکر

    این پیکاپ، از دو پیکاپ تک‌سیم‌پیچ که به هم متصل شده‌اند، ساخته شده است. این پیکاپ ضدنویز است و صدای قوی‌تر و گرم‌تری در مقایسه با نوع تک‌سیم‌پیچ دارد. نوازندگان جاز، از این پیکاپ استقبال می‌کنند.

    جدیدترین مدل‌های گیتار الکتریک اینجاست

    مدل‌های مختلف گیتارهای الکتریک را بشناسید

    هنگام خرید گیتار الکتریک باید ابتدا سبک موسیقی دلخواه‌تان را انتخاب کنید. سپس گیتار مناسب‌ را بخرید. از مدل‌های مختلف گیتارها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

    ۱. استراتوکستر (Stratocaster)

    خرید گیتار، مدل استراتوکستر

    استراتوکستر اگرچه در گیتارهای الکتریکی دنیا کاملا شناخته شده نیست، تنوع آن و راحتی و سبک آن این نوع گیتار را محبوب همه، به‌ویژه افرادی که تازه شروع به نواختن گیتار الکترونیک کرده‌اند، می‌کنند. این نوع گیتار دارای سه پیکاپ تک‌سیم‌پیچی است که صداهای متفاوتی تولید می‌کند و آن را به یکی از ساده‌ترین گیتارها برای به‌دست گرفتن و نواختن تبدیل کرده است.

    این پیکاپ‌ها مناسب موسیقی‌های سبک است، زیرا صدایی که تولید می‌کنند شفاف‌تر از پیکاپ‌های دیگر مانند humbucker یا p90  است.

    ۲. لس‌ پائول (les paul)

    خرید گیتار، لس پائول

    این گیتار که معمولا از چوب ماهون تولید می‌شود، تجربه‌ای متفاوت‌تر با گیتار استراتوکستر در اختیار نوازنده گیتار قرار می‌دهد صدایی گرم‌تر و پرانرژی تولید می‌کند.

    در این گیتار معمولا از دو عدد پیکاپ Humbucker استفاده می‌شود که در عین دارا بودن صدایی شفاف، جلوی نویز و وزوز را می‌گیرند. در واقع این مدل گیتار ضدنویز است. هرگز صدایی تیز از این گیتار نمی‌شنوید. این نوع گیتار مناسب افرادی است که به موسیقی راک، متال و بلوز علاقه‌مند هستند.

    [related]28071[/related]

    ۳. جاز (Jazz)

    خرید گیتار، جاز

    این گیتار بیشتر مناسب حرفه‌ای‌هاست. صدای نیمه آکوستیک با بدنه کمی بزرگتر، عمدتا مناسب افرادی است که به دنبال صدای گرم و واضح هستند و از بدنه به‌طور طبیعی صدا طنین‌انداز می‌شود. این گیتار در دست افرادی که موسیقی بلوز و ایندی را دنبال می‌کنند هم دیده شده است.

    ۴. مدل تلکستر (Telecaster)

    خرید گیتار، مدل تلکستر

    بدنه این نوع گیتار یک برش دارد و بیشتر آنها به دو پیکاپ مجهز هستند. این گیتار صدای تیز و شفافی تولید می‌کند که برای موسیقی‌های سبک کانتری و ایندی عالی است. این نوع گیتار تنوع صدایی گسترده‌تری دارد و اگر هنوز نمی‌دانید سبک مورد علاقه‌تان در موسیقی چیست، می‌توانید از این گیتار شروع کنید.

    تلکستر به دلیل سادگی در استفاده، مناسب افرادی است که می‌خواهند یادگیری گیتار را آغاز کنند.

    ۵. اس‌جی (SG)

    خرید گیتار، مدل اس‌جی

    بدنه این نوع گیتار بسیار نازک‌تر از گیتار Les Paul است و دو برش دارد. به همین دلیل نوازنده به‌راحتی می‌تواند به فرت‌های بالاتر دست یابد.  نوازندگان سبک بلوز و راک از این گیتار استقبال می‌کنند. صفحه رویی این گیتار ظاهری بسیار متمایز دارد و این گیتار را می‌توان یکی از خوش‌دست‌ترین گیتارهای الکتریک دانست.

    ۶. متال (Metal)

    خرید گیتار، مدل متال

    گیتارهای متال هم از چوب ساخته شده‌اند اما این نوع گیتارها به‌گونه‌ای تولید می‌شوند که مناسب سبک‌های موسیقی مانند متال و پانک باشند. با این گیتار نوازنده می‌تواند به سرعت بالای نوازندگی با صداهای بسیار بلند دست یابد.

    گیتار متال از پیکاپ‌های اکتیو که باتری لازم دارند، استفاده می‌کند. بنابراین علائم قبل از اینکه به تقویت‌کننده (آمپلی‌فایر) برسند، تا حدی تقویت می‌شوند.

    در ضمن نازکی دسته این گیتار به نوازنده کمک می‌کند که انگشتانش به‌راحتی به تمام فرت‌ها دسترسی داشته باشند.

    کلام آخر

    با توجه که به مطالبی که در مورد گیتار الکتریک، به‌طور مختصر ارائه دادیم، می‌توانید گیتار مناسب خود را بخرید. اگر تجربه‌ای در این زمینه داشتید که می‌توانست به مخاطبان این مقاله کمک بیشتری کند، ممنون می‌شویم با ما در میان بگذارید.

    پرفروش‌ترین انواع گیتار الکتریک اینجاست

    [see_also]28084[/see_also]

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید