راهنمای خرید پاور بانک برای لپ‌تاپ

راهنمای خرید پاور بانک برای لپ‌تاپ
راهنمای مطالعه

    پاور بانک لپ تاپ در مواردی مثل در دسترس نبودن شارژر، خراب شدن باتری لپ تاپ یا قطع برق کاربرد بالایی دارد اما در انتخاب این پاور بانک‌ها باید معیارهایی مهمی را در نظر بگیرید که در این مطلب توضیح داده‌ایم.

    اصلی‌ترین مزیت لپ‌تاپ این است که با ما اجازه می‌دهد هرچا که هستیم امکان استفاده از آن را داشته باشیم. اما مشکل اینجاست که باتری بسیاری از این دستگاه‌ها تنها برای چند ساعت توان شارژدهی دارد و معمولا بعد از چند سال این میزان حتی به یک ساعت هم نمی‌رسد.

    از طرف دیگر این روزها قطعی برق به روالی روزمره تبدیل شده است. تصور کنید در حالی که سرگرم امتحان مجازی یا کار روی یک پروژه مهم هستید، برق قطع شده و باتری لپ‌تاپ هم تمام شود. برای اینکه گرفتار چنین کابوسی نشوید بهترین راه استفاده از پاور بانک لپ تاپ است.

    همانطور که در مطالب راهنمای خرید پاور بانک و بهترین پاور بانک ها در ایران توضیح دادیم، این دستگاه‌ها در انواع و اقسام مختلف در بازار پیدا می‌شود. با این حال تنها تعداد معدودی به عنوان پاور بانک لپ تاپ کارایی دارند که در ادامه ویژگی‌های آنها را شرح داده‌ایم.

    ظرفیت پاور بانک لپ تاپ

    پاور بانک لپ تاپ شارژ لپ تاپ دل با پاور بانک

    پاور بانک‌ها با ظرفیت‌های مختلفی به بازار عرضه می‌شوند که معمولا بین ۵ تا ۵۰ هزار میلی آمپرساعت متغیر است. خود این ظرفیت هم به دو دسته زیر تقسیم می‌شود:

    • ظرفیت اسمی: ظرفیتی است که سازنده پاوربانک اعلام می‌کند و با واحد میلی آمپر ساعت سنجیده می‌شود. محبوب‌ترین پاوربانک های بازار ایران ظرفیتی بین ۱۰ تا ۲۰ هزار میلی آمپر ساعت دارند.
    • ظرفیت واقعی: حاصلضرب ظرفیت واقعی در راندمان پاوربانک است که اغلب تولیدکنندگان آنرا پنهان می‌کنند اما در پاوربانک‌های با کیفیت حدود ۹۰ درصد ظرفیت اسمی است.

    [related]52[/related]

    شاید یک پاور بانک ۵ هزار میلی آمپرساعتی برای شارژ موبایل کفایت کند اما پاور بانک با قابلیت شارژ لپ تاپ باید دستکم دارای ظرفیت ۲۰ هزار میلی آمپر ساعت باشد چرا که باتری لپ تاپ به مراتب بزرگتر است و در صورت استفاده از مدل‌های با ظرفیت زیر ۲۰ هزار میلی آمپر پاور بانک تنها برای چند ساعت کارتان را راه می‌اندازد.

    توان پاور بانک لپ تاپ

    مورد دومی  که حین خرید پاور بانک لپ تاپ باید در نظر داشته باشید قدرت خروجی پاور بانک است. این قدرت که بر اساس وات محاسبه می‌شود، حاصلضرب شدت جریان در ولتاژی است که پاوربانک به دستگاه منتقل می‌کند و هرچه بالاتر باشد سرعت شارژ بیشتر می‌شود.

    اغلب پاور بانک‌های موجود در بازار توانی در حدود ۱۰ تا ۱۸ وات را ارائه می‌کنند که قدرت لازم برای شارژ لپ تاپ را ندارد.

    لپ‌تاپ‌ها برای شارژ شدن معمولا به توانی بین ۳۰ تا ۹۰ وات نیاز دارند که در برخی مدل‌های گیمینگ حتی از ۹۰ وات هم فراتر می‌رود. از این رو شما باید دنبال یک پاور بانک برای لپ تاپ خود باشید که دستکم قادر به تامین جریانی با ولتاژ ۲۰ ولت و ۲ آمپر باشد.

    برای انتخاب دقیق‌تر باید به مشخصات نوشته شده روی شارژر دستگاه خود دقت کنید. همانطور که در تصویر زیر می‌بینید در این نوشته‌ها اطلاعات لازم درباره ولتاژ و آمپراژ مورد نیاز در بخش خروجی یا OutPut نوشته شده است.

    پاور بانک لپ تاپ برای به دست آوردن توان مورد نیاز برای شارژ باتری لپ‌تاپ ولتاژ را در آمپراژ یا شدت جریان خروجی ضرب کنید.

    انتخاب پاور بانکی با توان کمتر از میزان مورد نیاز دستگاه باعث می‌شود که لپ تاپ شارژ نشود. این در حالی است که اگر پاور بانک قادر به تامین توان بیشتر باشد، مشکلی پیش نمی‌آید چرا که تقریبا تمام پاور بانک‌های جدید با تکیه بر استانداردهای MultiProtect و Fit Charge قادر به تشخیص توان مورد نیاز دستگاه بوده و جریان خروجی را بر اساس آن تنظیم می‌کنند.

    بنابراین اگر از نظر بودجه مشکل ندارید سراغ پاور بانکی با توان در حدود ۹۰ وات بروید.

    درگاه‌های ضروری در پاور بانک لپ تاپ

    همانطور که می‌دانید اکثر پاور بانک‌ها تنها از درگاه USB-A برخوردار هستند اما این پورت توان تامین شارژ برای لپ‌تاپ‌ها را ندارد. بنابراین حین خرید پاور بانک برای لپ تا‌پ باید مدلی را انتخاب کنید که به یکی از درگاه‌های خروجی زیر مجهز باشد:

    • درگاه USB-C: پاور بانک‌های سازگار با شارژ سریع معمولا به درگاه  USB-C مجهز هستند که جریان را با توان بالایی منتقل می‌کند. برخی از این پاور بانک‌ها با استاندارد پاور دلیوری هم سازگاری دارند که امکان انتقال جریان تا حداکثر ۲۰ ولت و ۵ آمپر یا به عبارتی ۱۰۰ وات را فراهم می‌کنند.

    فراموش نکنید که صرف مجهز بودن پاور بانک به USB-C به معنی قابلیت شارژ لپ تاپ نیست و باید اولا لپ تاپ شما هم قابلیت دریافت شارژ از طریق درگاه USB-C را داشته باشد و در ثانی پاوربانک توان انتقال دستکم جریان ۳۰ وات را داشته باشد.

    برای مثال نسل‌های جدیدتر مک‌بوک‌ اپل از چنین قابلیتی برخوردار هستند و مدلی مثل مک بوک ایر با توان ۳۰ وات شارژ می‌شود.

    [related]25050[/related]

    • درگاه AC: این درگاه در واقع همان خروجی برق شهری و شبیه به پریزهای ۲یا ۳ شاخه معمولی است و می‌توانید آداپتور لپ تاپ را مستقیما به آن متصل کنید. این مدل پاور بانک‌ لپ تاپ معمولا بالای ۵۰ هزار میلی آمپرساعت ظرفیت داشته و علاوه بر لپ تاپ بسیاری از دستگاه‌های برقی دیگر را نیز شارژ کرده یا روشن می‌کنند. نکته منفی در مورد این مدل از پاور بانک‌ها نیز وزن زیاد و قیمت بالا است.
    • درگاه DC: پورت DC شبیه به سوکت برق لپ تاپ یا مودم است و امکان استفاده به عنوان خروجی و ورودی جریان برق را دارد. در برخی مدل‌ها از این سوکت می‌توان برای شارژ خود پاور بانک با توان بالا استفاده کرد یا از آن به عنوان خروجی برای شارژ دستگاه‌های دیگر از جمله لپ‌تاپ بهره برد.

    پاور بانک‌های مجهز به این سوکت هم معمولا بالای ۵۰ هزار میلی آمپر ساعت ظرفیت داشته و همراه با کابل‌های AC به USB-C عرضه می‌شوند.

    پاور بانک لپ تاپ پاور بانک مجهز به درگاه DC

    جمع بندی راهنمای خرید پاوربانک لپ تاپ

    پاور بانک برای لپ تاپ باید دارای قابلیت‌های خاصی باشد که آنرا از مدل‌های مناسب برای موبایل متمایز می‌کند. این ویژگی‌های عبارتند از

    • ظرفیت بالای ۲۰ هزار میلی آمپرساعت
    • توان انتقال نیرو با ولتاژ ۲۰ ولت و توان ۳۰ وات یا بیشتر
    • برخوردار بودن از درگاه‌ USB-C سازگار با پاور دلیوری یا درگاه AC و DC

    همچنین بهتر است پاور بانکی انتخاب کنید که در سمت ورودی نیز از شارژ سریع با توان بالا پشتیبانی کند. پرفروش‌ترین پاوربانک‌های لپ‌تاپ را ببینید

    تهیه شده در: درجه
    یونس مرادی
    یونس کارشناسی فناوری اطلاعاته و تو سایت درجه در مورد موبایل، لپ تاپ و سخت‌افزارهای دیگه راهنمای خرید و بررسی می‌نویسه. قبل از اینکه مدیر محتوا درجه بشه، دبیر فناوری دیجیاتو بوده و طی دو ۲ دهه گذشته تو خیلی از سایت‌های دیگه مثل بلاگ دیوار، بامیلو و دیجی‌کالا تجربه نوشتن مقاله و راهنمای خرید داره.
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید